Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av xms67 »

Phats0 skrev: 15 apr 2024 20:56
Hände mig en gång när jag flyttade blicken från vägen mer än 5 sekunder så dök röd varning upp. Vid upprepande händelse kommer AP att stängas permanent. Man kan kolla hur många gånger kvar tills det sker i menyn för AP.
Inte permanent va?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 306
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av enoch85 »

xms67 skrev: 15 apr 2024 21:44
Phats0 skrev: 15 apr 2024 20:56
Hände mig en gång när jag flyttade blicken från vägen mer än 5 sekunder så dök röd varning upp. Vid upprepande händelse kommer AP att stängas permanent. Man kan kolla hur många gånger kvar tills det sker i menyn för AP.
Inte permanent va?
Nej, se här: viewtopic.php?t=35107
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av Dr Mabuse »

Phats0 skrev: 15 apr 2024 20:56
Hände mig en gång när jag flyttade blicken från vägen mer än 5 sekunder så dök röd varning upp. Vid upprepande händelse kommer AP att stängas permanent. Man kan kolla hur många gånger kvar tills det sker i menyn för AP.
Testa med solglasögon, det har fungerat för mig i alla fall.
Det verkar som att den fattar att kameran inte kan läsa blicken då, och deaktiverar den funktionen.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3303
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av Niklas Z »

Jag brukar sätta en liten putsduk för glasögonen så att den täcker kameralinsen. Då verkar funktionen deaktiveras helt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 569
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av Elmil »

Niklas Z skrev: 16 apr 2024 07:49
Jag brukar sätta en liten putsduk för glasögonen så att den täcker kameralinsen. Då verkar funktionen deaktiveras helt.
Jag tycker enklast är att täcka med solskyddet, går ju att dra ut en liten bit.. :)
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1447
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av kenjon »

Eller en bit eltejp.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av Ilduce77 »

Någon som vet när våruppdateringen brukar rulla ut?

https://alltomelbil.se/tesla-agare-kan- ... ing-snart/
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av Ilduce77 »

kenjon skrev: 17 apr 2024 11:26
Eller en bit eltejp.
Eller så lyxar man till det med ett lock till kameran för 49 kr.. 😃

https://www.tesma.se/p/kameraskydd-for- ... h-model-y/
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av Dr Mabuse »

flamman skrev: 15 apr 2024 14:10
Automatiska vindrutetorkarna skötte sig utmärkt i helgen på 2024.8.9.
Lördag 10 mil på torra vägar utan ett enda drag och söndag 10 mil i regn och blöta vägar med automatiken som gick med lagom frekvens hela vägen.
Det kanske är läge att köpa en trisslott?
Uppdateringen i december sabbade vad jag tyckte var en acceptabel funktion av torkar-automatik.
Nu går den ofta när det är torrt, speciellt när ljusförhållandet ändras.
Plus lite slumpmässigt då och då. Nästan som om det vore en överslagshandling.
Jag är tveksam om jag tycker 2024.8.9 gjorde saken bättre.

Resultatet kanske är mycket mer individ-beroende för bilen än jag tidigare trodde var möjligt.
Häromdagen hade jag en Model Y som tail-gateade mig under ca 1 mils körning på väg till jobbet, och hens torkare gick på intervall på halvtorrt väglag åtminstone halva sträckan, medans jag manuellt stängde av torkarna.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av agehall »

Jag har också märkt en klar försämring av AP i senaste uppdateringen jag har fått. Den gnäller alltid på att jag måste hålla i ratten när den aktiverats - trots att jag håller i ratten! För att få den att vara nöjd måste jag vrida rätt mycket på ratten och det är lätt att dra aningen för mycket och koppla ur AP.

Den har även börjat be mig vrida på ratten vid VARJE filbyte, även om den precis klagat på att den inte känt att jag håller i ratten och jag vridit lite på den.

Så som man måste vrida på ratten hela tiden nu är den ju mer eller mindre oanvändbar.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
fnurra
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 18 apr 2023 21:40

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av fnurra »

agehall skrev: 17 apr 2024 18:23
Jag har också märkt en klar försämring av AP i senaste uppdateringen jag har fått. Den gnäller alltid på att jag måste hålla i ratten när den aktiverats - trots att jag håller i ratten! För att få den att vara nöjd måste jag vrida rätt mycket på ratten och det är lätt att dra aningen för mycket och koppla ur AP.

Den har även börjat be mig vrida på ratten vid VARJE filbyte, även om den precis klagat på att den inte känt att jag håller i ratten och jag vridit lite på den.

Så som man måste vrida på ratten hela tiden nu är den ju mer eller mindre oanvändbar.
Precis så upplevde jag det efter en tidigare uppdatering (kommer tyvärr inte ihåg vilken det var), men problemet försvann efter nästa uppdatering och allt fungerade sedan som vanligt igen. Har du prövat starta om bilen? Annars är det väl bara att vänta på nästa uppdatering o hoppas på det bästa.
Model S 2023 MSM/svart
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av agehall »

Jag hoppas på nästa uppdatering. Känns som något inte lirar med min bil i denna version men det har fungerat klockrent tidigare.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 677
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av flamman »

Jag tyckte någon version tidigare (2024.4 tror jag) var lite aggressiv. Den plingade till direkt när man slog på AP lite för att påminna (även om man hade full koll på väg/ratt). Det försvann med 2024.8 och tycker den funkar väldigt likt som tidigare äldre versioner. Kanske aningen snabbare på att påpeka om man tittar t.ex. på skärmen för att fixa ngt som tar lite tid (kolla navigeringen, nästa SuC eller liknande). Men inte alls på den nivån som beskrivs ovan i att nag’a att hålla koll eller att mina små rattvrid gör att AP kopplar ur. Ska tilläggas att jag har vanlig AP utan EAP.
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
calgu
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 05 jun 2021 09:22

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av calgu »

Sara4711 skrev: 01 apr 2024 20:49
IMG_6051.pngIMG_6050.pngIMG_6049.jpegEfter en uppgradering till 2024.8.7 bilen med att söka efter uppdatering och aldrig blev klar. Efter omstart med scrollhjulen så slutade bilen söka men jag såg efteråt att appen påstår att det finns en uppdatering från 2024.8.7 till 2024.8.7? Konstigt.
Jag har samma problem i min app nu, det står att jag skall ansluta bilen till Internet för att uppdatera men inte någon avisering i bilen. Händer inget när jag ändå ansluter bilen till mobilens Wi-Fi. Har det löst sig för dig? Jag skickade som serviceärende men det händer inget på den fronten.
Användarvisningsbild
calgu
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 05 jun 2021 09:22

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av calgu »

Nu fick jag svar från Tesla. De föreslog att jag skulle uppdatera appen, om inte det hjälpte, avinstallera den. Så fick det bli. Efter ominstallation fanns felet kvar. Efter radering av webhistorik försvann det. Sista åtgärden räcker kanske för att få bort felet?
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av xms67 »

Var ute med bilen igår kväll/natt. Tänkte att det skulle bli intressant att se hur helljuset fungerar. Men det slogs aldrig på. I sak är det inget fel, det gick alldeles lysande med halvljus men det är en stor skillnad jämfört med hur ofta det slogs på tidigare.

Det som var lite mer svettigt är att den spökbromsade väldigt aggressivt flera gånger. Det skedde både på Värmdöleden(i Stockholm) och på vägen ut mot Saltsjö-Boo(Nacka). Funderar på om det var kvällsljuset igår kväll som ställde till det? Jag har ändå kört en del med de senaste uppdateringarna och inte tidigare upplevd denna aggressivitet, även om den spökbromsar då och då. En gång bromsade bilen så kraftigt att G-kraften gjorde att det tog någon extra sekund att få fart på bilen via gaspedalen igen då kroppen blev för svår att röra/kontrollera.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av ANLI »

Tesla spökbromsar ofta för mötande lastbilar, cyklister långt åt sidan och vägavfarter.
Tråkigt är också att farthållaren också beter sig lika tokigt.

Brukar råda vänner och bekantar att inte köra nära en Tesla i högre farter.

Tesla är väl medvetna om bristerna som radas upp i instruktionsboken:
Den trafikmedvetna farthållaren kan då och då bromsa in Model 3 när det inte behövs eller när du inte förväntar dig det. Det kan orsakas av att du kör nära ett framförvarande fordon, av att fordon eller föremål identifieras i angränsande körfält (särskilt i kurvor) osv.

Funktionen Adaptiv farthållare registrerar fordon eller andra föremål som inte existerar eller inte befinner sig på din körbana, vilket kan leda till att Model 3 saktar ned utan anledning.
M3 RWD -22
Melon Must
Inlägg: 215
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av Melon Must »

Jag tycker en av de bästa användningen av röstkommandon är att man närsomhelst kan säga ”Navigera till drottninggatan” eller ”navigera till Ica i Södertälje” och den fattar direkt.

Nu funkar inte det för mig längre och får felmeddelande ”kan inte ringa kontakt saknas” eller något sånt. Ser i texten när jag pratar att bilen Hör det jag säger. Är det någon inställning? Har inte haft det problemet på nästan två år men senaste veckorna funkar det inte. Sjukt irriterande.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1578
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av renes »

Melon Must skrev: 21 apr 2024 09:35
Jag tycker en av de bästa användningen av röstkommandon är att man närsomhelst kan säga ”Navigera till drottninggatan” eller ”navigera till Ica i Södertälje” och den fattar direkt.

Nu funkar inte det för mig längre och får felmeddelande ”kan inte ringa kontakt saknas” eller något sånt. Ser i texten när jag pratar att bilen Hör det jag säger. Är det någon inställning? Har inte haft det problemet på nästan två år men senaste veckorna funkar det inte. Sjukt irriterande.
För mig har "navigera till..." aldrig fungerat bra. Men "Kör till..." verkar mer tillförlitligt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Krusovice
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 feb 2023 14:46

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av Krusovice »

Körde med släp idag och bilstackarn' trodde att vi hade en fordon som låg kloss bakom hela tiden. Ikonen för detta spök-fordon varierade mellan lastbil, minibuss, pickup lite då och då. Ett jävla flimrande som faktiskt var irriterande under körning.

Sista jag körde med släp ballade det inte ur såhär.
Screenshot_20240421-182648.png
2023 Model 3 LR
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 702
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av Lophornis »

Har någon fått låsljudet sänkt efter uppdateringen?
Min hörs knappt när den låser och misstänker uppdateringen, fast kan vara fel på signalen också. PS vanlig tuta funkar felfritt.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 02 mar 2023 19:10

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av Joho »

Krusovice skrev: 21 apr 2024 18:27
Körde med släp idag och bilstackarn' trodde att vi hade en fordon som låg kloss bakom hela tiden. Ikonen för detta spök-fordon varierade mellan lastbil, minibuss, pickup lite då och då. Ett jävla flimrande som faktiskt var irriterande under körning.

Sista jag körde med släp ballade det inte ur såhär.
Glapp i släpvagns-kontakten så att bilen inte detekterade "trailer mode" automatiskt?
trailer_mode.png
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av RagWal »

Joho skrev: 22 apr 2024 10:04
Krusovice skrev: 21 apr 2024 18:27
Körde med släp idag och bilstackarn' trodde att vi hade en fordon som låg kloss bakom hela tiden. Ikonen för detta spök-fordon varierade mellan lastbil, minibuss, pickup lite då och då. Ett jävla flimrande som faktiskt var irriterande under körning.

Sista jag körde med släp ballade det inte ur såhär.
Glapp i släpvagns-kontakten så att bilen inte detekterade "trailer mode" automatiskt?
Har inte med det att göra. Det är kamerorna (bak + ev sidokamerorna) som ser släpet men är lite obeslutsamt om vad det är. Man kan tycka att trailer-mode borde vara en ledtråd.
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 188
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av Dr Mabuse »

ANLI skrev: 20 apr 2024 14:16
Tesla spökbromsar ofta för mötande lastbilar, cyklister långt åt sidan och vägavfarter.
Tråkigt är också att farthållaren också beter sig lika tokigt.
Jag har inte upplevt detta problem med tidigare versioner, men med 2024.8.x så har det hänt flera gånger.

Bilen nästan tvärnitar när jag ligger på motorvägen: en bil kommer upp jämsides med mig vid påfarten/accelerationsfältet. Fortfarande heldragen linje mellan oss, men på skärmen är bilen röd, min bil börjar motorbromsa kraftigt, och tok-piper.

Även fler tillfällen vid plankorsning där jag ligger på huvudled i 70km/h, och en bil står på vägen från höger vid stopplinjen och väntar på att jag ska passera. Strax före eller i höjd med den bilen så spökbromsas det.

Även i stadstrafik reagerar den på fordon som passerat min körbana långt framför mig. Trots att bilen/cykeln/motorcykeln redan lämnat min körbana så bromsas det, helt i onödan. Mer nu är före uppdateringen i december.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Krusovice
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 feb 2023 14:46

Re: Senaste version 2024.8

Inlägg av Krusovice »

Joho skrev: 22 apr 2024 10:04
Krusovice skrev: 21 apr 2024 18:27
Körde med släp idag och bilstackarn' trodde att vi hade en fordon som låg kloss bakom hela tiden. Ikonen för detta spök-fordon varierade mellan lastbil, minibuss, pickup lite då och då. Ett jävla flimrande som faktiskt var irriterande under körning.

Sista jag körde med släp ballade det inte ur såhär.
Glapp i släpvagns-kontakten så att bilen inte detekterade "trailer mode" automatiskt?
Nej, det var (tyvärr) inte problemet. Trailer Mode var påslaget och inget glapp nånstans. Har kört med samma släp flera gånger innan men aldrig har systemet fått flipp så här.
2023 Model 3 LR
Skriv svar