Strömstad - Lillehammer, 67 mil, 12 timmar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
f0x
Teslaägare

Strömstad - Lillehammer, 67 mil, 12 timmar

Inlägg av f0x »

Hej,

Jag berättade på förra forumet om vår första långresan i höstas, Linköping - Strömstad. Nu besökte vi Strömstad igen och min grabb som är biltokig föreslog att vi skulle åka till Lillehammer och gå på bilmuseum. Där finns ett museum om Norges bilhistoria, ja dom har byggt mer än Think och Buddy. Just nu är det också en utställning med många fina Lamborghini bilar lite norr om Lillehammer, bland annat den Miura som korades till finaste Lamborghini förra året och 5 st Lamborghini Countach!

Vi startade i Strömstad kl. 8:00 med fullt batteri, körde sedan E6 norrut hela vägen till Lillehammer i samma tempo som övrig trafik. På vägen mötte vi 12 ModelS! Nu förstår jag hur Norrmännen får elen att räcka så långt. Vi hade en snittförbrukning på 190 Wh/km (annars har jag en snittförbrukning på 220 - 230 Wh/km hemma i Sverige). Stundtals var den så låg som 170 Wh/km över ett snitt på 5 mil. Det går alltså att köra dom 50 milen på en laddning under långsamma och bra förhållanden. Resan dit, 31,5 mil, tog 3 timmar och 40 minuter, 20% kvar i batteriet. Jag brydde mig inte om att ladda under museibesöken och lunchen. Kl. 15:15 svänger vi in på superchargerstationen i Lillehammer och kopplar in oss som bil nummer 4. Laddningen startar med nästan 300 ampere. Km räknaren tickar på som en klocka. Vi tar ett lugnt eftermiddagsfika på restaurangen som ligger intill. När vi kommer tillbaka till bilen så är alla 8 laddplatser upptagna och det kommer fler Model S som vill ladda! Efter 1 timmes laddning upp till 93% kör vi tillbaka till Strömstad och anländer kl. 20:04.

Under laddningen träffade jag en som varit med och byggt laddstationen. Han berättade att det är bara 4 som kan ladda för fullt, blir det fler bilar får alla dela på den ström som finns tillgänglig. Det ser man också nedan i mitt diagram över laddningen. Strömmen avtar ju fler bilar som ansluter.

Bild
Snabb laddning!

Bild
Många ville ladda onsdag före påsk. Resdag till fjällen i Norge. Det är färgerna svart och grå som dominerar i Norge! Min bil är den röda längst bort.

Bild
Bilden visar SOC (state of charge) i % som röd linje. Laddströmmen i Ampere är den svarta linjen.
/ Johan
------------------------------------------------------------------------------
Roadster 2.0 & Model S P85+
Fri supercharging vid köp av Model S/X http://---
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Re: Strömstad - Lillehammer, 67 mil, 12 timmar

Inlägg av Larofo »

En mäktig syn när 8 st. Teslor står och laddar på samma gång!
Undrar hur länge vi får vänta tills vi kan skåda något liknande i Sverige.
Det är förresten en sån där stor samling Teslor man borde leta upp är man som jag inte vet vilken
färg som är den "bästa". Visserligen mest svarta och gråa på den här bilden. Man borde bege sig till
Norge och kolla in samtliga färger live för att verkligen kunna bestämma sig angående färgvalet.
Då kan jag samtidigt passa på att för första gången SE en Tesla live, provsitta den, provköra den,
sedan återstår det ju bara att kila in på nätet och beställa den. :D
Under tiden lider jag lite varje gång jag rullar fram i min gamla Volvo 240 från -76,
försöker spana efter Linköpings-Teslor, samt envist upprepar mantrat
"att köpa en Tesla ÄR en bra investering" för mig själv.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

Larofo skrev:
En mäktig syn när 8 st. Teslor står och laddar på samma gång!
Undrar hur länge vi får vänta tills vi kan skåda något liknande i Sverige.
Det är förresten en sån där stor samling Teslor man borde leta upp är man som jag inte vet vilken
färg som är den "bästa". Visserligen mest svarta och gråa på den här bilden. Man borde bege sig till
Norge och kolla in samtliga färger live för att verkligen kunna bestämma sig angående färgvalet.
Då kan jag samtidigt passa på att för första gången SE en Tesla live, provsitta den, provköra den,
sedan återstår det ju bara att kila in på nätet och beställa den. :D
Under tiden lider jag lite varje gång jag rullar fram i min gamla Volvo 240 från -76,
försöker spana efter Linköpings-Teslor, samt envist upprepar mantrat
"att köpa en Tesla ÄR en bra investering" för mig själv.
Alla bilköp är dåliga investeringar. Tyvärr även Tesla. Men har man råd, ska man givetvis unna sig en Tesla.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Ja vet, det är ingen bra ekonomisk investering, men jag gör ju allt jag kan för att förmå mig
själv att ta steget och beställa drömbilen. Låt oss säga att det är en bra investering för miljön,
för det personliga välmåendet och för att driva den elektriska revolutionen framåt.
Tills jag "vågar" ta Tesla-steget, rullar jag runt med min lillTesla på 2 hjul.
ebike.jpg
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Mycket vacker! Gillar din teknikdesign. Själv har jag varit förutseende nog att välja bilkulör som matchar gaffatejpen. :geek:
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Ja är den inte vacker så säg. Notera speciellt den unika metoden att förvara
batteripacket i en skumtomtelåda, något Tesla Motors inte har provat ännu.
Fast jag är säker på att dom övervägt den lösningen.
Ca 100 volt nyladdad och med 10 Ah kapacitet. Den når inte riktigt upp till Model S
prestandasiffror men kör varv runt vanliga elcyklar.
Tyvärr är den estetiskt tilltalande tejpningen av temporär art, då jag kommer
sätta dit plastkåpor som kommer täcka batteri, styrenhet och allt kablage.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag ser att du köpte modellen med mindre batteriet, ramen är ju förberedd för en skumtomtelåda till. :)
Är det den nya skumtomtelådan förresten med extra skydd?
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Nej tyvärr, det är gamla modellen utan titan. :D
Skriv svar