Sida 289 av 355

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 17:01
av BrooklynS
28.2

AP i dimma: drar ned hastighet från 110 till 85 (meddelande att farten dras ned pga dålig sikt). Helt rätt beslut i ärlighetens namn, sikten är inte bättre än så. I övrigt inga problem. När dimman tätnar slår AP av av samma orsak. När sikten förbättras kommer ratten tillbaka. Inga problem att köra belysningen i manuellt läge heller.

I övrigt körde jag på AP i stort sett hela vägen Luleå-Pajala i morse utan andra problem.

Ni som upplever att det inte fungerar, börja med att göra en kamerakalibrering. Fortsätter det tjorva, gör ett ärende så får Tesla kika på det. Så dåligt som några hävdar här skall det ju inte vara.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 18:49
av agehall
Ja, de problem som folk beskriver sista 20 inläggen här (give or take) har jag inte upplevt med 28.2.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 20:30
av ONSatan
agehall skrev:
Ja, de problem som folk beskriver sista 20 inläggen här (give or take) har jag inte upplevt med 28.2.
Menar du att det även gäller helljuset?

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 21:26
av Melon Must
Jag hatar automatisk stolsvärme mer än den dåliga heljusautomatiken. Vem fan vill ha igång stolsvärmen när det är 14 grader ute och sol? Även när det är snorkallt ute vill man inte att stolsvärmen slås på om man är för varm. Varje gång man slår på klimatanläggningen på auto slås stolsvärmen på auto.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 21:28
av Remuz
Ska testa om jag kan kalibrera kamera imorgon. Gjorde en film idag på väg hem från nacka. 44s från påslag till röd ratt, helt slumpartat, håller i ratten och vägen är fin som snus

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 21:49
av mikebike
Remuz skrev:
Ska testa om jag kan kalibrera kamera imorgon. Gjorde en film idag på väg hem från nacka. 44s från påslag till röd ratt, helt slumpartat, håller i ratten och vägen är fin som snus
Enligt bilens skärm kan det ta upp till 160 km att kalibrera kameran, och under tiden kan man inte använda AP.
Jag har inga inplanerade långresor förrän till Jul...

När jag hämtade ut bilen gick det dock betydligt fortare att kalibrera kameran.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 22:02
av Curik
Remuz skrev:
Ska testa om jag kan kalibrera kamera imorgon. Gjorde en film idag på väg hem från nacka. 44s från påslag till röd ratt, helt slumpartat, håller i ratten och vägen är fin som snus
Usch vad trist. Minns inte riktigt, körde du en trea? Min S är sig lik, bara lite sämre. Det där hade jag blivit tokig på.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 22:14
av frippan
För mig är nog AP:n i 28.2 en av de bästa jag haft på 3,5år med teslorna. Har åkt rätt många mil stad, landsväg och motorväg utan några större problem. Har en hel del vägar helt utan väglinjer som den klarar av galant nu, och refuger som den alltid velat kört rakt över tidigare ligger den perfekt i mitten av vägen på nu. Även kökörningen fungerar betydligt mjukare nu. Det enda som jag och rätt många andra stör sig på är det automatiska helljuset, men för mig spelare det inte så stor roll om jag får blända av från autoläget eller det manuella, i vilket fall som helst måste jag ju ändå blända av.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 22:30
av Jerker
Melon Must skrev:
Jag hatar automatisk stolsvärme mer än den dåliga heljusautomatiken. Vem fan vill ha igång stolsvärmen när det är 14 grader ute och sol? Även när det är snorkallt ute vill man inte att stolsvärmen slås på om man är för varm. Varje gång man slår på klimatanläggningen på auto slås stolsvärmen på auto.
Men det är väl inget som tvingar dig att använda den? Jag tycker också att den är värdelös så den valde jag bort efter att ha testat den några ggr efter att jag fick den uppdateringen.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 22:32
av spacecoin
mikebike skrev:
Remuz skrev:
Ska testa om jag kan kalibrera kamera imorgon. Gjorde en film idag på väg hem från nacka. 44s från påslag till röd ratt, helt slumpartat, håller i ratten och vägen är fin som snus
Enligt bilens skärm kan det ta upp till 160 km att kalibrera kameran, och under tiden kan man inte använda AP.
Jag har inga inplanerade långresor förrän till Jul...

När jag hämtade ut bilen gick det dock betydligt fortare att kalibrera kameran.
Det tar 20 min på motorväg, max.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 22:38
av Niklas Z
frippan skrev:
För mig är nog AP:n i 28.2 en av de bästa jag haft på 3,5år med teslorna. Har åkt rätt många mil stad, landsväg och motorväg utan några större problem. Har en hel del vägar helt utan väglinjer som den klarar av galant nu, och refuger som den alltid velat kört rakt över tidigare ligger den perfekt i mitten av vägen på nu. Även kökörningen fungerar betydligt mjukare nu. Det enda som jag och rätt många andra stör sig på är det automatiska helljuset, men för mig spelare det inte så stor roll om jag får blända av från autoläget eller det manuella, i vilket fall som helst måste jag ju ändå blända av.
Det är nog den bästa för mig också. I kväll fungerade även det automatiska helljuset också. Jag körde på vägar med blandad belysning, delar med gatubelysning, delar utan. Bilen missade inte avbländning, trots komplex ljusmiljö. Den fixade också att blända av för cyklister. Jag vill dock köra en längre sträcka innan jag säger att den är bra, men bra insats i kväll i alla fall.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 22:43
av Nicke Nyfiken
Jerker skrev:
Melon Must skrev:
Jag hatar automatisk stolsvärme mer än den dåliga heljusautomatiken. Vem fan vill ha igång stolsvärmen när det är 14 grader ute och sol? Även när det är snorkallt ute vill man inte att stolsvärmen slås på om man är för varm. Varje gång man slår på klimatanläggningen på auto slås stolsvärmen på auto.
Men det är väl inget som tvingar dig att använda den? Jag tycker också att den är värdelös så den valde jag bort efter att ha testat den några ggr efter att jag fick den uppdateringen.
Läs igen vad han skriver...

Tycker också att det är riktigt irriterande att stolsvärmen är på auto som ”default”.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 22:54
av Tellus
Man får rycka kabeln till stolsvärmen och förlänga och koppla in strömbrytare, köp 4 st
En för stolsvärmen
En för vindrutetorkarna
En för ljusautomatiken
En reserv för framtida automatik

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 23:02
av martinot
mikebike skrev:
martinot skrev:
Jag har också 2022.24.8 nerladdat som jag undviker att installera. Måste dock lite irriterande trycka på att avbryta varje gång dialogen kommer upp om installation.

Någon som vet hur man kan få bort den själv på något sätt?

Mikebike; vad sa Tesla när du kontaktade de för att få bort den?
De sa att de blockat den. Sedan kom Mobil Service och installerade en nyare.
Såg du om den försvann från bilen innan servicen skedde?

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 03 okt 2022 23:11
av Curik
Tellus skrev:
Man får rycka kabeln till stolsvärmen och förlänga och koppla in strömbrytare, köp 4 st
En för stolsvärmen
En för vindrutetorkarna
En för ljusautomatiken
En reserv för framtida automatik
Sjukt passande/kul! :lol:

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 04 okt 2022 07:57
av agehall
ONSatan skrev:
agehall skrev:
Ja, de problem som folk beskriver sista 20 inläggen här (give or take) har jag inte upplevt med 28.2.
Menar du att det även gäller helljuset?
Det har jag bara testat vid ett kort tillfälle änsålänge och då tyckte jag det fungerade minst lika bra som tidigare. Dock har jag kört för lite i mörker för att ha en bra uppfattning om det. Dock var de sista kommentarerna när jag skrev inlägget att bilen ligger konstigt på vägen och det har jag absolut inte upplevt. Jag har mest kört dagtid och då upplever jag att bilen kör bättre nu än tidigare.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 04 okt 2022 08:51
av BrooklynS
Melon Must skrev:
Jag hatar automatisk stolsvärme mer än den dåliga heljusautomatiken. Vem fan vill ha igång stolsvärmen när det är 14 grader ute och sol? Även när det är snorkallt ute vill man inte att stolsvärmen slås på om man är för varm. Varje gång man slår på klimatanläggningen på auto slås stolsvärmen på auto.
Du kan ju välja om du vill ha stolsvärmen på auto eller inte... Handhavandefel är ju knappast Teslas fel det heller.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 04 okt 2022 08:53
av BrooklynS
agehall skrev:
ONSatan skrev:
agehall skrev:
Ja, de problem som folk beskriver sista 20 inläggen här (give or take) har jag inte upplevt med 28.2.
Menar du att det även gäller helljuset?
Det har jag bara testat vid ett kort tillfälle änsålänge och då tyckte jag det fungerade minst lika bra som tidigare. Dock har jag kört för lite i mörker för att ha en bra uppfattning om det. Dock var de sista kommentarerna när jag skrev inlägget att bilen ligger konstigt på vägen och det har jag absolut inte upplevt. Jag har mest kört dagtid och då upplever jag att bilen kör bättre nu än tidigare.
Jag har kört en hel del mörker och det funkar du ganska precis lika bra/dåligt som i andra bilar med samma funktion. Jag kör ju andra bilar regelbundet också så det tänker jag inte på längre. Känns som det är mycket gaggande i denna frågan ärligt talat.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 04 okt 2022 09:18
av Tellus
BrooklynS skrev:
Melon Must skrev:
Jag hatar automatisk stolsvärme mer än den dåliga heljusautomatiken. Vem fan vill ha igång stolsvärmen när det är 14 grader ute och sol? Även när det är snorkallt ute vill man inte att stolsvärmen slås på om man är för varm. Varje gång man slår på klimatanläggningen på auto slås stolsvärmen på auto.
Du kan ju välja om du vill ha stolsvärmen på auto eller inte... Handhavandefel är ju knappast Teslas fel det heller.
Om det ändå vore så enkelt!
Man måste trycka 4 gånger på stolsvärmen för att slå av den, efter varje gång man tryckt auto på klimatanläggningen. Mycket dåligt

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 04 okt 2022 09:19
av BrooklynS
Tellus skrev:
BrooklynS skrev:
Melon Must skrev:
Jag hatar automatisk stolsvärme mer än den dåliga heljusautomatiken. Vem fan vill ha igång stolsvärmen när det är 14 grader ute och sol? Även när det är snorkallt ute vill man inte att stolsvärmen slås på om man är för varm. Varje gång man slår på klimatanläggningen på auto slås stolsvärmen på auto.
Du kan ju välja om du vill ha stolsvärmen på auto eller inte... Handhavandefel är ju knappast Teslas fel det heller.
Om det ändå vore så enkelt!
Man måste trycka 4 gånger på stolsvärmen för att slå av den, efter varje gång man tryckt auto på klimatanläggningen. Mycket dåligt
Nejdå, du trycker på det grå fältet strax bredvid bara. Auto on/off.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 04 okt 2022 09:23
av Nicke Nyfiken
BrooklynS skrev:
Melon Must skrev:
Jag hatar automatisk stolsvärme mer än den dåliga heljusautomatiken. Vem fan vill ha igång stolsvärmen när det är 14 grader ute och sol? Även när det är snorkallt ute vill man inte att stolsvärmen slås på om man är för varm. Varje gång man slår på klimatanläggningen på auto slås stolsvärmen på auto.
Du kan ju välja om du vill ha stolsvärmen på auto eller inte... Handhavandefel är ju knappast Teslas fel det heller.
En till som inte kan läsa! :roll:

Alternativt får du förklara hur man gör för att stolsvärmen INTE ska hamna i Auto, efter man gjort en manuell inställning i klimatanläggningen och sedan återgår till Auto.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 04 okt 2022 09:25
av jonasl
Jag blir ändå lite bekymrad.

Har 2022.28.2 och tycker AP fungerar utmärkt jättebra i dagsljus, faktiskt bättre än den gjorde på förra bilen med radar.

MEN det fungerar ju inte jättebra i mörker alla gånger, med helljuset och torkarna. Är orolig för att det helt enkelt inte finns förutsättningar för att få det att fungera bra.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 04 okt 2022 09:26
av Tellus
BrooklynS skrev:
Tellus skrev:
BrooklynS skrev:
Melon Must skrev:
Jag hatar automatisk stolsvärme mer än den dåliga heljusautomatiken. Vem fan vill ha igång stolsvärmen när det är 14 grader ute och sol? Även när det är snorkallt ute vill man inte att stolsvärmen slås på om man är för varm. Varje gång man slår på klimatanläggningen på auto slås stolsvärmen på auto.
Du kan ju välja om du vill ha stolsvärmen på auto eller inte... Handhavandefel är ju knappast Teslas fel det heller.
Om det ändå vore så enkelt!
Man måste trycka 4 gånger på stolsvärmen för att slå av den, efter varje gång man tryckt auto på klimatanläggningen. Mycket dåligt
Nejdå, du trycker på det grå fältet strax bredvid bara. Auto on/off.
Det funkar oftast inte, då auto funktionen redan slagit på stolsvärmen på max, då blir det tre klick till för att få av den.

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 04 okt 2022 09:29
av Nicke Nyfiken
Tellus skrev:
BrooklynS skrev:
Tellus skrev:
BrooklynS skrev:
Melon Must skrev:
Jag hatar automatisk stolsvärme mer än den dåliga heljusautomatiken. Vem fan vill ha igång stolsvärmen när det är 14 grader ute och sol? Även när det är snorkallt ute vill man inte att stolsvärmen slås på om man är för varm. Varje gång man slår på klimatanläggningen på auto slås stolsvärmen på auto.
Du kan ju välja om du vill ha stolsvärmen på auto eller inte... Handhavandefel är ju knappast Teslas fel det heller.
Om det ändå vore så enkelt!
Man måste trycka 4 gånger på stolsvärmen för att slå av den, efter varje gång man tryckt auto på klimatanläggningen. Mycket dåligt
Nejdå, du trycker på det grå fältet strax bredvid bara. Auto on/off.
Det funkar oftast inte, då auto funktionen redan slagit på stolsvärmen på max, då blir det tre klick till för att få av den.
Och ytterligare 3 klick för passageraren. :evil:

Re: Senaste version 2022.28

Postat: 04 okt 2022 09:34
av Nicke Nyfiken
jonasl skrev:
Jag blir ändå lite bekymrad.

Har 2022.28.2 och tycker AP fungerar utmärkt jättebra i dagsljus, faktiskt bättre än den gjorde på förra bilen med radar.

MEN det fungerar ju inte jättebra i mörker alla gånger, med helljuset och torkarna. Är orolig för att det helt enkelt inte finns förutsättningar för att få det att fungera bra.
Att Tesla inte fått automatiken för helljus och torkare att fungera under 5 års utveckling och ständiga uppdateringar säger väl en del...