Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11580
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av martinot »

Lurkern skrev: 26 feb 2024 08:11
Tror torkarna blir bra om de lägger på en känslighetsjustering på autoprogrammet. Vet ingen bil vars regnsensor inte behöver justeras regelbundet.
Ja, detta har jag alltid undrat varför Tesla inte erbjuder en sådan här inställning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av airdrive »

martinot skrev: 26 feb 2024 21:19
Lurkern skrev: 26 feb 2024 08:11
Tror torkarna blir bra om de lägger på en känslighetsjustering på autoprogrammet. Vet ingen bil vars regnsensor inte behöver justeras regelbundet.
Ja, detta har jag alltid undrat varför Tesla inte erbjuder en sådan här inställning.
Det behehövs ju inte med tesla vision. 😂
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av Johlei »

Förut tänkte jag att Tesla Vision syftade på kameratekniken, men nu börjar jag ana att det i själva verket syftar på målet/visionen om hur bra allt ska bli ”sen”.

*inte bitter*
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1053
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av holden »

Riktigt läskiga spökbromsningar om man t.ex passerar under en bro med autopilot aktiverat. Torkarautomatiken underskattar konstant hur mycket torkarna måste gå för att ge vettig sikt. Avstånd till framförvarande bil för kort även på längsta läget. Allt är med andra ord som precis som vanligt :D
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av mikebike »

martinot skrev: 26 feb 2024 21:19
Lurkern skrev: 26 feb 2024 08:11
Tror torkarna blir bra om de lägger på en känslighetsjustering på autoprogrammet. Vet ingen bil vars regnsensor inte behöver justeras regelbundet.
Ja, detta har jag alltid undrat varför Tesla inte erbjuder en sådan här inställning.
Därför att Teslor inte har någon sensor!
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5317
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev: 27 feb 2024 08:08
martinot skrev: 26 feb 2024 21:19
Lurkern skrev: 26 feb 2024 08:11
Tror torkarna blir bra om de lägger på en känslighetsjustering på autoprogrammet. Vet ingen bil vars regnsensor inte behöver justeras regelbundet.
Ja, detta har jag alltid undrat varför Tesla inte erbjuder en sådan här inställning.
Därför att Teslor inte har någon sensor!
Tror inte att problemet skulle lösas med en känslighetsjustering. Det är något annat grundläggande fel.

Körde 95 mil i söndags i växlande väder sol, regn, uppehåll med torra vägar, regn, uppehåll osv.
Bilen torkar ofta på torr rutan. Men när det börjar regna lite så slutat den helt att torka. :evil:
Och det krävs ett ordentligt störtregn för att torkarna ska gå konstant. Vid vanligt regn går de lite sporadiskt på intervall.
Vilket jävla skämt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av Dinsdale »

mikebike skrev: 26 feb 2024 14:50
Dinsdale skrev: 26 feb 2024 14:45
Uppgraderade till 2024.2.7 härom dagen, nu har min bil också börjat torka på torr ruta.
Men den torkar fortfarande inte vid duggregn, snö och stänk?
Ingen skillnad i övrigt vad jag märkt.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av larjon »

Jag kan varmt rekommendera att helt enkelt acceptera att bilen inte har torkarautomatik eller farthållare.
Jag gav upp på de funktionerna första månaderna med bilen, och efter det är det mycket lättare att njuta av alla andra aspekter med den (teknik, acceleration, laddnätverk, den suveräna appen, förarprofiler, det riktigt grymma ljudet, osv osv).

För min egen skull, för att slippa vara irriterad, så har jag släppt det helt och hållet. När det är dags för en ny bil så får jag väga de två funktionerna mot det andra positiva och se vad som är viktigast.

Allt gott!
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5317
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

larjon skrev: 27 feb 2024 10:57
Jag kan varmt rekommendera att helt enkelt acceptera att bilen inte har torkarautomatik eller farthållare.
Jag gav upp på de funktionerna första månaderna med bilen, och efter det är det mycket lättare att njuta av alla andra aspekter med den (teknik, acceleration, laddnätverk, den suveräna appen, förarprofiler, det riktigt grymma ljudet, osv osv).

För min egen skull, för att slippa vara irriterad, så har jag släppt det helt och hållet. När det är dags för en ny bil så får jag väga de två funktionerna mot det andra positiva och se vad som är viktigast.

Allt gott!
Det går inte att låtsas som att bilen inte har torkarautomatik eftersom man hela tiden måste brottas med just automatiken. Hade man sluppit att bilen går till AUTO så hade jag varit betydligt mindre missnöjd.

Sedan är det användningsmönstret som avgör till stor del hur viktigt man anser att farthållare är. Hade jag bara kört i stan och på lite slingriga landsvägar så hade jag inte brytt mig om det fanns farthållare eller ej. Men jag kör 90% på motorväg, och att då köra utan farthållare är som att gå tillbaka till 1980-talet.

Detta är naturligtvis en tung faktor vid nästa bilbyte för mig.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av larjon »

Nicke Nyfiken skrev: 27 feb 2024 11:12
larjon skrev: 27 feb 2024 10:57
Jag kan varmt rekommendera att helt enkelt acceptera att bilen inte har torkarautomatik eller farthållare.
Jag gav upp på de funktionerna första månaderna med bilen, och efter det är det mycket lättare att njuta av alla andra aspekter med den (teknik, acceleration, laddnätverk, den suveräna appen, förarprofiler, det riktigt grymma ljudet, osv osv).

För min egen skull, för att slippa vara irriterad, så har jag släppt det helt och hållet. När det är dags för en ny bil så får jag väga de två funktionerna mot det andra positiva och se vad som är viktigast.

Allt gott!
Det går inte att låtsas som att bilen inte har torkarautomatik eftersom man hela tiden måste brottas med just automatiken. Hade man sluppit att bilen går till AUTO så hade jag varit betydligt mindre missnöjd.

Sedan är det användningsmönstret som avgör till stor del hur viktigt man anser att farthållare är. Hade jag bara kört i stan och på lite slingriga landsvägar så hade jag inte brytt mig om det fanns farthållare eller ej. Men jag kör 90% på motorväg, och att då köra utan farthållare är som att gå tillbaka till 1980-talet.

Detta är naturligtvis en tung faktor vid nästa bilbyte för mig.
Full förståelse för det. Hade det varit viktiga funktioner för mig hade jag definitivt också noga övervägt ett annat bilval framöver.
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
-JTM3-
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 12 maj 2021 18:49

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av -JTM3- »

Jag har också gett upp lite på ett sätt. Men nu när man kan dutta på spaken för torkare och sedan ändra med scrollhjulet på ratten funkar det helt ok efter lite tillvänjning. Dutta-ändra från automatiken till första eller andra läget går nästan på automatik.
Samma med autopiloten, man aktiverar autopilot och släcker autohelljus i samma rörelse av vana nu.
Likaså farthållare så kör man med gasfoten beredd på spökbromsning...
Inte optimalt men ok, tur bilens övriga bra egenskaper är så bra. :D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av mikebike »

larjon skrev: 27 feb 2024 10:57
Jag kan varmt rekommendera att helt enkelt acceptera att bilen inte har torkarautomatik eller farthållare.
Jag gav upp på de funktionerna första månaderna med bilen, och efter det är det mycket lättare att njuta av alla andra aspekter med den (teknik, acceleration, laddnätverk, den suveräna appen, förarprofiler, det riktigt grymma ljudet, osv osv).

För min egen skull, för att slippa vara irriterad, så har jag släppt det helt och hållet. När det är dags för en ny bil så får jag väga de två funktionerna mot det andra positiva och se vad som är viktigast.

Allt gott!
Jag accepterade (motvilligt) att min nya och dyra Model 3 2021 hade sämre torkarautomatik och farthållare än min gamla Volvo 2015. När jag sedan bytte till en Model Y 2022 förväntade jag mig samma funktionalitet som i 3:an.
Jag trodde inte att funktionerna skulle försämras genom OTA.

Även jag kör mest motorväg. Jag bor 250 meter från E4 och ett par km från E18.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av mikebike »

Nu sägs det (på Facebook) att baklysena är tända dagtid även tillsammans med DRL efter 2024-uppdateringen. Åtminstone på Auto.

Någon som kan bekräfta eller dementera?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av RagWal »

Fick i helgen en skum grej E18 nånstans vid vägbygget i närheten av Västerås. Hastighetsskyltarna som bilen "såg" visualiserades i skärmen som skyltar av amerikansk modell. Rektangulära vita med svarta tecken. Rätt hastighetsvärde, men "fel" sorts skylt. Misstänker att det bara var vid vägarbetet, för senare blev det normala skyltarna i visualiseringen.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av flamman »

mikebike skrev: 05 mar 2024 08:13
Nu sägs det (på Facebook) att baklysena är tända dagtid även tillsammans med DRL efter 2024-uppdateringen. Åtminstone på Auto.

Någon som kan bekräfta eller dementera?
För MY? För M3 Highland så ska den väl känna av hur ljuset det är och slå på bakljus automagiskt vid lite mörker så där kan det ju kommit kanske (kom ju Matrix-stöd i 2024.2 så varför inte auto-bakljus också).
Såg MY i helgen med bakljus släckta mitt på dagen men det säger ju ingenting egentligen.
Står inget om detta på Tyska forumet TFF och de brukar ha bra koll på allt som dyker upp i mjukvaran:
https://tff-forum.de/t/fahrzeugsoftware ... 4-2/324428

… så summa sumarum, jag är skeptisk.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5317
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

flamman skrev: 05 mar 2024 09:48
mikebike skrev: 05 mar 2024 08:13
Nu sägs det (på Facebook) att baklysena är tända dagtid även tillsammans med DRL efter 2024-uppdateringen. Åtminstone på Auto.

Någon som kan bekräfta eller dementera?
För MY? För M3 Highland så ska den väl känna av hur ljuset det är och slå på bakljus automagiskt vid lite mörker så där kan det ju kommit kanske (kom ju Matrix-stöd i 2024.2 så varför inte auto-bakljus också).
Men så har det ju varit hela tiden på MY.
Blir det lite "mörkare" dagtid så går halvljuset/bakljuset igång automatiskt.

Mikebike efterfrågar att ha bakljusen på hela tiden, även med DRL.

Jag kan för övrigt dementera.
Bakljusen är inte tända med DRL på MY med 2024.2.7
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 665
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av flamman »

Nicke Nyfiken skrev: 05 mar 2024 10:04
flamman skrev: 05 mar 2024 09:48
mikebike skrev: 05 mar 2024 08:13
Nu sägs det (på Facebook) att baklysena är tända dagtid även tillsammans med DRL efter 2024-uppdateringen. Åtminstone på Auto.

Någon som kan bekräfta eller dementera?
För MY? För M3 Highland så ska den väl känna av hur ljuset det är och slå på bakljus automagiskt vid lite mörker så där kan det ju kommit kanske (kom ju Matrix-stöd i 2024.2 så varför inte auto-bakljus också).
Men så har det ju varit hela tiden på MY.
Blir det lite "mörkare" dagtid så går halvljuset/bakljuset igång automatiskt.

Mikebike efterfrågar att ha bakljusen på hela tiden, även med DRL.
Precis. Men det är olika saker på G för Highland vs. M3/MY.
För M3H ska det komma/finnas ett automatik med DRL fram och bakljus på:
”Activation of rear position lamps with DRL's depending on ambient luxes (МЗН)”
.. vilket går att tolka som att en M3H kan komma åkande med DRL fram men inte bak om det är ordentligt ljust ute. Och vid lite mörker (men inte tillräckligt för att motivera halvljus) så tända baklysena.

För MY/M3 ska det komma:
”Intro of rear position lamps activation with day-time running lamps (M3, MY)”
Vilket lär vara mer av/på när det gäller bakljus med DRL fram. Antingen med en inställning eller forcerat beteende.
Källa är EC type approval dokument:
https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-mod ... gen/100784
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Nateer
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 feb 2024 16:51
Referralkod: ts.la/oscar429660

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av Nateer »

Hur stor var denna versionsuppdatering?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5317
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nateer skrev: 05 mar 2024 11:47
Hur stor var denna versionsuppdatering?
Screenshot_20240305_115001_Tesla.jpg
Screenshot_20240305_115047_Tesla.jpg
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6205
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av spacecoin »

Nateer skrev: 05 mar 2024 11:47
Hur stor var denna versionsuppdatering?
Det beror i vilken land man bor och vilken bil. man har:
https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av ANLI »

Det redan totalt värdelösa Tesla Vision och torkarautomatik har blivit ännu sämre efter senaste uppdateringen.
Farten sänktes till ca 80 km/h i måttlig dimma och bilen bromsade ned vid möte av varje personbil.
Torkarna gick stundtals på högfart på torr ruta.
I dag en kraftig spökbroms vid möte av lastbil. Bakomvarande bil var inte långt ifrån.......

Har nu en sämre bil efter två år.
Kan inte komma på någon nyttig uppdatering men väl katastrof när Tesla tvingade fram bortkoppling av radarn efter ca ett års vägran i utbyte mot kupévärmning från appen.

Synd att Tesla numera på många sätt förstör en i grunden bra elbil.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
Sara4711
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 jul 2022 19:18
Referralkod: ts.la/sara9128

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av Sara4711 »

Nu är det på gång med att vi med äldre bilar får fördelen av adaptive headlights

https://www.notateslaapp.com/sv/mjukvar ... noteringar
M3 LR AWD PearlWhite -21, Facelift
MG4 Long Range Trophy med värmepump 2023
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av frippan »

Nu verkar 8.3 rulla ut till allmänheten, börjar i Sverige Bild
Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av Dinsdale »

ANLI skrev: 06 mar 2024 21:49
Det redan totalt värdelösa Tesla Vision och torkarautomatik har blivit ännu sämre efter senaste uppdateringen.
Farten sänktes till ca 80 km/h i måttlig dimma och bilen bromsade ned vid möte av varje personbil.
Torkarna gick stundtals på högfart på torr ruta.
I dag en kraftig spökbroms vid möte av lastbil. Bakomvarande bil var inte långt ifrån.......

Har nu en sämre bil efter två år.
Kan inte komma på någon nyttig uppdatering men väl katastrof när Tesla tvingade fram bortkoppling av radarn efter ca ett års vägran i utbyte mot kupévärmning från appen.

Synd att Tesla numera på många sätt förstör en i grunden bra elbil.
Iom att det nu går att förutse spökbromsningar (i princip varenda möte på 30-väg tex) har jag fått för mig det finns ett samband med att bilen plötsligt visualiserar mötet. Den visualiserar inte mötande förrän omedelbart före mötet, och sekunden efter (dvs när mötande passerat) bromsar den till. Jag brukar iaf notera en bil på skärmen innan den bromsar till. Syns inte bilen slipper jag spökbroms.

Även i fyrvägskorsning brukar bilen bromsa till efter att jag passerat korsningen.

Dock inte säker på att det räknas som bugg egentligen, farthållaren är väl designad för motorväg. Där upplever jag inga spökbromsningar, bara dålig kartdata (plötsligt är det max 70 på 120-väg, händer alltid vid samma ställe).
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av Liqwid78 »

Dinsdale skrev: 14 mar 2024 06:31
ANLI skrev: 06 mar 2024 21:49
Det redan totalt värdelösa Tesla Vision och torkarautomatik har blivit ännu sämre efter senaste uppdateringen.
Farten sänktes till ca 80 km/h i måttlig dimma och bilen bromsade ned vid möte av varje personbil.
Torkarna gick stundtals på högfart på torr ruta.
I dag en kraftig spökbroms vid möte av lastbil. Bakomvarande bil var inte långt ifrån.......

Har nu en sämre bil efter två år.
Kan inte komma på någon nyttig uppdatering men väl katastrof när Tesla tvingade fram bortkoppling av radarn efter ca ett års vägran i utbyte mot kupévärmning från appen.

Synd att Tesla numera på många sätt förstör en i grunden bra elbil.
Iom att det nu går att förutse spökbromsningar (i princip varenda möte på 30-väg tex) har jag fått för mig det finns ett samband med att bilen plötsligt visualiserar mötet. Den visualiserar inte mötande förrän omedelbart före mötet, och sekunden efter (dvs när mötande passerat) bromsar den till. Jag brukar iaf notera en bil på skärmen innan den bromsar till. Syns inte bilen slipper jag spökbroms.

Även i fyrvägskorsning brukar bilen bromsa till efter att jag passerat korsningen.

Dock inte säker på att det räknas som bugg egentligen, farthållaren är väl designad för motorväg. Där upplever jag inga spökbromsningar, bara dålig kartdata (plötsligt är det max 70 på 120-väg, händer alltid vid samma ställe).
Precis som du beskriver AP är inte till användas på vägar under 110km/h.
Jag upplever den väldig orolig vid 80km/h utanför landsbygden. Särskild vid mötande bilar.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Skriv svar