Myten om elbilarna på landsbygden

DalakullanLaddar

“Elbilar är ett storstadsfenomen” hör man ofta. “Hur ska det gå för landsbygden?” oroar sig många när man pratar om elbilar. Utbredda uppfattningen är att “elbilsrevolutionen” är något som pågår i Stockholm, Göteborg och Malmö medan resten av Sverige halkar efter.

Men är det verkligen så?

Visst säljs det flest elbilar i storstadsregionerna – för det säljs ju flest bilar där över huvud taget. Men hur är det egentligen, hur hänger landsbygden med i utvecklingen?

ElbilarPerKommun2019Kartan här bredvid visar andel elbilar av alla nyregistrerade personbilar år 2019, kommun för kommun. Andel rena elbilar – laddhybrider är ej medräknade. Siffrorna kommer från Statistiska Centralbyrån.

Riksgenomsnittet för hela Sverige är enligt SCB att 4.3% av alla nyregistrerade personbilar i landet var elbilar år 2019.

Men bryter man ner siffrorna kommun för kommun märker man på en gång att storstadsregionerna dominerar inte alls. Visst säljs det många elbilar där – men det säljs så många andra bilar också att andelen elbilar blir ändå liten.

Istället är det Jämtland, Västerbotten och Norrbotten som mest verkar ha anammat det här med elbilar!

I Överkalix kommun är till exempel 11% av alla bilar nyregistrerade i fjol elbilar! Kommunen med störst andel nyregistrerade elbilar i fjol var Leksand med hela 17% av alla nyregistrerade bilar (35 av de 207 bilarna som nyregistrerades i kommunen i fjol var rena elbilar). Som jämförelse var endast 10% av alla bilar nyregistrerade i Lidingö och Danderyd elbilar.

Ska vi utse ett landskap som verkar ha tagit elbilar mest till sitt hjärta är det Jämtland. Kommuner som Åre, Krokom, Berg, Östersund och Bräcke hade alla mellan 6-9% nyregistrerade elbilar i fjol.

Kommunerna i Västerbotten och Norrbotten har också långt över medel, mellan 5-9% elbilar bland sina nyregistreringar.

Storstäderna ligger däremot efter. I Stockholm var 4.3% av alla nyregistrerade bilar elbilar i fjol, i Göteborg 6.3%, i Malmö endast 2.7%.

Att norra Sverige har så hög andel nyregistrerade elbilar överraskar nog många.

Tvärtemot vad många tror säljs det högre andel elbilar på landsbygden än i storstäderna! Vem skulle trott att andelen nyregistrerade elbilar i Överkalix är nästan tre gånger så hög som i Stockholm? (11.1% mot 4.3%) Ställer du frågan på stan gissar nog de flesta tvärtom. Visst säljs det fler elbilar i Stockholm – men ännu fler avgasbilar också.

Det är dock stora skillnader på glesbygd och glesbygd. Medan många kommuner överraskar finns det också de som ligger efter. Som kommunerna i Lappland till exempel. I varken Jokkmokk, Arjeplog eller Sorsele kommun hade det registrerats en enda ny elbil i fjol. Orsaken till det kan man nog se på Sveriges laddkartor där det fortfarande är stora vita hål i de trakterna. Det verkar dock bli ändring på det nästa år.

Även i södra Sverige kan man hitta kommuner med låg andel nyregistrerade elbilar. Framför allt i Småland och Skåne. Man kan till exempel undra vad det är som pågår i Örkelljunga kommun 8 mil norr om Malmö som hade en enda nyregistrerad elbil i hela kommunen i fjol? Grannkommunen Perstorp hade däremot 10% elbilar bland nyregistreringarna.

Av Statistiska Centralbyråns statistik framkommer det att elbilar inte alls är ett storstadsfenomen. Tvärtom, vi kan snarare kalla dem för ett “Jämtlands-, Västerbottens- och Norrbottensfenomen”!

Bookmark the permalink.