Sida 1 av 2

Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 17 sep 2017 15:25
av Oppfinnarn
Satt och räknade lite på vad ens 5 år gamla fuldiesel kostar, och kommer fram till en månadskostnad på 2500-3000 surt beskattade kronor (räknat på värdeminskning 6e året).

Då Oppfinnarn numera driver eget så tändes tanken att man kanske skulle ta ut en förmånsbil på företaget i en (förhoppningsvis inte allt för lång) framtid, och då skulle dessa 2500-3000 privata pesetas motsvara 5000-6000 i förmånsvärde, och för det så får man ju ganska mycket ny Tesla samt möjlighet att lämna det fossila livet bakom sig totalt 8-) .

Då kommer ju frågan; Vad vill jag ha? AP har jag blivit "gravt" beroende av och är ett måste :D och här kommer första frågan?

1. Hur bra är AP2 i dagsläget :?:

Har inte följt med den debatten (är så nöjd med AP1) men tittar jag lite i forumet så står det att regnsensor och automatisk avbländning inte supportas än :o :o. Stämmer det?? Något rykte om när dylika funktioner är på G?

Känns ju i så fall nästan bättre att leta efter någon icke moms-smittat begagnad årsmodell 15-16 bland t.ex. Teslas beg.bilar.
Fråga nummer två och tre:
2. Det borde väl gå att göra en företagsleasing av beg.bilar också (så att man får kvitta den där halva momsen)?
3. Nackdelar med att köra företagsleasining på beg.bil? (blir väl billigare för ens företag iallafall att köpa begagnad Tesla 85D för 700-800 k i.st.f 75D för 1000k )

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 17 sep 2017 16:45
av Yrsir
1. Pass på den, har AP1.
2. Inga problem så länge den inte är momssmittad som sagt.
3. Nackdelen är väl att du betalar lika mycket förmånsvärde på en ny som på en begagnad. Det gör att de flesta köper nya som tjänstebilar... Kolla alltså att den begagnade inte har massa extrautrustning som du egentligen inte är intesserad av, då sticker förmånsvärdet iväg! Men det blir ju billigare leasing för bolaget som sagt. Å andra sidan blir ju restvärdet lägre, det kan äta upp prisskillnaden lite.

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 17 sep 2017 18:54
av blincoln
Äntligen är du inne på rätt spår Oppfinnarn ;) Kanske är läge för en 75a lagerbil nu innan kvartalsskiftet, fick några trevliga offerter av Tesla. Dock med fel inredningsfärg...
Med en AP1 och en AP2 i familjen så kan ni ju göra grymma jämförelser. (Den som kör in i den andra räknas som sämst AP.)

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 17 sep 2017 19:47
av Jensa
Är du säker på att din fuldiesel endast kostar dig 2500-3000 kr/mån? Är det enbart värdeminskning eller räknas det med; service, försäkring, skatt och inte minst diesel?

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 17 sep 2017 20:12
av Oppfinnarn
Jensa skrev:
Är du säker på att din fuldiesel endast kostar dig 2500-3000 kr/mån? Är det enbart värdeminskning eller räknas det med; service, försäkring, skatt och inte minst diesel?
Det är lite snällt räknat (men drift försäkring etc. inräknad) då jag redan "tagit smällen" med den största värdeminskningen. Från nyinköpt ligger den på 22 kr/mil på 11500 mil 5.5 år (Peugeot 508 SW, miljöbil "once upon a time"... nu bara fuldiesel :) ) att jämföra med 40 kr/mil på Teslan, som har magnituder mer körglädje :) ... och drift ligger på 15 kr/mil jmf med Teslans 6 kr/mil. Värdeminskningen till nästa år estimerar jag till ca 10 kr/mil och det är den jag räknar på för 2500-3000 kr/ månad.

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 17 sep 2017 20:15
av Oppfinnarn
blincoln skrev:
Äntligen är du inne på rätt spår Oppfinnarn ;) Kanske är läge för en 75a lagerbil nu innan kvartalsskiftet, fick några trevliga offerter av Tesla. Dock med fel inredningsfärg...
Med en AP1 och en AP2 i familjen så kan ni ju göra grymma jämförelser. (Den som kör in i den andra räknas som sämst AP.)
Ha Ha... jag kanske man kan göra lite youtubeklipp på vilken AP som är bäst och när AP2 går förbi AP1 :). Införskaffning inann kvartalsskiftet kanske är lite väl "stretch" dock. Hoppas du blir nöjd med ditt nyinköp. AP är en "hit" som sagt :).

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 17 sep 2017 20:23
av Verdi
Jensa skrev:
Är du säker på att din fuldiesel endast kostar dig 2500-3000 kr/mån? Är det enbart värdeminskning eller räknas det med; service, försäkring, skatt och inte minst diesel?
Rätt konstig ingång på det hela får man säga. But hey! Allt som får ihop kalkylen funkar väl. :D

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 17 sep 2017 20:47
av dstr
Ap2.0 är end of life. S/X kommer nu med ap2.1

Model 3 har ap2.5

Jag hade minst väntat till S/X iaf är ikapp Model 3.

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 17 sep 2017 21:16
av mati
För att svara på ingångsfrågan. Regnsensor finns inte med AP2, och det finns mig veterligen inga rykten heller om och när den ska vara implementerad. Automatiskt helljus finns numera, men fullständigt oanvändbart. Jag aktiverade och testade auto high beam precis i kväll för skojs skull (jag har den alltid avaktiverad annars), men det är rena rama skämtet. Den får fnatt inför nästan varje trafikskylt, men den stänger inte av helljuset för andra bilar eller för gatubelysning etc. Känns som en easteregg eller nåt. En totalt meningslös funktion.
I vilken utsträckning AP2 kommer att förbättras eller om allt krut läggs på nyare bilar med nya 2.5-hårdvaran är ju bara spekulation. Jag skulle iaf i dagsläget fundera en gång till innan jag slog till på en AP2-bil.

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 17 sep 2017 21:30
av dstr
Ta över leasingen på en ap1 bil. De äldre har lägre förmånsvärde.

När Tesla får ordning på ap2/3 så tar du dig en ny funderare.

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 17 sep 2017 21:43
av Oppfinnarn
mati skrev:
För att svara på ingångsfrågan. Regnsensor finns inte med AP2, och det finns mig veterligen inga rykten heller om och när den ska vara implementerad. Automatiskt helljus finns numera, men fullständigt oanvändbart. Jag aktiverade och testade auto high beam precis i kväll för skojs skull (jag har den alltid avaktiverad annars), men det är rena rama skämtet. Den får fnatt inför nästan varje trafikskylt, men den stänger inte av helljuset för andra bilar eller för gatubelysning etc. Känns som en easteregg eller nåt. En totalt meningslös funktion.
I vilken utsträckning AP2 kommer att förbättras eller om allt krut läggs på nyare bilar med nya 2.5-hårdvaran är ju bara spekulation. Jag skulle iaf i dagsläget fundera en gång till innan jag slog till på en AP2-bil.
Ok, tack för info. Det är väl 2.5 som man får om man beställer nu? Vidare, tycker att avbländningen funkar ok med AP1, men på ovanstående låter det som att på AP2 funkar den kasst. Skulle vara intressant med en jämförelse, om någon provat både AP1 och AP2 :).

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 17 sep 2017 21:45
av Oppfinnarn
dstr skrev:
Ta över leasingen på en ap1 bil. De äldre har lägre förmånsvärde.

När Tesla får ordning på ap2/3 så tar du dig en ny funderare.
Låter förtillfället som det mest intressanta alternativet. Förmånsvärde för grundutförandemodellen kan man hitta på SKV, men någon som vet hur man tar reda på förmånsvärde på en beg. Tesla från 2015/2016, när det gäller extrautrustning (dvs pris på resp. extrautrustning)?

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 17 sep 2017 21:51
av RickardWe
Ett alternativ till leasing är att köpa den privat. Du åker på att betala halva momsen men slipper förmånsskatten och kan betala milersättning 18,50kr/mil skattefritt från företaget vilket fort blir lönsamt om du kör mycket i tjänsten samt Superchargar gratis. Dessutom är bilen din egna efter den normala 3-årsleasingentiden passerat.

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 17 sep 2017 22:13
av dstr
Versionsnummer är bara egen spekulation, men:

Tesla själva sa att hw-uppgraderingen inte var 2.5/3 utan snarare 2.1.

Model 3 har kupe-kameran som S/X saknar, förmodligen nödvändig för tesla network. Alltså borde det vara 2.5.

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 17 sep 2017 23:54
av Wir
På motorväg tycker jag AP2 fungerar kanon, även omkörningar/filbyte.

På mindre vägar där det finns linjer har den oftast fungerat ok. Finns en sträcka där den bromsat in hårt två gånger fast det inte är några hinder (uppförsbacke).

Har även testat på en 70-väg utan mittlinje. Det fungerar ok en stund men sen verkar den vilja svänga över eller lägga sig i mitten (avbröt innan).

Jag har dock inte haft min bil så länge än (ca en vecka), har hunnit bli 90 mil. Har ingen erfarenhet från AP1 så kan inte jämföra med något.

Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 18 sep 2017 02:10
av taliz
AP2 eller 2,5 eller whatever lär ju inte spela någon roll.
Det är ju inte hårdvaran som är problemet utan mjukvaran.

AP1 hade ju mobileeyes mjukvara som var väldigt finslipad över många år och som också används av många biltillverkare.
AP2 och framåt är ju Teslas egen mjukvara, och det lär ta några år för dem att få rätt på.

Lär knappat bli någon ny 2,5 eller 3 där allt plötsligt funkar jättebra och 2an lämnas i sticket.
Enda chansen att det skulle ske är ju typ om tesla skulle ge upp och köpa in ett färdigt system från tex mobileeye igen. Men risken för det är nog i det närmaste noll.
Alternativt att de helt tänker om och börjat med tex LIDAR och det magiskt är mkt bättre...

Det som tex skiljer 2an från 2,1 var väl lite annat kablage som förbättrar redundansen, inga nya sensor eller annat som faktiskt kunde göra funktionen bättre.

Med det sagt så tycker ju jag att en faceliftad med AP1 är mest lockande just nu... om 2-3 år är det antagligen annorlunda...


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 18 sep 2017 06:36
av mati
Det är mer än bara kablage som har ändrats iom AP2.x . Radarn är bättre, med längre räckvidd och förmåga att upptäcka hinder bättre, och även djur osv. Jag har för mig att även någon kamera har bytts ut, men det kan jag ha drömt.
F ö håller jag med. Det är mjukvaran som inte är färdig. Det spelar ingen roll hur ofta hårdvaran byts ut så länge mjukvaran inte fungerar.

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 18 sep 2017 07:09
av dstr
taliz skrev:
AP2 eller 2,5 eller whatever lär ju inte spela någon roll.
Det är ju inte hårdvaran som är problemet utan mjukvaran.

AP1 hade ju mobileeyes mjukvara som var väldigt finslipad över många år och som också används av många biltillverkare.
AP2 och framåt är ju Teslas egen mjukvara, och det lär ta några år för dem att få rätt på.

Lär knappat bli någon ny 2,5 eller 3 där allt plötsligt funkar jättebra och 2an lämnas i sticket.
Enda chansen att det skulle ske är ju typ om tesla skulle ge upp och köpa in ett färdigt system från tex mobileeye igen. Men risken för det är nog i det närmaste noll.
Alternativt att de helt tänker om och börjat med tex LIDAR och det magiskt är mkt bättre...

Det som tex skiljer 2an från 2,1 var väl lite annat kablage som förbättrar redundansen, inga nya sensor eller annat som faktiskt kunde göra funktionen bättre.

Med det sagt så tycker ju jag att en faceliftad med AP1 är mest lockande just nu... om 2-3 år är det antagligen annorlunda...
Jo, det är hårdvara som skiljer.

Tesla kom fram till att 2.0 inte hade tillräcklig cpu-kraft. 2.1 har fått "en cpu till" - dvs minst dubbelt så mycket för att lösa uppgiften. Min gissning är att det innebär att en sådan bil aldrig når nivå 5. Det var tal om att 2.0 bilar, förmodligen enbart de som initialt betalat för full autonom körning, skulle uppgraderas gratis till 2.1. Det tror jag när jag ser det. Jag väntar fortfarande på min självstängande laddlucka...

2.5 har en kamera i bilen. Det må vara en enkel liten kamera, men den sitter där. Konsekvensen kan bli att 2.0 och 2.1 inte kommer att kunna anslutas till Tesla Network (när bilen åker iväg på egen hand och tjänar pengar åt dig). Även om du själv inte tänkt använda den funktionen så lär det lasta andrahandsvärdet på bilen rätt hårt.

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 18 sep 2017 07:26
av bylund
taliz skrev:
Sent from my iPad using Tapatalk
Problemet är när man är på en gammal version av hårdvaran att energin på utveckling läggs på en version av hårdvara man själv inte har.

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 18 sep 2017 08:56
av blincoln
bylund skrev:
taliz skrev:
Sent from my iPad using Tapatalk
Problemet är när man är på en gammal version av hårdvaran att energin på utveckling läggs på en version av hårdvara man själv inte har.
Jo, men här handlar det om hårdvara för att köra ett neuralt nätverk som tolkar videoströmmar från alla kameror. Neurala nätverk är självlärande datorstrukturer som har visat sig kunna lära sig bildtolkning väldigt väl de senaste åren, men de skapas alltså genom att man fyller dem med slumptal och sedan sätter igång att träna dem för att para ihop rätt input (videobilder) med rätt output (t.ex. rattutslag eller vägkrökning eller dags att avblända eller vägskylt). När nätverket väl gör ungefär rätt så finns det ingenting som säger att det inte går att göra med 20% av samma storlek på nätverk. Det är vanligt att nätverket är fullt av inaktivt skräp, "neuroner" som aldrig aktiveras osv.

När Tesla får detta att fungera på AP2.5 så har jag mycket svårt att tro att de inte skulle få in det på AP2 också, jag tror det är mycket lättare att banta ett neuralt nätverk än att få det att fungera första gången. (Jag äger alltså ingen AP2-bil och behöver inte önsketänka, detta är verkligen vad jag tror.)

Edit: Ja, radarn är också ny förstås, men den tror jag mest uppgraderas för att slippa så många falska inbromsningar.

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 18 sep 2017 09:34
av Verdi
dstr skrev:
Ta över leasingen på en ap1 bil. De äldre har lägre förmånsvärde.

När Tesla får ordning på ap2/3 så tar du dig en ny funderare.

Jag gjorde en sammanställning och årsmodell -16 och -15 verkar ha högre förmånsvärde än -17.

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 18 sep 2017 09:40
av Oppfinnarn
Verdi skrev:
dstr skrev:
Ta över leasingen på en ap1 bil. De äldre har lägre förmånsvärde.

När Tesla får ordning på ap2/3 så tar du dig en ny funderare.

Jag gjorde en sammanställning och årsmodell -16 och -15 verkar ha högre förmånsvärde än -17.
Intressant. Får kolla upp. D-modell med AP är det jag är intresserad av. Vet att AP1 kostade 27 kkr 2015 och AP2 54 kkr 2017. Får väl ta det i beaktande också när det gäller förmånsvärde.

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 18 sep 2017 09:53
av Verdi
Oppfinnarn skrev:
Verdi skrev:
dstr skrev:
Ta över leasingen på en ap1 bil. De äldre har lägre förmånsvärde.

När Tesla får ordning på ap2/3 så tar du dig en ny funderare.

Jag gjorde en sammanställning och årsmodell -16 och -15 verkar ha högre förmånsvärde än -17.
Intressant. Får kolla upp. D-modell med AP är det jag är intresserad av. Vet att AP1 kostade 27 kkr 2015 och AP2 54 kkr 2017. Får väl ta det i beaktande också när det gäller förmånsvärde.

Av tidsskäl så kollade jag bara siffror utan extrautrustning så du har nog en poäng.

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 18 sep 2017 10:50
av Remuz
Jag har hackat en del på AP2 och tycker fortfarande att den inte är i nivå med AP1 som jag hade innan. Idag lämnade jag dock in min bil på SC och fick låna en X100D. På denna bil (som har samma mjukvara som min) så funkar AP2 löjligt mycket bättre. Den studsar inte, panikbromsar inte, byter fil som en människa osv. Skum skillnad. Jag har nu bett SC ta en titt på min AP2 för att se om något uppenbart är fel.

Re: Kanske dags för en (till) model S? Status på AP2?

Postat: 18 sep 2017 17:43
av oscfor
Remuz skrev:
Jag har hackat en del på AP2 och tycker fortfarande att den inte är i nivå med AP1 som jag hade innan. Idag lämnade jag dock in min bil på SC och fick låna en X100D. På denna bil (som har samma mjukvara som min) så funkar AP2 löjligt mycket bättre. Den studsar inte, panikbromsar inte, byter fil som en människa osv. Skum skillnad. Jag har nu bett SC ta en titt på min AP2 för att se om något uppenbart är fel.
Det är vad jag har misstänkt! Så olika upplevelser kan vi inte ha av samma funktion på samma modell och programvara.