ovelundkvist skrev:Tesla revolutionerar mer än vilken energibärare som ska driva bilen framåt, med AP, OTA-uppdateringar, touchinterface för alla inställningar och nu senast mobil serviceverkstad. Inget av det har med fossil-eller elektrisk drivlina att göra.
Om allt detta är så revolutionerande vet jag inte. AP-liknande funktioner, och framförallt autonoma bilar, jobbar diverse tillverkare på. Bara att Tesla har valt att låta kunderna "köra in" systemet. Jag är inte säker om det är bättre eller sämre. Bara annorlunda. Vi får se vem som är först med att ha ett system som verkligen fungerar. För ett år sedan hade jag satsat pengar på att det är Tesla. Nu skulle jag snarare satsa pengar på att det
inte är Tesla.
OTA-uppdateringar har andra också börjat med. De flesta nya bilar i det högre prissegmentet är är numera uppkopplade på ett eller annat sätt. Skillnaden är bara att man är mer restriktiv med att uppdatera bilarna. Tesla blåser ut uppdatering efter uppdatering. Oftast med lite tveksamma resultat. Det kan vara bra, men det kan också innebära att saker slutar fungera. Jag vet inte vad som hade hänt om t ex Volvo hade gjort likadant. Det hade blivit ramaskri förmodligen. Som kund vet jag alltid vad jag har, men jag vet aldrig vad jag får.
Touchinterface, okej. Men är det så revolutionerande? Det finns många som vill ha fysiska knappar istället. För känslans skull, och för att det är lättare att hitta dem utan att behöva sänka blicken. Det behöver ju inte se ut som i en Ioniq, och visst, är det lite coolt med den stora skärmen, men i ärlighetens namn vet jag inte om det är så praktiskt alla gånger. Det kommer garanterat alltid finnas folk som föredrar knappar. Och det kommer därför alltid finnas bilar med knappar. Det är jag ganska säker på.
Och så mobil serviceverkstad. Det är väl snarare än nödvändighet än en revolutionär idé. Tesla har ju inga kontraktverkstäder som kan utföra serviceärenden.