Sedan dess har jag funderat på om man kan säga vilken den optimala hastigheten är givet andra laddhastigheter.Min slutsat är att det lönar sig att köra så fort man vågar (max: +29km/h) - någon som har andra tankar?
Antagande:
Avstånd mellan SC: 180km
Förbrukning 110km/h: 210wh/km
Förbrukning 139km/h: 250wh/km
Antagen laddeffekt SC, snitt: 80kW
Tid att köra 180km i 110km/h = 1h38min
Tid att köra 180km i 139km/h = 1h18min, diff 20min
Förbrukning 180km i 110km/h = 38kWh
Förbrukning 180km i 139km/h = 45kWh, diff 7kWh
Att ladda 7 kWh med borde ta ca 5-6minuter
Har ni andra andra erfarenheter? Tänker jag helt fel? Är antagandena riktiga?
Jag tror jag lyckats knäcka nöten nu, vilket framgår av följande lilla tabell: https://www.dropbox.com/s/nynynrc58l6em ... s.xls?dl=0
Laddar man ner excelen kan man se mina uträkningar (formler i cellerna) och hur jag resonerat. Tänker jag rätt ?
Vad jag räknat fram är den extra energi som går åt för att öka från 60 till 70 eller från 70 till 80 osv. Då detta värde divideras med den tidsvinst som görs för samma hastighetsökning får man ett värde energi/tidsenhet som vi då kan jämföra med laddningens energi/tidsenhet.
De värden jag laborerat med har jag tagit från Teslas hemsida http://my.teslamotors.com/sv_SE/goelectric#range
Jag valde -10 grader eftersom jag tycker siffrorna är lite av glädjesiffror.
Utanför deras scope har jag extrapolerat fram värden för 130 km/h osv.
Slutsatsen blev så här för dessa värden :
Hastighet (km/h)____energikostnad hastighetsökning (kwh/h)
60
70_______________3,97
80_______________5,70
90_______________10,65
100______________15,62
110______________23,35
120______________30,19
130______________42,90
140______________59,16
150______________75,31
160_____________105,48
Dvs: om laddaren tex har en kapacitet på 11kw så är den optimala hastigheten 90 km/h i detta exempel.