Hund i bil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Hermes

Hund i bil

Inlägg av Hermes »

Det kanske står i manualen. Har inte hunnit genom hela än. Om man har en hund i bilen, slår på larmet så brukar det i andra biler gå i gång om hunden rör sig - om man inte kan begränsa larmet. Någon som vet om det finns en sådan funktion i Teslan?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Hund i bil

Inlägg av bylund »

Man kan stänga av larmet i två steg. Helt av, eller bara tilt/intrusion, som innebär att man stänger av rörelsedetektorerna. Det senare brukar jag stänga av på färjor t ex, och torde vara en bra idé att stänga av med djur i bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Hermes skrev:
Det kanske står i manualen. Har inte hunnit genom hela än. Om man har en hund i bilen, slår på larmet så brukar det i andra biler gå i gång om hunden rör sig - om man inte kan begränsa larmet. Någon som vet om det finns en sådan funktion i Teslan?
Du får instruera hunden att ligga stilla. Eller så slår du av tilt/intrusion under settings och security. :)
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Hermes

Inlägg av Hermes »

Tack. Perfekt! :-)
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Tapatalk uppdaterar lite pissigt. Sorry Bylund.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Hermes

Inlägg av Hermes »

Har skaffat ett skyddstäcke från Evannex - som monteras i trunken. Skall prova och se om hunden kan/vill ligga där. Förhoppningsvis fungerar det bra.
JohanLKarlsson

Inlägg av JohanLKarlsson »

Jag var nyligen i ett garage där en vettskrämd hund hade satt igång larmet. Mitt antagande är att det berodde på just tilt-skyddet. Hunden var en rätt så liten hund. Så jag antar att stänga av tilt-funktionen borde vara en bra idé.
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare

Inlägg av Castro90 »

Jag har dagligen en hund modell större i bilen och det inga problem sedan jag ställde ner larmet i menyn. Dock verkar det vara väldigt dålig ventilation i bagaget. Den stora sluttande bakrutan släpper in väldigt mycket solljus och hunden andas klart högre än i andra bilar. Teslan är ju däremot oslagbar om du behöver lämna hunden i bilen, bara att slå igång AC från appen.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Castro90 skrev:
Jag har dagligen en hund modell större i bilen och det inga problem sedan jag ställde ner larmet i menyn. Dock verkar det vara väldigt dålig ventilation i bagaget. Den stora sluttande bakrutan släpper in väldigt mycket solljus och hunden andas klart högre än i andra bilar. Teslan är ju däremot oslagbar om du behöver lämna hunden i bilen, bara att slå igång AC från appen.

Ett litet tips: Tesla skriver i manualen att om man har hundar eller barn i bagageutrymmet, så ska man slå av automatisk återcirkulering av luft, för det ger bättre ventilation där bak.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Hermes skrev:
Har skaffat ett skyddstäcke från Evannex - som monteras i trunken. Skall prova och se om hunden kan/vill ligga där. Förhoppningsvis fungerar det bra.
Jag har ett likadant täcke för mina hundar. Det fungerar bra. Utöver det lägger jag en stor filt över baksätets ryggstöd så att vovvarna inte dreglar ner skinnet. ;)
Dessutom är Teslan mycket enklare att göra ren än alla andra bilar jag har haft. Det blir ju oundvikligen massvis med hundhår, men en vanlig klädvårdsrulle räcker faktiskt för att få bort det. Förr har jag alltid hållit på med dammsugaren i flera timmar.
Den stora bakrutan är ett problem när det gäller värme. Även med ACn på fullt blås och typ minusgrader där framme så känns det ändå som att det blir ganska varmt där bak. Jag tänkte skaffa ett sånt där solskydd för bakrutan. http://shop.teslamotors.com/collections ... e-sunshade. Nån som har testat det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
sara
Teslaägare

Inlägg av sara »

Castro90 skrev:

Det hade jag aldrig vågat. De flesta vet inte vad en Tesla är så vips har någon som inte begriper hur saker fungerar försökt slå in rutan (för så står det på Facebook att man får göra så då är det sant)!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

sara skrev:
Det hade jag aldrig vågat. De flesta vet inte vad en Tesla är så vips har någon som inte begriper hur saker fungerar försökt slå in rutan (för så står det på Facebook att man får göra så då är det sant)!
En synlig lapp bakom rutan är lösningen.
"Denna bil är klimatiserad och hunden har det bra. Slå inte sönder rutan."
Nåt i den stilen. ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

mati skrev:
sara skrev:
En synlig lapp bakom rutan är lösningen.
"Denna bil är klimatiserad och hunden har det bra. Slå inte sönder rutan."
Nåt i den stilen. ;)
Har sett många ägare på de amerikanska forumen som gjort precis det. Ta med mobilnummer på lappen också så de kan ringa för säkerhets skull.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Mobilnummer är nog ett riktigt bra tips.
Personligen skulle jag inte tveka att slå sönder en ruta om jag ser en hund eller ett barn som mår dåligt. Men folk är nog väldigt dåliga på att se sådant i allmänhet. Jag hade en hund som jag placerade i ett buskage brevid bilen istället för utanför affären i solskenet. När jag kom ut från affären stod en grupp med folk runt hunden och stirrade, hunden låg plats helt oberörd.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Denna har jag alltid liggande på buren när jag parkerar.
Skärmklipp.JPG
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

bullen skrev:
Denna har jag alltid liggande på buren när jag parkerar.
Är det inte bättre att sätta lappen på rutan så folk ser?
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Ser dom buren så ser dom lappen. Den syns då ur alla fönster. Annars måste man ha en i varje ruta för att vara säker på att dom ser den.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Åkte upp till Fjällen nu i Somras, och vid laddningen i Gävle lämnade jag AC på och hund i bilen, ocj självklart en lapp! Fungerade bra. Gjorde inget med larmet...

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Problemet är att det alltid finns idiotiska dumskallar. Den här veckan var min fru i Norrtälje för att handla. Som vanligt hade hon med sig ett par hundar. Hon har en stor hundbur till sin bil och är extremt noga med att det alltid finns vatten till hundarna när hon är ute och kör eftersom AC:n gör luften torr. När hon parkerade bilen så öppnade hon båda bakdörrarna och de skjutbara sidodörrarna innan hon gick in i affären för att uträtta ett kort ärende. När hon står i kassan för att betala så ser hon en man med två barn gå fram till hennes bil, titta in och sedan stänga dörrarna. Gissa om hon blev skogstokig? :evil: Hade han inte haft med sina två små barn så skulle den verbala utskällningen säkerligen ha avslutats på ett ytterst våldsamt sätt...
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det finns idioter överallt tyvärr. Jag hade skällt ut pappskallen så in i h**e. Skit samma att han hade barn med sig. Då får ungarna tillfälle att lära sig nåt.
Hermes

Inlägg av Hermes »

Körde första gången idag med två hundar i trunken. Det gick helt smärtfritt. De verkar trivas där - bättre än de vanligtvis gjort i baksätet på andra bilar. Mer plats och mindre ljud gjorde att var helt lugna under resan. Hade Evannex skyddet i botten och sedan ett par filtar ovanpå. Det fungerade utmärkt. Skall prova lite mer och se om de fortfarande trivs med att vara där.

Solskyddet skall jag också ordna, det verkar smart. Får se om det blir tillgängligt igen snart.

Sedan är en skylt i fönstret säkert en bra ide.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har också märkt att hundarna är lugnare nu än i tidigare bilar. Det är säkert pga den lägre ljudnivån där bak.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag köpte nu ett solskydd för liftgaten. Funkar perfekt. :)
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

mati skrev:
Jag köpte nu ett solskydd för liftgaten. Funkar perfekt. :)

Ett speciellt för Tesla eller något universal?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Hermes

Inlägg av Hermes »

Mati, verkar solskyddet sitta fast ordentligt eller rasslar det när du kör?
Skriv svar