Re: Senaste version 2021.44.25
Postat: 25 jan 2022 21:59
Även jag med 2021 M3 LR fick installerat 30.11 idag.BrooklynS skrev:Nu fick jag 2021.44.30.11 till min 2019 Model 3P.
Även jag med 2021 M3 LR fick installerat 30.11 idag.BrooklynS skrev:Nu fick jag 2021.44.30.11 till min 2019 Model 3P.
Bra att vanlig AP for lite kärlek! Det är ryckigt i kö-körning nu, så detta blir nog en välkommen förbättring.Dexter skrev:Firmware 2022.4 börjar rulla ut nu också.
Autopilot will now use more regenerative braking at low speeds for higher efficiency and an improved driving experience, especially in stop-and-go traffic. Increased use of regenerative braking results in less brake pedal noise and smoother stops.
Tycker också nya UI är skitdålig: Alla de viktiga snabbvalen är borta, och går inte att lägga dit som eget val heller.Jordad skrev:Jag gillar förändring så jag tyckte nytt ui var trevligt. Men ja det är sämre funktionalitet. Irriterade mig först på två tryck för stolsvärmen men insåg snart att jag har den ju alltid på samma egentligen så varför ska jag tafsa på den. Samma med avfrostningen. Man gör ju det via appen och sen när man sätter sig i bilen trycker man på nerpilen för temperaturen och då stänger den av avfrostningen. Känns enkelt och inget som jag kommer sakna. [...] .Remuz skrev:Håller med. Hur i hela världen kunde man ta bort direktrapport till avfrostning?tobiaslej skrev:Nya Ui:t skulle jag säga är sämre på allt. Väldigt ogenomtänkt uppdatering.
Det är faktiskt bara ett klick/pet....för sveper du uppåt från nedre skärmkanten så får du fram stora menyn för klimatet....det gör det hela lite bättre, swipe kan göras utan att släppa blicken. (eller är det bara vi med stående skärm som har den funktionen?)Anders1 skrev:Stolsvärme är två klick bort som man måste släppa blicken från vägen, och beroende var man trycker på temperaturen är det olika steg två - antingen den lilla eller stora menyn - vilket innebär ännu mer ouppmärksamhet på trafiken.
Samma sak med defrostern som är en mycket viktig funktion. I den gamla layouten lade man bara fingret på skärmkanten - en snabb blick i ögonvrån att man var på rätt ställe - så var den påslagen. Nu ska man in och rota i undermenyer och mög. Att den finns i mobilappen är meningslöst när man väl sitter i bilen och behöver ha den påslagen, man ska ju inte behöva förbereda sin körning med en massa app-arbete. Dessutom kan den behövas mitt i resan, om det börjar regna kraftigt och allt immar igen: Vänta, jag ska bara ta fram mobilen...
Nej, jag hoppas att stolsvärme, rattvärme, och defroster, och bakrutevärmare kommer som valbara snabbval, eller att det kommer ett 'classic mode' -alternativ där man får tillbaka listen i nederkanten.
Med senaste menar du 2022.4?BrooklynS skrev:Har idag kört Luleå-Uppsala med senaste versionen.
AP funkar jättebra, nästan klockrent trots snösträng på vägen. 1-2 och 2-1 nästan helt perfekt.
Helljus riktigt bra. Två missar mellan Hudik och Uppsala.
Har inte rört klimatanläggningen. Allt på Auto inkl stolsvärmen. Skönt från start till mål. Fick till och med några kilometers extra räckvidd i BMS-kalkylen…
Kan bara hålla med. Jag är iofs en gammal surgubbe, men jag anser att om man ändrar ett vinnande lag så är det för att det ska bli bättre, inte sämre. tyvärr var den här ändringen i stora delar till det sämre. Och jag väntar fortfarande på att vi ska få möjlighet att minska vänstra delen med bilen så att kartan blir större. Jag har inte FSD och kommer inte att få FSD. Vad jag förstår så var det just för att den där betan som de har i USA ska kunna få plats att visa alla filer, bilar och fotgängare runt bilen som man ändrade på fördelningen på skärmen, men vi som inte har den behöver inte så stor utrymme där.Anders1 skrev:Tycker också nya UI är skitdålig: Alla de viktiga snabbvalen är borta, och går inte att lägga dit som eget val heller.
Stolsvärme är två klick bort som man måste släppa blicken från vägen, och beroende var man trycker på temperaturen är det olika steg två - antingen den lilla eller stora menyn - vilket innebär ännu mer ouppmärksamhet på trafiken.
Samma sak med defrostern som är en mycket viktig funktion. I den gamla layouten lade man bara fingret på skärmkanten - en snabb blick i ögonvrån att man var på rätt ställe - så var den påslagen. Nu ska man in och rota i undermenyer och mög. Att den finns i mobilappen är meningslöst när man väl sitter i bilen och behöver ha den påslagen, man ska ju inte behöva förbereda sin körning med en massa app-arbete. Dessutom kan den behövas mitt i resan, om det börjar regna kraftigt och allt immar igen: Vänta, jag ska bara ta fram mobilen...
Nej, jag hoppas att stolsvärme, rattvärme, och defroster, och bakrutevärmare kommer som valbara snabbval, eller att det kommer ett 'classic mode' -alternativ där man får tillbaka listen i nederkanten.
Håller på att installera den nu men inga nyheter att vänta då alltså?… hade iaf hoppats på att fåFrisk skrev:Vad är nytt i 2022.4? La in den för ett tag sen men fanns ingen direkt ändringslogg. Bara småfix igen, på helt ny revision?
Tryck på bilen sen torkare av.Remuz skrev:Kan någon tala om för mig hur jag gör för att inte paja bladen till torkarna när jag lämnat bilen på auto, men rutan är full av frusen issnögegga? Första som hände när man la i D var att bilens torkare fick spelet och körde i turbofart. För att få upp menyn för att stänga av torken måste jag väl torka ett svep, eller?
Förr var det lätt..
Sätt torkarna i serviceläge när du lämnar bilen. Då blir dom tinade samtidigt som rutan när du avfrostar.Syncronauten skrev:Tryck på bilen sen torkare av.Remuz skrev:Kan någon tala om för mig hur jag gör för att inte paja bladen till torkarna när jag lämnat bilen på auto, men rutan är full av frusen issnögegga? Första som hände när man la i D var att bilens torkare fick spelet och körde i turbofart. För att få upp menyn för att stänga av torken måste jag väl torka ett svep, eller?
Förr var det lätt..
Det verkar jobbigt att försöka komma ihåg samtidigt som man ska få två barn att inte lalla ut i gatanzimpan skrev:Sätt torkarna i serviceläge när du lämnar bilen. Då blir dom tinade samtidigt som rutan när du avfrostar.Syncronauten skrev:Tryck på bilen sen torkare av.Remuz skrev:Kan någon tala om för mig hur jag gör för att inte paja bladen till torkarna när jag lämnat bilen på auto, men rutan är full av frusen issnögegga? Första som hände när man la i D var att bilens torkare fick spelet och körde i turbofart. För att få upp menyn för att stänga av torken måste jag väl torka ett svep, eller?
Förr var det lätt..
Funkar bra. Skulle vilja ha det som inställning vid Parkering/låsning av bilen. Fäll in speglar (på sommaren) och ställ torkarna i serviceläge (på vintern)zimpan skrev:Sätt torkarna i serviceläge när du lämnar bilen. Då blir dom tinade samtidigt som rutan när du avfrostar.Syncronauten skrev:Tryck på bilen sen torkare av.Remuz skrev:Kan någon tala om för mig hur jag gör för att inte paja bladen till torkarna när jag lämnat bilen på auto, men rutan är full av frusen issnögegga? Första som hände när man la i D var att bilens torkare fick spelet och körde i turbofart. För att få upp menyn för att stänga av torken måste jag väl torka ett svep, eller?
Förr var det lätt..
Ja att få dom automatiskt till service-läget när man parkerar vore ju svinbra ju!Johlei skrev:Funkar bra. Skulle vilja ha det som inställning vid Parkering/låsning av bilen. Fäll in speglar (på sommaren) och ställ torkarna i serviceläge (på vintern)zimpan skrev:Sätt torkarna i serviceläge när du lämnar bilen. Då blir dom tinade samtidigt som rutan när du avfrostar.Syncronauten skrev:Tryck på bilen sen torkare av.Remuz skrev:Kan någon tala om för mig hur jag gör för att inte paja bladen till torkarna när jag lämnat bilen på auto, men rutan är full av frusen issnögegga? Första som hände när man la i D var att bilens torkare fick spelet och körde i turbofart. För att få upp menyn för att stänga av torken måste jag väl torka ett svep, eller?
Förr var det lätt..
Och i klassisk Tesla-stil så skulle det vara automatiskt (och fungera ”sådär” )…shamrock1000 skrev:Tesla skulle kunna lösa det med ett vinter eller sommarläge