Erfarenheter från min dashcaminstallation

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Erfarenheter från min dashcaminstallation

Inlägg av HelectriC »

Tænkte dela några erfarenheter med den dashcam som jag installerade under helgen.

Først till anledningen av varfør dashcam øver huvudtaget? Jag har læst en del senaste tiden om idioter som kør in i, repar eller på annat sætt førstør dyrare bilar (och speciellt Tesla). Eftersom kameran kostar mindre æn sjælvrisken før førsta potentiella skada, så tænkte jag att det ær lika bra att vara på den sækra sidan. Dessutom så fungerar den som en extra øvervakningskamera før mitt hus eftersom bilen står på uppfarten. Kommer den nån kriminell som smyger runt mitt hus, så kommer æven bilen filma detta.

Dashcam:
jag valde en Blackvue 2CH 650 med wifi. Den fungerar hur bra som helst. Det mesta styrs via appen i telefonen och man kan æven få "live view" før att tex stælla in kameraposition. Installationen i sig ær ganska anonym och kamerorna syns inte från førarstolen och ganska lite utifrån.

Sjælva installationen:
så længe man har alarmpaket eller en autopilotbil, så har man konstant 12V i taket bakom gallret mellan solskydden. Kabeldragning med panoramatak ær æven det vældigt enkelt. Med Biltemas blå plast pry tools (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000022426/), så klarar man att øppna de interiørdetaljer som man behøver lossna på utan att få skador på material. det enda kruxet i hela installationen ær egentligen att komma igenom vid C-stolpen och ut till bakluckan (om man vill ha en clean installation dær man inte har en kabel hængande mellan baklucka och kaross, vilket jag inte tycker ser proffesionellt ut). Jag tog vægen genom gummistrumpan på høger sida bak (inte den som ær till den elektriska bakluckan). Hær hjælper det (eller snarare det ær ett måste) med en dragfjæder (http://www.clasohlson.com/se/Dragfjäder/Pr325466000) før att få igenom coaxkabeln till bakre kamera genom gummistrumpan.

Om någon ær intresserad, så kan jag visa några tips och tricks vid træffen i Gøteborg den 30 juli.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Re: Erfarenheter från min dashcaminstallation

Inlägg av bladh »

Tack för att du delar med dig.
Jag är också inne på att sätta dashcam i min Tesla när den kommer.
Smidigt att den kan funka som övervakningskamera på uppfarten också!

Jag hör nog av mig igen när det närmar sig installation för min del.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Fotade du under installationen? Hade varit kul att se lite bilder på det.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det kan vara värt att känna till att en dashcam räknas som en fast monterad övervakningskamera och därför är tillståndspliktig, och således olaglig om du inte har tillstånd. Bara så du inte åker på en obehaglig överraskning vid någon poliskontroll.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Den är väl löstagbar ur sitt fäste och inte fast monterad (jämför med kamera på stativ). Problemet är nog snarare om man låter den filma när man själv inte sitter vid ratten.

Vi har dock fri bevisprövning så även om installationen är olaglig kan man använda filmen som bevis. Om någon sen vill bråka om kameran så blir det ett separat fall.

Har någon dömts för dashcam i Sverige?
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Telsa skrev:
Fotade du under installationen? Hade varit kul att se lite bilder på det.
Tog tyvärr inga bilder, men efter att ha monterat så märkte jag att det var ganska logiskt var kabeln ska dras etc. Men jag hade lite förkunskap genom andra på norska och amerikanska forum, så lite koll hade jag.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

danni skrev:
Det kan vara värt att känna till att en dashcam räknas som en fast monterad övervakningskamera och därför är tillståndspliktig, och således olaglig om du inte har tillstånd. Bara så du inte åker på en obehaglig överraskning vid någon poliskontroll.
Är du säker på det? Självklart om man inte befinner sig i bilen att det räknas som fast installation, men om en dashcam som filmar medan man kör räknas som fast monterad kamera så bör det även gälla mobiletelefonen i sin hållare, och den använder jag titt som tätt till att filma medan jag kör. Kamera som står på stativ och filmar med kameraman inom rimligt kort avstånd räknas ju inte som fast monterad övervakningskamera.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

kanylbullen skrev:
danni skrev:
Är du säker på det? Självklart om man inte befinner sig i bilen att det räknas som fast installation, men om en dashcam som filmar medan man kör räknas som fast monterad kamera så bör det även gälla mobiletelefonen i sin hållare, och den använder jag titt som tätt till att filma medan jag kör. Kamera som står på stativ och filmar med kameraman inom rimligt kort avstånd räknas ju inte som fast monterad övervakningskamera.
Jag är inte helt säker, och det kan man väl inte vara förrän man har ett prejudicerande rättsfall att gå på. Men det har skrivits mycket om det här i medier, och Datainspektionen har ju uttalat sig om att de tror att dashcams är tillståndspliktiga. Ett bussbolag sökte tillstånd för att få använda såna för träningssyften om jag minns rätt, men fick avslag, och löste det genom att låta en person hålla i kameran istället. Och ja, jag skulle tro att det även gäller om du filmar med en mobiltelefon i en hållare eller stativ.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Datainspektionen :roll:
En orsak till det är att tanken med kameraövervakning är att övervakning endast ska ske för vissa särskilda syften (ändamål), nämligen förebygga brott och olyckor. Dashcams har inte det syftet.
Att förebygga brott och olyckor är väl exakt anledningen till att alla bilar borde ha dashcam. Men de kanske inte ser trafikförseelser som brott...?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Å andra sidan finns också http://www.datainspektionen.se/press/ny ... m-dashcam/ där det tvärtom framgår att förvaltningsrätten i Malmö har motsatt uppfattning. Jag har skrivit till Datainspektionen och frågat om detta är prövat i högre instans, och om inte om inte, på vilket sätt är det förenligt med myndighetens roll att vara saklig att tvärsäkert hävda det som står på sidan om reglerna.

Jag får lite Radiotjänstvibbar här när de försökte få det till att datorer var avsedda till att ta emot tv-sändningar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag skulle säga att om kameran bara är aktiverad när du sitter bakom ratten så är den manuellt hanterad, dessutom med låsfunktion. Sen skulle jag hävda att bilen är ett stativ för min kamera och det finns inget som förbjuder mig att filma med stativ och jag håller i bil/stativet.
En övervakningskamera är ju en kamera som filmar utan att någon på plats och opererar den.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jag kan inte se skillnaden mellan en Dashcam och en GoPro, som de flesta biljournalister och andra monterar på bilar. Jag har aldrig hørt om någon som blivit fælld før att anvænda GoPro, så då ska det nog mycket till innan man blir fælld før en Dashcam.
Det ær ju som med allt annat av teknisk utrustning; byråkraterna hænger inte med och vet inte vad dom ska gøra annat æn att sæga "STOPP"! Antagligen sitter dom hemma i soffan med en gammal svart/vit-TV utan fjærrkontroll och trycker på knapparna på TV:n med en gåkæpp.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Visst är det ett snårigt område, och det hade nog varit väldigt bra med en prejudicerande dom som kan förtydliga vad som gäller. Jag ville bara varna för att det i dagsläget är fullt möjligt att hamna i trubbel pga dashcam.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
Visst är det ett snårigt område, och det hade nog varit väldigt bra med en prejudicerande dom som kan förtydliga vad som gäller. Jag ville bara varna för att det i dagsläget är fullt möjligt att hamna i trubbel pga dashcam.
lika mycket trubbel som ungdomar med GoPro på skid-/cykel-/skatehjælm får?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
danni skrev:
lika mycket trubbel som ungdomar med GoPro på skid-/cykel-/skatehjælm får?
Nej, hjälmkameror har bedömts inte räknas som "uppsatta", utan de räknas som handhållna kameror, eller sådana som "manövreras på platsen" som det står i lagtexten. Det trubbel du kan hamna i är böter eller fängelse i upp till ett år (även om det sistnämnda såklart känns extremt osannolikt - jag skulle se det som sannolikt att brottet bedöms som ringa och det enda som händer är att kameran anses förverkad, men jag är inte jurist så ta inte mitt ord på det) och att du kan bli skadeståndsskyldig ifall någon upplever sig kränkt av din "övervakning".

Det är ett snårigt område och reglerna gällande just den här sortens kameror borde verkligen förtydligas. Med vissa begränsningar borde det inte vara några större problem att tillåta dashcams.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Går det att låsa en gopro kamera? Går det att lämna den för inspelning utan att användaren är där? En dashcam som är kopplad till bilens tändning går att låsa så att ägaren måste vara där för att starta den. En dashcam är alltså bättre än en GoPro... Men se till att inte ha en brännvinsadvokat om olyckan är framme.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Driver inte försäkringsbolagen att dashcam skall obligatoriskt för att dokumentera olyckor? Har för mig att i vissa länder ställer försäkringsbolagen krav på detta för att försäkra bilen. Kort fråga, finns det inget svenskt begrepp?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Bod skrev:
Driver inte försäkringsbolagen att dashcam skall obligatoriskt för att dokumentera olyckor? Har för mig att i vissa länder ställer försäkringsbolagen krav på detta för att försäkra bilen. Kort fråga, finns det inget svenskt begrepp?
vindrutekamera står det i en av lænkarna i denna tråd, men vindruta ær ju bara fram, iofs så blir dashcam också bara framåt. får væl køra på McDonalds semantik, Dashcam & Co. ;-)
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jag fick ett rätt vettigt svar från Datainspektionen, där de håller med om att det hela är oklart, så vi får väl avvakta Förvaltningsöverdomstolens dom helt enkelt.
Datainspektionen skrev:
Tack för dina synpunkter.

Den dom som du hänvisar till överklagades av Datainspektionen och Kammarrätten i Göteborg meddelade dom den 10 juni 2015. Kammarrättens dom har ännu inte vunnit laga kraft. Till skillnad från förvaltningsrätten ansåg Kammarrätten inte att det gick att uttala sig om kriteriet varaktigt uppsatt. Däremot ansåg Kammarrätten att det fick anses att kameran manövrerades på platsen, varför filmningen inte ansågs omfattas av kameraövervakningslagen. Rättsläget vad gäller kameraövervakningslagens tillämplighet på användning av dashcams får än så länge anses oklart. Datainspektionen kommer dock att uppdatera informationen på hemsidan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Intressant, tack!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Bodde i natt på ett hotell med laddplatser en bit från själva hotellet. Parkeringen ligger ganska avsides och jag var den enda som parkerade där på natten. Runt kl.2.45 på natten vaknar jag av några bilar som låter en massa och kör i hög hastighet förbi hotellet och således påväg från parkeringen. Med en gång tänkte jag "fan, nu har dom gjort nåt med bilen, satt den på bromsskivorna, stulit fälgarna, repat dörrarna eller nåt annat" jag hade ingen lust att gå ut mitt i natten och konfrontera någon/några ev kriminella odågor, så jag försökte sova. Vilket var allt annat än lätt när jag låg och tänkte på vilken typ skada pch hur jobbigt det blir framöver om bilen inte är i drift, så att säga. När jag vaknade på morgonen gick jag med en gång för att kolla. Som tur är inga skador! Halleluja. Jag kollade då på vad mina dashcams har spelat in och ser tydligt hur fyra yngre förmågor samlat sina bilar runt min ochegentligen inte gör så mycket. En av dom ställer sig och pissar precis framför kameran (dock inte på min bil;-). Sen kör dom igen. Jag kan ta ut perfekta stillbilder på ansikten, bilar och registreringsnummer om jag vill och det hade jag gjort om det varit skador på bilen.
Jag är så glad att jag har installerat kamerorna även om inget hände just inatt!
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Den där typen av användande ska du vara försiktig med att prata med polisen om. Kameran går ju uppenbarligen även när du inte opererar den manuellt och därmed skulle jag bedöma den som en övervakningskamera.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
Tænkte dela några erfarenheter med den dashcam som jag installerade under helgen.
Följde du någon guide? Jag har också köpt en Blackvue 650 dual som ligger här i en låda och väntar på att installeras. Jag har hittat en dansk guide som såg extremt komplex ut - de ville dra kabeln till den bakre kameran längs trösklarna, men jag har för mig att man kan dra den i taket. Har du någon länk till en bra guide att följa? Isåfall ger jag mig på min installation så fort som möjligt.

Blev också extremt orolig efter att flera Teslor repats upp av avundsjuka lågpannor - eftersom försäkringsbolagen i Norge har det gamla bonussystemet kvar så är det inte bara självrisken på 8000 som kostar vid en skada, utan också premiehöjningen som kommer efter att man åkt ner en bonusklass. För Teslans försäkring handlar det säkert om ca. 3000 per år. Så att reparera sabotage på försörjningen kan snabbt kosta upp emot 20 000.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Följde du någon guide? Jag har också köpt en Blackvue 650 dual som ligger här i en låda och väntar på att installeras. Jag har hittat en dansk guide som såg extremt komplex ut - de ville dra kabeln till den bakre kameran längs trösklarna, men jag har för mig att man kan dra den i taket. Har du någon länk till en bra guide att följa? Isåfall ger jag mig på min installation så fort som möjligt.

Blev också extremt orolig efter att flera Teslor repats upp av avundsjuka lågpannor - eftersom försäkringsbolagen i Norge har det gamla bonussystemet kvar så är det inte bara självrisken på 8000 som kostar vid en skada, utan också premiehöjningen som kommer efter att man åkt ner en bonusklass. För Teslans försäkring handlar det säkert om ca. 3000 per år. Så att reparera sabotage på försörjningen kan snabbt kosta upp emot 20 000.
Det är absolut lättast att dra till bakre kameran via taket på höger sida. Iaf om du har panotak, så är själva dragningen gjord på få minuter. Ström hämtar du innanför gallret i taket mellan solskydden. Plastinkapslingen runt backspegeln (autopilotspegel) är ganska lätt med pry tools från biltema. Det enda kruxet och det som tog längst tid var att komma igenom C-stolpen till bakluckan. Gummistrumpan som man ska dra kabeln genom är tight. Men lägg av en stund och lirka och fickla, så går det till slut. Dragfjäder från clas Ohlson är en stor hjälp.Jag tog en genväg och borrade ett hål i den inre plåten bakom plastlisten på insidan bakluckan för att komma ut igen. Kanske svårt att förstå men när du börjar dra så blir det ganska snart tydligt vad jag menar. Att borra är inget problem i sig, bilen har redan hål i samma plåtbit som Clips sitter fästade i, så detta blir bara ytterligare ett. Jag rekommenderar att börja framifrån, då är det lättast att stuva undan den kabel som blir över där bak i hålrum (baklucka). Ska se om jag får fotograferat lite och lagt in några pilar så kanske det blir mer förståeligt. Jag läste dels på amerikanska forumet, har för mig tråden hette typ "installing dashcam without showing cable " Eller nåt sånt. Sen läste jag även tråden på norska forumet, sen kände jag mig ganska välinformerad. Du använder även pry tools för att lossa plastlisterna på insidan bakluckan runt fönstret, räcker om du lossar den mittersta och den högra(sett bakifrån).
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar