Sida 1 av 1

Räckvidd/laddning

Postat: 16 sep 2017 08:31
av tobbeturbo
Godmorgon hurrni.
Ligger här på ett hotell i Sthlm o väntar på att frugan ska vakna, o så kommer notisen upp att bilen har laddat fullt o klart.
Kör en model s 60 så laddar alltid "100%".
Det står att bilen laddat fullt vid 317km, och det slår mig att den ungefär har tappat 4km på ett år.
Den laddade alltså 321km när jag fick hem den för ett år sen, och 2600 mil sen, nu (födelsedag (leveransdag) 27/9, bör firas ordentligt, väl?!)

Är det en vanlig "förlust"? Eller ligger jag bra/dåligt till?
Hur ser det ut för er?

Re: Räckvidd/laddning

Postat: 16 sep 2017 08:35
av Smutt
Det är ingen förlust utan nån ändring i hur bilen räknar

Re: Räckvidd/laddning

Postat: 16 sep 2017 08:36
av e5m1r
Inte säkert det är nån förlust
Kan vara så stor skillnad beroende på yttertemp och då batteritemp
Nån enstaka km kan man inte ta som degradering
Min 70 laddar 319-322 vid 90%

Re: Räckvidd/laddning

Postat: 16 sep 2017 08:41
av tobbeturbo
Jaha okey.
För den visade 318 i somras, så tänkte att den tappade lite grann sett över tid o användning.
Känns ändå lite logiskt att batteriet tappar lite, väl?
Eller är jag helt sopslut i huvet? Skyller på att jag är nyvaken sånafall. Det gör jag alltid.

Re: Räckvidd/laddning

Postat: 16 sep 2017 08:44
av e5m1r
tobbeturbo skrev:
Jaha okey.
För den visade 318 i somras, så tänkte att den tappade lite grann sett över tid o användning.
Känns ändå lite logiskt att batteriet tappar lite, väl?
Eller är jag helt sopslut i huvet? Skyller på att jag är nyvaken sånafall. Det gör jag alltid.
Du har kört för lite och haft bilen för kort tid för att du ska se nån verklig tapp
Sen är det inte omöjligt att bilen tappat lite speciellt om den laddat mycket på SuC
Men som sagt de enstaka km beror oftast på temperatur

Re: Räckvidd/laddning

Postat: 16 sep 2017 08:47
av Smutt
tobbeturbo skrev:
Jaha okey.
För den visade 318 i somras, så tänkte att den tappade lite grann sett över tid o användning.
Känns ändå lite logiskt att batteriet tappar lite, väl?
Eller är jag helt sopslut i huvet? Skyller på att jag är nyvaken sånafall. Det gör jag alltid.
Vi har ju 10kW i toppen så vi måste degradera dom först

Lästips Tibors artickel världens bästa elbil, alltså S60

Re: Räckvidd/laddning

Postat: 16 sep 2017 08:59
av e5m1r
Smutt skrev:
tobbeturbo skrev:
Jaha okey.
För den visade 318 i somras, så tänkte att den tappade lite grann sett över tid o användning.
Känns ändå lite logiskt att batteriet tappar lite, väl?
Eller är jag helt sopslut i huvet? Skyller på att jag är nyvaken sånafall. Det gör jag alltid.
Vi har ju 10kW i toppen så vi måste degradera dom först

Lästips Tibors artickel världens bästa elbil, alltså S60
Det är inte säkert att det läggs på toppen
Den låsta delen av batteriet är i låst buffert i toppen och BMS minskar inte på den för att jämna ut degradering

Re: Räckvidd/laddning

Postat: 16 sep 2017 16:44
av Smutt
e5m1r skrev:
Smutt skrev:
tobbeturbo skrev:
Jaha okey.
För den visade 318 i somras, så tänkte att den tappade lite grann sett över tid o användning.
Känns ändå lite logiskt att batteriet tappar lite, väl?
Eller är jag helt sopslut i huvet? Skyller på att jag är nyvaken sånafall. Det gör jag alltid.
Vi har ju 10kW i toppen så vi måste degradera dom först

Lästips Tibors artickel världens bästa elbil, alltså S60
Det är inte säkert att det läggs på toppen
Den låsta delen av batteriet är i låst buffert i toppen och BMS minskar inte på den för att jämna ut degradering
Simulerad batteridegradering lär va det bästa sättet för en elbilstilverkare att bli stämd och förlora

Re: Räckvidd/laddning

Postat: 16 sep 2017 17:00
av Nicke Nyfiken
Smutt skrev:
e5m1r skrev:
Smutt skrev:
tobbeturbo skrev:
Jaha okey.
För den visade 318 i somras, så tänkte att den tappade lite grann sett över tid o användning.
Känns ändå lite logiskt att batteriet tappar lite, väl?
Eller är jag helt sopslut i huvet? Skyller på att jag är nyvaken sånafall. Det gör jag alltid.
Vi har ju 10kW i toppen så vi måste degradera dom först

Lästips Tibors artickel världens bästa elbil, alltså S60
Det är inte säkert att det läggs på toppen
Den låsta delen av batteriet är i låst buffert i toppen och BMS minskar inte på den för att jämna ut degradering
Simulerad batteridegradering lär va det bästa sättet för en elbilstilverkare att bli stämd och förlora
Och näst bästa sättet att bli stämd och förlora borde ju då vara att dölja batteridegraderingen genom att ta från den mjukvarulåsta delen, som sedan någon bilägare betalar för att låsa upp, men det visar sig att det inte fanns så mycket kvar. :lol: