Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av mikebike »

Hertsh skrev:
Bästa förändringen i 2022.44.25?! Att man nu kan ha A/C aktivt i autoläget. Som alla andra bilar.

Nu slipper man använda avimning (vindrutan med bacon på) varje gång man sätter sig i bilen.

Äntligen!
Hur ska det gå till, skall värmepumpen arbeta åt båda hållen samtidigt?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av Arctic Drifter »

NEO skrev:
larjon skrev:
NEO skrev:
larjon skrev:
NEO skrev:
Fick 2022.44.25.1 inatt 8-)
AB4188BD-ECE4-483A-9417-26D15618E23E.png

What? :shock:

Bästa julklappen man kan tänka sig! :D
JAAAAA :D

Saknar min M3P just på grund av Track mode, men nu så :D
Helt galet kul, känns ju som att få en ny bil! :D
Tråkig timing med snön som faller ATM :lol:
Bästa hjulklappen helt klart!

Tyvärr ej fått uppdateringen ännu men när den väl är installerad blir det att ut och drifta lite! :D
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av bjelkeman »

Nya navigationsmenyn som visar nästa sväng mm större på skärmen var faktiskt välkommet. Inte riktigt säker på att jag gillar att de flyttade resten av den meny till botten, men det ändrar sig säkert igen snart. :D
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av Imolarot »

larjon skrev:
Hertsh skrev:
Bästa förändringen i 2022.44.25?! Att man nu kan ha A/C aktivt i autoläget. Som alla andra bilar.

Nu slipper man använda avimning (vindrutan med bacon på) varje gång man sätter sig i bilen.

Äntligen!
Hur menar du? Jag har haft min på auto sedan jag köpte bilen och ändrar bara temperaturen.
Samma här, rör aldrig min klimatanläggning utan mer kanske justerar temperaturen lite för sommaren resp vintern. Det som var nytt var väl mer att man kan välja fläkthastighet i auto utan att auto stängs av. Inget annat.
Användarvisningsbild
Fikonhjul
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 20 jul 2015 13:00
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/jan6948

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av Fikonhjul »

spacecoin skrev:
2022 TESLA HOLIDAY UPDATE DETAILS (2022.44.25, som i 25:e december)

Apple music - all cars
Apple Music är alltså inte begränsad till bilar med AP2, MCU2 eller nyare? Även denna lista antyder att det är för alla bilar. Men min bil, som har AP1 och MC1, tycker att version 2022.8.10.8 (kom 7 december) är det hetaste som finns.
Nöjd Model S-ägare sedan 2015.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av spacecoin »

Fikonhjul skrev:
spacecoin skrev:
2022 TESLA HOLIDAY UPDATE DETAILS (2022.44.25, som i 25:e december)

Apple music - all cars
Apple Music är alltså inte begränsad till bilar med AP2, MCU2 eller nyare? Även denna lista antyder att det är för alla bilar. Men min bil, som har AP1 och MC1, tycker att version 2022.8.10.8 (kom 7 december) är det hetaste som finns.
Det kommer kanske till MCU1 senare. Det släpar ju rejält där.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av Hertsh »

Imolarot skrev:
larjon skrev:
Hertsh skrev:
Bästa förändringen i 2022.44.25?! Att man nu kan ha A/C aktivt i autoläget. Som alla andra bilar.

Nu slipper man använda avimning (vindrutan med bacon på) varje gång man sätter sig i bilen.

Äntligen!
Hur menar du? Jag har haft min på auto sedan jag köpte bilen och ändrar bara temperaturen.
Samma här, rör aldrig min klimatanläggning utan mer kanske justerar temperaturen lite för sommaren resp vintern. Det som var nytt var väl mer att man kan välja fläkthastighet i auto utan att auto stängs av. Inget annat.
Fram tills nu har Tesla haft AC avstängd i autoläget när det är kallt ute. Det gör till exempel inte Volvo och andra tillverkare. En fördel med AC förutom att det kyler är att luften blir torr. På vintern har jag och många med mig med en X fått köra avimningsfunktionen konstant varje gång man satt sig i bilen pga att det blir imma på rutorna (och nej det har inget att göra med vatten i kupén eller gammal kupéfilter). NU med denna uppdatering kan jag välja om Autoläget ska ha AC på eller ej. Det har inte gått tidigare. Fantastiskt.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av TeslaKotte »

Hertsh skrev:
Imolarot skrev:
larjon skrev:
Hertsh skrev:
Bästa förändringen i 2022.44.25?! Att man nu kan ha A/C aktivt i autoläget. Som alla andra bilar.

Nu slipper man använda avimning (vindrutan med bacon på) varje gång man sätter sig i bilen.

Äntligen!
Hur menar du? Jag har haft min på auto sedan jag köpte bilen och ändrar bara temperaturen.
Samma här, rör aldrig min klimatanläggning utan mer kanske justerar temperaturen lite för sommaren resp vintern. Det som var nytt var väl mer att man kan välja fläkthastighet i auto utan att auto stängs av. Inget annat.
Fram tills nu har Tesla haft AC avstängd i autoläget när det är kallt ute. Det gör till exempel inte Volvo och andra tillverkare. En fördel med AC förutom att det kyler är att luften blir torr. På vintern har jag och många med mig med en X fått köra avimningsfunktionen konstant varje gång man satt sig i bilen pga att det blir imma på rutorna (och nej det har inget att göra med vatten i kupén eller gammal kupéfilter). NU med denna uppdatering kan jag välja om Autoläget ska ha AC på eller ej. Det har inte gått tidigare. Fantastiskt.
Det låter som en nyhet som potentiellt bara är relevant för äldre bilar utan värmepump?
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av Airlift »

Hertsh skrev:
.
Fram tills nu har Tesla haft AC avstängd i autoläget när det är kallt ute. Det gör till exempel inte Volvo och andra tillverkare. En fördel med AC förutom att det kyler är att luften blir torr. På vintern har jag och många med mig med en X fått köra avimningsfunktionen konstant varje gång man satt sig i bilen pga att det blir imma på rutorna (och nej det har inget att göra med vatten i kupén eller gammal kupéfilter). NU med denna uppdatering kan jag välja om Autoläget ska ha AC på eller ej. Det har inte gått tidigare. Fantastiskt.[/quote]

Undrar hur mycket det hjälper. Frostvakten (eller om man bara går på utetemperatur..) kommer slå ifrån a/c kompressorn om det inte finns växelventil som gör att man kan värma förångaren.

Runt +4 grader C, nånstans där kommer uppbyggd av is och låg utetemperatur bli gränssättande.

Vanligtvis har gamla sortens ac, samma tekniska lösning i ICE bilar, ingen växelventil som gör att man kan med kylmediet avfrosta förångaren (som sitter efter kupefilter men före värmeelement.)

För att få torr luft med A/C behöver fukten i luften kondenseras. Problemet är att är det kallt ute så blir det snabbt en isklump av förångaren.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av Hertsh »

Airlift skrev:
Hertsh skrev:

Samma här, rör aldrig min klimatanläggning utan mer kanske justerar temperaturen lite för sommaren resp vintern. Det som var nytt var väl mer att man kan välja fläkthastighet i auto utan att auto stängs av. Inget annat.
Fram tills nu har Tesla haft AC avstängd i autoläget när det är kallt ute. Det gör till exempel inte Volvo och andra tillverkare. En fördel med AC förutom att det kyler är att luften blir torr. På vintern har jag och många med mig med en X fått köra avimningsfunktionen konstant varje gång man satt sig i bilen pga att det blir imma på rutorna (och nej det har inget att göra med vatten i kupén eller gammal kupéfilter). NU med denna uppdatering kan jag välja om Autoläget ska ha AC på eller ej. Det har inte gått tidigare. Fantastiskt.
Undrar hur mycket det hjälper. Frostvakten (eller om man bara går på utetemperatur..) kommer slå ifrån a/c kompressorn om det inte finns växelventil som gör att man kan värma förångaren.

Runt +4 grader C, nånstans där kommer uppbyggd av is och låg utetemperatur bli gränssättande.

Vanligtvis har gamla sortens ac, samma tekniska lösning i ICE bilar, ingen växelventil som gör att man kan med kylmediet avfrosta förångaren (som sitter efter kupefilter men före värmeelement.)[/quote]Det hjälper. Första dagen denna vinter igår som jag inte behövde använda avimning när jag körde bilen. Samma I morse.

Sidonotis och reflektion: Jag älskar hur internet fungerar. Folk får ett helt annat beteende än vid matbordet/fikabordet. Istället för att uppskatta nytta för några eller försök att förstå hur det kan vara annan upplevelse för andra än en själv så är ryggradsreflexen hos många att ifrågasätta eller säga att de själva inte upplevt problemet som om det vore bevis på att problemet inte finns eller att det skulle hjälpa den som har problemet.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av Hertsh »

TeslaKotte skrev:
Hertsh skrev:
Imolarot skrev:
larjon skrev:
Hertsh skrev:
Bästa förändringen i 2022.44.25?! Att man nu kan ha A/C aktivt i autoläget. Som alla andra bilar.

Nu slipper man använda avimning (vindrutan med bacon på) varje gång man sätter sig i bilen.

Äntligen!
Hur menar du? Jag har haft min på auto sedan jag köpte bilen och ändrar bara temperaturen.
Samma här, rör aldrig min klimatanläggning utan mer kanske justerar temperaturen lite för sommaren resp vintern. Det som var nytt var väl mer att man kan välja fläkthastighet i auto utan att auto stängs av. Inget annat.
Fram tills nu har Tesla haft AC avstängd i autoläget när det är kallt ute. Det gör till exempel inte Volvo och andra tillverkare. En fördel med AC förutom att det kyler är att luften blir torr. På vintern har jag och många med mig med en X fått köra avimningsfunktionen konstant varje gång man satt sig i bilen pga att det blir imma på rutorna (och nej det har inget att göra med vatten i kupén eller gammal kupéfilter). NU med denna uppdatering kan jag välja om Autoläget ska ha AC på eller ej. Det har inte gått tidigare. Fantastiskt.
Det låter som en nyhet som potentiellt bara är relevant för äldre bilar utan värmepump?
Ja möjligt. Jag har en X och inga S eller X har värmepump ej heller "äldre" 3/Y.
MX LR (Raven) 2019
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av Lurkern »

Jag är iaf tacksam för denna tråd. Utan att ha suttit i bilen eller läst någon manual (troligt) har jag lärt mig en massa viktiga saker om klimatanläggningen jag inte visste var viktiga att veta.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av Airlift »

Hertsh skrev:
Det hjälper. Första dagen denna vinter igår som jag inte behövde använda avimning när jag körde bilen. Samma I morse.
Det är ju alldeles lysande , det betyder nämligen en positiv bieffekt inträffar med: när ac:n är från i ibland månader (framförallt i norr) då ökar risken för läckage. A/C systemet håller alltså tätt längre om det används. Packningar etc torkar ut och lagom till första vårvärmen, ja då blir det punktering. Om nu tesla tillåter kompressorn att starta även på vintern så finns det god chans att det funkar året därpå med :)
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Coolio
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 22 jul 2019 23:19
Ort: Nyköping
Referralkod: ts.la//tomas68743

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av Coolio »

Tomten kom tidigt i år, nu laddas 2022.44.25 ner… inkl bla Apple Music.
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av Arctic Drifter »

Coolio skrev:
Tomten kom tidigt i år, nu laddas 2022.44.25 ner… inkl bla Apple Music.
Igår hade jag inte fått den men i morse fanns notisen i appen, dock har frun bilen hela dagen så får bli en uppdatering ikväll!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av jpetters »

Någon annan som råkat ut för att bilen slår på Defrost automatiskt när man bara vill slå på HVAC?
Det hände nämligen på min X, med senaste versionen, och knäckte framrutan.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Navigare
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 sep 2020 10:53

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av Navigare »

jpetters skrev:
Någon annan som råkat ut för att bilen slår på Defrost automatiskt när man bara vill slå på HVAC?
Det hände nämligen på min X, med senaste versionen, och knäckte framrutan. Bild
Japp! Lät som ett pistolskott och rutan sprack längs hela underkanten och först då noterade jag att defrost var igång (vindruta med bacon och texten Max). Trodde det var jag som dubbeltryckt på ikonen men om fler har råkat ut för det så (kanske) det inte var skit bakom spaken utan i spaken.
Användarvisningsbild
pjuur
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 11 jul 2019 20:45

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av pjuur »

Upplever fler än jag att det är några sekunders delay mellan telefonen och bilen när man spelar upp ljud över BT?
Upptäckte det nu efter 22.44.25 och kan mycket väl ha varit lika i tidigare versioner.
T.ex. när man tittar på klipp på mobilen med ljudet i bilens mediaspelare.

edit: ska kanske tillägga att det är med en iPhone 13 så ingen anti-andoridare får för sig nått.
Senast redigerad av pjuur, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av Curik »

pjuur skrev:
Upplever fler än jag att det är några sekunders delay mellan telefonen och bilen när man spelar upp ljud över BT?
Upptäckte det nu efter 22.44.25 och kan mycket väl ha varit lika i tidigare versioner.
T.ex. när man tittar på klipp på mobilen med ljudet i bilens mediaspelare.
Alltid varit så på min S. Spelar ibland spel på telefonen och ljudet är några hundra millisekunder fördröjt.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av Curik »

TeslaKotte skrev:
Det låter som en nyhet som potentiellt bara är relevant för äldre bilar utan värmepump?
Njae. Även nyare Model S saknar värmepump. Bara absolut senaste som har.

Mucket bra uppdatering att man kan köra A/C och justera fläktarna i Auto!
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av Dexter86 »

pjuur skrev:
Upplever fler än jag att det är några sekunders delay mellan telefonen och bilen när man spelar upp ljud över BT?
Upptäckte det nu efter 22.44.25 och kan mycket väl ha varit lika i tidigare versioner.
T.ex. när man tittar på klipp på mobilen med ljudet i bilens mediaspelare.

edit: ska kanske tillägga att det är med en iPhone 13 så ingen anti-andoridare får för sig nått.
Alltid varit fördröjning :)
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av Kronberg »

Att kalla det justera fläkten är väl nästan en överdrift. Bara tre lägen där det lägsta verkar motsvara 4, jag brukar köra 1 eller 2.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av martinot »

Imolarot skrev:
Samma här, rör aldrig min klimatanläggning utan mer kanske justerar temperaturen lite för sommaren resp vintern. Det som var nytt var väl mer att man kan välja fläkthastighet i auto utan att auto stängs av. Inget annat.
Det fick jag med en uppdatering redan i våras/somras.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 341
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av larjon »

Antingen spökar den nya uppdateringen eller så var jag lite väl tung på foten.
Drygt 400.000% över estimerad energiåtgång :D

Någon annan som sett något liknande?
61671BF8-1DFE-4430-AB13-FE7615049FE6.jpeg
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 924
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Senaste version 2022.44

Inlägg av Honkan »

Den här funktionen med att kunna öppna dörren från appen när kommer den i Sverige ??
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Skriv svar