Ny laddport?
Moderator: Redaktion
Ny laddport?
Verkar som att vi kan få en ny laddport på Model S och Model X inom en snar framtid. Vi kanske tom får Chademo eller CCS-EU här i Europa?
Mer info finns på:
http://www.cnbeta.com/articles/tech/660969.htm
Mer info finns på:
http://www.cnbeta.com/articles/tech/660969.htm
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Ny laddport?
Vad är det där? CHAdeMO fast annorlunda?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Ny laddport?
GBT vad jag förstår det som. Kinesisk standard.Teslaspolen skrev:Vad är det där? CHAdeMO fast annorlunda?
https://www.phoenixcontact.com/online/p ... BIS9nQSEh/
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Re: Ny laddport?
Sidan är på kinesiska och det är den kinesiska snabbladdarvarianten GB/T DC som visas. Inget som kommer komma till Europa. För våra bilar är CCS det naturliga valet, inte Chademo eller den kinesiska varianten och jag tror inte att man kommer lägga till en laddlucka i Europa liknande bilderna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ny laddport?
Dum fråga kanske men; Får CCS verkligen plats i den befintliga luckan?Svenssons skrev:och jag tror inte att man kommer lägga till en laddlucka i Europa liknande bilderna.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Re: Ny laddport?
Shit vad mycket snyggare med dagens laddlucka.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Ny laddport?
Men jag skulle nog låta funktion gå före utseende här. Hellre ladda CCS i ful lucka än inte alls.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ny laddport?
Kan nog hålla med om det. Är lite som hellre dyr laddstation än ingen möjlighet att ladda.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Ny laddport?
Skulle vara mycket smidigt med CCS ja men för detta vore det bättre att göra dagens lucka lite större, möjligtvis så att det ser ut som en liten lucka under dagens dolda lucka. Behövs ju bara lite extra utrymme under Typ 2-kontakten, inte en helt ny extra lucka. I Kina har det säkert blivit så att GB/T är standarden när det kommer till snabbladdning och kanske till och med krav på att alla bilar som kan snabbladdas måste ha denna kontakt. Då måste Tesla anpassa sig och GB/T är ju lika stor som Chademo så det är ingen liten kontakt.bylund skrev:Men jag skulle nog låta funktion gå före utseende här. Hellre ladda CCS i ful lucka än inte alls.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ny laddport?
Ja kan ju vara så att de är krav i kina och då måste man göra en ny lucka... I Europa tror jag många blir glada om de kommer CCS... Lättast för Tesla är säkert om de kan ha en standard lucka av standard storlek och sedan har man olika kontakter under beroende på marknad.Svenssons skrev:Skulle vara mycket smidigt med CCS ja men för detta vore det bättre att göra dagens lucka lite större, möjligtvis så att det ser ut som en liten lucka under dagens dolda lucka. Behövs ju bara lite extra utrymme under Typ 2-kontakten, inte en helt ny extra lucka. I Kina har det säkert blivit så att GB/T är standarden när det kommer till snabbladdning och kanske till och med krav på att alla bilar som kan snabbladdas måste ha denna kontakt. Då måste Tesla anpassa sig och GB/T är ju lika stor som Chademo så det är ingen liten kontakt.bylund skrev:Men jag skulle nog låta funktion gå före utseende här. Hellre ladda CCS i ful lucka än inte alls.
Ja gamla luckan är kanske snyggare men som sagt blir inte lika praktiskt rent produktionsmässigt när men har olika krav på olika marknader.
Undrar om Tesla kommer sätta "dubbla kontakter" även för amerikanska marknaden? Kanske Teslas tryne plus en chademo för de är väl den mest populära snabbladdnings standarden med undantag för Teslas egna kontakt?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ny laddport?
Ja, i början av året så fanns det 451735 bilar med Chadmoe, 183628 med Tesla och 119875 med CCS.chaffis75 skrev:Ja kan ju vara så att de är krav i kina och då måste man göra en ny lucka... I Europa tror jag många blir glada om de kommer CCS... Lättast för Tesla är säkert om de kan ha en standard lucka av standard storlek och sedan har man olika kontakter under beroende på marknad.Svenssons skrev:Skulle vara mycket smidigt med CCS ja men för detta vore det bättre att göra dagens lucka lite större, möjligtvis så att det ser ut som en liten lucka under dagens dolda lucka. Behövs ju bara lite extra utrymme under Typ 2-kontakten, inte en helt ny extra lucka. I Kina har det säkert blivit så att GB/T är standarden när det kommer till snabbladdning och kanske till och med krav på att alla bilar som kan snabbladdas måste ha denna kontakt. Då måste Tesla anpassa sig och GB/T är ju lika stor som Chademo så det är ingen liten kontakt.bylund skrev:Men jag skulle nog låta funktion gå före utseende här. Hellre ladda CCS i ful lucka än inte alls.
Ja gamla luckan är kanske snyggare men som sagt blir inte lika praktiskt rent produktionsmässigt när men har olika krav på olika marknader.
Undrar om Tesla kommer sätta "dubbla kontakter" även för amerikanska marknaden? Kanske Teslas tryne plus en chademo för de är väl den mest populära snabbladdnings standarden med undantag för Teslas egna kontakt?
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ny laddport?
Det naturliga vore ju om Tesla monterade en laddkontakt som följer en standard. I europa är det naturligt med CCS som även kan passa mot SuC. Men i USA har de ju målat in sig i ett hörd med sin egna laddkontakt. Dumt spår som de inte kommer ur utan en Leaflösning med en hel garagedörr för laddkontakterna.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ny laddport?
Jag ser det mer som att marknaden har målat in Tesla. Det fanns ju ingen standard när Tesla lanserade sina bilar. Nu finns det flera standarder och ingen är globalt den solklara standarden att välja.Henrik Torphammar skrev:Det naturliga vore ju om Tesla monterade en laddkontakt som följer en standard. I europa är det naturligt med CCS som även kan passa mot SuC. Men i USA har de ju målat in sig i ett hörd med sin egna laddkontakt. Dumt spår som de inte kommer ur utan en Leaflösning med en hel garagedörr för laddkontakterna.
Europa är väl det minsta bekymret i och med att det bara behövs läggas till ett par pinnar till dagens kontakt, vill man ändå nyttja Chademo som dock oftast finns på samma platser som CCS så får man köra med adaptern. Kina har de löst nu i och med laddlucka för GB/T och Typ 2/SuC och tidigare medföljande adaptern för GB/T. USA är väl där som det är mest osäkert hur de ska få en snygg, smidig och bra lösning med SuC/Chademo/CCS.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ny laddport?
Flera tillverkare presenterade CCS redan hösten 2011 men Tesla kanske redan hade sin laddkontakt mm färdig redan då nästan ett år innan lansering. Dock så var den då designad för endast 50 kW så kanske tyckte Tesla detta var för lite så därför v@lde de att göra/behålla den de tagit fram.Svenssons skrev:Jag ser det mer som att marknaden har målat in Tesla. Det fanns ju ingen standard när Tesla lanserade sina bilar. Nu finns det flera standarder och ingen är globalt den solklara standarden att välja.Henrik Torphammar skrev:Det naturliga vore ju om Tesla monterade en laddkontakt som följer en standard. I europa är det naturligt med CCS som även kan passa mot SuC. Men i USA har de ju målat in sig i ett hörd med sin egna laddkontakt. Dumt spår som de inte kommer ur utan en Leaflösning med en hel garagedörr för laddkontakterna.
Europa är väl det minsta bekymret i och med att det bara behövs läggas till ett par pinnar till dagens kontakt, vill man ändå nyttja Chademo som dock oftast finns på samma platser som CCS så får man köra med adaptern. Kina har de löst nu i och med laddlucka för GB/T och Typ 2/SuC och tidigare medföljande adaptern för GB/T. USA är väl där som det är mest osäkert hur de ska få en snygg, smidig och bra lösning med SuC/Chademo/CCS.
Red@n 2010 gick några tillverkare ihop och tog CHadeMo så även den fanns innan Tesla började producera Model S men den var begränsad till 62,5 kW.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combine ... ing_System
Re: Ny laddport?
Jag pratade om standarder. IEC-62196-3 DC-laddning standardiserades inte förrän 19 juni 2014 som jag uppfattar det som. Gäller både CCS och Chademo. Då hade Tesla redan hunnit leverera ganska många bilar och de första dryga 100 Superchargers hade redan kommit upp.vigge50 skrev:Flera tillverkare presenterade CCS redan hösten 2011 men Tesla kanske redan hade sin laddkontakt mm färdig redan då nästan ett år innan lansering. Dock så var den då designad för endast 50 kW så kanske tyckte Tesla detta var för lite så därför v@lde de att göra/behålla den de tagit fram.Svenssons skrev:Jag ser det mer som att marknaden har målat in Tesla. Det fanns ju ingen standard när Tesla lanserade sina bilar. Nu finns det flera standarder och ingen är globalt den solklara standarden att välja.Henrik Torphammar skrev:Det naturliga vore ju om Tesla monterade en laddkontakt som följer en standard. I europa är det naturligt med CCS som även kan passa mot SuC. Men i USA har de ju målat in sig i ett hörd med sin egna laddkontakt. Dumt spår som de inte kommer ur utan en Leaflösning med en hel garagedörr för laddkontakterna.
Europa är väl det minsta bekymret i och med att det bara behövs läggas till ett par pinnar till dagens kontakt, vill man ändå nyttja Chademo som dock oftast finns på samma platser som CCS så får man köra med adaptern. Kina har de löst nu i och med laddlucka för GB/T och Typ 2/SuC och tidigare medföljande adaptern för GB/T. USA är väl där som det är mest osäkert hur de ska få en snygg, smidig och bra lösning med SuC/Chademo/CCS.
Red@n 2010 gick några tillverkare ihop och tog CHadeMo så även den fanns innan Tesla började producera Model S men den var begränsad till 62,5 kW.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combine ... ing_System
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Ny laddport?
Samtidigt så valde man ju inte gristrynet i Europa utan valde en standard kontakt. Varför man inte gjorde samma i USA är ju en gåta som jag tror de valde fel svar på. Bilarna borde för det första sett likadana ut över allt och för det andra med typ2 i alla.Svenssons skrev:Jag pratade om standarder. IEC-62196-3 DC-laddning standardiserades inte förrän 19 juni 2014 som jag uppfattar det som. Gäller både CCS och Chademo. Då hade Tesla redan hunnit leverera ganska många bilar och de första dryga 100 Superchargers hade redan kommit upp.vigge50 skrev:Flera tillverkare presenterade CCS redan hösten 2011 men Tesla kanske redan hade sin laddkontakt mm färdig redan då nästan ett år innan lansering. Dock så var den då designad för endast 50 kW så kanske tyckte Tesla detta var för lite så därför v@lde de att göra/behålla den de tagit fram.Svenssons skrev:Jag ser det mer som att marknaden har målat in Tesla. Det fanns ju ingen standard när Tesla lanserade sina bilar. Nu finns det flera standarder och ingen är globalt den solklara standarden att välja.Henrik Torphammar skrev:Det naturliga vore ju om Tesla monterade en laddkontakt som följer en standard. I europa är det naturligt med CCS som även kan passa mot SuC. Men i USA har de ju målat in sig i ett hörd med sin egna laddkontakt. Dumt spår som de inte kommer ur utan en Leaflösning med en hel garagedörr för laddkontakterna.
Europa är väl det minsta bekymret i och med att det bara behövs läggas till ett par pinnar till dagens kontakt, vill man ändå nyttja Chademo som dock oftast finns på samma platser som CCS så får man köra med adaptern. Kina har de löst nu i och med laddlucka för GB/T och Typ 2/SuC och tidigare medföljande adaptern för GB/T. USA är väl där som det är mest osäkert hur de ska få en snygg, smidig och bra lösning med SuC/Chademo/CCS.
Red@n 2010 gick några tillverkare ihop och tog CHadeMo så även den fanns innan Tesla började producera Model S men den var begränsad till 62,5 kW.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combine ... ing_System
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Ny laddport?
Standard handlar väl alltid om politik? <-- s k erotisk fråga, inget svar förväntas.
Re: Ny laddport?
Det har varit uppe på flera videoklipp om Teslas historia och det som då har sagts var från början var det tänkt att ha samma kontakt till Europa som i USA men de tänkte om i sista stund eftersom det faktiskt fanns en standard som började få fotfäste och det var ju Menekes Typ 2 för AC-laddning som hade blivit en standard 13 oktober 2011. Denna hade visserligen blivit standard innan första Model S levererades i USA men det var så pass sent i utvecklingen av Model S och gällde inte USA så därför gjorde man sig inte besväret att försena produktion och ändra kontakt för den amerikanska marknaden.Henrik Torphammar skrev:
Samtidigt så valde man ju inte gristrynet i Europa utan valde en standard kontakt. Varför man inte gjorde samma i USA är ju en gåta som jag tror de valde fel svar på. Bilarna borde för det första sett likadana ut över allt och för det andra med typ2 i alla.
Detta kan ha påverkat Tesla också: http://www.mennekes.de/uploads/media/Ty ... ter_01.pdf
Det verkar som Tesla offentliggjorde att europabilarna skulle ha Mennekes Typ 2 i augusti 2013. :
http://evtv.me/2013/08/scotty-we-need-more-power/
Erotisk fråga?Lessmog skrev:Standard handlar väl alltid om politik? <-- s k erotisk fråga, inget svar förväntas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ny laddport?
Cicero var ju känd för sin erotik redan för typ 2000 år sedan... Eller var det nåt annat?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19