Senaste version 2024.8

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Jjkalla
Inlägg: 165
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Jjkalla »

Camper63 skrev: 23 mar 2023 17:22
Jag har en YLR kör fortfarande med version 2022.20.8. Om jag uppdaterar blir jag av med radar o USS då?
Har utökad autopilot. Tycker den funkar bra. Kör utan helljusassistenten den är kass på motorväg. Ganska kass på vanlig väg också speciellt om mötande bilar har taskigt ljus.
Så frågan är köra vidare med radar o uss eller gå på Teslavision??
Vart har du fått för dig att du tappar USS? :roll:
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av RagWal »

mikebike skrev: 23 mar 2023 18:56
Camper63 skrev: 23 mar 2023 17:22
Jag har en YLR kör fortfarande med version 2022.20.8. Om jag uppdaterar blir jag av med radar o USS då?
Har utökad autopilot. Tycker den funkar bra. Kör utan helljusassistenten den är kass på motorväg. Ganska kass på vanlig väg också speciellt om mötande bilar har taskigt ljus.
Så frågan är köra vidare med radar o uss eller gå på Teslavision??
Radarn kopplas ur, inte uss (än). Stanna på radar.
Jag skulle uppgraderat. Ljusautomatiken blir avsevärt bättre och TV anser jag är åtminstone lika bra som den var med radar. Torkarautomatiken har försämrats på den punkten att den inte går att stänga av om den får fnatt vid AP-läge.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av ONSatan »

Jag skulle inte uppgraderat!
TV är lynnigt och dess avståndsbedömning varierar. Ibland håller bilen vettigt avstånd och ibland inte. Verkar ha med ljus (tid på dygnet) och väder att göra. Du tappar också AP vid tex dimma samt får sänkt hastighet i vissa andra väder. Läge 1 och 8 försvinner för avståndsbedömningen och AP blir därmed mindre användbart vid tex kö-körning samt ligger väl nära på motorväg (men det varierar med väder och ljus)
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Dexter86 »

Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Scania »

Model Y Performance Quicksilver 2023.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av mikebike »

Räkna med minst två år från introduktion tills det fungerar hyfsat (lex ljusautomatik).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Scania »

mikebike skrev: 24 mar 2023 09:07
Räkna med minst två år från introduktion tills det fungerar hyfsat (lex ljusautomatik).
Stor risk för det ja. Men efterlängtat för en som hämtade ut utan USS. Dock lite fundersam över att Teslascope i tweet skriver att endast är till ”non-FSD users”. Menar man kanske jänkarna som är med i betan? Annars är det alltså att jag som har FSD-funktionen men inte USS ska gå lottlös?
Model Y Performance Quicksilver 2023.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av flamman »

Scania skrev: 24 mar 2023 10:33
mikebike skrev: 24 mar 2023 09:07
Räkna med minst två år från introduktion tills det fungerar hyfsat (lex ljusautomatik).
Stor risk för det ja. Men efterlängtat för en som hämtade ut utan USS. Dock lite fundersam över att Teslascope i tweet skriver att endast är till ”non-FSD users”. Menar man kanske jänkarna som är med i betan? Annars är det alltså att jag som har FSD-funktionen men inte USS ska gå lottlös?
De menar att just nu och den här versionen nu (2023.6.9) bara går ut till bilar som inte är på FSD-betan (FSD-betan kör på en 2022.45-gren av mjukvaran). De borde ha skrivit ”Non-FSD-beta-users” för att vara tydliga men de är US-fokuserade och där är FSD-betan utrullad till typ alla FSD-kunder (som vill ha den).
Stödet lär ju komma till FSD-beta-users också ganska snart men då i en specifik FSD-beta-version.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av maik »

Någon som fått hem 2023.6.9 eller att den är tillgänglig för hämtning?
Tesla MY 2023 RWD
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av loftux »

mikebike skrev:
Räkna med minst två år från introduktion tills det fungerar hyfsat (lex ljusautomatik).
Det är ju jätte jätte dåligt ju, kommer ta massor med år ju…

Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av spacecoin »

loftux skrev: 24 mar 2023 15:53
Det är ju jätte jätte dåligt ju, kommer ta massor med år ju…
Det funkar ju bra med "fejk-sensorer" genom minne om miljön är statisk. Är det lika bra eller säkert som med USS? Nej. Är det good enough? Kanske. Jag är bekymrad över att man visar användaren något som inte nödvändigtvis är sant (längre).

Det vore intressant med ett exempel på en fickparkering där framförvarande bil (har bytts ut och) är närmre än när man körde in. Ett litet barn eller ett husdjur 50 cm framför bilen kommer ju, av förklarliga skäl, aldrig att upptäckas utan USS förrän framkamera är på plats.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Earplugged »

Jag skulle gissa att kameran fram kommer jämföra nuläget mot det inspelade och reagera om det inte verkar stämma. Om en bil, vägg, stolpe eller annat större föremål inom synhåll för kameran står kvar borde inspelade avståndet fortfarande stämma och har omgivningen ändrats stängs avståndsmätningen av.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Passat -19
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av renes »

Jag blev av med displaypanelen längst ned till vänster, under "bilen". Den där du ser musiken och kan flippa till trip mätare. Helt borta. Hur jag än försöker swipea från kanten, underifrån, från höger, dubbeltap, skrika i falsett eller göra en regndans, så får jag den inte tillbaka. Är det bara jag?

v 2023.6.8
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Larspa
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 apr 2022 06:18

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Larspa »

Tryck på symbolen som dykt upp under ”displaypanelen”
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av renes »

Larspa skrev: 24 mar 2023 20:43
Tryck på symbolen som dykt upp under ”displaypanelen”
Hittade inget under "display" i menyn eller underkanten av displayen (som jag tror du menar), men efter två-knapps reboot så är panelen tillbaka.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Camper63
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 20 jan 2017 09:57
Ort: Vänersborg

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Camper63 »

Stannar på min version. Trist när uppdateringar gör bilen sämre. På min förra Tesla. Model S. Då var det kul när det kom en uppdatering. Nu är det mer frågan. Vågar man uppdatera? Eller neddatera kanske? Vem vet. Kanske Tesla får till det?
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev: 24 mar 2023 16:32
Ett litet barn eller ett husdjur 50 cm framför bilen kommer ju, av förklarliga skäl, aldrig att upptäckas utan USS förrän framkamera är på plats.
Låt oss sluta överdriva obehagliga fall i "TV vs USS" diskussionen och tänk på att tom USS faktiskt har begränsningar.

Har din bil omgivningssensorer med en viss prestanda får du väl anpassa dig till det och inte ta för givet att det ska funka exakt så bra eller dåligt som USS bara för att det finns andra bilar som har det.

Om man tror att det är fritt fram att köra bara för att USS inte skriker så ska man nog fundera ett varv till.
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Jaqob »

RagWal skrev: 27 mar 2023 11:23
spacecoin skrev: 24 mar 2023 16:32
Ett litet barn eller ett husdjur 50 cm framför bilen kommer ju, av förklarliga skäl, aldrig att upptäckas utan USS förrän framkamera är på plats.
Låt oss sluta överdriva obehagliga fall i "TV vs USS" diskussionen och tänk på att tom USS faktiskt har begränsningar.

Har din bil omgivningssensorer med en viss prestanda får du väl anpassa dig till det och inte ta för givet att det ska funka exakt så bra eller dåligt som USS bara för att det finns andra bilar som har det.

Om man tror att det är fritt fram att köra bara för att USS inte skriker så ska man nog fundera ett varv till.
Varför försvara ett dumt beslut? Just nu fungerar TV, i fallen där det alls fungerar, sämre än USS. Då var det, från ett användarperspektiv, för tidigt att ta bort sensorerna.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av RagWal »

Jaqob skrev: 27 mar 2023 11:29
RagWal skrev: 27 mar 2023 11:23
spacecoin skrev: 24 mar 2023 16:32
Ett litet barn eller ett husdjur 50 cm framför bilen kommer ju, av förklarliga skäl, aldrig att upptäckas utan USS förrän framkamera är på plats.
Låt oss sluta överdriva obehagliga fall i "TV vs USS" diskussionen och tänk på att tom USS faktiskt har begränsningar.

Har din bil omgivningssensorer med en viss prestanda får du väl anpassa dig till det och inte ta för givet att det ska funka exakt så bra eller dåligt som USS bara för att det finns andra bilar som har det.

Om man tror att det är fritt fram att köra bara för att USS inte skriker så ska man nog fundera ett varv till.
Varför försvara ett dumt beslut? Just nu fungerar TV, i fallen där det alls fungerar, sämre än USS. Då var det, från ett användarperspektiv, för tidigt att ta bort sensorerna.
Jag försvarar inte Teslas beslut. Jag tycker bara inte att USS är heligt och oersättligt och några verkar köra med en övertro på systemet.

Tesla håller sällan fast vid en etablerad teknik om de ser ett bättre alternativ i horisonten. Kan svida för vissa på vägen dit och ibland satsar de fel.

De har ju sålt bilar utan annan "vital" funktion tidigare som man sedan kompletterat med. Nu är det ju också en bredare kundkrets än för några år sedan, så de bör nog passa sig för att kräva för mycket tålamod hos kunderna.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev: 27 mar 2023 11:23
spacecoin skrev: 24 mar 2023 16:32
Ett litet barn eller ett husdjur 50 cm framför bilen kommer ju, av förklarliga skäl, aldrig att upptäckas utan USS förrän framkamera är på plats.
Låt oss sluta överdriva obehagliga fall i "TV vs USS" diskussionen och tänk på att tom USS faktiskt har begränsningar.
Vad är det som är överdrift? USS hanterar mitt exempel lätt med 99%+ konfidens och det är minst en meters blindspot framför bilen. Mitt svar var till en person som antydde att problemet i princip redan var löst.

Det är inte lösbart med nuvarande hårdvara, så då kan vi sluta låtsas som det kanske? Har man en blindspot så kan man inte trolla bort den annat än i användarupplevelsen och som jag skrev: "jag är bekymrad över att man visar användaren något som inte nödvändigtvis är sant (längre)."
RagWal skrev: 27 mar 2023 11:23
Tesla håller sällan fast vid en etablerad teknik om de ser ett bättre alternativ i horisonten. Kan svida för vissa på vägen dit och ibland satsar de fel.
Billigare alternativ. Bättre för aktieägarna, sämre för föraren. För de bilar som levereras nu med en blindspot är det ett mycket sämre alternativ. När Tesla väljer att lansera framkamera kanske det blir lika bra. Tills dess tycker jag att 100 USD per bil är en billig försäkring om det kan rädda liv, men man kan tycka annorlunda.

20% av alla olyckor händer på parkeringsplatser. I USA skadas 2000 barn under 14 år på parkeringsplatser per år och ca 100 dör till följd av skadorna.

De flesta sker när folk backar på barn, och backkameran på Tesla är jättebra, så jag tror och hoppas att Tesla är kraftigt underrepresenterade i den statistiken.
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Jaqob »

RagWal skrev: 27 mar 2023 12:14
Jag försvarar inte Teslas beslut. Jag tycker bara inte att USS är heligt och oersättligt och några verkar köra med en övertro på systemet.

Tesla håller sällan fast vid en etablerad teknik om de ser ett bättre alternativ i horisonten. Kan svida för vissa på vägen dit och ibland satsar de fel.

De har ju sålt bilar utan annan "vital" funktion tidigare som man sedan kompletterat med. Nu är det ju också en bredare kundkrets än för några år sedan, så de bör nog passa sig för att kräva för mycket tålamod hos kunderna.
Det stora problemet är ju när "bättre alternativ i horisonten" innefattar ny hårdvara. Om man gör som många här på forumet verkar göra, och byter bil årligen, så kanske man kan leva utan parkeringsassistans, men om man köper med tanken att behålla bilen i några år så blir det väldigt trist att hamna i mellanrummet där en sådan vital funktion inte fungerar. Min förhoppning är nog snarare att TV ska fungera så dåligt att Tesla tvingas återkalla och addera sensorer/kameror även på bilar där det saknas, men jag inser såklart att det är att hoppas på för mycket.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av RagWal »

spacecoin skrev: 27 mar 2023 12:17
RagWal skrev: 27 mar 2023 11:23
spacecoin skrev: 24 mar 2023 16:32
Ett litet barn eller ett husdjur 50 cm framför bilen kommer ju, av förklarliga skäl, aldrig att upptäckas utan USS förrän framkamera är på plats.
Låt oss sluta överdriva obehagliga fall i "TV vs USS" diskussionen och tänk på att tom USS faktiskt har begränsningar.
Vad är det som är överdrift? USS hanterar mitt exempel lätt med 99%+ konfidens och det är minst en meters blindspot framför bilen. Mitt svar var till en person som antydde att problemet i princip redan var löst.

Det är inte lösbart med nuvarande hårdvara, så då kan vi sluta låtsas som det kanske? Har man en blindspot så kan man inte trolla bort den annat än i användarupplevelsen och som jag skrev: "jag är bekymrad över att man visar användaren något som inte nödvändigtvis är sant (längre)."
RagWal skrev: 27 mar 2023 11:23
Tesla håller sällan fast vid en etablerad teknik om de ser ett bättre alternativ i horisonten. Kan svida för vissa på vägen dit och ibland satsar de fel.
Billigare alternativ. För de bilar som levereras nu med en blindspot är det ett mycket sämre alternativ. När Tesla väljer att lansera framkamera kanske det blir lika bra.
Förstår som svar till tidigare. Jag blev besvärad över barnexemplet och kommer "aldrig att upptäckas utan USS". Har man inte USS får man banne mig kolla själv om det är risk att barn leker i närheten. Med USS slipper du i viss mån detta.

Systemet får ju inte signalera att det är fritt fram om det med minsta sannolikhet inte är det, för då kommer det att ske olyckor. Bör signalera typ "okänt" vid kallstart. Intressant att se hur det blir när det rullas ut.

Angående bättre/billigare så kan ju billigare vara bättre men i detta fall är det högst tveksamt då besparing (sensorer, kablage, lite elektronik, montering) måste vara rätt liten.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av agehall »

Jag håller med där. Visserligen kan man tycka att USS bör vara standard på en dyr bil 2023, men har man inte backsensorer och/eller kamera så får man sköta det så som vi gjort i ganska många år innan denna teknik uppfanns. Jag har inga backsensorer på min andra bil och vad jag vet har jag inte kör över några barn alls med den.

Allt kommer tillbaka till att man måste framföra sitt fordon efter förutsättningarna. Precis som att man inte kör i 200km/h om det är blankis på vägen, oavsett om man har sommardäck eller dubbdäck.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av Jaqob »

agehall skrev: 27 mar 2023 13:21
Jag håller med där. Visserligen kan man tycka att USS bör vara standard på en dyr bil 2023, men har man inte backsensorer och/eller kamera så får man sköta det så som vi gjort i ganska många år innan denna teknik uppfanns. Jag har inga backsensorer på min andra bil och vad jag vet har jag inte kör över några barn alls med den.

Allt kommer tillbaka till att man måste framföra sitt fordon efter förutsättningarna. Precis som att man inte kör i 200km/h om det är blankis på vägen, oavsett om man har sommardäck eller dubbdäck.
Så är det så klart, men hade jag velat ha en helt avskalad bil utan hjälpsystem så hade jag ju inte köpt en Tesla för drygt en halv miljon. Är helt övertygad om att om Elon hade tagit bort säkerhetsbältena så hade folk suttit och försökt argumentera för att de ändå inte behövs när FSD är så bra att bilen aldrig krockar, och fram tills dess är det faktiskt folks eget ansvar att framföra bilen på ett sätt så man inte riskerar att krocka ;)
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2023.6

Inlägg av spacecoin »

RagWal skrev: 27 mar 2023 13:10
Systemet får ju inte signalera att det är fritt fram om det med minsta sannolikhet inte är det, för då kommer det att ske olyckor. Bör signalera typ "okänt" vid kallstart. Intressant att se hur det blir när det rullas ut.
Ja, helt enig. Just nu verkar systemet "ladda" det den såg sist (dvs när man körde in) och visa det. Låter sådär.
RagWal skrev: 27 mar 2023 13:10
Angående bättre/billigare så kan ju billigare vara bättre men i detta fall är det högst tveksamt då besparing (sensorer, kablage, lite elektronik, montering) måste vara rätt liten.
Munroe räkande 110-120 USD per bil om jag minns rätt.
Skriv svar