Det skulle jag vilja se, att den blivit bättre på det alltså, för den har ju läst
skyltar rätt länge nu men det har ju funkat ”sådär” milt sagt. (Den har sett skyltarna men
systemet ballar ur och den kan närsomhelst byta till något från kartinfot).
Moderator: Redaktion
Det skulle jag vilja se, att den blivit bättre på det alltså, för den har ju läst
Det gör det såklart också!LarsOJ skrev: ↑20 apr 2023 07:56Okej jag fick bara lite TomTom 2008 vibbar av att skriva in adress… Funkar det inte att bara säga vart man vill åka?flamman skrev: ↑19 apr 2023 21:54Ja, det är det jag menar.
Och nej, har faktiskt inte testat att skriva utan åäö… Men gick ut och testade nu och det gick utmärkt! Tack för tipset!
(Testade dock inte om det funkar även i t.ex. Spotify för att söka på artist/låt..)
Det andra tipset när vi ändå pratar om det är att skriva in gatunummer först och sen gatunamn. Då får man auto-complete på gatunamnet. Dvs. ska man till ”Fågelvägen 17” så skriver man in ”17 Fagel” så dyker Fågelvägen 17 upp som förslag.
Nej, den gamla mjukvaran anpassar inte hastigheten, den begränsar. Dessutom bara med AP, inte med farthållare.
Det finns ett otrevligt problem med Teslas koncept "restricted"/"unrestricted" - åtminstone i Sverige.kenjon skrev: ↑20 apr 2023 17:08Nja, har du slagit på när du kör i 90 (på en 90-väg t ex beroende på offset), och det blir 70 saktar den ner till 70. Blir det sedan 80 går den upp till 80 igen, och till 90 om det blir 90. Däremot aldrig över vad du satte som start. Så visst kan man kalla det olika nivåer av begränsning, men den ökar ju också, vilket inte känns som en begränsning. Semantik....
2023.6.x anpassade farten för mig på bergslagsvägen iallafall. Dvs den både sänkte och höjde hastigheten när jag körde med AP.
Jo, det är en begränsning och det framgår av "varningstexten" som kommer upp.kenjon skrev: ↑20 apr 2023 17:08Nja, har du slagit på när du kör i 90 (på en 90-väg t ex beroende på offset), och det blir 70 saktar den ner till 70. Blir det sedan 80 går den upp till 80 igen, och till 90 om det blir 90. Däremot aldrig över vad du satte som start. Så visst kan man kalla det olika nivåer av begränsning, men den ökar ju också, vilket inte känns som en begränsning. Semantik....
Som jag fattat det är det bara S/X som får det och kontrollen ska ske från skärmen i baksätet.
Stämmer, jag har fått det på Plaiden och man kan nu styra framsäte med skärmen bak för att underlätta utstigning från baksätet. Detta gäller nog definitivt inte Y/3 då det gäller pax bak med skärm.
(Funkar i telefonen på Google Maps också.)flamman skrev:Det andra tipset när vi ändå pratar om det är att skriva in gatunummer först och sen gatunamn. Då får man auto-complete på gatunamnet. Dvs. ska man till ”Fågelvägen 17” så skriver man in ”17 Fagel” så dyker Fågelvägen 17 upp som förslag.
Troligen inget nytt. Gjorde du senaste manuella ändring till 106? Låter precis som "restricted/unrestricted" problemet. Vet du ungefär var detta hände?
Jag rörde inte bilen efter den sänkte till 60kmh men när bilen börja dra iväg ett par meter senare till 106kmh då tog jag över.
Men det vore bra ifall du vet var det inträffade... Jag tror nämligen att det har med geopositionen att göra.Lophornis skrev: ↑22 apr 2023 22:21Jag rörde inte bilen efter den sänkte till 60kmh men när bilen börja dra iväg ett par meter senare till 106kmh då tog jag över.
Det var på väg 194.Elmil skrev: ↑22 apr 2023 23:40Men det vore bra ifall du vet var det inträffade... Jag tror nämligen att det har med geopositionen att göra.Lophornis skrev: ↑22 apr 2023 22:21Jag rörde inte bilen efter den sänkte till 60kmh men när bilen börja dra iväg ett par meter senare till 106kmh då tog jag över.
Kolla gärna här: https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverketLophornis skrev: ↑22 apr 2023 23:44Det var på väg 194.Elmil skrev: ↑22 apr 2023 23:40Men det vore bra ifall du vet var det inträffade... Jag tror nämligen att det har med geopositionen att göra.Lophornis skrev: ↑22 apr 2023 22:21Jag rörde inte bilen efter den sänkte till 60kmh men när bilen börja dra iväg ett par meter senare till 106kmh då tog jag över.
Vad är vitsen med geopos?
Kollade på ett ställe där bilen alltid accelererar - korsningen vid Forsa Folkhögskola efter 84. Enligt kartan är den röd hela vägen, i verkligheten är det separerade körfält (målade). 90->70 sker precis innan den målade körfältssepareringen så den bromsar in först, sen accelererar den igen.Elmil skrev:Kolla gärna här: https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
Välj "Trafiksäkerhetsklass - Sträcka" och lokalisera platsen som det hände på. Om det är som jag tror gick vägen från röd eller gul till grön på detta ställe. Det finns också filter för hastighetsgräns du kan jämföra med.
Intressant, absolut ingen uppenbar koppling till trafiksäkerhetsklassning där. Enda rimliga orsak skulle då vara felaktig/gammal hastighetsdata i bilen, ser dock på streetview att 70-skyltarna nog inte flyttats iaf..themax skrev: ↑23 apr 2023 07:47..
Kollade på ett ställe där bilen alltid accelererar - korsningen vid Forsa Folkhögskola efter 84. Enligt kartan är den röd hela vägen, i verkligheten är det separerade körfält (målade). 90->70 sker precis innan den målade körfältssepareringen så den bromsar in först, sen accelererar den igen.
Så det är en intressant teori som säkert kan stämma på sina håll, och här borde bilen hålla i så fall hålla hastigheten. Det gör den bara tills körfältssepareringen blir bredare närmare korsningen då den istället accelererar.
..
Kan kolla nästa helg när jag passerar igen. Har ju inte heller testat med 2023.12.1 som jag fick nyligen och det kan ju ha löst problemet.Elmil skrev:
Ett sätt att avgöra om hastighetsändringen beror på kartdata är att kolla på skärmen när det inträffar (men troligen gör man inte det första gången..), då bör ju inläst/skyltläst hastighetsgräns ändras samtidigt med autopilotens satta gräns.