Håller med till fullo MEN man kan ge sig f-n på att den går sönder när man som mest behöver den och måste kunna ladda. Där jag bor finns flera Chademo å typ 2 utifall, så min får också vara ute i survädret när laddning behövs...Pga osäkerheten har jag ändå funderat på att ha en extra i reserv så att den andra kan användas mer som en fast "laddbox" i nån typ av låda (inte julmust-varianten dock, även om den passar riktigt fint till UMCn...)Martinen skrev:Snygg lösning.
Jag anser fortfarande att det inte borde behövs. Om den inte funkar att användas i regn så borde Tesla återkalla dessa.
Jag har inte haft nått skydd till min och har funkat bra ändå utan problem med fukt i den trots ösregn.
Regnskydd för UMC?
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5900
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Regnskydd för UMC?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Regnskydd för UMC?
Martinen skrev:Snygg lösning.
Jag anser fortfarande att det inte borde behövs. Om den inte funkar att användas i regn så borde Tesla återkalla dessa.
Jag har inte haft nått skydd till min och har funkat bra ändå utan problem med fukt i den trots ösregn.
Min pajade dagen innan Julafton. Det hade trängt in fukt i den.
Det var 20 minuter kvar innan dom stängde på Aminogatan, men dom väntade tills jag hann dit och Julen var räddad.

Jag håller med om att den borde vara regn och fuktsäker, jag fick en ny utan kostnad, men fick veta att nästa gång måste jag betala för den

Re: Regnskydd för UMC?
Detta var nytt för mig - Har aldrig skyddat UMC på något sätt exv vid laddning på flygplats långtidsparkering utomhus.
Läser text i manual:
-Do not use the Mobile Connector when either you, the vehicle or the Mobile Connector is exposed to severe rain, snow, electrical storm or other inclement weather.
-Protect the Mobile Connector from moisture, water and foreign objects at all times. If any exist or appear to have damaged or corroded the Mobile Connector, do not use the Mobile Connector.
- If rain falls during charging, do not allow rainwater to run along the length of cable and wet the electrical outlet or charging port.
Läser text i manual:
-Do not use the Mobile Connector when either you, the vehicle or the Mobile Connector is exposed to severe rain, snow, electrical storm or other inclement weather.
-Protect the Mobile Connector from moisture, water and foreign objects at all times. If any exist or appear to have damaged or corroded the Mobile Connector, do not use the Mobile Connector.
- If rain falls during charging, do not allow rainwater to run along the length of cable and wet the electrical outlet or charging port.
Re: Regnskydd för UMC?
Jorma skrev:Martinen skrev:Snygg lösning.
Jag anser fortfarande att det inte borde behövs. Om den inte funkar att användas i regn så borde Tesla återkalla dessa.
Jag har inte haft nått skydd till min och har funkat bra ändå utan problem med fukt i den trots ösregn.
Min pajade dagen innan Julafton. Det hade trängt in fukt i den.
Det var 20 minuter kvar innan dom stängde på Aminogatan, men dom väntade tills jag hann dit och Julen var räddad.![]()
Jag håller med om att den borde vara regn och fuktsäker, jag fick en ny utan kostnad, men fick veta att nästa gång måste jag betala för den
Jag har redan en extra, men det är för att jag har en hängande hemma hela tiden och en i bilen.
Uppfyller den ansedd kapslingklass så är det ju garanti och då får dom byta den oavsett om det händer mer än en gång.
Re: Regnskydd för UMC?
Har också fått min Umc utbytt på garanti pga fukt och med samma besked, "nästa gång får du betala".
Grundfrågan, som gärna Tesla får besvara, är. Är UMCn avsedd för utomhusbruk? Om den är det ska de vara konstruerad enligt t.ex IP67.
När jag reklamerade min sa de per telefon att den håller IP67. Vid nästa kontakt sa de att det var fel den håller bara ip44 och det är lämpligt att klä in elektronikdelen i plastpåse...
Det de skriver i manualen är en massa jada jada för att kunna backa om de får massa problem.
Så ett klart och tydligt svar, Ja eller Nej på den är avsedd för utomhusbruk eller inte vore på sin plats.
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Grundfrågan, som gärna Tesla får besvara, är. Är UMCn avsedd för utomhusbruk? Om den är det ska de vara konstruerad enligt t.ex IP67.
När jag reklamerade min sa de per telefon att den håller IP67. Vid nästa kontakt sa de att det var fel den håller bara ip44 och det är lämpligt att klä in elektronikdelen i plastpåse...
Det de skriver i manualen är en massa jada jada för att kunna backa om de får massa problem.
Så ett klart och tydligt svar, Ja eller Nej på den är avsedd för utomhusbruk eller inte vore på sin plats.
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Re: Regnskydd för UMC?
Skojar de eller, inte för utomhusbruk??
Min julgransbelysning från Jula har i så fall bättre fuktsäkring.
Min julgransbelysning från Jula har i så fall bättre fuktsäkring.
S70D Ocean blue
Re: Regnskydd för UMC?
Deras jadajada som håller ryggen fri i usa är i många fall oskälig och rent av olaglig och håller inte i en svensk domstol
Vad det gäller ip klassning så blr det stå på själva UMC och det är inte tesla som ska tolka hur standarden ser ut utan där finns tydliga direktiv
Vad det gäller ip klassning så blr det stå på själva UMC och det är inte tesla som ska tolka hur standarden ser ut utan där finns tydliga direktiv
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Regnskydd för UMC?
Den är märkt med IP 44 och då ska den klara att användas utomhus, men inte under vatten:
IP44 betyder petskydd mot föremål större än 1mm, skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.
Dom är alltså inte byggda enligt IP 44 utan det är en märkning som inte stämmer om dom tar in vatten vid stänk från regn.
Det är dåligt att man ska behöva fixa tätningen själv med plastpåsar, PET-flaskor, tejp och annat jox.
Amerikanska västkusten - (it never rains in California) - är inte riktigt detsamma som Svenska västkusten.
Det regnar var och varannan dag så i praktiken om man inté har garage utan bilen står som min ute så ska man enligt instruktionsboken aldrig kunna
lämna bilen stående på natten utan att ha en regnsensor som väcker en för att man ska rusa ut och och koppla bort laddsladden
IP44 betyder petskydd mot föremål större än 1mm, skyddad mot strilande vatten från alla vinklar.
Dom är alltså inte byggda enligt IP 44 utan det är en märkning som inte stämmer om dom tar in vatten vid stänk från regn.
Det är dåligt att man ska behöva fixa tätningen själv med plastpåsar, PET-flaskor, tejp och annat jox.
Amerikanska västkusten - (it never rains in California) - är inte riktigt detsamma som Svenska västkusten.
Det regnar var och varannan dag så i praktiken om man inté har garage utan bilen står som min ute så ska man enligt instruktionsboken aldrig kunna
lämna bilen stående på natten utan att ha en regnsensor som väcker en för att man ska rusa ut och och koppla bort laddsladden

Re: Regnskydd för UMC?
Nån som köpt extra UMC? Vad kostar den? Han ju vara värt ur säkerhetssynpunkt att ha en i reserv.
Re: Regnskydd för UMC?
Jag beställde en till och den kostar runt 4500 är lite osäker där.bullen skrev:Nån som köpt extra UMC? Vad kostar den? Han ju vara värt ur säkerhetssynpunkt att ha en i reserv.
När jag fått den ska jag ta isär den jag har nu och göra om den till IP 67.
Det är tur att man är kabelproducent och kan lite om sånt.
Om vi hade haft kvar kravet på S-märkning så hade denna kabel aldrig passerat Semcos tester.
Idag med CE-märkningen så är det lite vilda västern över det hela att utan krav på lab-tester kunna märka med CE själv.
Japan har dom tuffaste kraven idag och där heter normen PSE.
Det tog mig 1,5 år att certifiera en nätkabel i Japan och om Tesla försöker att sälja en lika dålig som denna så kommer dom
inte att lyckas.
- Dan Persson
- Teslaägare
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 31 dec 2015 12:36
Re: Regnskydd för UMC?
Jag tror jag såg något motsvarande "byggelskåp" på Jula som kanske kunde fungera.Cliff Barnes skrev:Hur har ni gjort med laddning hemma?
Jag har haft min Model S i drygt 2 månader.
Har en röd 3-fas "handske" i garaget och använder den medföljande laddsladd/UMC som man fick med.
Jag backar in bilen och drar sladden under garageporten (så att det är en liten glipa)
Skulle dock gärna slippa glipan och att öppna garageporten varje gång jag skall starta/stoppa laddning.
Sladden ligger även som ett litet hinder i vägen när man skall passera till den andra bilen på garageupfarten
Idealt hade jag velat sätta upp en stolpe i gräset bredvid bilen och ha laddsladden/UMC hängandes där färdig ungefär som på en Supercharger.
Har dock förstått att UMC (det är väl delen närmast vägguttaget med de gröna/röda dioderna?) är känslig för regn.
Hur har ni andra gjort?
Finns det något färdigt snyggt litet skydd med inbyggd röd 3-fas handske eller bygger man något eget?
Hur långt kan du köra på en full laddning i stadstrafik, jag tycker att min Tesla är grym, men detta eviga laddande gör mej en aningen fundersam på min investering.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Regnskydd för UMC?
Vad menar du med "evigt laddande"? Att koppla in laddaren när jag kommer hem upplever jag som betydligt mindre ansträngning än att komma ihåg att åka förbi bensinmacken.
Re: Regnskydd för UMC?
Fick min utbytt efter fuktskada idag i gtbrg. Tack till Tesla som ställde upp och åkte in till sc trots att dom hade stängt idag.
Var ute på en kort resa i landet men denna blev inte vad den var planerad som. Det vi kunde göra var att transportera oss mellan suc. De planerade körningarna på de stopporter vi besökte var vi tvungna att ställa in. Det jag upptäckt under denna resa är att man i stort sett måste ladda 100% vid varje suc för att nå nästa i lagstadgad hastighet. Räknat ut att jag totalt blir tvungen att ladda 8 ggr under resan sthlm-växjö-gtbrg-sthlm, från gtbrg över uddevalla-karlstad-arboga. Med familj i bilen vågar man sig inte på att chansa på att laddningen räcker fram till nästa suc, hellre ladda fullt så snart det finns möjlighet.
Stort TACK till ägaren av Toftaholms Herrgård för iniativet att skapa laddmöjlighet på suc. Besökte denna 2 ggr under dessa tre dagar.
Under denna tredagars resa beräknar jag att vi kommer ha spenderat totalt 9 timmar att vänta på suc laddning. Vid 3 av dessa behövdes mat/toalett paus. Hade vi dessutom haft en fungerande (vattentät) laddkabel så vi kunde laddat under hotellnätter på orter utan möjlighet till suc (alla hotell hade 220 och 380 uttag) hade resan gett ett betydligt högre värde.
Nu kommer säkert kommentarer om att jag borde haft extrakablar av diverse sorter. Anledningen till varför jag inte hade detta är att jag i min dumhet litade på att den kabel jag fick med bilen skulle fortsätta fungera som den gjort varje dag sedan jag hämtade ut bilen i augusti.
Gott nytt
Var ute på en kort resa i landet men denna blev inte vad den var planerad som. Det vi kunde göra var att transportera oss mellan suc. De planerade körningarna på de stopporter vi besökte var vi tvungna att ställa in. Det jag upptäckt under denna resa är att man i stort sett måste ladda 100% vid varje suc för att nå nästa i lagstadgad hastighet. Räknat ut att jag totalt blir tvungen att ladda 8 ggr under resan sthlm-växjö-gtbrg-sthlm, från gtbrg över uddevalla-karlstad-arboga. Med familj i bilen vågar man sig inte på att chansa på att laddningen räcker fram till nästa suc, hellre ladda fullt så snart det finns möjlighet.
Stort TACK till ägaren av Toftaholms Herrgård för iniativet att skapa laddmöjlighet på suc. Besökte denna 2 ggr under dessa tre dagar.
Under denna tredagars resa beräknar jag att vi kommer ha spenderat totalt 9 timmar att vänta på suc laddning. Vid 3 av dessa behövdes mat/toalett paus. Hade vi dessutom haft en fungerande (vattentät) laddkabel så vi kunde laddat under hotellnätter på orter utan möjlighet till suc (alla hotell hade 220 och 380 uttag) hade resan gett ett betydligt högre värde.
Nu kommer säkert kommentarer om att jag borde haft extrakablar av diverse sorter. Anledningen till varför jag inte hade detta är att jag i min dumhet litade på att den kabel jag fick med bilen skulle fortsätta fungera som den gjort varje dag sedan jag hämtade ut bilen i augusti.
Gott nytt
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Regnskydd för UMC?
Det är lite visset att Tesla inte klarar av att fixa fram en laddsladd som tåler samma klimat som bilen gör. Hur svårt kan det vara...
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Regnskydd för UMC?
Fram till att jag fixat skåpet/fått ut 3-fas....
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Regnskydd för UMC?
Det jag är orolig för med plastpåselösningen är att istället stänga in vatten tillsammans med klumpen om man inte för det det tätt på rätt ställen. Det är den definitivt inte klassad att klara av.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Regnskydd för UMC?
Precis. Det är därför jag förespråkar Julmustlösningen som är öppen nertill och helt tätförslutande upptill och runtom. Innan jag satsade på den så fick jag ganska ofta problem med att UMC'n inte kunde ge någon laddning pga vattenintrång från vanligt Göteborgsregn.
Solidsvart Model S 85D
Re: Regnskydd för UMC?
Jepp, de e inte bra att det blir fukt i påsen. Lägger klumpen i en Ikea låda så snart de öppnat.
/Sony Z3 Dual
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Regnskydd för UMC?
Det låter märkligt. Jag har aldrig laddat min 85D till 100% på en SUC, och jag brukar köra lite drygt lagstadgad fart. Jag laddar tills navigatorn säger att jag har så det räcker till nästa SUC, och det gör det.provoman skrev:Det jag upptäckt under denna resa är att man i stort sett måste ladda 100% vid varje suc för att nå nästa i lagstadgad hastighet.
Vad har du för batteri?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Regnskydd för UMC?
Jag kör en 85d med 20" hjul (sotto zero däck odubbat) 265 bak, 245 fram. 2,8kg runt om.
Resan gtbrg-sthlm tog totalt 8,5 tim med laddstopp i uddevalla, karlstad, arboga. När jag kom fram till sthlm hade jag 20km laddning kvar. Vid kristinehamn visade det sig att det kan vara bra att ha lite extra reserv då vi blev sittande i kö vid en bärgning av en bil som inte klarat det hala väglaget.
Vi körde alltid 10-20 km/h lägre än skyltat för att spara batteri.
Resan gtbrg-sthlm tog totalt 8,5 tim med laddstopp i uddevalla, karlstad, arboga. När jag kom fram till sthlm hade jag 20km laddning kvar. Vid kristinehamn visade det sig att det kan vara bra att ha lite extra reserv då vi blev sittande i kö vid en bärgning av en bil som inte klarat det hala väglaget.
Vi körde alltid 10-20 km/h lägre än skyltat för att spara batteri.
Re: Regnskydd för UMC?
Vad står snittförbrukningen på efter den resan? Gbg-Sthlm ska du klara men enbart ett stopp.provoman skrev:Jag kör en 85d med 20" hjul (sotto zero däck odubbat) 265 bak, 245 fram. 2,8kg runt om.
Resan gtbrg-sthlm tog totalt 8,5 tim med laddstopp i uddevalla, karlstad, arboga. När jag kom fram till sthlm hade jag 20km laddning kvar. Vid kristinehamn visade det sig att det kan vara bra att ha lite extra reserv då vi blev sittande i kö vid en bärgning av en bil som inte klarat det hala väglaget.
Vi körde alltid 10-20 km/h lägre än skyltat för att spara batteri.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Regnskydd för UMC?
Det där är inte en "gbg-sthlm"-resa. Via Karlstad tyder på en mellansverige-turne.HelectriC skrev:Vad står snittförbrukningen på efter den resan? Gbg-Sthlm ska du klara men enbart ett stopp.provoman skrev:Jag kör en 85d med 20" hjul (sotto zero däck odubbat) 265 bak, 245 fram. 2,8kg runt om.
Resan gtbrg-sthlm tog totalt 8,5 tim med laddstopp i uddevalla, karlstad, arboga. När jag kom fram till sthlm hade jag 20km laddning kvar. Vid kristinehamn visade det sig att det kan vara bra att ha lite extra reserv då vi blev sittande i kö vid en bärgning av en bil som inte klarat det hala väglaget.
Vi körde alltid 10-20 km/h lägre än skyltat för att spara batteri.

Re: Regnskydd för UMC?
snittförbrukning var 1,67 / mil. Då vi startade från gtbrg med endast 180km laddning (rated tror jag det heter) pga av att vi inte hade kunnat ladda i gtbrg valde vi uddevalla för nästa stopp, sedan var nästa naturliga stopp karlstad.
Märkligt föresten att sc i gtbrg inte hade en suc tillgänglig.
Fråga: Har en 85d verkligen bara ca 35 mil räckvidd vid normal körning? Har för mig säljaren sa 50 mil när jag beställde bilen.
Märkligt föresten att sc i gtbrg inte hade en suc tillgänglig.
Fråga: Har en 85d verkligen bara ca 35 mil räckvidd vid normal körning? Har för mig säljaren sa 50 mil när jag beställde bilen.
Re: Regnskydd för UMC?
Göteborg - Stockholm kör man E4/Rv40 över Jönköping - den vägen är signifikant kortare och snabbare. E20 är ett tokigt vägval om du inte har ärende till någon av städerna i mellansverige.provoman skrev:snittförbrukning var 1,67 / mil. Då vi startade från gtbrg med endast 180km laddning (rated tror jag det heter) pga av att vi inte hade kunnat ladda i gtbrg valde vi uddevalla för nästa stopp, sedan var nästa naturliga stopp karlstad.
Ja, när du kör motorvägskörning. Förbrukningen ökar i kvadrat med hastigheten. Sänker du farten ökar räckvidden signifikant. Bjørn Nyland på Youtube har kört 80 mil på en laddning, men då gick det långsamt. Vindmotståndet är boven i dramat.provoman skrev:Fråga: Har en 85d verkligen bara ca 35 mil räckvidd vid normal körning? Har för mig säljaren sa 50 mil när jag beställde bilen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.