Jag polisanmälde en smitning som filmades och de lade ner fallet eftersom det var omöjligt att lösa. Trots att man tydligt såg reg-nummer och personen som körde.
Det låter ju som att själva polisenheten borde bli anmäld och fråntagen alla medel om dom inte klarar av lösa ett sådant fall ens. Inget som jag skulle vilja ge mina skattepengar till.
Hoppas det finns en rimlig anledning bakom det hela men att dom bara inte orkade delge den, även om det också är illa.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag polisanmälde en smitning som filmades och de lade ner fallet eftersom det var omöjligt att lösa. Trots att man tydligt såg reg-nummer och personen som körde.
Det låter ju som att själva polisenheten borde bli anmäld och fråntagen alla medel om dom inte klarar av lösa ett sådant fall ens. Inget som jag skulle vilja ge mina skattepengar till.
Hoppas det finns en rimlig anledning bakom det hela men att dom bara inte orkade delge den, även om det också är illa.
Jag vet ett par liknande incidenter, och från nära vänner som jag vet inte hittar på, där man i princip har pekat ut förövaren och presenterat bevis men polisen har ändå omedelbart lagt ned ärendet "i brist på spaningsuppslag". Det verkar som vissa enklare brott alltid rutinmässigt avskrivs. Leif GW Persson har ju också ondgjort sig över detta. Resonemanget från polisens sida verkar vara att även om det bara är för dem att åka och plocka in buset så tar det resurser från allvarligare brott och därför prioriteras det ned.
Man skriver väl av enligt allvarlighet. Försummelsebrott utan personskador ses väl som ett försäkringsärende?
Tråkigt för det drabbar förtroendet för polisen.
Jag kan väl förstå om det inte prioriteras, även om jag tycker att det borde göras. Men då kan man ju åtminstone bemöda sig med att skriva det, och inte det uppenbart felaktiga att uppslag saknas. Det hade nog varit lättare att svälja om man inte blir ljugen rakt upp i ansiktet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott.
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott.
Du vet att man kan hålla ned bakluckeknappen på fobben för att lossa kabeln? Det har man alltid kunnat, jag använder det jämt när jag laddar med den blå.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott.
Du vet att man kan hålla ned bakluckeknappen på fobben för att lossa kabeln? Det har man alltid kunnat, jag använder det jämt när jag laddar med den blå.
/fth
Nej, ingen aning faktiskt. Synd att jag lärde mig det samtidigt som jag nu inte behöver det.
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott.
Du vet att man kan hålla ned bakluckeknappen på fobben för att lossa kabeln? Det har man alltid kunnat, jag använder det jämt när jag laddar med den blå.
/fth
Alltid och alltid. Kom sent 2014. En av de första uppdateringarna jag fick.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott.
Mycket smidigt, och något som Audi och Mercedes haft länge (och tror även Polestar).
Just en sådan knapp och möjlighet som saknas på M3. Klar miss av Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Wow, grymt! Att kunna trycka in knappen som öppnar stänger luckan på S/X för att lossa kabeln är suveränt. Jag har ingen Tesla Wall Charger så jag har varit tvungen att öppna appen eller gå in i bilen för att få ut kabeln. Nu ett minne blott.
Du vet att man kan hålla ned bakluckeknappen på fobben för att lossa kabeln? Det har man alltid kunnat, jag använder det jämt när jag laddar med den blå.
/fth
Alltid och alltid. Kom sent 2014. En av de första uppdateringarna jag fick.
Kom det så tidigt? Jag har ett svagt minne av att jag inte heller hade det från början, dvs mitten 2015.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Tesla har ju knapp på kabeln... ingen miss alls som jag ser det.
Om man tillåter sig (alternativt gör valet) att låsa in sig i Teslas infrastruktur, ja. Men för alla oss som har andra laddboxar/laddkablar än Tesla är det en mycket välkommen nyhet.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Tesla har ju knapp på kabeln... ingen miss alls som jag ser det.
Om man tillåter sig (alternativt gör valet) att låsa in sig i Teslas infrastruktur, ja. Men för alla oss som har andra laddboxar/laddkablar än Tesla är det en mycket välkommen nyhet.
Ja, det är det sämsta kring laddrutinerna att man måste låsa upp laddporten på nåt annat sätt. Snabbast är som regel att öppna dörren och öppna från skärmen. Att ta upp telefonen och låsa upp den vägen är krångligare. Så om jag ska byta ut min portabla laddare nån gång så blir det en med teslaknapp på. Å andra sidan tycker jag att det är helt obegripligt att Tesla valde bort 3-fas i den medföljande laddaren; då hade man annars haft en laddare med knapp där.
Tesla har ju knapp på kabeln... ingen miss alls som jag ser det.
Om man tillåter sig (alternativt gör valet) att låsa in sig i Teslas infrastruktur, ja. Men för alla oss som har andra laddboxar/laddkablar än Tesla är det en mycket välkommen nyhet.
Tesla Wall Connector är ju knappast någon inlåsning, funkar ju på alla bilar som kan ladda med Typ2. Andra laddboxar skulle också kunna lägga till en knapp. Den bryter kommunikation mellan box och bil vilket gör att laddningen bryts. När laddningen bryts så kan man ta ut kontakten. Inget av detta är egentligen Tesla-specifikt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hade varit billigt och smidigt och Tesla kunde sätta en enkel knapp brevid Typ2-intaget. Finns gott om plats i området under luckan.
Inte ens de egna kablarna som Tesla skickar med i bilarna för publik AC-laddning har ju ens någon Teslaknapp. Jag fick beställa en sådan kabel ifrån Slovenien för att få den funktionen.
Om inte ens Tesla själva bryr sig om att sätta en knapp på alla de egna kablar de skickar med som original tillbehör och Tesladelar till bilen, så kan man knappast begära eller förvänta sig att alla andra på marknaden skall införa denna proprietära standard.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Men hur fungerar det på andra bilar? På Leafen är det ju bara att rycka ur kontakten så stoppas laddningen. Men den har ju Typ1 som har en mekaniskt release knapp. Fast ändå så borde ju kontakten på Tesla kunna vara upplåst när laddningen är klar och bilen upplåst. Tesla addera som val i mjukvaran!
Nyare Leaf har Type 2, där måste man avbryta laddningen manuellt (finns på fob'en).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Men hur fungerar det på andra bilar? På Leafen är det ju bara att rycka ur kontakten så stoppas laddningen. Men den har ju Typ1 som har en mekaniskt release knapp. Fast ändå så borde ju kontakten på Tesla kunna vara upplåst när laddningen är klar och bilen upplåst. Tesla addera som val i mjukvaran!
På Audio e-tron och Mercedes EQC (och har för mig även på Polestar 2) så sitter det en knapp brevid Typ2-intaget. Trycker man på den så stoppar laddning och låsningen av kabeln släpper. Smidigt. Enkelt. Fungerar med precis alla kablar!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Betyder det att vem som helst som går förbi kan stoppa laddningen? Eller måste bilen vara upplåst för att det ska funka?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri