Hur många kWh är egentligen tillgängliga?
Moderator: Redaktion
Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?
En tanke: Undrar om inte "buffern" är en viss procent av varje cells kapacitet? Buffern är ju till för att skydda varje cell lika mycket antar jag, oavsett total batterikapacitet. Sen beror det ju då på hur man tekniskt åstadkommit olika kapacitet? Fler celler parallellt, mjukvarubegränsat, olika sorter osv.
Dvs den är kanske inte 4kWh på alla batteristorlekar utan x% på varje batteristorlek.
Tex 4/85=4,7%. Då skulle den enligt samma resonemang även vara 4,7% av 60=2,8kWh osv.
Eller man kanske ska jämföra % utifrån "tillgänglig" kapacitet istället för uppgiven batteristorlek på något sätt?
Dvs den är kanske inte 4kWh på alla batteristorlekar utan x% på varje batteristorlek.
Tex 4/85=4,7%. Då skulle den enligt samma resonemang även vara 4,7% av 60=2,8kWh osv.
Eller man kanske ska jämföra % utifrån "tillgänglig" kapacitet istället för uppgiven batteristorlek på något sätt?
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jo. Det verkar logiskt. Men har stått 4 kWh på alla batterier 70-90 kWh tror jag. Bara 60 kWh som har annorlunda. Iaf enligt de utläsningar de gjort och presenterat på elbilforum.noLeo skrev:En tanke: Undrar om inte "buffern" är en viss procent av varje cells kapacitet? Buffern är ju till för att skydda varje cell lika mycket antar jag, oavsett total batterikapacitet. Sen beror det ju då på hur man tekniskt åstadkommit olika kapacitet? Fler celler parallellt, mjukvarubegränsat, olika sorter osv.
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg458589
Men om detta är ett hårdkodat värde och det de egentligen kollar är t.ex. cellgruppen med lägst volt nere på 2.9 V, så blir det ju något annat.
Från http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg458809 :
De smågrupperna som är t.ex. 74 celler för 85/90 batterierna är parallellkopplade. Alltså har de samma spänning över alla celler och samma värden som enkelceller har. Varierar ungefär från 2.9-4.2V. Resten 16 moduler x 6 grupper, som blir 96 totalt, är då seriekopplade. Det motsvarar då på samma sätt ca 278-403V.90 kWh – 400V, 7104 total cells in 16 modules, each with 6 groups of 74 cells = 444 cells, producing 25 volts (our conjecture, using newer batteries); nominal voltage 346 VDC
85 kWh – 400V, 7104 total cells in 16 modules, each with 6 groups of 74 cells = 444 cells, producing 25 volts (our analysis from battery photos); nominal voltage 346 VDC
70 kWh – 350V 5880 total cells in 14 modules, each with 70 cells = 420 cells, producing 25 volts (our analysis and conjecture); nominal voltage 302 VDC
60 kWh – 350V, 5040 cells in 14 modules, each with 6 groups of 60 cells = 360 cells, producing 25 volts (our conjecture); nominal voltage 302 VDC
Om det är så att det är en miniminivå på spänningen på de 96 grupperna så bör det ju rimligtvis vara något variabelt detta.
Nu finns det dock inget mindre än75 kWh batteriet som bara verkar vara 5 kWh mindre än tidigare 85 kWh batterierna. Så nu blir det nog i praktiken ganska likt ändå.
Tack. Lite nördigt. Men kul. Det man får ut är ju värden från BMS'en. Så länge man har ett program som läser rätt saker så lär det ju fungera. Men har fungerat bra med TMspy som jag skrev om på bloggen. Bara provat med kabeln för bilar pre sep 2015. På äldre bilar som min så får jag ut odometer info korrekt, men inte på nyare. Dock verkar allt annat ok. Så koderna ändras nog ilte ibland. Är nog lite av ett detektivarbete för han som gör TMspy och LeafSpy gissar jag. Efter sept 2015 är det en helt ny kontakt, därför man behöver en annan kabel.Kirre skrev:
Bra jobbat Sondell, gillar verkligen sådant här![]()
Tänkte själv införskaffa utrustning och app för att mäta på min bil (70D med 75-batteri) för att lättare avgöra om jag behöver uppgradera till vintern eller ej. Är det något speciellt att tänka på inför själva mätningen för att, på ett rättvist sätt kunna jämföras med dina mätetal?
Har nu "mätt" min 70D (med 75kWh-batteriet) med hjälp av adapter, bt-dongel och TMspy-app.
Mätresultaten förvånar en aning; jag får ett Pack-värde på 73,0 kWh och har kvar 49,0 kWh när jag har SOC (enligt appen) på 67,4% (enligt bilen 69%).
När bilen var sprillans ny hade jag en rated range på 455km och nu efter 6164 km har jag en rated range på 452 km.
Vid lite googling verkar det som att man hittills har mätt på "gamla" batterier och inte på det nya 60-75kWh batteriet så det är svårt att få svar där.
Kan därför dra två möjliga slutsater av detta;
- Tesla har "glömt" att strypa mitt batteri till 70kWh
- Appen mäter batteriets totala effekt utan att ta hänsyn till mjukvarustrypningen
Oavsett om mitt batteri är ett 70 eller 75 kWh är ju 73kWh väldigt bra jämfört med de gamla 60, 70 och 85kWh-batterierna, speciellt om det dessutom finns en "reserv" på 2,5kWh

Mätresultaten förvånar en aning; jag får ett Pack-värde på 73,0 kWh och har kvar 49,0 kWh när jag har SOC (enligt appen) på 67,4% (enligt bilen 69%).
När bilen var sprillans ny hade jag en rated range på 455km och nu efter 6164 km har jag en rated range på 452 km.
Vid lite googling verkar det som att man hittills har mätt på "gamla" batterier och inte på det nya 60-75kWh batteriet så det är svårt att få svar där.
- Appen mäter batteriets totala effekt utan att ta hänsyn till mjukvarustrypningen
Oavsett om mitt batteri är ett 70 eller 75 kWh är ju 73kWh väldigt bra jämfört med de gamla 60, 70 och 85kWh-batterierna, speciellt om det dessutom finns en "reserv" på 2,5kWh

MY LR, Pearl White
Det verkar ju som det ska. Du mäter ganska säkert batteriet som det är. Alltså 75 kWh batteri. Det du få upp i appen är ju direkt från BMS. Min SOC i bilen stämmer ju inte heller med appen, men det är för att jag har en stor reserv, 3-4 kWh, i botten. De nya bilar jag sett blivit uppmätta har haft 74 kWh plus bricking buffer på 4 kWh. Du har 73 kWh + 4 kWh. Verkar rimligt.Kirre skrev:Har nu "mätt" min 70D (med 75kWh-batteriet) med hjälp av adapter, bt-dongel och TMspy-app.
Oavsett om mitt batteri är ett 70 eller 75 kWh är ju 73kWh väldigt bra jämfört med de gamla 60, 70 och 85kWh-batterierna, speciellt om det dessutom finns en "reserv" på 2,5kWh![]()
49 kWh / 0.674 = 72.7 kWh (hyfsat nära 73 kWh iaf

Sen blir det klurigt. Din 0 nivå i bilens SOC ligger ju ett par kWh över säkert (reserv). Så säg att det då blir så här:
(49-2) / 0.69 = 68.1 kWh.
Det hade varit mycket lättare om du kollade detta vid 100% SOC

- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
I denna videon kör dom tomt i en ny 60 och laddar fullt igen, får då i 62.5 kW/h, prisvärt är bara förnamnet!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Så kan man nog inte räknaSR-71-BlackBird skrev:I denna videon kör dom tomt i en ny 60 och laddar fullt igen, får då i 62.5 kW/h, prisvärt är bara förnamnet!

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Vilket alltså ff är mkt prisvärte5m1r skrev:Så kan man nog inte räknaSR-71-BlackBird skrev:I denna videon kör dom tomt i en ny 60 och laddar fullt igen, får då i 62.5 kW/h, prisvärt är bara förnamnet!
men det ligger runt 60 tillgängliga

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vi körde från 100 ner till 3% nu strax innan nyår med S60.
56,4 kWh användes under truen.
56,4 / 0,97 = 58,14kWh användbart.
Med ca 2kWh bricking protection blir det mao. strax över 60kWh batteri i vår S60
Nu vet jag ju inte om trippmätaren räknar med exakt all el-förbrukning såsom värme, data, belysning mm.
Men jag är mycket nöjd med de siffror jag ser!
Att den laddar upp till 100% igen på under en timme är inte fy skam heller!
56,4 kWh användes under truen.
56,4 / 0,97 = 58,14kWh användbart.
Med ca 2kWh bricking protection blir det mao. strax över 60kWh batteri i vår S60
Nu vet jag ju inte om trippmätaren räknar med exakt all el-förbrukning såsom värme, data, belysning mm.
Men jag är mycket nöjd med de siffror jag ser!
Att den laddar upp till 100% igen på under en timme är inte fy skam heller!
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015