Laddade in 2023.12.1 och man undrar vem fan är det som vill ha dessa funktioner. Ljud när man växlar det blir man tokig på, sedan tog de bort att hövljuset släcks efter att man gått från bilen och den låstes. Upptäckte det att det lös på min parkering nästan hela natten. Jag är sådan att jag sätter på halvljus dagtid pga bakljusen är släckta annars. Nu måste man komma ihåg att släcka dom manuellt också. Hastighet läsning funkar så där den läste 60 skylten och sänkte till 60 i två meter sedan fick den för sig att hastighet var 106kmh så den drog iväg på 60 sträckan.
Telefonfunktionen tycker jag var behövlig....
Kan förstå teckenstorlek, men håller med om ljud vid växling.. Jag testade på parkeringsplatsen, men stängde genast av det....
Lite användning kan man kanske ha av genvägarna på vänster scrollhjul. Men man borde kunna bocka i vilka funktioner som ska dyka upp som valbara. Du kan man bara välja vilken funktion som ska vara första.
Körde stockholm-linköping på förmiddagen. Märkte inga direkta skillnader på 2023.6 och .12. Den läser skyltar bättre men på motorväg justerar den fortfarande inte hastigheten med automatik.
Det ryktas även om att det i .12 ska gå att justera passagerarsätet från skärmen men jag hittar ingen inställning för det i min M3. Ska det finnas eller är det bara S och X som får det?
Av någon anledning gäller det bara på skärmen bak..
Det hade varit kanon att få till den funktionen på skärmen fram också, så föraren av en Y eller 3 kan justera passagerarsätet, utan att hänga över passagerarstolen eller försöka förklara för en helt okunnig hur man ändrar stolen.
Jag hade det på min Volvo. Vilket användes rätt ofta faktiskt..
Jag saknar fortfarande funktionen att schemalägga klimatisering inför en avfärd, EN GÅNG. Så man inte aktivt behöver gå in och stänga av klimatisering efter man kört iväg, för att bilen inte ska klimatisera vid samma tid nästa dag igen...
Ett alternativ är ju att koppla det till datum.
Ett annat är att kunna bocka i en ruta "endast en gång"
Lite användning kan man kanske ha av genvägarna på vänster scrollhjul.
Gick in och kollade inställningarna men den enda jag skulle ha någon verklig nytta av gick inte att välja; Homelink. Så det fick bli värmen.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Märkliga release notes tycker jag. Punkterna för Air Suspension (förutom hastighetsbegränsningen man talar om som verkar vara en typo) och Phone Call Controls har jag alltid haft i min bil?
Model S and X with horizontal touchscreen
Model 3 and Y built since ~January 2022
Software version v11.1 2022.44.25 or higher
Infotainment Processor: AMD Ryzen
This processor information can be found through Controls > Software > Additional vehicle information
Men kan ha ändrats förstås
BMW i3 60Ah REX. Såld Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Nån som fått Zoom att fungera? Fick ni då en zoom-app? Har en model 3 2021 men ser inget ang Zoom
Zoom kräver Ryzen CPU, så kanske saknar du den ?
Ah, det gör jag. Trodde bara det var första versionen av Zoom som krävde Ryzen. Tesla skriver ju bara ”Model 3” jmf tex ”new model S”
MCU3 säger Not-a-Tesla-app..
zoom.jpg
Det är ju dock en av de mer inkompetenta sajterna, så jag är inte förvånad att de gör fel där. De envisas med att tvinga på mig geolocation för att tala om vilka features som är applicerbara för mig - det är bara att de inte förstår sig på IPv6 och har fått för sig att jag sitter i Danmark.
Jag gillade verkligen att få välja större text på skärmen, kunna kontrollera vindrutetorkare från vänstra skrollhjulet och ändra temperaturen från densamma. Det var en uppdatering jag velat ha länge.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jag gillade verkligen att få välja större text på skärmen, kunna kontrollera vindrutetorkare från vänstra skrollhjulet och ändra temperaturen från densamma. Det var en uppdatering jag velat ha länge.
Håller med, men kontrollen av vindrutetorkare kunde gjorts bättre om man tillät "wrap-around". Dvs att gå från "auto" som är sist till höger direkt till "off" som är först till vänster genom att klicka höger när man är på "auto". Den mest frekventa manövern för mig är ju just att gå från "auto" till "off" och vice versa. Nu blir det rätt många klick för att komma dit.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Bra idé. Nu är det bara att vänta på en uppdatering dårå…
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jag gillade verkligen att få välja större text på skärmen, kunna kontrollera vindrutetorkare från vänstra skrollhjulet och ändra temperaturen från densamma. Det var en uppdatering jag velat ha länge.
Går inte att ändra textstorlek. "Funktionen ej tillgänglig för valt språk" (svenska) står det. Något fel i min bil (M3 LR -21) eller är det så för alla?
Jag gillade verkligen att få välja större text på skärmen, kunna kontrollera vindrutetorkare från vänstra skrollhjulet och ändra temperaturen från densamma. Det var en uppdatering jag velat ha länge.
Går inte att ändra textstorlek. "Funktionen ej tillgänglig för valt språk" (svenska) står det. Något fel i min bil (M3 LR -21) eller är det så för alla?
Det stödja av någon anledning inte av alla språk, så kör du svenska i bilen slipper du skala om storleken på texten.
Min gissning är att det blev för jobbigt att få till allting snyggt på alla språk - ser det på jobbet när det ska översättas marknads material från Engelska till Finska och helt plötsligt blir 20 tecken typ tre rader text.