Norra Stockholm-Kalmar i vinterväglag

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gorr
Teslaägare

Norra Stockholm-Kalmar i vinterväglag

Inlägg av Gorr »

Hej,
Ska göra en Norra Stockholm-Kalmar resa strax och det lär ju bli lite tight från Sillekrog till Kalmar (34 mil i S85). Förra sommaren tog vi några timmars break hos THORSTORP Gård på vägen upp från Kalmar. Nedresan gick via Kolmården.
Vad säger ni 34 mil vid i värsta fall vinterväglag borde väl fungera med rangemode och lite kallt i bilen :)? Har bara kört 37 mil på sommaren med ngn mil till godo. Tyvärr är ju E20 rena ökenlandskapet när det gäller snabb laddning.

Är det ngn som testat Chademo hos Laddplats Statoil Stavsjö (Clever)? Tänkte mest att man kanske kunde toppa upp lite samt ladda lite där på vägen upp. Om ni testat vad fick ni för effekt?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Norra Stockholm-Kalmar i vinterväglag

Inlägg av Martinen »

Har inte gjort nån vinterkörning, borde inte va nån problem att fixa den sträckan om man kör lugnt.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

När jag körde där i höstas tog nerresan lite mer än hemresan. Är lite motlut från sillekrog till Norrköping. Höll hastighetsgränserna och kom fram med 7% kvar. Laddade 99% i sillekrog. S85 21"...
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag skulle nog ha laddat tills jag bara fick ut typ 30Kw (90?) och sen kört Chademo i Norrköping ett litet tag. Alltid skönt att vara på den säkra sidan.
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare

Inlägg av Bow »

Vi körde i måndags från Sillekrog med 97% laddat temp. Ca 4-6 grader och regn.
Stannade till i Söderköping och toppade lite typ2laddare men det gicck väldigt trögt säkert beroende på att batteriet fortfarande var bra laddat. Finns inte mycket att slå ihjäl tiden med en regning kall kväll ICA var öppet en bit bort men orkade bara 45 min. Fick väl i 15 km. Sedan blev det lugn körning startade på 0% kvar vid ankomst Kalmar men vi skulle 45 km till. Strax efter gick den ner till -5% kom ifatt en långtradare la mej bakom med en billängd på APen efter några mil började % ticka upp framme i Kalmar tackade tradarn för sig och vi hade 4% kvar när vi kom hem till Torsås 4 mil söder om Kalmar hade 4km kvar.
Spännande men lärorikt farten är väldigt avgörande.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Inlägg av thompap »

Bow skrev:
Vi körde i måndags från Sillekrog med 97% laddat temp. Ca 4-6 grader och regn.
Stannade till i Söderköping och toppade lite typ2laddare men det gicck väldigt trögt säkert beroende på att batteriet fortfarande var bra laddat. Finns inte mycket att slå ihjäl tiden med en regning kall kväll ICA var öppet en bit bort men orkade bara 45 min. Fick väl i 15 km. Sedan blev det lugn körning startade på 0% kvar vid ankomst Kalmar men vi skulle 45 km till. Strax efter gick den ner till -5% kom ifatt en långtradare la mej bakom med en billängd på APen efter några mil började % ticka upp framme i Kalmar tackade tradarn för sig och vi hade 4% kvar när vi kom hem till Torsås 4 mil söder om Kalmar hade 4km kvar.
Spännande men lärorikt farten är väldigt avgörande.
Allt detta med ett 85kWh batteri eller vad har du för bil? D? P?
Bedrövligt att det inte ens finns Chademo på den sträckan!
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare

Inlägg av Bow »

85D. Ja eller en SC i Tindered skulle sitta som en toppluva :D
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Stanna en kortis i Mönsterås och använd deras typ2?

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 63eb6cb121
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Oj, det var mig en riktigt tragisk rutt från ett laddperspektiv! Fast jag antar att du menar E22 och inte E20, annars tar du en rätt bra omväg :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare

Inlägg av Bow »

Tack för tipset visste inte att den fanns däremot hade vi Kalmar som räddning men allt tydde på att vi skulle klara oss hem vilket vi också gjorde.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Gorr skrev:
Hej,
Ska göra en Norra Stockholm-Kalmar resa strax och det lär ju bli lite tight från Sillekrog till Kalmar (34 mil i S85). Förra sommaren tog vi några timmars break hos THORSTORP Gård på vägen upp från Kalmar. Nedresan gick via Kolmården.
Vad säger ni 34 mil vid i värsta fall vinterväglag borde väl fungera med rangemode och lite kallt i bilen :)? Har bara kört 37 mil på sommaren med ngn mil till godo. Tyvärr är ju E20 rena ökenlandskapet när det gäller snabb laddning.

Är det ngn som testat Chademo hos Laddplats Statoil Stavsjö (Clever)? Tänkte mest att man kanske kunde toppa upp lite samt ladda lite där på vägen upp. Om ni testat vad fick ni för effekt?

Tack på förhand
Testat Clevers laddare (ABB) i Örebro igår. Smidigt att köpa laddkort på macken (när de väl fattade vad jag ville ha :o ). Registrerade kortet på webbläsaren i bilen under laddningen och fick då 10kWh till för samma pris (150 spänn för 30 kWh). Fick dock flera felmeddelanden innan jag på fjärde försöket fick igång laddningen som sedan funkade klockrent. Kortet behåller man och fyller på vb eller får räkning efter förbrukning.
Laddade i 40kWh på en tim och hade upp till 90% ca 40kW ineffekt.
Inte billigt precis, men inte mycket pengar att bråka om när man laddar sällan.
I min 70D motsvarar detta 20 mil med farthållaren 5 km över hastighetsbegränsningen Igår var det 3 grader ute, regnade och 4 pers i bilen + dubbade vinterdäck och 22 grader i bilen... Slutförbrukning 192 Wh/km.
Således bör du i Stavsjö kunna ladda 10 mil extra på en dryg kissepaus.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har ett Clever-kort liggandes i bilen ("Fri"-varianten som faktureras löpande) och har provat det en gång i Jönköping för att toppa upp lite inför en hemfärd. Tycker det funkade jättebra. Fick runt 40 kW laddeffekt och innan jag var klar med alla ärenden på macken, köpa kaffe och byta blöja, så hade jag tankat mer än jag behövde. Visst är det dyrt, men för att täcka de oförutsedda behoven som dyker upp var tredje månad på ett smidigt och tillförlitligt sätt så är det ju inga pengar att prata om. Och behöver man ladda oftare har de mer förmånliga abonnemang för det (ända upp till "Komplett" som kostar 599 kr i månaden och ger fri laddning på alla deras stationer i Sverige och även fri laddning hemma ifall man har elabonnemang hos dem och installerar deras "intelligenta laddbox" - känns som en smart deal för den som har en annan elbil än Tesla och kör många långresor).
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Är cleaverladdaren i Oskarshamn igång eller varför pratar ni om cleaver?

När man laddar typ 2 brukar det väldigt sällan vara batterier som begränsar laddningen. Troligen var det en typ 2 som hade låg effekt, enfas, framdragen till sig. Kan tesla ladda enfas32a 230v om man inte har dubbelladdare?

Chademoladdning i Norrköping verkar bara ge 24Kw. Kanske är cleavers laddare på Statoil bättre då?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

apkungen skrev:
OP:
Gorr skrev:
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare

Inlägg av Bow »

Om Cleaver är igång vet jag inte men de som fanns vid färjeterminalen är borta vet ej om de kommer upp till sommarn
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

apkungen skrev:

När man laddar typ 2 brukar det väldigt sällan vara batterier som begränsar laddningen. Troligen var det en typ 2 som hade låg effekt, enfas, framdragen till sig. Kan tesla ladda enfas32a 230v om man inte har dubbelladdare?

Chademoladdning i Norrköping verkar bara ge 24Kw. Kanske är cleavers laddare på Statoil bättre då?
1) Stavsjö ligger närmare kalmar, ca 27 mil dit, vilket funkar med både 70 och 85:an.
2) De laddare jag sett av Clevers är ABB´s variant, samma som "grönn kontakt" haft i Norge, och de har alla som jag provat gett runt 40 kW.

Söderköping ger bara enfas som skrivits.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gorr
Teslaägare

Inlägg av Gorr »

oj tack för alla svar. Jag känner inga problem om det inte är svinkallt ute men det är först om några veckor så jag antar att det kan vara rätt kallt.
Användarvisningsbild
Edderf
Teslaägare

Inlägg av Edderf »

Kör rätt ofta till Stockholm från Öland. Orkar man inte sitta i sillekrog i 1,5 timme så kan man alltid ladda i Linköping och ta vägen över Tranås hem. Några mil längre men tar ungefär samma tid för man kan hålla högre hastighet :-)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar