Däck och fälgar
Moderator: Redaktion
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Däck och fälgar
Hej igen
Först vill jag tacka igen för all hjälpsamhet som finns här inne. Jag har fortsatt som plan att leasa en Tesla Model S men mitt i semestertider så är inte svaren så snabba.
Tror ganska väl vad jag skall ha för utrustning etc. Andra provkörning på fredag i Göteborg
Hur har ni andra här gjort med vinterdäck?
Jag antar att bilarna alltid levereras med sommardäck?
Har ni köpt originalvinterdäcken på hemsidan (Känns lite dyra)?
Har ni beställt på annat ställe?
Någon leverantör som ni använt som är bra och med fälgar som verkligen passar till Tesla, rätt ET etc.
Först vill jag tacka igen för all hjälpsamhet som finns här inne. Jag har fortsatt som plan att leasa en Tesla Model S men mitt i semestertider så är inte svaren så snabba.
Tror ganska väl vad jag skall ha för utrustning etc. Andra provkörning på fredag i Göteborg
Hur har ni andra här gjort med vinterdäck?
Jag antar att bilarna alltid levereras med sommardäck?
Har ni köpt originalvinterdäcken på hemsidan (Känns lite dyra)?
Har ni beställt på annat ställe?
Någon leverantör som ni använt som är bra och med fälgar som verkligen passar till Tesla, rätt ET etc.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Re: Däck och fälgar
Bilen kommer alltid med sommardäck ja. Vinterdäck via Tesla är som sagt ganska högt prissatta. Det är betydligt fler som erbjuder vinterdäck med fälg till Tesla i Norge än i Sverige, så har du möjlighet att ta en liten tur över så kan du välja och vraka. Kolla finn.no, så hittar du många alternativ.nicklasandersson skrev:Hej igen
Först vill jag tacka igen för all hjälpsamhet som finns här inne. Jag har fortsatt som plan att leasa en Tesla Model S men mitt i semestertider så är inte svaren så snabba.
Tror ganska väl vad jag skall ha för utrustning etc. Andra provkörning på fredag i Göteborg
Hur har ni andra här gjort med vinterdäck?
Jag antar att bilarna alltid levereras med sommardäck?
Har ni köpt originalvinterdäcken på hemsidan (Känns lite dyra)?
Har ni beställt på annat ställe?
Någon leverantör som ni använt som är bra och med fälgar som verkligen passar till Tesla, rätt ET etc.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Däck och fälgar
Bilen levereras med sommardäck. Jag beställde bilen med originalfälgar (de gamla 19-tummarna). Sen beställde jag tredjepartsfälgar som är gjorda specifikt till Tesla. Det är 19-tums T Sportline TST i grått, de är replikor av Teslas 21-tummare. När vintern kom satte jag mina sommardäck på de nya fälgarna och satte Nokian Hakka 8 på originalfälgarna. Jag köpte fälgarna från Teslafied (i Danmark - maila så kan de skicka faktura utan moms till företag) ihop med original-TPMS. Centerkapslar köpte jag från Tesla för en spottstyver. Det blir inte mycket billigare. Men det blir snyggare
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Däck och fälgar
Jag köpte på annat håll, men ångrar mig. Tesla gillar inte att man kör på 3e parts fälgar. Så om man lämnar bilen på service. Lämna in den med Tesla fälgar på.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Däck och fälgar
Så länge inte fälgarna har orsakat nåt fel, så går det fint att få bromsar, hjulupphängning mm fixat på service center även om man har tredjepartsfälgar.Toja skrev:Jag köpte på annat håll, men ångrar mig. Tesla gillar inte att man kör på 3e parts fälgar. Så om man lämnar bilen på service. Lämna in den med Tesla fälgar på.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: Däck och fälgar
Grymt! Snygga fälgar där på bilden.
Jag gillar de gråa 21" som de säljer original men lite dyra kanske...
Hur special är de trycksensorerna som finns? Är ju skönt om det fungerar som det är tänkt och inte ha en varningslampa lysande halva året på instrumenteringen.
Att folk har andra fälgar kanske inte är så snyggt som de tänkt sig men har de synpunkter på det på SC?
Förståeligt om det förstör något men då måste det vara väldigt fel fälgar på? Alltid service med sommardäck med andra ord
Jag gillar de gråa 21" som de säljer original men lite dyra kanske...
Hur special är de trycksensorerna som finns? Är ju skönt om det fungerar som det är tänkt och inte ha en varningslampa lysande halva året på instrumenteringen.
Att folk har andra fälgar kanske inte är så snyggt som de tänkt sig men har de synpunkter på det på SC?
Förståeligt om det förstör något men då måste det vara väldigt fel fälgar på? Alltid service med sommardäck med andra ord
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Re: Däck och fälgar
Jag gick för ännu mer budget än danni men samma resonemang vinterdäck åkte på original fälgar och ph turbine införskaffades för sommar (ca 6000kr för lösa fälg) sen tilkomm tesla original tpms sensorer för 2500kr
Bild nedan
Har inte fått nåt klagomål från tesla
Bild nedan
Har inte fått nåt klagomål från tesla
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: Däck och fälgar
Mycket snygga!
Samma färg på bilen som jag tänker beställa och jag tycker det gör sig bra med grå fälgar till
Vart köper man tpms-sensorerna enklast?
Samma färg på bilen som jag tänker beställa och jag tycker det gör sig bra med grå fälgar till
Vart köper man tpms-sensorerna enklast?
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Re: Däck och fälgar
Jag köpte mina av tesla men man kan köpa av tex firman som sålde fälg tilll mignicklasandersson skrev:Mycket snygga!
Samma färg på bilen som jag tänker beställa och jag tycker det gör sig bra med grå fälgar till
Vart köper man tpms-sensorerna enklast?
De ligger i Askim Norge trevliga och tesla vana
Så så fort snön försvann tog jag en tur till Norge
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Däck och fälgar
Har gjort samma sak, vinterdäcken på originalfälgarna och sommar däcken på 20" tredjepart.
(Ja jag vet att reklam är störande)
Vill du leasa en grå 85D med bra förmånsvärde och fälgproblemet löst så är min till salu (Ja jag vet att reklam är störande)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Däck och fälgar
Du får lägga till att den är ny i lacken och blå för tillfälletPontus skrev:Har gjort samma sak, vinterdäcken på originalfälgarna och sommar däcken på 20" tredjepart.Vill du leasa en grå 85D med bra förmånsvärde och fälgproblemet löst så är min till salu
(Ja jag vet att reklam är störande)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Däck och fälgar
Ville ha 19" och då finns det inte många "eftermarknadsfälgar" som funkar i verkligheten. Skickade tillbaks två omgångar innan en hjulkille förklarade varför. Kollar du in i fälgen så är det riktigt tight mellan ett undre stag och fälgen. Det kräver en speciell utformning av fälgbanan utan "förstärkningsvalk" för att det ska passa. Förstärkningsvalk =extra gods ut mot fälgbanan är det på i princip alla "billiga" fälgar vilket man enkelt kan se på bilderna. Där det direkt innanför fälgbanan ofta finns 1cm tjockt gods innan ekrarna börjar.
Tyvärr har inte så många koll på det. Så när bultdelning/centrum och ev ET är rätt (liknande BMW) så TROR man att det ska funka. De flesta BMW funkar ju med mindre fälgar än 19" så där är det inget problem med att det tar i stag eller bromsok. Vet inte heller om Tesla har olika bromsok till vanliga S jämfört med P modellerna? (Jag har ju en P85)
Kör man 20" uppåt så blir det lättare men 19" så är det bäst att köpa av någon som har erfarenhet av Tesla, eller original.
Sen sticker skruven som låser bromsskivan ut liiite. Finns ingen urgröpning i fälgen eller att man kollar och vid behov slipar ner skruven aningens så kommer inte fälgen att sitta helt plant =inge bra!
Fel ET så har det lätt en tendens att ta i inuti skärmarna då det även är tight där. Samt att påkänningarna på drivaxlar/lagringar ökar snabbt när hjulen kommer längre ut. (Dvs lägre ET)
TPMS: där har Tesla använt två olika "standarder". Tror att brytningen var hösten 2014 ungefär när AP kom. Får man fel så funkar det inte. Dessutom har vissa fått felfunktion även med "rätt version" av eftermarknads TPMS.
Åtdragningsmomentet är ovanligt högt på hjulbultarna 175Nm har jag för mig. Där däcksverkstädernas "momentstavar"/inställningar ofta ligger på 9-11Nm.
Luftfjädringen måste ställas i rätt läge innan man lyfter bilen.
Däckstrycket kan man läsa mycket om och även där har det ändrats över tid. Dessutom är tex Nokian R2 vinterdäcken hemska att köra med enligt uppgifter om man inte har lite extra tryck i däcken. Obs läs av vid den uttertemperatur du ska använda de! Högre tryck gynnar även räckvidden. Jag kör på 3,2kg i mina 19" och det innebär 3,3 när man rullar och de blir varma. Tror det står 3,1 på dörrposten på just min bil.
Man måste lyfta bilen på rätt ställe undertill så man inte lyfter i batteriet. Vissa däcksfirmor lyfter ju mitt under bilarna med "luftkudde" som ska jämna ut belastningen men på Tesla innbär det då att man lyfter 2,1 ton bil rakt i batteriet vilket inte är bra...
Så håller man sig till original och gör jobbet hos Tesla så är det enklast (men inte billigast) Finns väldigt många däcksfirmor som inte har koll på allt special till just Tesla.
Dock kostade t ex original TPMS bara 550kr/st ink moms i vintras. Vilket var billigare än eftermarknadslösningar.
Original 19" kostade tidigare 2014-2015 2800kr/st ink moms. Numera kostar orginal 19" slipstream 3600kr/st då jag köpte mina i Juni. Tror även att de gamla original kostar 3600 idag.
Vill man däremot ha 21" original från Tesla så kostar de betydligt mer!
21" och aningens felinställda hjulvinklar kan även få dramatiskt ökat däck/snedslitage.
Men min slutsats är att köp fälgarna av någon som vet hur det ska va till Tesla. Därav en liten förklaring till att Tesla är väldigt kinkiga med icke original.
Tyvärr har inte så många koll på det. Så när bultdelning/centrum och ev ET är rätt (liknande BMW) så TROR man att det ska funka. De flesta BMW funkar ju med mindre fälgar än 19" så där är det inget problem med att det tar i stag eller bromsok. Vet inte heller om Tesla har olika bromsok till vanliga S jämfört med P modellerna? (Jag har ju en P85)
Kör man 20" uppåt så blir det lättare men 19" så är det bäst att köpa av någon som har erfarenhet av Tesla, eller original.
Sen sticker skruven som låser bromsskivan ut liiite. Finns ingen urgröpning i fälgen eller att man kollar och vid behov slipar ner skruven aningens så kommer inte fälgen att sitta helt plant =inge bra!
Fel ET så har det lätt en tendens att ta i inuti skärmarna då det även är tight där. Samt att påkänningarna på drivaxlar/lagringar ökar snabbt när hjulen kommer längre ut. (Dvs lägre ET)
TPMS: där har Tesla använt två olika "standarder". Tror att brytningen var hösten 2014 ungefär när AP kom. Får man fel så funkar det inte. Dessutom har vissa fått felfunktion även med "rätt version" av eftermarknads TPMS.
Åtdragningsmomentet är ovanligt högt på hjulbultarna 175Nm har jag för mig. Där däcksverkstädernas "momentstavar"/inställningar ofta ligger på 9-11Nm.
Luftfjädringen måste ställas i rätt läge innan man lyfter bilen.
Däckstrycket kan man läsa mycket om och även där har det ändrats över tid. Dessutom är tex Nokian R2 vinterdäcken hemska att köra med enligt uppgifter om man inte har lite extra tryck i däcken. Obs läs av vid den uttertemperatur du ska använda de! Högre tryck gynnar även räckvidden. Jag kör på 3,2kg i mina 19" och det innebär 3,3 när man rullar och de blir varma. Tror det står 3,1 på dörrposten på just min bil.
Man måste lyfta bilen på rätt ställe undertill så man inte lyfter i batteriet. Vissa däcksfirmor lyfter ju mitt under bilarna med "luftkudde" som ska jämna ut belastningen men på Tesla innbär det då att man lyfter 2,1 ton bil rakt i batteriet vilket inte är bra...
Så håller man sig till original och gör jobbet hos Tesla så är det enklast (men inte billigast) Finns väldigt många däcksfirmor som inte har koll på allt special till just Tesla.
Dock kostade t ex original TPMS bara 550kr/st ink moms i vintras. Vilket var billigare än eftermarknadslösningar.
Original 19" kostade tidigare 2014-2015 2800kr/st ink moms. Numera kostar orginal 19" slipstream 3600kr/st då jag köpte mina i Juni. Tror även att de gamla original kostar 3600 idag.
Vill man däremot ha 21" original från Tesla så kostar de betydligt mer!
21" och aningens felinställda hjulvinklar kan även få dramatiskt ökat däck/snedslitage.
Men min slutsats är att köp fälgarna av någon som vet hur det ska va till Tesla. Därav en liten förklaring till att Tesla är väldigt kinkiga med icke original.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Däck och fälgar
Precis, man får välja färg själv så länge man väljer midnight silver eller mattblåe5m1r skrev:Du får lägga till att den är ny i lacken och blå för tillfälletPontus skrev:Har gjort samma sak, vinterdäcken på originalfälgarna och sommar däcken på 20" tredjepart.Vill du leasa en grå 85D med bra förmånsvärde och fälgproblemet löst så är min till salu
(Ja jag vet att reklam är störande)
Midnight silver är i nyskick.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Däck och fälgar
Hur är det med vinterdäck till X-modell, passar hjulen som följer med Tesla S?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: Däck och fälgar
Tack Leo för uttömmande svar!
Även fått PM och mail kring fälgarna. Anade att det inte alltid räckte med rätt ET och bultcirkel...
Den mattblå var väldigt snygg. Är svag för blåa bilar men den blå som Tesla har nu faller mig inte helt i smaken.
Kanske kolla begagnade originalfälgar eller beställa nya, endast fälg. Låter inte dyrare än 3:epart då.
Även fått PM och mail kring fälgarna. Anade att det inte alltid räckte med rätt ET och bultcirkel...
Den mattblå var väldigt snygg. Är svag för blåa bilar men den blå som Tesla har nu faller mig inte helt i smaken.
Kanske kolla begagnade originalfälgar eller beställa nya, endast fälg. Låter inte dyrare än 3:epart då.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Re: Däck och fälgar
Et stämmer inte men bultcirkel å navhål är sammaHerr X skrev:Hur är det med vinterdäck till X-modell, passar hjulen som följer med Tesla S?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- selfish
- Teslaägare
- Inlägg: 272
- Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
- Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten
Re: Däck och fälgar
Ett tips från mig är att låta bli tredjepartsfälgar, om du tänker köra långa sträckor och vill ha road assistance. Tesla hjälper dig bara om du har original 19 eller 21". Dessutom vid olika inställningar som görs på servicecenter funkar det inte annat än med 19" och 21". Jag har 22" Vossen och det är sjukt snyggt men väldigt opraktiskt med avseende på en punktering i alperna, som jag fick för någon vecka sedan. Då blev det parkering i tredagar, visseligen på lyxhotell men för få fram ett 295/25/22 hos den lokala däckhandlaren. Därutöver påverkas också räckvidden rejält mellan original 19 och mina 22:or. Skulle tro att range minskar med 15-20%.
Optimalt är såklart Tesla 19 om man är klok, men sedan är det ju snyggt med "finskor" när man ska på utställning.
Optimalt är såklart Tesla 19 om man är klok, men sedan är det ju snyggt med "finskor" när man ska på utställning.
P3D | Shareholder
Re: Däck och fälgar
Jag har "gamla" original 19" på vinterdäcken och "nya" original slipstream 19" på sommardäcken.
Då får jag lite variation i alla fall även om jag håller med om att större fälg är snyggt MEN där slutar liksom fördelarna! Dyrare, stötigare, högre ljud, mindre mönsterdjup från början, sämre räckvidd, känsliga för gropar som lätt skadar fälgarna (enligt olika forumtrådar) osv.
Personligen gillar jag Vossens fälgar men då drar prislappen iväg och de finns inte i 19".
Försök kolla på fälgen du funderar på i verkligheten. Bild på internet är en sak, i verkligheten på en bil något annat. Visst det finns fälgprovare med Teslabilar på internet men det är fortfarande inte samma sak.
Såg t ex original 19" cyclone och blev besviken. De 19" slipstream jag har är också väldigt speciellt utformade då man ser de i verkligheten. Fälgarna fäster in i en slags ring med en djup skåra bakom. Svårt att förklara men det är nästan omöjligt att få rent där och det kommer samlas både smuts och snö mm där på ett olyckligt sätt känns det som.
På norska elbilforum.no finns många trådar om fälgar/däck om man vill läsa mer.
Då får jag lite variation i alla fall även om jag håller med om att större fälg är snyggt MEN där slutar liksom fördelarna! Dyrare, stötigare, högre ljud, mindre mönsterdjup från början, sämre räckvidd, känsliga för gropar som lätt skadar fälgarna (enligt olika forumtrådar) osv.
Personligen gillar jag Vossens fälgar men då drar prislappen iväg och de finns inte i 19".
Försök kolla på fälgen du funderar på i verkligheten. Bild på internet är en sak, i verkligheten på en bil något annat. Visst det finns fälgprovare med Teslabilar på internet men det är fortfarande inte samma sak.
Såg t ex original 19" cyclone och blev besviken. De 19" slipstream jag har är också väldigt speciellt utformade då man ser de i verkligheten. Fälgarna fäster in i en slags ring med en djup skåra bakom. Svårt att förklara men det är nästan omöjligt att få rent där och det kommer samlas både smuts och snö mm där på ett olyckligt sätt känns det som.
På norska elbilforum.no finns många trådar om fälgar/däck om man vill läsa mer.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Däck och fälgar
19" cyklon sommar och 19" slipstream vinter här. Räckvidd och mindre slitage lägger jag vikt på. Jag tycker båda fälgtyperna är riktigt snygga. Kul att variera efter säsong
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Re: Däck och fälgar
Vilka fälgar får man om man beställer vinterhjul tillsammans med bilen, någon som vet det?
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
Re: Däck och fälgar
Har för mig att de står på hemsidan att vinterdäcken levereras med standardfälgarna.
Ägare Model S70D - MC Red - Köpa ny Tesla? Använd http://--- för 8000kr i rabatt!
Re: Däck och fälgar
Ja, men frågan är ju vilka de menar då. Det borde ju i så fall vara Slipstream-fälgarna, men på bilden ser det ut som de gamla standard-fälgarna.TeslaFool skrev:Har för mig att de står på hemsidan att vinterdäcken levereras med standardfälgarna.
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
Re: Däck och fälgar
Hej
jag hoppar på tråden...
nu i eftermiddag så skall White Lady få nya skor
Vossen 21" staggered med Conti Silent skall monteras hos däckfirman.
Något man skall tänka på?
TPMS - lär sig Teslan själv eller skall det programmeras?
Luftfjädring i "Jack" läge när man lyfter bilen?
Är det någon här på forumet som kör med "grön gas" Nitrogen i däcken?
Tack på förhand för snabba svar
jag hoppar på tråden...
nu i eftermiddag så skall White Lady få nya skor
Vossen 21" staggered med Conti Silent skall monteras hos däckfirman.
Något man skall tänka på?
TPMS - lär sig Teslan själv eller skall det programmeras?
Luftfjädring i "Jack" läge när man lyfter bilen?
Är det någon här på forumet som kör med "grön gas" Nitrogen i däcken?
Tack på förhand för snabba svar
"White Lady"
Tesla Model S 90D -16, Multicoat White (all utrustning utom bakvända säten/dubbelladdare)
Vossen 21" m Contisilent 245/265.
Reg nr ERK893
Tesla Model S 90D -16, Multicoat White (all utrustning utom bakvända säten/dubbelladdare)
Vossen 21" m Contisilent 245/265.
Reg nr ERK893
Re: Däck och fälgar
Du är helt rätt ute jackmode ( om du har luftfjädring ) se till att de lyfter bilen på rätt ställe ocksåLargu75 skrev:Hej
jag hoppar på tråden...
nu i eftermiddag så skall White Lady få nya skor
Vossen 21" staggered med Conti Silent skall monteras hos däckfirman.
Något man skall tänka på?
TPMS - lär sig Teslan själv eller skall det programmeras?
Luftfjädring i "Jack" läge när man lyfter bilen?
Är det någon här på forumet som kör med "grön gas" Nitrogen i däcken?
Tack på förhand för snabba svar
Tpms sköter sig själv om det är tesla original universal sensorer behöver programmeras men detta sköter däckfirman du behöver bara svara på frågan som dyker upp i skärmen när du kört en stund
Glöm inte att posta lite bilder med nya skor
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Däck och fälgar
Tackar!
Snabba och bra svar som alltid
Firman hade "lyft" några Teslor så de verkade veta hur man gör. Jag har luftfjädring.
Det blir Nitrogen lite längre fram (maskin trasig).
Det är universal TPMS (tror jag)
Bilder kommer...
Tvätthallen nästa...montering 15:30
Snabba och bra svar som alltid
Firman hade "lyft" några Teslor så de verkade veta hur man gör. Jag har luftfjädring.
Det blir Nitrogen lite längre fram (maskin trasig).
Det är universal TPMS (tror jag)
Bilder kommer...
Tvätthallen nästa...montering 15:30
"White Lady"
Tesla Model S 90D -16, Multicoat White (all utrustning utom bakvända säten/dubbelladdare)
Vossen 21" m Contisilent 245/265.
Reg nr ERK893
Tesla Model S 90D -16, Multicoat White (all utrustning utom bakvända säten/dubbelladdare)
Vossen 21" m Contisilent 245/265.
Reg nr ERK893