Som Kilowatt skriver ”den är lite på fyllan”. Något otydligt skrivet av mig.
Ni menar att den kör så snett att ni måste rätta den?
Intressant, aldrig varit med om.
Då skulle den väl koppla ur? Jag upplever det som att ratten rycker lite hela tiden och microkompenserar för läget i vägbanan, speciellt i högre hastigheter. Toleransen för placeringen kunde vara större så skulle det kännas bättre.
Mer än varannan avfart från motorväg så rycker den till när man passerar, dvs en kort broms. Vi var tvungna göra oss beredda varje gång då det känns lite läskigt.
Med FSD vill den gärna byta till vänsterfil när man passerar avfart, även om vi var enda bilen inom kort avstånd. Inte gjort så tidigare.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör Model 3 LR AWD 2019, PearlWhite, Vit interiör, 18" Aero, FSD Nissan Leaf Tekna 2013
Har det något med väglaget att göra tro? Snö eller nått som gör att linjerna inte blir tydliga?
Kör mycket motorväg 110 och 120 och upplever att den småvinglar påtagligt när det blåser. Mer vinglande vid kraftig och byig vind, och beroende på vindriktningen.
Har det något med väglaget att göra tro? Snö eller nått som gör att linjerna inte blir tydliga?
Kör mycket motorväg 110 och 120 och upplever att den småvinglar påtagligt när det blåser. Mer vinglande vid kraftig och byig vind, och beroende på vindriktningen.
Jo, att den korrigerar när det blåser kan ju upplevas som ”vingel” I guess.
Men det är ju väldigt marginellt och inte nödvändigtvis mer än man skulle ”vingla” om man styrde själv.
Lite som när man åker med nån annan, alltid enklare att hitta fel då än när man själv kör.
Model 3 är ju rätt känslig för vind överlag förövrigt.
Det är som om Tesla gjort reglersystemet för nervöst. De borde ha mer dämpning i det så att vinklingarna tonas ut.
Är väl inte helt lätt att korrigera kastvindar.
De är ju oberäkneliga av naturen.
Om det nu var orsaken dvs.
Har själv inte upplevt någon obekväm korrigering pga vind dock.
Kanske vind + halka?
Inte varit halt eller snö nere i Skåne så inte själv kört AP på riktig vinterväg än.
Som Kilowatt skriver ”den är lite på fyllan”. Något otydligt skrivet av mig.
Ni menar att den kör så snett att ni måste rätta den?
Intressant, aldrig varit med om.
Då skulle den väl koppla ur? Jag upplever det som att ratten rycker lite hela tiden och microkompenserar för läget i vägbanan, speciellt i högre hastigheter. Toleransen för placeringen kunde vara större så skulle det kännas bättre.
Mer än varannan avfart från motorväg så rycker den till när man passerar, dvs en kort broms. Vi var tvungna göra oss beredda varje gång då det känns lite läskigt.
Med FSD vill den gärna byta till vänsterfil när man passerar avfart, även om vi var enda bilen inom kort avstånd. Inte gjort så tidigare.
Ja, alltså det där att bilen vill byta körfält till vänsterfilen från gång till annan. Någon som har kläm på varför? Jag är en sån där som i princip alltid håller hastigheten och i stockholmstrafiken är man därför bland få som ligger och "såsar" i högerfilen. Jätteirriterande då att bilen vill jag skall lägga mig i mittfilen/vänster körfält (och där är man ju verkligen ett irritationsmoment).
Det är som om Tesla gjort reglersystemet för nervöst. De borde ha mer dämpning i det så att vinklingarna tonas ut.
Är väl inte helt lätt att korrigera kastvindar.
De är ju oberäkneliga av naturen.
Om det nu var orsaken dvs.
Har själv inte upplevt någon obekväm korrigering pga vind dock.
Det beror inte på vind. Bilen hamnar i självsvägning helt enkelt. Fast den ökar inte som den gjorde för JAS utan dämpas ändå till slut.
Ja, alltså det där att bilen vill byta körfält till vänsterfilen från gång till annan. Någon som har kläm på varför? Jag är en sån där som i princip alltid håller hastigheten och i stockholmstrafiken är man därför bland få som ligger och "såsar" i högerfilen. Jätteirriterande då att bilen vill jag skall lägga mig i mittfilen/vänster körfält (och där är man ju verkligen ett irritationsmoment).
Amerikanska trafikregler som smittat? I Sverige måste man ju ligga i filen längst till höger om man inte kör om (om det är 80 km/h eller mer som är hastighetsgräns). I Kalifornien rekommenderas mittfilen.
The California Driver Handbook skrev:
Drive in the lane with the smoothest flow of traffic. If you can choose among three lanes, pick the middle lane for the smoothest driving.
Och där blir högerfilen ofta avfart också, så man vill byta in mot mitten för att stanna kvar på motorvägen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det är som om Tesla gjort reglersystemet för nervöst. De borde ha mer dämpning i det så att vinklingarna tonas ut.
Är väl inte helt lätt att korrigera kastvindar.
De är ju oberäkneliga av naturen.
Om det nu var orsaken dvs.
Har själv inte upplevt någon obekväm korrigering pga vind dock.
Det beror inte på vind. Bilen hamnar i självsvägning helt enkelt. Fast den ökar inte som den gjorde för JAS utan dämpas ändå till slut.
+1 Det har inget med underlag eller vind att göra även om vind så klart kan göra det värre. Den korrigerar helt enkelt för mycket istället för att köra stabilt. Jag upplever det som en person som nyligen fått körkortet och håller blicken för nära bilen. Den borde "lyfta blicken" och köra mer jämt.
Det är som om Tesla gjort reglersystemet för nervöst. De borde ha mer dämpning i det så att vinklingarna tonas ut.
Är väl inte helt lätt att korrigera kastvindar.
De är ju oberäkneliga av naturen.
Om det nu var orsaken dvs.
Har själv inte upplevt någon obekväm korrigering pga vind dock.
Det beror inte på vind. Bilen hamnar i självsvägning helt enkelt. Fast den ökar inte som den gjorde för JAS utan dämpas ändå till slut.
+1 Det har inget med underlag eller vind att göra även om vind så klart kan göra det värre. Den korrigerar helt enkelt för mycket istället för att köra stabilt. Jag upplever det som en person som nyligen fått körkortet och håller blicken för nära bilen. Den borde "lyfta blicken" och köra mer jämt.
Skumt. Kan det ha nått med vinterdäcken att göra då? Man dansar ju runt en del på dubbfria särskilt.
Den kanske får fnatt pga det.
Jag har kört lite mer på AP nu och tycker mig märka en ny sorts ”nervighet”. Det är som att bilen korrigerar väldigt ofta och mycket. Även om det är ganska små rörelser så resulterar det i låg hastighet i en ganska oharmonisk och hackig färd medan i högre hastigheter detta långsamma vaggande fram och tillbaka inom filen.
Att den borde ”lyfta blicken” var ett bra förslag - just så känns det. Korrigeringarna som görs är kanske rätt om man ser till vad som exakt händer närmast bilen medan det i bilens längre syftlinje i filen är meningslöst.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Min började vingla mer när 2019.36 (v10) kom.
Bilen blev dock bättre på annat som tex; nästan inga spökbromsningar, bättre kurvtagning, sänker fart före skarpa kurvor. mm.
Med 2019.40 blev den lite bättre till.
Kanske att bilen är mer responsiv och reaktiv i kurvor gör att den är känsligare rakt fram. Även vinterdäck kanske gör det vingligare. Tycker oftast att den är ok, men vinglar till ibland. Dock vingligare än tidigare. Jag tror nog att det löser sig i kommande uppdateringar när de förbättrade funktionerna ”satt sig” lite.
Min X har också blivit full efter 2019.40.5.7 vinglar extremt även på torra och fina vägar med synliga vägmarkeringar. Påtagligt vinglande över 110km/h. Röstkommandon fungerar inte, adjacent lane speeds har jag inte noterat något av.
Min X har också blivit full efter 2019.40.5.7 vinglar extremt även på torra och fina vägar med synliga vägmarkeringar. Påtagligt vinglande över 110km/h. Röstkommandon fungerar inte, adjacent lane speeds har jag inte noterat något av.
Nä, mina röstkommandon är helt döda också.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Ringde faktiskt tech supporten hos Tesla och frågade kring röstkommandona. Varför det fungerar så illa.
Hon sa att det var många med samma problem och att man kunde prova att starta om bilen men annars var det inget att göra förutom att avvakta kommande uppdateringar som ska få rätsida på problemen...
Röstkommandon är säkert massa backendjobb för att få att lira med svenska. Börjar säkert funka i smyg utan en mjukvaruuppdatering.
Smart summon började ju funka helt plötsligt iallafall, men surt att behöva stå så nära bilen. Komiskt nog är ju bilen smartare än Europas regelverk. Oftast varnar bilen för att ”pedestrian is blockning path” (dvs jag) bara för att man måste vara så nära.
2019-03-29: Model 3 LR AWD, FSD, Svart/Svart, 19" Sport, HW2.5
Röstkommandon är säkert massa backendjobb för att få att lira med svenska. Börjar säkert funka i smyg utan en mjukvaruuppdatering.
Smart summon började ju funka helt plötsligt iallafall, men surt att behöva stå så nära bilen. Komiskt nog är ju bilen smartare än Europas regelverk. Oftast varnar bilen för att ”pedestrian is blockning path” (dvs jag) bara för att man måste vara så nära.
Testade att byta till engelska som språk. Då fungerade röststyrningen perfekt (på engelska då såklart), bytte tillbaka till svenska och då förstod den typ ingenting igen som vanligt. Jaja....
Röstkommandon är säkert massa backendjobb för att få att lira med svenska. Börjar säkert funka i smyg utan en mjukvaruuppdatering.
Smart summon började ju funka helt plötsligt iallafall, men surt att behöva stå så nära bilen. Komiskt nog är ju bilen smartare än Europas regelverk. Oftast varnar bilen för att ”pedestrian is blockning path” (dvs jag) bara för att man måste vara så nära.
Testade att byta till engelska som språk. Då fungerade röststyrningen perfekt (på engelska då såklart), bytte tillbaka till svenska och då förstod den typ ingenting igen som vanligt. Jaja....
Grejen är att bilen förstår allt man säger även på svenska... Men sen fungerar inte kommandot. Jag lyckas sätta på och stänga av sätesvärme men bara alla på en gång, inte specifika säten. Höja och sänka temperaturen på värmen fungerar också, i hela grader men inte halva. Navigera fungerar inte. Rejält mycket sämre än tidigare precis som ni andra skrivit.