Jag berättade på förra forumet om vår första långresan i höstas, Linköping - Strömstad. Nu besökte vi Strömstad igen och min grabb som är biltokig föreslog att vi skulle åka till Lillehammer och gå på bilmuseum. Där finns ett museum om Norges bilhistoria, ja dom har byggt mer än Think och Buddy. Just nu är det också en utställning med många fina Lamborghini bilar lite norr om Lillehammer, bland annat den Miura som korades till finaste Lamborghini förra året och 5 st Lamborghini Countach!
Vi startade i Strömstad kl. 8:00 med fullt batteri, körde sedan E6 norrut hela vägen till Lillehammer i samma tempo som övrig trafik. På vägen mötte vi 12 ModelS! Nu förstår jag hur Norrmännen får elen att räcka så långt. Vi hade en snittförbrukning på 190 Wh/km (annars har jag en snittförbrukning på 220 - 230 Wh/km hemma i Sverige). Stundtals var den så låg som 170 Wh/km över ett snitt på 5 mil. Det går alltså att köra dom 50 milen på en laddning under långsamma och bra förhållanden. Resan dit, 31,5 mil, tog 3 timmar och 40 minuter, 20% kvar i batteriet. Jag brydde mig inte om att ladda under museibesöken och lunchen. Kl. 15:15 svänger vi in på superchargerstationen i Lillehammer och kopplar in oss som bil nummer 4. Laddningen startar med nästan 300 ampere. Km räknaren tickar på som en klocka. Vi tar ett lugnt eftermiddagsfika på restaurangen som ligger intill. När vi kommer tillbaka till bilen så är alla 8 laddplatser upptagna och det kommer fler Model S som vill ladda! Efter 1 timmes laddning upp till 93% kör vi tillbaka till Strömstad och anländer kl. 20:04.
Under laddningen träffade jag en som varit med och byggt laddstationen. Han berättade att det är bara 4 som kan ladda för fullt, blir det fler bilar får alla dela på den ström som finns tillgänglig. Det ser man också nedan i mitt diagram över laddningen. Strömmen avtar ju fler bilar som ansluter.

Snabb laddning!

Många ville ladda onsdag före påsk. Resdag till fjällen i Norge. Det är färgerna svart och grå som dominerar i Norge! Min bil är den röda längst bort.

Bilden visar SOC (state of charge) i % som röd linje. Laddströmmen i Ampere är den svarta linjen.