Begagnad Model S via Tesla
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 08 nov 2015 17:24
Re: Begagnad Model S via Tesla
Börjar ge upp idéen om Tesla. Pratade med IF försäkring. Dom skulle ha 4800kr månaden för en helförsäkring på en liknande S 2014 års modell.
Va är det frågan om?
Va är det frågan om?
Re: Begagnad Model S via Tesla
Hör med Sixt om en finansiell leasing om du har möjlighet genom eget bolag. De har bra pris på försäkring! Strax över 300 kr/mån för halv och skulle bli ca 600 kr/mån för hel sedan på min. Då får du dessutom ny bil
2016 Model S 75
Re: Begagnad Model S via Tesla
Jag betalade strax under 10 om året för helförsäkring av en 2014 på LF Skåne. Det finns rimliga försäkringar, men en del bolag vill helt enkelt inte.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: Begagnad Model S via Tesla
Prova med Trygg vad ni får för erbjudande där. Dyrt med företag men helt ok privat:
https://www.trygghansa.se/campaign/bran ... tesla.aspx
https://www.trygghansa.se/campaign/bran ... tesla.aspx
Re: Begagnad Model S via Tesla
Behövs helförsäkring när man köper genom tesla?
Enligt texten i "begränsade nybilsgarantin" finns olycka med, visserligen två gånger.
"Denna begränsade nybilsgaranti omfattar inte några fordonsskador eller funktionsfel som direkt
eller indirekt har orsakats av, på grund av eller till följd av normalt slitage, missbruk, felaktig
användning, försumlighet, olycka, felaktigt underhåll, drift, förvaring eller transport, inklusive, men
inte begränsat till något av följande:
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;"
Enligt texten i "begränsade nybilsgarantin" finns olycka med, visserligen två gånger.
"Denna begränsade nybilsgaranti omfattar inte några fordonsskador eller funktionsfel som direkt
eller indirekt har orsakats av, på grund av eller till följd av normalt slitage, missbruk, felaktig
användning, försumlighet, olycka, felaktigt underhåll, drift, förvaring eller transport, inklusive, men
inte begränsat till något av följande:
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;"
Re: Begagnad Model S via Tesla
Att köra en XC60 känns för mig som att köra en buss.stevengerrard skrev:Fördel nackdel kontra en xc60?Quix skrev:Jag är super nöjd med Teslan som familjebil.
Massor av utrymme och går tyst men roligt.
Har kört Volvo V70/v60/Xc60 innan känns som att det är mycket mer utrymme i min modell S.
Frugan är kär i Volvo (uppväxt i Göteborg ), måste ha mig några bra argument
Teslan känns mycket mer sportig och den är smidigare att manövrera.
Sen känner jag mig som en mindre miljöbov då jag tar Teslan till Ica än när jag åkte disel..
Att köra Tesla känns som att köra en framtidsbil när man sätter sig i en Volvo numera är det som att åka 240.
Model 3 LR
Model X P100DL (såld)
Model X 100D (såld)
Model S 100D (såld)
Model S 85D (såld)
Model X P100DL (såld)
Model X 100D (såld)
Model S 100D (såld)
Model S 85D (såld)
Re: Begagnad Model S via Tesla
Nej, med nybilsgarantin från Tesla så behöver man väl egentligen inte helförsäkring. Men självrisken man brukar få betala med sådan garanti är oftast inte rolig. @jocke73 var det väl som fick stenskott på glastaket och fick en självrisk på 15000 kr för vagnskadan (som det räknas som)?
Edit: Eller vad heter det, vagnskadegarantin, va? Gäller den även för begagnade bilar?
Edit: Eller vad heter det, vagnskadegarantin, va? Gäller den även för begagnade bilar?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: Begagnad Model S via Tesla
På svensksålda bilar ingår vagnskadegaranti i 3 år. Det gör att man bara behöver halvförsäkring. Detta är ett svenskt fenomen och det ingår inte om man köper i bil utomlands och importerar.
Jag skulle verkligen rekommendera helförsäkring om man köpt en utlandssåld Tesla.
Nybilsgarantin gäller fabrikationsfel och kvalitetsbrister. Vagnskadeförsäkringen gäller olyckor och vandalisering.
Jag skulle verkligen rekommendera helförsäkring om man köpt en utlandssåld Tesla.
Nybilsgarantin gäller fabrikationsfel och kvalitetsbrister. Vagnskadeförsäkringen gäller olyckor och vandalisering.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Begagnad Model S via Tesla
Nu blev det lite fel.blincoln skrev:Man köper dem helt osedda. Har de gått mindre än 8000 mil får de 8000 ytterligare mil och fyra år garanti; har de gått längre får de 4000 mil och två år.
Har bilen passerat 8000 på mätaren så gäller garantin i 2 år eller tills mätaren når 16000 mil.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Begagnad Model S via Tesla
Är inte denna text samma som vagnskada?bylund skrev:På svensksålda bilar ingår vagnskadegaranti i 3 år. Det gör att man bara behöver halvförsäkring. Detta är ett svenskt fenomen och det ingår inte om man köper i bil utomlands och importerar.
Jag skulle verkligen rekommendera helförsäkring om man köpt en utlandssåld Tesla.
Nybilsgarantin gäller fabrikationsfel och kvalitetsbrister. Vagnskadeförsäkringen gäller olyckor och vandalisering.
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;
Detta står i texten för begränsad nybilsgaranti såld från Tesla sverige.
Re: Begagnad Model S via Tesla
Precis, och jag tolkar det i citatet ovan som en del av vad den inte täcker.tomla skrev:Är inte denna text samma som vagnskada?bylund skrev:På svensksålda bilar ingår vagnskadegaranti i 3 år. Det gör att man bara behöver halvförsäkring. Detta är ett svenskt fenomen och det ingår inte om man köper i bil utomlands och importerar.
Jag skulle verkligen rekommendera helförsäkring om man köpt en utlandssåld Tesla.
Nybilsgarantin gäller fabrikationsfel och kvalitetsbrister. Vagnskadeförsäkringen gäller olyckor och vandalisering.
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;
Detta står i texten för begränsad nybilsgaranti såld från Tesla sverige.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Begagnad Model S via Tesla
Jag tolkar det som att det täcker.bylund skrev:Precis, och jag tolkar det i citatet ovan som en del av vad den inte täcker.tomla skrev:Är inte denna text samma som vagnskada?bylund skrev:På svensksålda bilar ingår vagnskadegaranti i 3 år. Det gör att man bara behöver halvförsäkring. Detta är ett svenskt fenomen och det ingår inte om man köper i bil utomlands och importerar.
Jag skulle verkligen rekommendera helförsäkring om man köpt en utlandssåld Tesla.
Nybilsgarantin gäller fabrikationsfel och kvalitetsbrister. Vagnskadeförsäkringen gäller olyckor och vandalisering.
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;
Detta står i texten för begränsad nybilsgaranti såld från Tesla sverige.
Det står under "men inte begränsat till något av följande:"
Men det står olycka ovanför ochså så jag är fortfarande osäker.
________________________________________________
Denna begränsade nybilsgaranti omfattar inte några fordonsskador eller funktionsfel som direkt
eller indirekt har orsakats av, på grund av eller till följd av normalt slitage, missbruk, felaktig
användning, försumlighet, olycka, felaktigt underhåll, drift, förvaring eller transport, inklusive, men
inte begränsat till något av följande:
• Uraktlåtenhet att ta fordonet till ett Tesla Service Center eller en auktoriserad Teslareparationsverkstad
när en defekt som omfattas av denna begränsade nybilsgaranti upptäcks
inom den tidsperiod som fastställts i den lokala lagstiftningen;
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;
_______________________________________________
Re: Begagnad Model S via Tesla
Min fetning. Jag tycker att det är tydligt att det inte ingår i garantin. Men täcks alltså av vagnskadeförsäkringen (som denna text inte handlar om)tomla skrev:
Jag tolkar det som att det täcker.
Det står under "men inte begränsat till något av följande:"
Men det står olycka ovanför ochså så jag är fortfarande osäker.
________________________________________________
Denna begränsade nybilsgaranti omfattar inte några fordonsskador eller funktionsfel som direkt
eller indirekt har orsakats av, på grund av eller till följd av normalt slitage, missbruk, felaktig
användning, försumlighet, olycka, felaktigt underhåll, drift, förvaring eller transport, inklusive, men
inte begränsat till något av följande:
• Uraktlåtenhet att ta fordonet till ett Tesla Service Center eller en auktoriserad Teslareparationsverkstad
när en defekt som omfattas av denna begränsade nybilsgaranti upptäcks
inom den tidsperiod som fastställts i den lokala lagstiftningen;
• Olyckor, kollisioner, eller föremål som slår mot fordonet;
_______________________________________________
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 08 nov 2015 17:24
Re: Begagnad Model S via Tesla
Har nu kollat runt under dagen. Det regnumret jag använde som referensvärde hade en ovanligt hög motoreffekt. Moderna Försäkringar ville inte ens försäkra den förutom en trafikförsäkring förstås.blincoln skrev:Jag betalade strax under 10 om året för helförsäkring av en 2014 på LF Skåne. Det finns rimliga försäkringar, men en del bolag vill helt enkelt inte.
Efter att ha provat några andra regnr (med lägre motoreffekt 69kW) så fick jag mer normala försäkringar. 12000 på trygg hansa (utan rabatter).
Om jag nu importerar en bil, finns det något sätt att ta reda på motoreffekten innan man bokar den?
Omvandlar Transportverket motoreffekten när man reggar den i Sverige, eller fick du behålla samma motoreffekt som var angiven i Tyskland?
Väldigt märkligt alltihop, och jag förstår inte logiken med motoreffekten. Likadan modell och likadan årsmodell kan skilja 2000kr i månaden?
Re: Begagnad Model S via Tesla
Det här med priserna på försäkring av en Tesla tror jag ingen förstår riktigt.
Jag själv fick bäst pris hos Tre Kronor via Swedbank.
Jag själv fick bäst pris hos Tre Kronor via Swedbank.
Re: Begagnad Model S via Tesla
Nu när det är kallare ute + att jag inte har egen laddmöjlighet vid min parkering gör att jag landar rätt högt. 240ish nu när det är runt 5 grader ute vid tiden jag kör.stevengerrard skrev:Tack Jensa! Nu såg jag din länk till tråden om import via Tesla. Läste den förut men förstod aldrig att det var import via Tesla. Grabbarna verkar tävla i nått sorts akronym-VM, så jag missade det helt enkelt. Är förhållandevis ny här på forumet.
Håller med dig angående miljön. Förutom drivmedelskostnader så är ju drömmen att kunna visa för dom unga tjejerna att pappa ändå var en "early adopter" och tänkte på miljön med elbil. Sen är ju bilen cool också, så mitt ego får sig en boost
Vad snittar ni i förbrukningen btw? Hur långt kommer man med 85 på motorväg?
Ska susa upp till Norrland, Stöten och GBG lite titt som tätt, så är ju rätt bra att veta hur ofta man behöver ladda.
Säljaren på Telefon pratade om att han var nere på 180W/km , med sin 70D
När det var varmt ute körde jag tur och retur stockholm-uppsala på 155 . När det var tokblött på vägen och kallt ute låg jag på 270 :S. Så vädret avgör verkligen.
Fråga Trygg-hansa om "insure my tesla". bör kunna landa på runt 10.000-15.000 för halv och 20.000-30.000 för hel. Det relativt låga förmånsvärdet + höga försäkrings- och servicekostnaderna gör att bilen är klart dyr att äga privat, men mycket mer hanterbar att ha på företag.stevengerrard skrev:Börjar ge upp idéen om Tesla. Pratade med IF försäkring. Dom skulle ha 4800kr månaden för en helförsäkring på en liknande S 2014 års modell.
Va är det frågan om?
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 08 nov 2015 17:24
Re: Begagnad Model S via Tesla
Har dock inget bolag med cashflow. Bara ett "holdingbolag" som jag inte gör något aktivt med.GiGurra skrev:Fråga Trygg-hansa om "insure my tesla". bör kunna landa på runt 10.000-15.000 för halv och 20.000-30.000 för hel. Det relativt låga förmånsvärdet + höga försäkrings- och servicekostnaderna gör att bilen är klart dyr att äga privat, men mycket mer hanterbar att ha på företag.
Det känns inte som att jag kan trycka in privata pengar i det för att göra det här med Teslan förmånligt?
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Begagnad Model S via Tesla
I maj 2015 så började Transportstyrelsen att registrera Model S med en avsevärt högre effekt än tidigare. Om det var Tesla som tillhandahöll dessa siffror eller om de själva ändrade förfarandet vid effektberäkningar är en aning osäkert... Hur som helst, vill du ha en billigare försäkring så lönar det sig att söka en bil som registrerades senast början av maj 2015. Hur detta fungerar vid import är det väl ingen som vet säkert. Rimligen ska effekten från ett annat EU-land följa bilen men man vet ju aldrig med Svenska myndigheter.stevengerrard skrev:Har nu kollat runt under dagen. Det regnumret jag använde som referensvärde hade en ovanligt hög motoreffekt. Moderna Försäkringar ville inte ens försäkra den förutom en trafikförsäkring förstås.blincoln skrev:Jag betalade strax under 10 om året för helförsäkring av en 2014 på LF Skåne. Det finns rimliga försäkringar, men en del bolag vill helt enkelt inte.
Efter att ha provat några andra regnr (med lägre motoreffekt 69kW) så fick jag mer normala försäkringar. 12000 på trygg hansa (utan rabatter).
Om jag nu importerar en bil, finns det något sätt att ta reda på motoreffekten innan man bokar den?
Omvandlar Transportverket motoreffekten när man reggar den i Sverige, eller fick du behålla samma motoreffekt som var angiven i Tyskland?
Väldigt märkligt alltihop, och jag förstår inte logiken med motoreffekten. Likadan modell och likadan årsmodell kan skilja 2000kr i månaden?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Begagnad Model S via Tesla
Så här verkar det gå till vid import (av egen färsk erfarenhet): Registreringsbesiktningen görs av en "besiktningsingenjör" (eller liknande titel, inte många på varje besiktningsfirma har den). Hen fyller i de siffror som ska gälla i det svenska registret för just din bil, och utgår typiskt från CoC-dokumentet som man får med bilen när man importerar från EU.
I mitt CoC stod 158 kW för en 90D, vilket ju är knas - men hade varit bra för de ännu knasigare försäkringsbolagen som bryr sig om siffran. Besiktningsingenjören tittade på siffran och sa att "ja, här står det ju 158 och det är ju fel så jag fyller i det rätta som står på alla likadan bilar i Sverige", d.v.s 386 kW. Så det verkar rätt mycket upp till enskilda personers omdöme/beslut.
I mitt CoC stod 158 kW för en 90D, vilket ju är knas - men hade varit bra för de ännu knasigare försäkringsbolagen som bryr sig om siffran. Besiktningsingenjören tittade på siffran och sa att "ja, här står det ju 158 och det är ju fel så jag fyller i det rätta som står på alla likadan bilar i Sverige", d.v.s 386 kW. Så det verkar rätt mycket upp till enskilda personers omdöme/beslut.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 08 nov 2015 17:24
Re: Begagnad Model S via Tesla
Ok. Det verkar vara lite tombola kring detta. Får se om jag kan hitta en svensk bil med låg effekt istället, så har jag råd att ha den ocksåblincoln skrev:Så här verkar det gå till vid import (av egen färsk erfarenhet): Registreringsbesiktningen görs av en "besiktningsingenjör" (eller liknande titel, inte många på varje besiktningsfirma har den). Hen fyller i de siffror som ska gälla i det svenska registret för just din bil, och utgår typiskt från CoC-dokumentet som man får med bilen när man importerar från EU.
I mitt CoC stod 158 kW för en 90D, vilket ju är knas - men hade varit bra för de ännu knasigare försäkringsbolagen som bryr sig om siffran. Besiktningsingenjören tittade på siffran och sa att "ja, här står det ju 158 och det är ju fel så jag fyller i det rätta som står på alla likadan bilar i Sverige", d.v.s 386 kW. Så det verkar rätt mycket upp till enskilda personers omdöme/beslut.
Re: Begagnad Model S via Tesla
Jupp, jag fick stenskott på glastaket... Dock är självrisken 8400 på vagnskadegarantin. Jag hade lite tur och fick skadan godkänd genom Trafikförsäkringsföreningen och då blev självrisken mycket mer modesta 2240:-!blincoln skrev:Nej, med nybilsgarantin från Tesla så behöver man väl egentligen inte helförsäkring. Men självrisken man brukar få betala med sådan garanti är oftast inte rolig. @jocke73 var det väl som fick stenskott på glastaket och fick en självrisk på 15000 kr för vagnskadan (som det räknas som)?
Edit: Eller vad heter det, vagnskadegarantin, va? Gäller den även för begagnade bilar?
Kan dock bara tala väl om TryggHansa och deras försäkring nu. 7300/halv/helår ger jag nu för min bil (S 70D - 15).
(Bilen blir förmodligen till salu snart BTW... )
/Jocke
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Begagnad Model S via Tesla
Låter som en bra idé tycker jagstevengerrard skrev:Ok. Det verkar vara lite tombola kring detta. Får se om jag kan hitta en svensk bil med låg effekt istället, så har jag råd att ha den ocksåblincoln skrev:Så här verkar det gå till vid import (av egen färsk erfarenhet): Registreringsbesiktningen görs av en "besiktningsingenjör" (eller liknande titel, inte många på varje besiktningsfirma har den). Hen fyller i de siffror som ska gälla i det svenska registret för just din bil, och utgår typiskt från CoC-dokumentet som man får med bilen när man importerar från EU.
I mitt CoC stod 158 kW för en 90D, vilket ju är knas - men hade varit bra för de ännu knasigare försäkringsbolagen som bryr sig om siffran. Besiktningsingenjören tittade på siffran och sa att "ja, här står det ju 158 och det är ju fel så jag fyller i det rätta som står på alla likadan bilar i Sverige", d.v.s 386 kW. Så det verkar rätt mycket upp till enskilda personers omdöme/beslut.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Begagnad Model S via Tesla
Blir det en 90d med ap2?Jocke73 skrev:Jupp, jag fick stenskott på glastaket... Dock är självrisken 8400 på vagnskadegarantin. Jag hade lite tur och fick skadan godkänd genom Trafikförsäkringsföreningen och då blev självrisken mycket mer modesta 2240:-!blincoln skrev:Nej, med nybilsgarantin från Tesla så behöver man väl egentligen inte helförsäkring. Men självrisken man brukar få betala med sådan garanti är oftast inte rolig. @jocke73 var det väl som fick stenskott på glastaket och fick en självrisk på 15000 kr för vagnskadan (som det räknas som)?
Edit: Eller vad heter det, vagnskadegarantin, va? Gäller den även för begagnade bilar?
Kan dock bara tala väl om TryggHansa och deras försäkring nu. 7300/halv/helår ger jag nu för min bil (S 70D - 15).
(Bilen blir förmodligen till salu snart BTW... )
/Jocke
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Begagnad Model S via Tesla
Det skulle smaka. Du lär nog hinna sälja den innan jag har sålt min.Tars skrev:Blir det en 90d med ap2?Jocke73 skrev:Jupp, jag fick stenskott på glastaket... Dock är självrisken 8400 på vagnskadegarantin. Jag hade lite tur och fick skadan godkänd genom Trafikförsäkringsföreningen och då blev självrisken mycket mer modesta 2240:-!blincoln skrev:Nej, med nybilsgarantin från Tesla så behöver man väl egentligen inte helförsäkring. Men självrisken man brukar få betala med sådan garanti är oftast inte rolig. @jocke73 var det väl som fick stenskott på glastaket och fick en självrisk på 15000 kr för vagnskadan (som det räknas som)?
Edit: Eller vad heter det, vagnskadegarantin, va? Gäller den även för begagnade bilar?
Kan dock bara tala väl om TryggHansa och deras försäkring nu. 7300/halv/helår ger jag nu för min bil (S 70D - 15).
(Bilen blir förmodligen till salu snart BTW... )
/Jocke
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Först ska förarsätet bytas på garanti. Sätet har inte kommit än trots fyra veckors väntan... Sen skulle bilen servas samtidigt var tanken. Sköt på det för att slippa två turer till SC.
/Jocke
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Re: Begagnad Model S via Tesla
Jo, mycket hänger på personen. Jag importerade två nya BMW för några år sen. På den första fyllde han i att bilen aldrig varit registrerad i nåt annat land än Sverige. På den andra sattes ett datum för registrering i ursprungslandet trots att det egentligen var fel. Jag köpt bilen utan moms helt ny och fick exportskyltar direkt. Dvs den var aldrig nånsin registrerad i ursprungslandet. Det spelade väl ingen större roll då båda flaggades som importbilar dock.blincoln skrev:Så här verkar det gå till vid import (av egen färsk erfarenhet): Registreringsbesiktningen görs av en "besiktningsingenjör" (eller liknande titel, inte många på varje besiktningsfirma har den). Hen fyller i de siffror som ska gälla i det svenska registret för just din bil, och utgår typiskt från CoC-dokumentet som man får med bilen när man importerar från EU.
I mitt CoC stod 158 kW för en 90D, vilket ju är knas - men hade varit bra för de ännu knasigare försäkringsbolagen som bryr sig om siffran. Besiktningsingenjören tittade på siffran och sa att "ja, här står det ju 158 och det är ju fel så jag fyller i det rätta som står på alla likadan bilar i Sverige", d.v.s 386 kW. Så det verkar rätt mycket upp till enskilda personers omdöme/beslut.