Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av loftux »

taliz skrev:
Hertsh skrev:
taliz skrev:
"Justerande på ratten"?
Som Kilowatt skriver ”den är lite på fyllan”. Något otydligt skrivet av mig.
Ni menar att den kör så snett att ni måste rätta den?
Intressant, aldrig varit med om.
Då skulle den väl koppla ur? Jag upplever det som att ratten rycker lite hela tiden och microkompenserar för läget i vägbanan, speciellt i högre hastigheter. Toleransen för placeringen kunde vara större så skulle det kännas bättre.

Mer än varannan avfart från motorväg så rycker den till när man passerar, dvs en kort broms. Vi var tvungna göra oss beredda varje gång då det känns lite läskigt.

Med FSD vill den gärna byta till vänsterfil när man passerar avfart, även om vi var enda bilen inom kort avstånd. Inte gjort så tidigare.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
K_North
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 mar 2019 09:02

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av K_North »

taliz skrev:
Har det något med väglaget att göra tro? Snö eller nått som gör att linjerna inte blir tydliga?
Kör mycket motorväg 110 och 120 och upplever att den småvinglar påtagligt när det blåser. Mer vinglande vid kraftig och byig vind, och beroende på vindriktningen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av taliz »

K_North skrev:
taliz skrev:
Har det något med väglaget att göra tro? Snö eller nått som gör att linjerna inte blir tydliga?
Kör mycket motorväg 110 och 120 och upplever att den småvinglar påtagligt när det blåser. Mer vinglande vid kraftig och byig vind, och beroende på vindriktningen.
Jo, att den korrigerar när det blåser kan ju upplevas som ”vingel” I guess.
Men det är ju väldigt marginellt och inte nödvändigtvis mer än man skulle ”vingla” om man styrde själv.
Lite som när man åker med nån annan, alltid enklare att hitta fel då än när man själv kör.
Model 3 är ju rätt känslig för vind överlag förövrigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av LarsL »

Det är som om Tesla gjort reglersystemet för nervöst. De borde ha mer dämpning i det så att vinklingarna tonas ut.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Senaste version 2019.40

Inlägg av taliz »

LarsL skrev:
Det är som om Tesla gjort reglersystemet för nervöst. De borde ha mer dämpning i det så att vinklingarna tonas ut.
Är väl inte helt lätt att korrigera kastvindar.
De är ju oberäkneliga av naturen.
Om det nu var orsaken dvs.
Har själv inte upplevt någon obekväm korrigering pga vind dock.

Kanske vind + halka?
Inte varit halt eller snö nere i Skåne så inte själv kört AP på riktig vinterväg än.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av Fredrik j »

Lågt luftmotstång och sidvindskänslighet hänger till viss mån ihop. Man behöver bryta av luftströmmar för att få upp stabiliteten.
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av MattiasH »

loftux skrev:
taliz skrev:
Hertsh skrev:
taliz skrev:
"Justerande på ratten"?
Som Kilowatt skriver ”den är lite på fyllan”. Något otydligt skrivet av mig.
Ni menar att den kör så snett att ni måste rätta den?
Intressant, aldrig varit med om.
Då skulle den väl koppla ur? Jag upplever det som att ratten rycker lite hela tiden och microkompenserar för läget i vägbanan, speciellt i högre hastigheter. Toleransen för placeringen kunde vara större så skulle det kännas bättre.

Mer än varannan avfart från motorväg så rycker den till när man passerar, dvs en kort broms. Vi var tvungna göra oss beredda varje gång då det känns lite läskigt.

Med FSD vill den gärna byta till vänsterfil när man passerar avfart, även om vi var enda bilen inom kort avstånd. Inte gjort så tidigare.
Ja, alltså det där att bilen vill byta körfält till vänsterfilen från gång till annan. Någon som har kläm på varför? Jag är en sån där som i princip alltid håller hastigheten och i stockholmstrafiken är man därför bland få som ligger och "såsar" i högerfilen. Jätteirriterande då att bilen vill jag skall lägga mig i mittfilen/vänster körfält (och där är man ju verkligen ett irritationsmoment).

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
LarsL skrev:
Det är som om Tesla gjort reglersystemet för nervöst. De borde ha mer dämpning i det så att vinklingarna tonas ut.
Är väl inte helt lätt att korrigera kastvindar.
De är ju oberäkneliga av naturen.
Om det nu var orsaken dvs.
Har själv inte upplevt någon obekväm korrigering pga vind dock.
Det beror inte på vind. Bilen hamnar i självsvägning helt enkelt. Fast den ökar inte som den gjorde för JAS utan dämpas ändå till slut.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av bylund »

MattiasH skrev:
Ja, alltså det där att bilen vill byta körfält till vänsterfilen från gång till annan. Någon som har kläm på varför? Jag är en sån där som i princip alltid håller hastigheten och i stockholmstrafiken är man därför bland få som ligger och "såsar" i högerfilen. Jätteirriterande då att bilen vill jag skall lägga mig i mittfilen/vänster körfält (och där är man ju verkligen ett irritationsmoment).
Amerikanska trafikregler som smittat? I Sverige måste man ju ligga i filen längst till höger om man inte kör om (om det är 80 km/h eller mer som är hastighetsgräns). I Kalifornien rekommenderas mittfilen.
The California Driver Handbook skrev:
Drive in the lane with the smoothest flow of traffic. If you can choose among three lanes, pick the middle lane for the smoothest driving.
Och där blir högerfilen ofta avfart också, så man vill byta in mot mitten för att stanna kvar på motorvägen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av Hertsh »

LarsL skrev:
taliz skrev:
LarsL skrev:
Det är som om Tesla gjort reglersystemet för nervöst. De borde ha mer dämpning i det så att vinklingarna tonas ut.
Är väl inte helt lätt att korrigera kastvindar.
De är ju oberäkneliga av naturen.
Om det nu var orsaken dvs.
Har själv inte upplevt någon obekväm korrigering pga vind dock.
Det beror inte på vind. Bilen hamnar i självsvägning helt enkelt. Fast den ökar inte som den gjorde för JAS utan dämpas ändå till slut.
+1 Det har inget med underlag eller vind att göra även om vind så klart kan göra det värre. Den korrigerar helt enkelt för mycket istället för att köra stabilt. Jag upplever det som en person som nyligen fått körkortet och håller blicken för nära bilen. Den borde "lyfta blicken" och köra mer jämt.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av taliz »

Hertsh skrev:
LarsL skrev:
taliz skrev:
LarsL skrev:
Det är som om Tesla gjort reglersystemet för nervöst. De borde ha mer dämpning i det så att vinklingarna tonas ut.
Är väl inte helt lätt att korrigera kastvindar.
De är ju oberäkneliga av naturen.
Om det nu var orsaken dvs.
Har själv inte upplevt någon obekväm korrigering pga vind dock.
Det beror inte på vind. Bilen hamnar i självsvägning helt enkelt. Fast den ökar inte som den gjorde för JAS utan dämpas ändå till slut.
+1 Det har inget med underlag eller vind att göra även om vind så klart kan göra det värre. Den korrigerar helt enkelt för mycket istället för att köra stabilt. Jag upplever det som en person som nyligen fått körkortet och håller blicken för nära bilen. Den borde "lyfta blicken" och köra mer jämt.
Skumt. Kan det ha nått med vinterdäcken att göra då? Man dansar ju runt en del på dubbfria särskilt.
Den kanske får fnatt pga det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av LarsL »

Kan det bero på att HW2.0 inte är tillräckligt snabb?
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av Kilowatt »

Jag har kört lite mer på AP nu och tycker mig märka en ny sorts ”nervighet”. Det är som att bilen korrigerar väldigt ofta och mycket. Även om det är ganska små rörelser så resulterar det i låg hastighet i en ganska oharmonisk och hackig färd medan i högre hastigheter detta långsamma vaggande fram och tillbaka inom filen.

Att den borde ”lyfta blicken” var ett bra förslag - just så känns det. Korrigeringarna som görs är kanske rätt om man ser till vad som exakt händer närmast bilen medan det i bilens längre syftlinje i filen är meningslöst.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av Hertsh »

LarsL skrev:
Kan det bero på att HW2.0 inte är tillräckligt snabb?
Jag har HW3, så nej.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av Elix747 »

Min började vingla mer när 2019.36 (v10) kom.
Bilen blev dock bättre på annat som tex; nästan inga spökbromsningar, bättre kurvtagning, sänker fart före skarpa kurvor. mm.
Med 2019.40 blev den lite bättre till.

Kanske att bilen är mer responsiv och reaktiv i kurvor gör att den är känsligare rakt fram. Även vinterdäck kanske gör det vingligare. Tycker oftast att den är ok, men vinglar till ibland. Dock vingligare än tidigare. Jag tror nog att det löser sig i kommande uppdateringar när de förbättrade funktionerna ”satt sig” lite.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av NEO »

Min X har också blivit full efter 2019.40.5.7 vinglar extremt även på torra och fina vägar med synliga vägmarkeringar. Påtagligt vinglande över 110km/h. Röstkommandon fungerar inte, adjacent lane speeds har jag inte noterat något av.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av Kilowatt »

NEO skrev:
Min X har också blivit full efter 2019.40.5.7 vinglar extremt även på torra och fina vägar med synliga vägmarkeringar. Påtagligt vinglande över 110km/h. Röstkommandon fungerar inte, adjacent lane speeds har jag inte noterat något av.
Nä, mina röstkommandon är helt döda också.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av John Galt »

Nu var det extremt länge sedan någon skrev av sig här. Innebär det att allt funkar nu?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av frippan »

Alla har gett upp

Det mesta fungerar bra för mig förutom röstkommandon.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 657
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av HerrNilsson »

Ringde faktiskt tech supporten hos Tesla och frågade kring röstkommandona. Varför det fungerar så illa.

Hon sa att det var många med samma problem och att man kunde prova att starta om bilen :roll: men annars var det inget att göra förutom att avvakta kommande uppdateringar som ska få rätsida på problemen...
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Lindansaren
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 okt 2019 12:49

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av Lindansaren »

frippan skrev:
Alla har gett upp Bild

Det mesta fungerar bra för mig förutom röstkommandon.
Haha, jag var irriterad ett tag på de ej fungerande röstkommandona, men jag gav upp. Väntar till nästa version innan jag blir upprörd igen. :lol:
Användarvisningsbild
Vkium
Teslaägare
Inlägg: 77
Blev medlem: 20 feb 2019 21:22
Ort: Nacka strand

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av Vkium »

Röstkommandon är säkert massa backendjobb för att få att lira med svenska. Börjar säkert funka i smyg utan en mjukvaruuppdatering.

Smart summon började ju funka helt plötsligt iallafall, men surt att behöva stå så nära bilen. Komiskt nog är ju bilen smartare än Europas regelverk. Oftast varnar bilen för att ”pedestrian is blockning path” (dvs jag) bara för att man måste vara så nära.
2019-03-29: Model 3 LR AWD, FSD, Svart/Svart, 19" Sport, HW2.5
Användarvisningsbild
Lindansaren
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 okt 2019 12:49

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av Lindansaren »

Vkium skrev:
Röstkommandon är säkert massa backendjobb för att få att lira med svenska. Börjar säkert funka i smyg utan en mjukvaruuppdatering.

Smart summon började ju funka helt plötsligt iallafall, men surt att behöva stå så nära bilen. Komiskt nog är ju bilen smartare än Europas regelverk. Oftast varnar bilen för att ”pedestrian is blockning path” (dvs jag) bara för att man måste vara så nära.
Testade att byta till engelska som språk. Då fungerade röststyrningen perfekt (på engelska då såklart), bytte tillbaka till svenska och då förstod den typ ingenting igen som vanligt. Jaja....
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av John Galt »

Lindansaren skrev:
Vkium skrev:
Röstkommandon är säkert massa backendjobb för att få att lira med svenska. Börjar säkert funka i smyg utan en mjukvaruuppdatering.

Smart summon började ju funka helt plötsligt iallafall, men surt att behöva stå så nära bilen. Komiskt nog är ju bilen smartare än Europas regelverk. Oftast varnar bilen för att ”pedestrian is blockning path” (dvs jag) bara för att man måste vara så nära.
Testade att byta till engelska som språk. Då fungerade röststyrningen perfekt (på engelska då såklart), bytte tillbaka till svenska och då förstod den typ ingenting igen som vanligt. Jaja....
Funkar väl kasst att läsa svenska adresser då?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1227
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2019.40

Inlägg av Hertsh »

Grejen är att bilen förstår allt man säger även på svenska... Men sen fungerar inte kommandot. Jag lyckas sätta på och stänga av sätesvärme men bara alla på en gång, inte specifika säten. Höja och sänka temperaturen på värmen fungerar också, i hela grader men inte halva. Navigera fungerar inte. Rejält mycket sämre än tidigare precis som ni andra skrivit.
MX LR (Raven) 2019
Skriv svar