Model S stulen inatt från Båstad

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av rightnow »

dstr skrev:
rightnow skrev:
dstr skrev:
...och ge fan i att mata in era lösenord i 3:eparts appar och sajter.
Det har dock garanterat ingenting med detta att göra.
Hur vet du det?
För att man vet i andra fall att det just nu snos lyxbilar med range extenders.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av dstr »

rightnow skrev:
dstr skrev:
rightnow skrev:
dstr skrev:
...och ge fan i att mata in era lösenord i 3:eparts appar och sajter.
Det har dock garanterat ingenting med detta att göra.
Hur vet du det?
För att man vet i andra fall att det just nu snos lyxbilar med range extenders.
Menar du på fullaste allvar att 100% av biltjuvarna skulle gått över till det? Känns föga troligt.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av rightnow »

dstr skrev:
rightnow skrev:
dstr skrev:
rightnow skrev:
dstr skrev:
...och ge fan i att mata in era lösenord i 3:eparts appar och sajter.
Det har dock garanterat ingenting med detta att göra.
Hur vet du det?
För att man vet i andra fall att det just nu snos lyxbilar med range extenders.
Menar du på fullaste allvar att 100% av biltjuvarna skulle gått över till det? Känns föga troligt.
Nej du har rätt. Polisen i Nederländerna har nog fel. Det är mycket troligare att dom lyckats hacka sig in i Teslas databas, avkrypterat alls lösenord och använder sig av det.
Sen hackade dom in sig i BMWs databas med när de ändå höll på.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av rightnow »

Polisens informatör Robert Loeffel

"– Aktörerna smyger upp längs husfasaderna och fångar in signalerna från bilarnas fjärrkontroller med något som ser ut som en handdator. Sedan öppnar man bilarna utan problem, startar och kör i väg, säger Robert Loeffel.
Stölderna kan ske tack vare fordonens nyckellösa, så kallade keyless, system.
För bilägaren betyder det att man bara behöver ha fjärrkontrollen i fickan för att bildörren ska låsa upp eller starta när man trycker på startknappen.
Fjärrkontrollen sänder hela tiden signalen till fordonet - även när den ligger hemma i hallen och bilen står parkerad på garageuppfarten.
– Det där har tjuvarna lärt sig att utnyttja, säger Robert Loeffel."
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Smutt »

Stoppas dom här signalerna av all metal? Alltså går vilken plåtlåda som helst bra eller måste det vara aluminium?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Bjelke »

Typ som jag skrev tidigare. Inte kul alls :(
Edit: att stjäla signalen utanför bostaden alltså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Stoppas dom här signalerna av all metal? Alltså går vilken plåtlåda som helst bra eller måste det vara aluminium?
Alla sorters metall borde funka lika bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MariaB
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 12 dec 2015 09:02
Ort: Bromma

Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av MariaB »

Smutt skrev:
Stoppas dom här signalerna av all metal? Alltså går vilken plåtlåda som helst bra eller måste det vara aluminium?
Det funkar inte med vilken plåtlåda som helst. Jag har testat olika varianter, men aluminiumfolie verkar vara grejen...det fungerar klockrent. Jag har testat en plåtlåda m lock men nyckeln pratar m bilen genom lådan.
Någon som kan förklara varför? Dvs varför fungerar aluminium så mycket bättre?
Någon som hittat en handväskvänlig modell på låda?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av bonath »

Inte säker men tror min Leaf vill ha nyckeln i bilen...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av lator »

bonath skrev:
Inte säker men tror min Leaf vill ha nyckeln i bilen...
Tyvärr bara för att starta, sen kan man skicka den till bortre Mongoliet om man vill... (erfarenhet efter bilbyte på vägen utan nyckelbyte...)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av vigge50 »

+46 skrev:
Jag har några äldre iPhone-telefoner liggande hemma i byrålådan till ingen nytta. Verkar klokare att förvara dem i bilen som extra back-up. Hittar dom en så slutar de säkert leta efter fler gömda telefoner.
Hitta min iPhone funkar väl även utan SIM-kort, eller har jag fel?
Jag tror du måste ha sim med data användning för att det ska funka.
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 651
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Crappy »

Merca behöver bara nyckel i bilen vid start, sedan kommer man till mongoliet med den också.

Mvh
Glömde nyckel på biltaket, där den inte låg kvar länge :(
(Sönder gick den också, men bilen gick fint. Dock en liten varning då och då att det inte fanns någon nyckel)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av leiflodde »

jonsalgerier skrev:
Något åt det här hållet skulle ju funka..

http://www.gpser.se/minifinder-pico?lan ... gJi6_D_BwE

Problemet är att lösa laddningen... Verkar behöva laddas var tjugonde dag och man vill ju helst inte ha en sladd som avslöjar den...
Jag har en GPS-tracker som är ca. 12x5cm, och kan följas via en App i telefonen/surfplatta/dator.
Är utrustningen stilla skickar den signal 1gång/dag medans den i rörelse är mer aktiv. Batterikapaciteten är mer än 5år, den är vattentålig och stötsäker.

Prisbilden som den ser ut idag är en engångskostnad på 1000kr/enhet samt därefter 159kr/mån.
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2017 20:01

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Emil »

Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av +46 »

vigge50 skrev:
+46 skrev:
Jag har några äldre iPhone-telefoner liggande hemma i byrålådan till ingen nytta. Verkar klokare att förvara dem i bilen som extra back-up. Hittar dom en så slutar de säkert leta efter fler gömda telefoner.
Hitta min iPhone funkar väl även utan SIM-kort, eller har jag fel?
Jag tror du måste ha sim med data användning för att det ska funka.
Aha, men såg att det även funkar med WiFi. Då gäller det bara att klura ut ett listigt gömställe för 4G routern som jag alltid har påslagen och liggande i bilen.
Installerat 13,2 kWp solceller
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av vigge50 »

+46 skrev:
vigge50 skrev:
+46 skrev:
Jag har några äldre iPhone-telefoner liggande hemma i byrålådan till ingen nytta. Verkar klokare att förvara dem i bilen som extra back-up. Hittar dom en så slutar de säkert leta efter fler gömda telefoner.
Hitta min iPhone funkar väl även utan SIM-kort, eller har jag fel?
Jag tror du måste ha sim med data användning för att det ska funka.
Aha, men såg att det även funkar med WiFi. Då gäller det bara att klura ut ett listigt gömställe för 4G routern som jag alltid har påslagen och liggande i bilen.
Varför inte ha sim-kortet i telefonen istället för 4G routern?
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av lem »

Våra försäkringar kommer höjas! 700 bilar i Sverige ger en direkt kostnad på över en tusenlapp per bil! Vi måste göra något gemensamt som inte ytterligare ökar kostnaden!

Kommentar:
Jag rekommenderar tjänsten locoloci som positionerar genom Telia/T2/...-system. Detta fungerar även om bilen stänges in i container. Vilken telefon som helst går att använda men gammal Nokia/Ericsson håller två veckor efter ström brytes. Strömförsörjning går att ta via extra-uttaget vid passagerarens vänsterfot eller höger bak i kofferten (beskrivning kommer).

Jag var själv med och spårade tjuvarna som åkte dit i Nynäshamn för ett par månader sedan.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av kangru »

Den enklaste i detta fall är väl att:

1) Använder ingen tjänst som man har lämnat sitt myTesla lösenord till. Om man har lämnat ett sådant så bör man byta.
2) Nyckeln förvaras så att den inte går att nå med en 'förlängare', detta borde tex kunnas göras med aluminiumfolie, antistatpåse eller liknande

Att monterar ytterligare sändare eller trackers på bilen och med det få en extra avgift är naturligtvis en möjlighet, problemet är att the-bad-guys snart lär sig var dessa sitter och kan hantera det också.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av AGCF »

Säg att man har ett larm med skalfunktion och ett sånt smart system där man kan styra lampor och skit med telefonen. Går det då att ha en funktion där larmet går om laddkabeln kopplas ur bilen på natten när skalskyddet är på? Jag har alltid laddaren inkopplad när jag är hemma.

Kanske går det även att göra så att larmet går när bilen startas. Men man måste kanske sprida sitt lösenord till tredjepartsappar då
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av +46 »

vigge50 skrev:
+46 skrev:
vigge50 skrev:
+46 skrev:
Jag har några äldre iPhone-telefoner liggande hemma i byrålådan till ingen nytta. Verkar klokare att förvara dem i bilen som extra back-up. Hittar dom en så slutar de säkert leta efter fler gömda telefoner.
Hitta min iPhone funkar väl även utan SIM-kort, eller har jag fel?
Jag tror du måste ha sim med data användning för att det ska funka.
Aha, men såg att det även funkar med WiFi. Då gäller det bara att klura ut ett listigt gömställe för 4G routern som jag alltid har påslagen och liggande i bilen.
Varför inte ha sim-kortet i telefonen istället för 4G routern?
vigge50 skrev:
+46 skrev:
vigge50 skrev:
+46 skrev:
Jag har några äldre iPhone-telefoner liggande hemma i byrålådan till ingen nytta. Verkar klokare att förvara dem i bilen som extra back-up. Hittar dom en så slutar de säkert leta efter fler gömda telefoner.
Hitta min iPhone funkar väl även utan SIM-kort, eller har jag fel?
Jag tror du måste ha sim med data användning för att det ska funka.
Aha, men såg att det även funkar med WiFi. Då gäller det bara att klura ut ett listigt gömställe för 4G routern som jag alltid har påslagen och liggande i bilen.
Varför inte ha sim-kortet i telefonen istället för 4G routern?
Jag använder en mobil 4G-router för att bilens inbyggda 3G inte har någon täckning hemma.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av jonsalgerier »

AGCF skrev:
Säg att man har ett larm med skalfunktion och ett sånt smart system där man kan styra lampor och skit med telefonen. Går det då att ha en funktion där larmet går om laddkabeln kopplas ur bilen på natten när skalskyddet är på? Jag har alltid laddaren inkopplad när jag är hemma.

Kanske går det även att göra så att larmet går när bilen startas. Men man måste kanske sprida sitt lösenord till tredjepartsappar då
Hmmm...

Det går ju att tuta med API:et....
Har inte kodat mot det, men teoretiskt borde det väl vara möjligt att få till det så att den där "avbruten laddning"-notisen måste kvitteras med appen (eller en annan app).
Annars lever bilen rövare och tutar och blinkar tills man antingen sätter i sladden, eller kvitterar notisen..
Funkar ju bara så länge den är uppkopplad, men det är ju bra om man får reda på det redan på uppfarten...
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av lem »

Emil:
Pratat med SC i Gbg igen. Bilen är helt offline i deras system så de kan inte göra något därifrån. De har dock eskalerat det högre upp i organisation och väntar på mer information, men med största sannolikhet finns det inget de kan göra för att hjälpa...

Kommentar:
Detta innebär väl att man brutit ström till den inbyggda gsm-modulen alt tagit ut SIM-kortet? Eller räcker det bara att reaktivera på panel?

Kommentar2:
Detta måste Tesla ha kunskap om (hur andra Tesla blivit stulna):
- crackad databas hos Tesla
- -"- hos tredje partsapp
- förlängning räckvidd
- "hederlig" tjuvkoppling
- lastad på bilbärgare & deaktiverat larm
- annat (försäkringsbedrägeri, tredje nyckel etc)
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av kangru »

Jag kill-gissar att det inte är via skärmen accessen stängs av utan att SIM och modul rycks loss. Den sitter tyvärr väldigt lättillgängligt under skärmen om jag har förstått internet rätt.
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2017 20:01

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av Emil »

lem skrev:
Detta innebär väl att man brutit ström till den inbyggda gsm-modulen alt tagit ut SIM-kortet? Eller räcker det bara att reaktivera på panel?
När jag pratade med Tesla så frågade jag specifikt det, och enligt dem har tjuvarna gjort något mer med bilen än att bara avaktiverad mobile access. Ifall man bara stänger av det så kan fortfarande Tesla se bilen som online, men så var alltså inte fallet nu.

En boende en bit bort vaknade inatt vid 03-tiden av ljud ifrån en lastbil (mitt i ett villakvarter...) Så förmodligen har de bara kört upp den på en lastbil på en ramp, dragit ut SIM-kort osv och kört iväg med lastbilen. Svårare än så verkar det inte vara tyvärr.
Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Stulen Model S inatt från Båstad

Inlägg av AGCF »

Är det kanske inte svårare än att koppla ur 12V batteri?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar