Ville ha 19" och då finns det inte många "eftermarknadsfälgar" som funkar i verkligheten. Skickade tillbaks två omgångar innan en hjulkille förklarade varför. Kollar du in i fälgen så är det riktigt tight mellan ett undre stag och fälgen. Det kräver en speciell utformning av fälgbanan utan "förstärkningsvalk" för att det ska passa. Förstärkningsvalk =extra gods ut mot fälgbanan är det på i princip alla "billiga" fälgar vilket man enkelt kan se på bilderna. Där det direkt innanför fälgbanan ofta finns 1cm tjockt gods innan ekrarna börjar.
Tyvärr har inte så många koll på det. Så när bultdelning/centrum och ev ET är rätt (liknande BMW) så TROR man att det ska funka. De flesta BMW funkar ju med mindre fälgar än 19" så där är det inget problem med att det tar i stag eller bromsok. Vet inte heller om Tesla har olika bromsok till vanliga S jämfört med P modellerna? (Jag har ju en P85)
Kör man 20" uppåt så blir det lättare men 19" så är det bäst att köpa av någon som har erfarenhet av Tesla, eller original.
Sen sticker skruven som låser bromsskivan ut liiite. Finns ingen urgröpning i fälgen eller att man kollar och vid behov slipar ner skruven aningens så kommer inte fälgen att sitta helt plant =inge bra!
Fel ET så har det lätt en tendens att ta i inuti skärmarna då det även är tight där. Samt att påkänningarna på drivaxlar/lagringar ökar snabbt när hjulen kommer längre ut. (Dvs lägre ET)
TPMS: där har Tesla använt två olika "standarder". Tror att brytningen var hösten 2014 ungefär när AP kom. Får man fel så funkar det inte. Dessutom har vissa fått felfunktion även med "rätt version" av eftermarknads TPMS.
Åtdragningsmomentet är ovanligt högt på hjulbultarna 175Nm har jag för mig. Där däcksverkstädernas "momentstavar"/inställningar ofta ligger på 9-11Nm.
Luftfjädringen måste ställas i rätt läge innan man lyfter bilen.
Däckstrycket kan man läsa mycket om och även där har det ändrats över tid. Dessutom är tex Nokian R2 vinterdäcken hemska att köra med enligt uppgifter om man inte har lite extra tryck i däcken. Obs läs av vid den uttertemperatur du ska använda de! Högre tryck gynnar även räckvidden. Jag kör på 3,2kg i mina 19" och det innebär 3,3 när man rullar och de blir varma. Tror det står 3,1 på dörrposten på just min bil.
Man måste lyfta bilen på rätt ställe undertill så man inte lyfter i batteriet. Vissa däcksfirmor lyfter ju mitt under bilarna med "luftkudde" som ska jämna ut belastningen men på Tesla innbär det då att man lyfter 2,1 ton bil rakt i batteriet vilket inte är bra...
Så håller man sig till original och gör jobbet hos Tesla så är det enklast (men inte billigast) Finns väldigt många däcksfirmor som inte har koll på allt special till just Tesla.
Dock kostade t ex original TPMS bara 550kr/st ink moms i vintras. Vilket var billigare än eftermarknadslösningar.
Original 19" kostade tidigare 2014-2015 2800kr/st ink moms. Numera kostar orginal 19" slipstream 3600kr/st då jag köpte mina i Juni. Tror även att de gamla original kostar 3600 idag.
Vill man däremot ha 21" original från Tesla så kostar de betydligt mer!
21" och aningens felinställda hjulvinklar kan även få dramatiskt ökat däck/snedslitage.
Men min slutsats är att köp fälgarna av någon som vet hur det ska va till Tesla. Därav en liten förklaring till att Tesla är väldigt kinkiga med icke original.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Har gjort samma sak, vinterdäcken på originalfälgarna och sommar däcken på 20" tredjepart.
image.jpeg
Vill du leasa en grå 85D med bra förmånsvärde och fälgproblemet löst så är min till salu
(Ja jag vet att reklam är störande)
Du får lägga till att den är ny i lacken och blå för tillfället
Precis, man får välja färg själv så länge man väljer midnight silver eller mattblå
Midnight silver är i nyskick.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Tack Leo för uttömmande svar!
Även fått PM och mail kring fälgarna. Anade att det inte alltid räckte med rätt ET och bultcirkel...
Den mattblå var väldigt snygg. Är svag för blåa bilar men den blå som Tesla har nu faller mig inte helt i smaken.
Kanske kolla begagnade originalfälgar eller beställa nya, endast fälg. Låter inte dyrare än 3:epart då.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Ett tips från mig är att låta bli tredjepartsfälgar, om du tänker köra långa sträckor och vill ha road assistance. Tesla hjälper dig bara om du har original 19 eller 21". Dessutom vid olika inställningar som görs på servicecenter funkar det inte annat än med 19" och 21". Jag har 22" Vossen och det är sjukt snyggt men väldigt opraktiskt med avseende på en punktering i alperna, som jag fick för någon vecka sedan. Då blev det parkering i tredagar, visseligen på lyxhotell men för få fram ett 295/25/22 hos den lokala däckhandlaren. Därutöver påverkas också räckvidden rejält mellan original 19 och mina 22:or. Skulle tro att range minskar med 15-20%.
Optimalt är såklart Tesla 19 om man är klok, men sedan är det ju snyggt med "finskor" när man ska på utställning.
Jag har "gamla" original 19" på vinterdäcken och "nya" original slipstream 19" på sommardäcken.
Då får jag lite variation i alla fall även om jag håller med om att större fälg är snyggt MEN där slutar liksom fördelarna! Dyrare, stötigare, högre ljud, mindre mönsterdjup från början, sämre räckvidd, känsliga för gropar som lätt skadar fälgarna (enligt olika forumtrådar) osv.
Personligen gillar jag Vossens fälgar men då drar prislappen iväg och de finns inte i 19".
Försök kolla på fälgen du funderar på i verkligheten. Bild på internet är en sak, i verkligheten på en bil något annat. Visst det finns fälgprovare med Teslabilar på internet men det är fortfarande inte samma sak.
Såg t ex original 19" cyclone och blev besviken. De 19" slipstream jag har är också väldigt speciellt utformade då man ser de i verkligheten. Fälgarna fäster in i en slags ring med en djup skåra bakom. Svårt att förklara men det är nästan omöjligt att få rent där och det kommer samlas både smuts och snö mm där på ett olyckligt sätt känns det som.
På norska elbilforum.no finns många trådar om fälgar/däck om man vill läsa mer.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
19" cyklon sommar och 19" slipstream vinter här. Räckvidd och mindre slitage lägger jag vikt på. Jag tycker båda fälgtyperna är riktigt snygga. Kul att variera efter säsong
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Hej
jag hoppar på tråden...
nu i eftermiddag så skall White Lady få nya skor
Vossen 21" staggered med Conti Silent skall monteras hos däckfirman.
Något man skall tänka på?
TPMS - lär sig Teslan själv eller skall det programmeras?
Luftfjädring i "Jack" läge när man lyfter bilen?
Är det någon här på forumet som kör med "grön gas" Nitrogen i däcken?
Tack på förhand för snabba svar
"White Lady"
Tesla Model S 90D -16, Multicoat White (all utrustning utom bakvända säten/dubbelladdare)
Vossen 21" m Contisilent 245/265.
Reg nr ERK893
Hej
jag hoppar på tråden...
nu i eftermiddag så skall White Lady få nya skor
Vossen 21" staggered med Conti Silent skall monteras hos däckfirman.
Något man skall tänka på?
TPMS - lär sig Teslan själv eller skall det programmeras?
Luftfjädring i "Jack" läge när man lyfter bilen?
Är det någon här på forumet som kör med "grön gas" Nitrogen i däcken?
Tack på förhand för snabba svar
Du är helt rätt ute jackmode ( om du har luftfjädring ) se till att de lyfter bilen på rätt ställe också
Tpms sköter sig själv om det är tesla original universal sensorer behöver programmeras men detta sköter däckfirman du behöver bara svara på frågan som dyker upp i skärmen när du kört en stund
Glöm inte att posta lite bilder med nya skor
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Tackar!
Snabba och bra svar som alltid
Firman hade "lyft" några Teslor så de verkade veta hur man gör. Jag har luftfjädring.
Det blir Nitrogen lite längre fram (maskin trasig).
Det är universal TPMS (tror jag)
Bilder kommer...
Tvätthallen nästa...montering 15:30
"White Lady"
Tesla Model S 90D -16, Multicoat White (all utrustning utom bakvända säten/dubbelladdare)
Vossen 21" m Contisilent 245/265.
Reg nr ERK893
Tänk på att stora fälgar drar klart mer än mindre. Jag tror att det framförallt är bredden på däcken som gör skillnad. Kolla detta klipp:
Nja, bredden gör nog en del, men det förklarar inte hela merförbrukningen. Jag har samma bredd, som jag hade på 19" dvs 245 men 21" drar ändå ca 10-15% mer.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag upplever att 21" drar ungefär lika som 19". Körde tidigare på teslas std 19" med goodyear rsa2.
Kanske är mina felinställda hjulvinklar som gör merförbrukningen? Har jag faktiskt aldrig tänkt på. Iom att däcken slitits extremt fort, så borde ju det betyda högre friktion (på nåt sätt ska ju gummit slitas ner). Blir intressant att se om det blir bättre när dom kollat/fixat vinklarna om några veckor.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hej
jag hoppar på tråden...
nu i eftermiddag så skall White Lady få nya skor
Vossen 21" staggered med Conti Silent skall monteras hos däckfirman.
Något man skall tänka på?
TPMS - lär sig Teslan själv eller skall det programmeras?
Luftfjädring i "Jack" läge när man lyfter bilen?
Är det någon här på forumet som kör med "grön gas" Nitrogen i däcken?
Tack på förhand för snabba svar
Vilka Vossen-fälgar blev det? Har själv beställt ett par VFS2 i anthracite 21"... Skall monteras så fort bilen kommer. Hade varit kul att se bilder på din bil...
Annan vinkel...
Blev helt perfekt, tyst och fint med Conti Silent.
Det blir ett återbesök till veckan, TPMS ville inte vara med, felmeddelande även efter reset av sensorer...
"White Lady"
Tesla Model S 90D -16, Multicoat White (all utrustning utom bakvända säten/dubbelladdare)
Vossen 21" m Contisilent 245/265.
Reg nr ERK893
Många däcksfirmor har info från sina leverantörer att deras TPMS ska funka men läser man runt på forum är det ganska ofta det strular på Tesla.
Hoppas det löser sig smidigt vid återbesöket.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.