Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av agehall »

Jag skulle gissa på att det är ett fåtal som får problem och därför anser Tesla att det är bättre att rulla ut den till fler. Det kan ju även vara så att de identifierat vilka bilar som som kan få problem och nu undviker att skjuta ut mjukvaran till dessa.

Jag kör 2023.2.10 och har inga av de problem som nämnts. Det betyder inte att det inte finns problem, men det kommer nästan alltid framstå som att versioner har större problem än de har om man ser till helheten eftersom de som har problem tenderar att skriva om det medan den stora massan som inte säger något inte har problem.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av FinaFisken »

Fick 23.2.12 idag. Förhoppningsvis är det fixat nu
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av Nect »

mikebike skrev: 16 feb 2023 12:27
lawgiver skrev: 16 feb 2023 12:17
Liten varning:

2023.2.10 har genererat ljudproblem i vissa bilar, känt även internationellt, se separat tråd:

viewtopic.php?p=701877#p701877

Problemet är inte fixat i 2023.2.11.
Varför fortsätter de skicka ut en uppdatering som de vet medför problem?
Försämrad stereo och hackig styrning känns inte så lockande.
Det är därför man köper en Tesla! Att få ständiga uppdateringar och agera betatestare 😂

Begriper verkligen inte hur man kan misslyckas, har de verkligen ingen kvalitetskontroll innan uppdateringarna skickas ut? Jag tar helt ärligt hellre en uppdatering per år som inte orsakar nått fel än flera som efter varje uppdatering gör det som en bergochdalbana upplevelse mässigt
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av jonasl »

Det beror antagligen på att de inför ändringar i hårdvara löpande så antalet varianter är testa mot blir orimligt stort.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 23 feb 2023 08:58
Det beror antagligen på att de inför ändringar i hårdvara löpande så antalet varianter är testa mot blir orimligt stort.
Ja, så är det enligt en tekniker jag pratade med.
Fast denna uppdatering innehåller ju bara automatisk rattvärme enligt beskrivningen, så varför påverkar den styrning och stereo?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av Nect »

jonasl skrev: 23 feb 2023 08:58
Det beror antagligen på att de inför ändringar i hårdvara löpande så antalet varianter är testa mot blir orimligt stort.
Då har man samtidigt svårt att släppa en uppdatering som passar alla utan det kommer alltid innebära problem för några vid varje uppdatering. Helt banans om du frågar mig (när det är en bil vi pratar om).

Släpp färre men bättre uppdateringar. 😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av jonasl »

Har du avancerad inställt på uppdateringar? Då har du ju själv godtagit att få den tidigare och är en del av betatestandet.

Många som gnäller borde köra standard istället.

Release notes verkar högst summarisk, det skulle vara trevligt med en mer komplett lista.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av Nect »

jonasl skrev: 23 feb 2023 09:09
Har du avancerad inställt på uppdateringar? Då har du ju själv godtagit att få den tidigare och är en del av betatestandet.

Många som gnäller borde köra standard istället.

Release notes verkar högst summarisk, det skulle vara trevligt med en mer komplett lista.
Så problemen som de flesta klagar över är enbart för de som valt avancerad? Då tar jag tillbaka mitt klagande helt och hållet. Då har man faktiskt valt att vara betatestare 😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 23 feb 2023 09:09
Har du avancerad inställt på uppdateringar? Då har du ju själv godtagit att få den tidigare och är en del av betatestandet.

Många som gnäller borde köra standard istället.

Release notes verkar högst summarisk, det skulle vara trevligt med en mer komplett lista.
Jag har alltid kört Standard. Nu har jag 2023.2 väntande och jag tänker inte installera den.
På samma sätt som jag gjorde med den uppdatering som kopplade ur radarn. Fast där installerade Mobil Service den ändå. :evil:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av Curik »

jonasl skrev: 23 feb 2023 09:09
Har du avancerad inställt på uppdateringar? Då har du ju själv godtagit att få den tidigare och är en del av betatestandet.

Många som gnäller borde köra standard istället.

Release notes verkar högst summarisk, det skulle vara trevligt med en mer komplett lista.
Många som gnäller på andra som gnäller borde läsa på lite också. Du får fortfarande betatesta även fast du har standard, du står bara längre bak i kön. Jag har alltid haft standard.
Nect skrev: 23 feb 2023 09:05
jonasl skrev: 23 feb 2023 08:58
Det beror antagligen på att de inför ändringar i hårdvara löpande så antalet varianter är testa mot blir orimligt stort.
Då har man samtidigt svårt att släppa en uppdatering som passar alla utan det kommer alltid innebära problem för några vid varje uppdatering. Helt banans om du frågar mig (när det är en bil vi pratar om).

Släpp färre men bättre uppdateringar. 😊
Mjukvaruindustrin jobbar oftast inte så. Att släppa uppdateringar ofta anses vara "agilt" - man vinner en massa saker som feedback och att snabbt kunna iterera. Släpper du mer sällan blir många saker knöligare. Är du intresserad så finns det mycket att läsa om det.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av jonasl »

Nect skrev: 23 feb 2023 09:13
Så problemen som de flesta klagar över är enbart för de som valt avancerad? Då tar jag tillbaka mitt klagande helt och hållet. Då har man faktiskt valt att vara betatestare 😊
Vet inte hur stor skillnaden är i praktiken. Jag kör "avancerad" men brukar avvakta med att installera för att se om många verkar få problem. Just nu ligger jag kvar på sista 2022-versionen..

Men det skulle helt klart kunna testas mer och fungera bättre.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av Nect »

Curik skrev: 23 feb 2023 10:54
jonasl skrev: 23 feb 2023 09:09
Har du avancerad inställt på uppdateringar? Då har du ju själv godtagit att få den tidigare och är en del av betatestandet.

Många som gnäller borde köra standard istället.

Release notes verkar högst summarisk, det skulle vara trevligt med en mer komplett lista.
Många som gnäller på andra som gnäller borde läsa på lite också. Du får fortfarande betatesta även fast du har standard, du står bara längre bak i kön. Jag har alltid haft standard.
Nect skrev: 23 feb 2023 09:05
jonasl skrev: 23 feb 2023 08:58
Det beror antagligen på att de inför ändringar i hårdvara löpande så antalet varianter är testa mot blir orimligt stort.
Då har man samtidigt svårt att släppa en uppdatering som passar alla utan det kommer alltid innebära problem för några vid varje uppdatering. Helt banans om du frågar mig (när det är en bil vi pratar om).

Släpp färre men bättre uppdateringar. 😊
Mjukvaruindustrin jobbar oftast inte så. Att släppa uppdateringar ofta anses vara "agilt" - man vinner en massa saker som feedback och att snabbt kunna iterera. Släpper du mer sällan blir många saker knöligare. Är du intresserad så finns det mycket att läsa om det.
Tycker man ska skilja på mjukvara och mjukvara. Det är mjukvara för en bil vi pratar om och inte en programvara till PC etc. Borde ställas mer krav på validering än vad som görs när det gäller fordon som potentiellt kan orsaka livsfarliga situationer vid fel.

Jag tror inte flygindustrin t ex. arbetar så här, de har trots allt mjukvara med…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av Curik »

Nect skrev: 23 feb 2023 12:50
Curik skrev: 23 feb 2023 10:54
jonasl skrev: 23 feb 2023 09:09
Har du avancerad inställt på uppdateringar? Då har du ju själv godtagit att få den tidigare och är en del av betatestandet.

Många som gnäller borde köra standard istället.

Release notes verkar högst summarisk, det skulle vara trevligt med en mer komplett lista.
Många som gnäller på andra som gnäller borde läsa på lite också. Du får fortfarande betatesta även fast du har standard, du står bara längre bak i kön. Jag har alltid haft standard.
Nect skrev: 23 feb 2023 09:05
jonasl skrev: 23 feb 2023 08:58
Det beror antagligen på att de inför ändringar i hårdvara löpande så antalet varianter är testa mot blir orimligt stort.
Då har man samtidigt svårt att släppa en uppdatering som passar alla utan det kommer alltid innebära problem för några vid varje uppdatering. Helt banans om du frågar mig (när det är en bil vi pratar om).

Släpp färre men bättre uppdateringar. 😊
Mjukvaruindustrin jobbar oftast inte så. Att släppa uppdateringar ofta anses vara "agilt" - man vinner en massa saker som feedback och att snabbt kunna iterera. Släpper du mer sällan blir många saker knöligare. Är du intresserad så finns det mycket att läsa om det.
Tycker man ska skilja på mjukvara och mjukvara. Det är mjukvara för en bil vi pratar om och inte en programvara till PC etc. Borde ställas mer krav på validering än vad som görs när det gäller fordon som potentiellt kan orsaka livsfarliga situationer vid fel.

Jag tror inte flygindustrin t ex. arbetar så här, de har trots allt mjukvara med…
Det kan man tycka, men det är såhär Tesla arbetar. Flygindustrin arbetar till stor del också såhär men vi släpper ju inte ut mjukvaran direkt till slutkund där precis. Speciellt inte på flygkritiskt. Då hade vi varit arbetslösa. :)

Däremot kan du nog vara lugn i att olika programvaror i din Tesla utvecklas på olika sätt. Jag tror inte man experimenterar lika mycket med mjukvaran som faktiskt kör din bil. Tyvärr verkar Autopilot-teamet vara lite oförsiktiga :(
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 694
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av Lophornis »

Har fått automatiskt rattvärme men om man kör manuellt i appen då blir det lägsta nivån i bilen. Samma hos er?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av John Galt »


Nect skrev:

Jag tror inte flygindustrin t ex. arbetar så här, de har trots allt mjukvara med…
Typ Boeing 737 Max? 🫣 Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av martinot »

John Galt skrev: 23 feb 2023 18:45
Nect skrev:

Jag tror inte flygindustrin t ex. arbetar så här, de har trots allt mjukvara med…
Typ Boeing 737 Max? 🫣 Bild
Jo, den var ju katastrofalt projekt. Man lade ut mjukvaran off-shore till billiga indiska konsulter som hade lite erfarenhet av flyg. Detta, tillsammans med en ledning som ljög mer än Musk, ledde ju till katastrofprojekt gällande mjukvaruutveckling.

Sedan gnälls det mycket på Tesla, och det skall de absolut ha, men det blir ju lite komiskt när det är VAG-bilister som gnäller. Just problem mjukvaruutveckling har ju kostat VAG-gruppen miljarder för att de inte fått ordning på den. Så de är ju knappast en förebild för Tesla att ta efter (även om Tesla förtjänar mycket kritik och skit håller jag med om).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av Nect »

martinot skrev: 23 feb 2023 20:03
John Galt skrev: 23 feb 2023 18:45
Nect skrev:

Jag tror inte flygindustrin t ex. arbetar så här, de har trots allt mjukvara med…
Typ Boeing 737 Max? 🫣 Bild
Jo, den var ju katastrofalt projekt. Man lade ut mjukvaran off-shore till billiga indiska konsulter som hade lite erfarenhet av flyg. Detta, tillsammans med en ledning som ljög mer än Musk, ledde ju till katastrofprojekt gällande mjukvaruutveckling.

Sedan gnälls det mycket på Tesla, och det skall de absolut ha, men det blir ju lite komiskt när det är VAG-bilister som gnäller. Just problem mjukvaruutveckling har ju kostat VAG-gruppen miljarder för att de inte fått ordning på den. Så de är ju knappast en förebild för Tesla att ta efter (även om Tesla förtjänar mycket kritik och skit håller jag med om).
Om du syftar på bland annat mig så har inte mitt bilval något med mina synpunkter att göra om det känns bättre 🤓


Men VAG har åtminstone erkänt att de haft stora problem med sin mjukvara till de nya bilarna, där de medvetet flyttat fram leveransdatumet tills de fått bukt med det värsta, vilket är raka motsatsen till hur Tesla hanterar det…😂

Tesla är duktig på utveckling och mjukvara. Men lider av ”fort men fel” då tid är pengar för Elon. Varför ska de själva testa något när deras kunder kan gör det gratis utan att någon direkt klagar?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av martinot »

Nect skrev: 23 feb 2023 20:47
martinot skrev: 23 feb 2023 20:03
John Galt skrev: 23 feb 2023 18:45
Nect skrev:

Jag tror inte flygindustrin t ex. arbetar så här, de har trots allt mjukvara med…
Typ Boeing 737 Max? 🫣 Bild
Jo, den var ju katastrofalt projekt. Man lade ut mjukvaran off-shore till billiga indiska konsulter som hade lite erfarenhet av flyg. Detta, tillsammans med en ledning som ljög mer än Musk, ledde ju till katastrofprojekt gällande mjukvaruutveckling.

Sedan gnälls det mycket på Tesla, och det skall de absolut ha, men det blir ju lite komiskt när det är VAG-bilister som gnäller. Just problem mjukvaruutveckling har ju kostat VAG-gruppen miljarder för att de inte fått ordning på den. Så de är ju knappast en förebild för Tesla att ta efter (även om Tesla förtjänar mycket kritik och skit håller jag med om).
Om du syftar på bland annat mig så har inte mitt bilval något med mina synpunkter att göra om det känns bättre 🤓


Men VAG har åtminstone erkänt att de haft stora problem med sin mjukvara till de nya bilarna, där de medvetet flyttat fram leveransdatumet tills de fått bukt med det värsta, vilket är raka motsatsen till hur Tesla hanterar det…😂

Tesla är duktig på utveckling och mjukvara. Men lider av ”fort men fel” då tid är pengar för Elon. Varför ska de själva testa något när deras kunder kan gör det gratis utan att någon direkt klagar?
Sure. ;)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av Holve »

Nect skrev: 23 feb 2023 08:55
mikebike skrev: 16 feb 2023 12:27
lawgiver skrev: 16 feb 2023 12:17
Liten varning:

2023.2.10 har genererat ljudproblem i vissa bilar, känt även internationellt, se separat tråd:

viewtopic.php?p=701877#p701877

Problemet är inte fixat i 2023.2.11.
Varför fortsätter de skicka ut en uppdatering som de vet medför problem?
Försämrad stereo och hackig styrning känns inte så lockande.
Det är därför man köper en Tesla! Att få ständiga uppdateringar och agera betatestare 😂

Begriper verkligen inte hur man kan misslyckas, har de verkligen ingen kvalitetskontroll innan uppdateringarna skickas ut? Jag tar helt ärligt hellre en uppdatering per år som inte orsakar nått fel än flera som efter varje uppdatering gör det som en bergochdalbana upplevelse mässigt
Klicka ur Beta..

Om du är osäker så kan du googla beta programvara..
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av spacecoin »

Holve skrev: 23 feb 2023 21:12
Klicka ur Beta..

Om du är osäker så kan du googla beta programvara..
Har du ens en Tesla? Allt är i evig beta... Ska du köra en Tesla utan "beta"-märkning har du inte ens cruise control. Man ska vara glad att laddning av bilen och bromsarna inte är i beta. :lol:
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av Elmil »

Fick nytt alternativ i servicemenyn med 2023.2.12
IMG_20230224_120107182.jpg
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av Jerker »

I den här tråden var det nån som skrev att den senaste uppdateringen gjorde att helljusautomatiken slår på helljuset snabbare efter möte, så igår kväll fick jag en första möjlighet att testa detta. Körde först på mindre landsväg. Bilen bländade av helt OK, men det tog varje gång c:a 3 sekunder efter mötet tills den slog på helljus igen. Så, ingen förbättring.

När jag körde ut på E18 som där var 2+1 väg så tvingades jag strax ge upp eftersom den bländade av och slog på helt slumpmässigt och jag fick massor av ilskna blinkningar från mötande trafik.

Återgår till manuell helljuskontroll.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2023.2

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
Grodan
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 30 apr 2022 09:16

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Grodan »

Nu är 2023.6.8 på väg ner till bilen.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Hertsh »

Enligt Notateslaapp finns det inget i 2023.6.8 för legacy S & X i Sverige. Ändå laddas den nu ner till min X. Märkligt.
MX LR (Raven) 2019
Skriv svar