Böter/straff för dragkrok?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av deffe »

Hej,

Några enkla frågor:
Vad är straffet för att montera dragkrok på en Model S ?
Vad är straffet för att bli Stoppad när man kör med släp på en Model S?


Orsaken till min fråga är enkel, jag vill veta om det är värt att chansa. Kostar det 800kr och en rejäl utskällning så är det värt det för att kunna åka 1km var 3dje månad med släp till sopstationen.

Om straffet däremot riskerar att bli av med kortet eller annat då är det bättre att skaffa en Model X.

Hösten är här och massa grenar och saker ska iväg till tippen....
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av Jojo »

Problemet är väl mest att garantin börjar ryka. Om Du monterar dragkrok som sedan godkänns av Bilprovningen eller motsvarande företag är det inte så mycket som kan hända Dig.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av deffe »

Jojo skrev:
Problemet är väl mest att garantin börjar ryka. Om Du monterar dragkrok som sedan godkänns av Bilprovningen eller motsvarande företag är det inte så mycket som kan hända Dig.
Synd. Garantin är egentligen det som faktiskt är värt att behålla intakt. Hade risken varit en böter var 5e år på 800kr eller liknande hade jag kunnat leva med det.

Nåja, får väll hyra en skåpbil eller något =)

Detta måste vara den enda gången jag faktiskt blir lite besviken på att "elbilen" inte klarar en sådan sak, även om jag vet att det inte är själva elbilen utan just bara en dum detalj i reggbeviset som saknas.

Jag har en Leasingbil så vill inte komma på kant med bolaget heller.

tack och bock
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av blincoln »

Draget kommer aldrig godkännas av bilprovningen eftersom Model S inte är typad för drag, och det finns ingen väg runt det. Den kommer heller inte underkännas i besiktningen; det är ju en cykelhållare.

Risken att polisen ska ta dig är ju inte så hög, och straffet kan inte vara så farligt heller. Om du däremot kör i diket eller krockar så kommer nog ditt försäkringsbolag att vara tveksamma att ge dig full ersättning och det är ju verkligen den stora risken.

Jag har drag på min gamla Model S men har bara kört cyklar på det.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av Henrik Torphammar »

deffe skrev:
Hej,

Några enkla frågor:
Vad är straffet för att montera dragkrok på en Model S ?
Vad är straffet för att bli Stoppad när man kör med släp på en Model S?
Jag ser det som att försäkringsfrågan är viktigast.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av jonas »

Försäkringsfråga är nog tveksamt att den skulle påverkas, är detta något någon faktiskt vet om eller är det spekulationer ?

Som sagt, som cykelhåller förstod jag det som att den är OK? begränsningen hade ju egentligen inget med krocksäkerhet att göra endast brist på kylning för stadigvarande kraftig dragning.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av blincoln »

Försäkringsfrågan är bara spekulationer (från min sida i alla fall). Olika försäkringsbolag är väl olika villiga att leta formella fel för att slippa betala.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av Svenssons »

Bör det inte bli dagsböter? Borde ju kunna jämföras med att köra med ett släp som är för tungt för bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av LarsL »

Har ”råkat ut” för en person på Facebook som hävdar att det är tillverkaren av dragkroken som typar den. Billeverantören ska bara ange hur mycket last bilens drivlina får ta. Någon som vet hur det funkar?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av e5m1r »

LarsL skrev:
Har ”råkat ut” för en person på Facebook som hävdar att det är tillverkaren av dragkroken som typar den. Billeverantören ska bara ange hur mycket last bilens drivlina får ta. Någon som vet hur det funkar?
Stämmer men bara för bilar som är typade för drag vilket model S inte är

Det största problemet som jag ser det är att tesla kan med full rätt neka garanti på batteri och drivlina Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av pegs »

e5m1r skrev:
LarsL skrev:
Har ”råkat ut” för en person på Facebook som hävdar att det är tillverkaren av dragkroken som typar den. Billeverantören ska bara ange hur mycket last bilens drivlina får ta. Någon som vet hur det funkar?
Stämmer men bara för bilar som är typade för drag vilket model S inte är

Det största problemet som jag ser det är att tesla kan med full rätt neka garanti på batteri och drivlina Bild
Och den garantin är inget iallafall jag skulle vilja riskera för något.
Sedan suger det förstås att man inte kan sätta på drag. Det är en riktig plump i protokollet.
Har dock varit sugen på att sätta på drag bara för att kunna köra cycklar utan att behöva sätta på takstället.

Känns väldigt värdefullt alla som vill dela positiva/negativa erfarenheter av att sätta på en krok på Model S.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av Jojo »

blincoln skrev:
Draget kommer aldrig godkännas av bilprovningen eftersom Model S inte är typad för drag, och det finns ingen väg runt det. Den kommer heller inte underkännas i besiktningen; det är ju en cykelhållare.
Du kan begära en besiktning för "Enskilt Godkännande" på Bilprovningen eller likvärdig verksamhet. Kostar förmodligen multum och är knappast lönt om dragkroken enbart används sporadiskt. Att garantin påverkas negatvt är nog värst av allt.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Sedan 1 september 2013 är det nya regler som innebär att en typgodkänd personbil som får en typgodkänd dragkrok eftermonterad, inte längre behöver genomgå en registreringsbesiktning.

Fast endast under förutsättning att uppgifterna om maximal släpvagnsvikt redan finns i vägtrafikregistret.

Slår jag på en Tesla model S så finns ingen uppgift om maximal släpvagnsvikt, frågan är om det innebär 0 kg i praktiken?

Blir du stoppad av polisen borde isåfall följande inträffa:

1. Du får inte fortsätta färden.
2. Det kan klassas som överlast, och eftersom den överstiger 30% blir det alltid rapport till åklagare. Hur det bedöms vet jag inte, men böter är väl inte otänkbart.
3. Överlastavgift kan komma att debiteras, det har inget med själva straffet att göra utan behandlas separat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av LarsL »

e5m1r skrev:
LarsL skrev:
Har ”råkat ut” för en person på Facebook som hävdar att det är tillverkaren av dragkroken som typar den. Billeverantören ska bara ange hur mycket last bilens drivlina får ta. Någon som vet hur det funkar?
Stämmer men bara för bilar som är typade för drag vilket model S inte är

Det största problemet som jag ser det är att tesla kan med full rätt neka garanti på batteri och drivlina Bild
Enligt personen på Facebook ska det alls helt skötas av dragtillverkaren. Vilket ju är betydligt lättare att övertyga än Tesla. Borde vara en baggis att få ihop 1000 personer som kan tänka sig att förboka en dragkrok, liksom.

Bild
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av e5m1r »

LarsL skrev:
e5m1r skrev:
LarsL skrev:
Har ”råkat ut” för en person på Facebook som hävdar att det är tillverkaren av dragkroken som typar den. Billeverantören ska bara ange hur mycket last bilens drivlina får ta. Någon som vet hur det funkar?
Stämmer men bara för bilar som är typade för drag vilket model S inte är

Det största problemet som jag ser det är att tesla kan med full rätt neka garanti på batteri och drivlina Bild
Enligt personen på Facebook ska det alls helt skötas av dragtillverkaren. Vilket ju är betydligt lättare att övertyga än Tesla. Borde vara en baggis att få ihop 1000 personer som kan tänka sig att förboka en dragkrok, liksom.

Bild
Ett företag i danmark försökte sig på just detta men misslyckades av någon anledning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av bylund »

”Bara få godkänt från Tesla gällande max dragvikt” är nog inte så bara.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av pegs »

bylund skrev:
”Bara få godkänt från Tesla gällande max dragvikt” är nog inte så bara.
Förmodligen inte. Samtidigt, så kan det inte vara "rocket science" i och med att X har drag.

Samtidigt kan man kanske förstå om Tesla bara tycker vi borde köpa en X och hålla klaffen :-)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av Jerker »

Äsch, om inte 3:an får drag så får man vänta på att andra tillverkare tar hand om den saken. Tycker att Tesla kör racet "take it or leave it". De bestämmer vad vi kunder ska gilla och lyssnar bara på amerikanska marknaden.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av blincoln »

Jag vet att det finns flera trådar om saken, men frågan som Elon svarade "No" på var väl om dragkrok skulle vara standard på de Model 3 som beställdes nu? Han sade ju något om att konfiguratorn i stort sett bara skulle vara en färgväljare, och det lär ju inte vara för evigt.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av Svenssons »

blincoln skrev:
Jag vet att det finns flera trådar om saken, men frågan som Elon svarade "No" på var väl om dragkrok skulle vara standard på de Model 3 som beställdes nu? Han sade ju något om att konfiguratorn i stort sett bara skulle vara en färgväljare, och det lär ju inte vara för evigt.
Precis, vi vet inte alls hur en europeisk konfigurator för Model 3 kommer se ut om ett år. Jag tror inte Elon vet det heller och det samma gäller faktiskt Model S/X...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av pegs »

Låter som att det finns lite konsensus att det är garantin som är den stora show stoppern för att sätta på drag och använda det till att dra med. (Förutom att bilen faktiskt skulle kunna ta skada.)

Helt OT förstås. Förstår inte alla upprörda känslor om Model 3. Det lär hända mycket med den under de 12-18 månader det tar innan den dyker upp här. Det mesta av det kommer förmodligen att vara goda nyheter.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av Svenssons »

Farbro Blå kommer dock inte gå på konsensus här på forumet. Jag vet inte vad som gäller men själv skulle jag tycka att olovlig körning med allt som det innebär skulle vara värre än att garantin ryker om nu olovlig körning med dagsböter och indraget körkort t.ex. är möjligt alternativ.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av LarsL »

Olovligkörning blir det nog inte, om du håller dig under 3500kg. Men förmodligen vårdslöshet i trafiken vilket kan ge ordentligt straff, särskilt om det händer något. Samma med försäkring och skadestånd om det kan påvisas att det har med draget att göra. Nej, jag skulle inte våga.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av bylund »

Ett problem är väl att övervikten tas ut i procent, så går de strikt efter det så kommer ju även den lättaste vagnen ge högsta bötesbeloppet då 500 kg är rätt många procent mer än 0 kg.
Åklagarmyndigheten skrev:
Fört fordon med släpvagn trots att maximal tillåtna släpvagnsvikt överskridits med
a. 1-20 % 2000
b. 21-30 % 2500
c. 31-40 % 3000
d. 41-20 % 4000
Och det sägs att 51% och däröver rapporteras till åklagare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Böter/straff för dragkrok?

Inlägg av point1 »

bylund skrev:
Ett problem är väl att övervikten tas ut i procent, så går de strikt efter det så kommer ju även den lättaste vagnen ge högsta bötesbeloppet då 500 kg är rätt många procent mer än 0 kg.
Åklagarmyndigheten skrev:
Fört fordon med släpvagn trots att maximal tillåtna släpvagnsvikt överskridits med
a. 1-20 % 2000
b. 21-30 % 2500
c. 31-40 % 3000
d. 41-20 % 4000
Och det sägs att 51% och däröver rapporteras till åklagare.
Nja matematiskt sett är ju 500/0 odefinierat så kanske kan komma undan ändå :p


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar