Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev: 20 apr 2023 07:37
Grodan skrev: 19 apr 2023 06:51
I natt kom 2023.12.1, till exempel ska kamororna detektera hastighetsskyltar för att förbättra farthållaren.
Gör den det då?
Det skulle jag vilja se, att den blivit bättre på det alltså, för den har ju läst
skyltar rätt länge nu men det har ju funkat ”sådär” milt sagt. (Den har sett skyltarna men
systemet ballar ur och den kan närsomhelst byta till något från kartinfot).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 663
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av flamman »

LarsOJ skrev: 20 apr 2023 07:56
flamman skrev: 19 apr 2023 21:54
LarsOJ skrev: 19 apr 2023 21:17
spacecoin skrev: 19 apr 2023 20:54
flamman skrev: 19 apr 2023 20:12
Tyvärr blir det engelsk tangentbord också… Går inte att få svenskt tangentbord med engelskt UI. Men det är något jag lever med, kräver dock att man långtrycker på A för att kunna skriva in adresser med Ä i vilket är vanligt i Sverige (sveavägen, sveagränd, osv.)
Det går väl bra att skriva "12 Sveavagen"?
Menar ni att ni fysiskt skriver in adresser på tangentbord i bilen för att söka/navigera någonstans?
Ja, det är det jag menar.
Och nej, har faktiskt inte testat att skriva utan åäö… Men gick ut och testade nu och det gick utmärkt! Tack för tipset! :)
(Testade dock inte om det funkar även i t.ex. Spotify för att söka på artist/låt..)
Det andra tipset när vi ändå pratar om det är att skriva in gatunummer först och sen gatunamn. Då får man auto-complete på gatunamnet. Dvs. ska man till ”Fågelvägen 17” så skriver man in ”17 Fagel” så dyker Fågelvägen 17 upp som förslag.
Okej jag fick bara lite TomTom 2008 vibbar av att skriva in adress… Funkar det inte att bara säga vart man vill åka?
Det gör det såklart också! :mrgreen:
/old fart
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Gustafsson »

Två spökbromsningar bara idag. Läser skyltar, men anpassar inte hastigheten.
Tror aldrig detta kommer att bli bra, men har ju bara haft FSD i 5 år utan någon som helst funktion av betydelse.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av kenjon »

Anpassar hastigheten gör den på Restricted roads, inte annars. Så det är by design.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av mikebike »

kenjon skrev: 20 apr 2023 17:00
Anpassar hastigheten gör den på Restricted roads, inte annars. Så det är by design.
Nej, den gamla mjukvaran anpassar inte hastigheten, den begränsar. Dessutom bara med AP, inte med farthållare.
I releasen för senaste mjukvaran står det "local roads and highways".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av kenjon »

Nja, har du slagit på när du kör i 90 (på en 90-väg t ex beroende på offset), och det blir 70 saktar den ner till 70. Blir det sedan 80 går den upp till 80 igen, och till 90 om det blir 90. Däremot aldrig över vad du satte som start. Så visst kan man kalla det olika nivåer av begränsning, men den ökar ju också, vilket inte känns som en begränsning. Semantik....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 568
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Elmil »

kenjon skrev: 20 apr 2023 17:08
Nja, har du slagit på när du kör i 90 (på en 90-väg t ex beroende på offset), och det blir 70 saktar den ner till 70. Blir det sedan 80 går den upp till 80 igen, och till 90 om det blir 90. Däremot aldrig över vad du satte som start. Så visst kan man kalla det olika nivåer av begränsning, men den ökar ju också, vilket inte känns som en begränsning. Semantik....
Det finns ett otrevligt problem med Teslas koncept "restricted"/"unrestricted" - åtminstone i Sverige.

Se denna tråd: viewtopic.php?p=677913#p677913
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av agehall »

mikebike skrev: 20 apr 2023 17:03
kenjon skrev: 20 apr 2023 17:00
Anpassar hastigheten gör den på Restricted roads, inte annars. Så det är by design.
Nej, den gamla mjukvaran anpassar inte hastigheten, den begränsar. Dessutom bara med AP, inte med farthållare.
I releasen för senaste mjukvaran står det "local roads and highways".
2023.6.x anpassade farten för mig på bergslagsvägen iallafall. Dvs den både sänkte och höjde hastigheten när jag körde med AP.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7580
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av mikebike »

kenjon skrev: 20 apr 2023 17:08
Nja, har du slagit på när du kör i 90 (på en 90-väg t ex beroende på offset), och det blir 70 saktar den ner till 70. Blir det sedan 80 går den upp till 80 igen, och till 90 om det blir 90. Däremot aldrig över vad du satte som start. Så visst kan man kalla det olika nivåer av begränsning, men den ökar ju också, vilket inte känns som en begränsning. Semantik....
Jo, det är en begränsning och det framgår av "varningstexten" som kommer upp.
Dels minskar den först efter skylten, dels varnar den när hastigheten sänks, och slutligen är den bara aktiv vid AP. Inte när man kör på farthållare, vilket förtar själva funktionen med en hastighetsanpassad farthållare. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av agehall »

Körde stockholm-linköping på förmiddagen. Märkte inga direkta skillnader på 2023.6 och .12. Den läser skyltar bättre men på motorväg justerar den fortfarande inte hastigheten med automatik. :(

Det ryktas även om att det i .12 ska gå att justera passagerarsätet från skärmen men jag hittar ingen inställning för det i min M3. Ska det finnas eller är det bara S och X som får det?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 663
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av flamman »

agehall skrev: 21 apr 2023 14:31
Det ryktas även om att det i .12 ska gå att justera passagerarsätet från skärmen men jag hittar ingen inställning för det i min M3. Ska det finnas eller är det bara S och X som får det?
Som jag fattat det är det bara S/X som får det och kontrollen ska ske från skärmen i baksätet.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av NEO »

flamman skrev: 21 apr 2023 22:40
agehall skrev: 21 apr 2023 14:31
Det ryktas även om att det i .12 ska gå att justera passagerarsätet från skärmen men jag hittar ingen inställning för det i min M3. Ska det finnas eller är det bara S och X som får det?
Som jag fattat det är det bara S/X som får det och kontrollen ska ske från skärmen i baksätet.
Stämmer, jag har fått det på Plaiden och man kan nu styra framsäte med skärmen bak för att underlätta utstigning från baksätet. Detta gäller nog definitivt inte Y/3 då det gäller pax bak med skärm.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av agehall »

Jag såg 3 och Y listade med den featuren på någon site, men när jag läste beskrivningen kändes det fel så jag misstänkte att de inte var inkluderade. Det är dock något jag gärna skulle se från huvudskärmen - är rätt smutt att kunna flytta passagerarstolen ibland så den inte är ivägen.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
MP3
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 sep 2022 10:55

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av MP3 »

Efter att haft den funktionen i en E-klass så saknar man den i alla andra bilar.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av John Galt »


flamman skrev:
Det andra tipset när vi ändå pratar om det är att skriva in gatunummer först och sen gatunamn. Då får man auto-complete på gatunamnet. Dvs. ska man till ”Fågelvägen 17” så skriver man in ”17 Fagel” så dyker Fågelvägen 17 upp som förslag.
(Funkar i telefonen på Google Maps också.)
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Lophornis »

Laddade in 2023.12.1 och man undrar vem fan är det som vill ha dessa funktioner. Ljud när man växlar det blir man tokig på, sedan tog de bort att hövljuset släcks efter att man gått från bilen och den låstes. Upptäckte det att det lös på min parkering nästan hela natten. Jag är sådan att jag sätter på halvljus dagtid pga bakljusen är släckta annars. Nu måste man komma ihåg att släcka dom manuellt också. Hastighet läsning funkar så där den läste 60 skylten och sänkte till 60 i två meter sedan fick den för sig att hastighet var 106kmh så den drog iväg på 60 sträckan.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 568
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Elmil »

Lophornis skrev: 22 apr 2023 20:36
... Hastighet läsning funkar så där den läste 60 skylten och sänkte till 60 i två meter sedan fick den för sig att hastighet var 106kmh så den drog iväg på 60 sträckan.
Troligen inget nytt. Gjorde du senaste manuella ändring till 106? Låter precis som "restricted/unrestricted" problemet. Vet du ungefär var detta hände?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Lophornis »

Elmil skrev: 22 apr 2023 22:09
Lophornis skrev: 22 apr 2023 20:36
... Hastighet läsning funkar så där den läste 60 skylten och sänkte till 60 i två meter sedan fick den för sig att hastighet var 106kmh så den drog iväg på 60 sträckan.
Troligen inget nytt. Gjorde du senaste manuella ändring till 106? Låter precis som "restricted/unrestricted" problemet. Vet du ungefär var detta hände?
Jag rörde inte bilen efter den sänkte till 60kmh men när bilen börja dra iväg ett par meter senare till 106kmh då tog jag över.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 568
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Elmil »

Lophornis skrev: 22 apr 2023 22:21
Elmil skrev: 22 apr 2023 22:09
Lophornis skrev: 22 apr 2023 20:36
... Hastighet läsning funkar så där den läste 60 skylten och sänkte till 60 i två meter sedan fick den för sig att hastighet var 106kmh så den drog iväg på 60 sträckan.
Troligen inget nytt. Gjorde du senaste manuella ändring till 106? Låter precis som "restricted/unrestricted" problemet. Vet du ungefär var detta hände?
Jag rörde inte bilen efter den sänkte till 60kmh men när bilen börja dra iväg ett par meter senare till 106kmh då tog jag över.
Men det vore bra ifall du vet var det inträffade... Jag tror nämligen att det har med geopositionen att göra.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Lophornis »

Elmil skrev: 22 apr 2023 23:40
Lophornis skrev: 22 apr 2023 22:21
Elmil skrev: 22 apr 2023 22:09
Lophornis skrev: 22 apr 2023 20:36
... Hastighet läsning funkar så där den läste 60 skylten och sänkte till 60 i två meter sedan fick den för sig att hastighet var 106kmh så den drog iväg på 60 sträckan.
Troligen inget nytt. Gjorde du senaste manuella ändring till 106? Låter precis som "restricted/unrestricted" problemet. Vet du ungefär var detta hände?
Jag rörde inte bilen efter den sänkte till 60kmh men när bilen börja dra iväg ett par meter senare till 106kmh då tog jag över.
Men det vore bra ifall du vet var det inträffade... Jag tror nämligen att det har med geopositionen att göra.
Det var på väg 194.
Vad är vitsen med geopos?
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 568
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Elmil »

Lophornis skrev: 22 apr 2023 23:44
Elmil skrev: 22 apr 2023 23:40
Lophornis skrev: 22 apr 2023 22:21
Elmil skrev: 22 apr 2023 22:09
Lophornis skrev: 22 apr 2023 20:36
... Hastighet läsning funkar så där den läste 60 skylten och sänkte till 60 i två meter sedan fick den för sig att hastighet var 106kmh så den drog iväg på 60 sträckan.
Troligen inget nytt. Gjorde du senaste manuella ändring till 106? Låter precis som "restricted/unrestricted" problemet. Vet du ungefär var detta hände?
Jag rörde inte bilen efter den sänkte till 60kmh men när bilen börja dra iväg ett par meter senare till 106kmh då tog jag över.
Men det vore bra ifall du vet var det inträffade... Jag tror nämligen att det har med geopositionen att göra.
Det var på väg 194.
Vad är vitsen med geopos?
Kolla gärna här: https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
Välj "Trafiksäkerhetsklass - Sträcka" och lokalisera platsen som det hände på. Om det är som jag tror gick vägen från röd eller gul till grön på detta ställe. Det finns också filter för hastighetsgräns du kan jämföra med.

Grejen är att Teslas "restricted road" definition är inte entydigt definierad i Sverige men verkar baseras på trafikverkets trafiksäkerhetsklass i NVDB-databasen.

"Restricted road" definieras, som det ser ut, av Tesla som vägar där autopiloten ska begränsa hastigheten enligt kartinfo/hastighetsskyltar precis som man intuitivt tror att autopiloten borde fungera i alla lägen.

Övriga vägar, dvs "not restricted roads" innebär just detta, inga restriktioner och ingen hastighetsanpassning, förutom att återgå till senaste inställda högre hastighet efter att ha lämnat en "restricted road". "not restricted roads" :? är för det mesta motorvägar, motortrafikleder, 2+1-vägar osv. men det finns inget som säger att det måste vara så.

NVDB anger 4 trafiksäkerhetsklasser: Låg, Mindre god, God och Mycket god. Tesla verkar ha mappat dessa så att Låg och Mindre god blir "restricted" och God och Mycket god blir "not restricted". Problemet blir att trafikverket inte använder klassningarna på det sätt som Tesla tror de betyder. Följden blir att en hel del korta sträckor på företrädesvis landsvägar, som har nedsatt hastighet pga korsning e.dyl men eftersom de har "god säkerhetsklass", av Tesla då tolkas som "unrestricted" (typ motorväg) och därför släpper hastighetsrestriktionen och återgår till senast manuellt satta hastighet, i ditt fall tydligen 106 km/h.. :? Hastighetsdata och säkerhetsklassning är två skilda system som ibland konfliktar i Teslas tolkning...
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Senaste version 2023.6

Inlägg av themax »

Elmil skrev:
Kolla gärna här: https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
Välj "Trafiksäkerhetsklass - Sträcka" och lokalisera platsen som det hände på. Om det är som jag tror gick vägen från röd eller gul till grön på detta ställe. Det finns också filter för hastighetsgräns du kan jämföra med.
Kollade på ett ställe där bilen alltid accelererar - korsningen vid Forsa Folkhögskola efter 84. Enligt kartan är den röd hela vägen, i verkligheten är det separerade körfält (målade). 90->70 sker precis innan den målade körfältssepareringen så den bromsar in först, sen accelererar den igen.

Så det är en intressant teori som säkert kan stämma på sina håll, och här borde bilen hålla i så fall hålla hastigheten. Det gör den bara tills körfältssepareringen blir bredare närmare korsningen då den istället accelererar.
Bild

Bild
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 701
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Lophornis »

Borde inte AI'n i bilen se med kameran att vägen inte har ändrats i verkligheten och därför köra lägre fart?
Fast så smart är den väl inte utan dra iväg bara i högre farter pga en databas info. Vad sjutton ska man med skyltavläsning till då. Även en motorväg kan ha nedsatt hastighet till 60kmh då ska bilen köra det även om databasen säger annat.
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 568
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Elmil »

themax skrev: 23 apr 2023 07:47
..
Kollade på ett ställe där bilen alltid accelererar - korsningen vid Forsa Folkhögskola efter 84. Enligt kartan är den röd hela vägen, i verkligheten är det separerade körfält (målade). 90->70 sker precis innan den målade körfältssepareringen så den bromsar in först, sen accelererar den igen.

Så det är en intressant teori som säkert kan stämma på sina håll, och här borde bilen hålla i så fall hålla hastigheten. Det gör den bara tills körfältssepareringen blir bredare närmare korsningen då den istället accelererar.
..
Intressant, absolut ingen uppenbar koppling till trafiksäkerhetsklassning där. Enda rimliga orsak skulle då vara felaktig/gammal hastighetsdata i bilen, ser dock på streetview att 70-skyltarna nog inte flyttats iaf..

Ett sätt att avgöra om hastighetsändringen beror på kartdata är att kolla på skärmen när det inträffar (men troligen gör man inte det första gången..), då bör ju inläst/skyltläst hastighetsgräns ändras samtidigt med autopilotens satta gräns. Om man också skruvar ned AP-hastigheten något steg innan 70-skyltarna (i det här fallet) så ser man om det är ny eller återgång till tidigare hastighet.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av themax »

Elmil skrev:

Ett sätt att avgöra om hastighetsändringen beror på kartdata är att kolla på skärmen när det inträffar (men troligen gör man inte det första gången..), då bör ju inläst/skyltläst hastighetsgräns ändras samtidigt med autopilotens satta gräns.
Kan kolla nästa helg när jag passerar igen. Har ju inte heller testat med 2023.12.1 som jag fick nyligen och det kan ju ha löst problemet.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar