Sitter med mobilen så vi får se hur det hör blir:
Jerker: Jag tycker inte att det är särskilt trovärdigt med en sån slogan som VW nu använder. Om man verkligen menade allvar med den så skulle man fr.o.m. nu enbart satsa på att utveckla elbilar och inte lägga en enda Euro på utveckling av fossiler. Men det senaste beskedet från VW:s ledning var att man satsar runt 11 miljarder på elbilar. Låter jättefint! Men samtidigt ska man lägga dubbelt så mycket på utveckling av fossiler! Nej VW, det är inte trovärdigt att säga att "framtiden är elektrisk" och att "vi elektrifierar Sverige" när man fortfarande i huvudsak satsar på utveckling av fossiler!
VW: Hej Jerker!
Fram till år 2030 kommer Volkswagen-koncernen att öronmärka över 20 miljarder euro för direktinvesteringar i industrialiseringen av e-mobilitet: nya fordon baserade på två helt nya e-plattformar, uppgradering av anläggningar och utbildning av arbetskraft, laddningsinfrastruktur, handel och försäljning och sist men inte minst, inom batteriteknik och produktion.
Målet är att bli världsledande inom e-mobilitet senast år 2025. Bolaget räknar med att omkring ett av fyra nya fordon från koncernen – upp till tre miljoner fordon per år – kan vara rent batteridrivna år 2025, beroende på hur marknaden utvecklas.
Rickard: Ni borde bara sälja 100% eldrivna fordon 2020. Och då ska personbilarna klara minst 50mil, 40 i riktigt kallt väder med mkt minusgrader.
Ni kommer dö ut som företag annars ingen normalt funtad människa vill väll idag köpa en fossilbil? Och om två år ännu mindre som vill det.
Tänk om eller förlora fighten till dom som satsar hårt på elbilen. Ni gör det tyvärr inte, hade gärna sett redan idag en E-golf med 50mils räckvidd för 350 000kr.
Arto: Fossilabrämsle bilar är inte problemet !
Folk är bara lata o bekväma punkt slut
Jerker: VW: Jo, jag såg den nyheten nån dag efter att jag skrev mitt inlägg, och det är betydligt bättre än det vi fått höra tidigare. Jag förstår fullt ut att företag som VW försöker att begränsa skadorna av en omställning till batteridrift och därför försöker att förlänga livslängden på fossilbilssortimentet så långt som möjligt. Men om man inte räknar in Kinas påverkan och betydelse så riskerar man att förlora loppet. Om 15 år kanske det bara finns kinesiska biltillverkare.
Det är inte tid att försöka förhala omställningen. Det kan bli väldigt dyrt senare om man inte tar kostnaderna nu, genast! Lite som att kissa i byxorna. Att inte ha högre ambitioner än 25% rena elbilar 2025 kan vara döden för ett så stort företag som VW. Det borde vara 50 eller allra helst 75. Jag förstår att det aldrig skulle finnas ett stöd för 100% så tidigt, och säkert i praktiken omöjligt eftersom det måste tillverkas batterier också.
Glöm inte bort Facit, Kodak, Nokia. De var alla världsledande inom sina respektive områden och inom loppet av ett par år hade de förlorat allt. Ändå var de medvetna om vad som hände. Kodak t.o.m. ledde utvecklingen av digitalkameran, men de hade fel fokus: att behålla papperskopiorna. Det var en felbedömning som innebar konkurs. Kodaks läxa? Jo: Kill your darlings! Man har inte råd att vara sentimental i den här branschen.
Jag vet att det inte är ni här i Sverige som bestämmer sånt här, och ingen i VW:s ledning läser detta. Men om jag jobbade på VW så skulle jag nog se mig om efter ett annat jobb...
VW: Richard Fahlberg Hej! Richard! Nedräkningen har nu börjat för Volkswagens elbilsoffensiv. Vår uppgift är att göra modern teknik tillgänglig för så många människor som möjligt. Det här är särskilt viktigt i tider av teknisk omvandling. Därför kommer den eldrivna kompaktbilen I.D., som lanseras år 2020, att få en prislapp som motsvarar en Golf-diesel. Räckvidden blir upp till 60 mil. Före, och parallellt med, vår elbilssatsning, måste den globala infrastrukturen för laddning förbättras ytterligare. Anledningen är att elbilen kommer att få en extremt snabb tillväxt i början av det nya decenniet. Under en lång övergångsfas kommer dock många olika drivsystem att leva sida vid sida av varandra – förutom de helelektriskt drivna modellerna, alltså även våra allt effektivare hybrid-, bensin-, diesel-, och fordonsgasdrivna bilar.
VW: Jerker Rolander Vi är övertygade om att Volkswagen har en mycket ljus framtid. Vi erbjuder två helt eldrivna modeller och två laddhybrider redan idag, där Passat GTE är den överlägset mest köpta supermiljöbilen i Sverige. I augusti var hälften av alla nyregistrerade Passater en laddhybrid.
Och inom bara några år startar lanseringen av den nya generationen av innovativa elbilar med lång räckvidd. Vi kan försäkra dig om att Volkswagen gör allt för att den tekniska omvandlingen ska gå så snabbt som möjligt. Volkswagen håller nu på att utveckla den nya plattformen så att man fortsätta vara den folkbil man alltid har varit, även när det gäller elbilar. Och viktigt förstås, att det sker med fortsatt lönsamhet.
Bara ett exempel: Volkswagen-koncernen behöver årligen mer än 150 gigawattimmar batterikapacitet till år 2025 enbart för den egna parken av eldrivna fordon. Detta motsvarar minst fyra jättefabriker (så kallade Gigafactories) för battericeller. För att möta denna efterfrågan har bolaget nu lagt ut en anbudsförfrågan på över 50 miljarder euro – en av de största upphandlingsvolymerna i branschens historia.
Jerker: Jag hoppas och tror att att det går bra för VW och andra etablerade tillverkare. Men jag är inte glad på er och andra att ni har fördröjt omställning och aktivt motarbetat den (VW var med och skrev till den Kinesiska regeringen och bad om att få slippa kraven på andel sålda nollutsläppsbilar - INTE OK!!! Den handlingen som skedde bara får 3-4 månader sedan rimmar inte med det man säger nu.).
Framgången för elbilar och hoppet för miljön stavas "Tesla". Hade det inte varit för Elon Musks ihärdiga kamp för att visa vägen för elbilen hade VW aldrig tagit dessa beslut idag.
VW:s, och andra etablerade biltillverkares, satsningar idag är som "sent ska syndaren vakna" och sker under galgen. De kortsiktiga ekonomiska hänsynstagandena är fortfarande ledstjärna och därför är ambitionerna fortfarande relativt låga och kommer alldeles för sent. Dessa steg borde man ha tagit redan när Tesla presenterade sin model S 2009, men då skrattade hela bilvärlden åt dem.
Såg ni Rapport igår? Där fick man klart för sig att i Tyskland vinner man inga val om man ställer miljökrav på biltillverkarna. Det finns bara en förklaring till detta: VW, BMW, Porsche och Daimler motarbetar miljön och sätter press på politikerna. Man gömmer sig bakom hot om förlorade arbetstillfällen. Kortsiktig ekonomi som med största sannolikhet kommer att få ödesdigra konsekvenser för våra barns framtid.
VW (och alla andra gammelföretag) har en enorm skuld att betala och satsningen ni gör är tyvärr inte tillräcklig. Det enda hederliga vore att endast satsa på rena batteribilar. Inga hybrider!! Och då ska det gå snabbt. Slopa all utdelning till aktieägare. De har skördat vinster på miljöns bekostnad. Nu är det dags att betala tillbaka. Satsa alla pengar på elbilsutveckling fr.o.m. idag. Inte en enda euro mer till fossilerna; de ska avvecklas omgående.
Jag upprepar: Jag hoppas verkligen att ni kommer att lyckas! Inte för er skull utan för vår gemensamma framtids skull. Men akta er för kineserna. De sitter på råvaror och kapital och skulle snart kunna översvämma Europa med bra, billiga batteribilar.
Arto: O jag som inte tror på elbilen ska tvingas in i ett koncept med exploderade batterier med farligt avfall ska vara okej ??
Vidare utveckla HVOn tror jag mer !
Men som jag skrev tidigare !
Folk lathet o bekvämlighet är den stora skadan
Viktor: Volkswagen ni verkar inte veta vad ni pratar om. Tesla har ökat sitt mål för Gigafactory och den ska själv producera 150 GWh batterier. Om de kan bygga den fabriken och planerar flera andra så borde det inte vara så svårt för Volkswagen ifall ni satsade. Om ni säger att ni behöver 150 GWh batteri till 2025 så tror jag Tesla kommer producera betydlig mer batterier och kanske även bilar då. Ni pratar gärna om hur ni i ska satsa inför framtiden och hur ni säljer mest i Sverige men om vi kollar på laddbara bilar i världen så har ni svårt att vara top 10, känns inte som en tillverkare som satsar då.
https://electrek.co/2016/05/31/tesla-tr ... elon-musk/ http://ev-sales.blogspot.se/2017/08/wor ... -2017.html