Lastutrymme jämförelselista

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Lastutrymme jämförelselista

Inlägg av thomas76 »

Skulle vara kul att om det finns en tabell som jämför lastutrymmet mellan model S/X och vanliga fosilbilar.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Lastutrymme jämförelselista

Inlägg av Kulingen »

thomas76 skrev:
Skulle vara kul att om det finns en tabell som jämför lastutrymmet mellan model S/X och vanliga fosilbilar.
Nya Volvo V90
560 - 1 526

Tesla S
895 – 1 645
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Lastutrymme jämförelselista

Inlägg av Tars »

Kulingen skrev:
thomas76 skrev:
Skulle vara kul att om det finns en tabell som jämför lastutrymmet mellan model S/X och vanliga fosilbilar.
Nya Volvo V90
560 - 1 526

Tesla S
895 – 1 645
Gissar att frunken inte är medräknad.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Lastutrymme jämförelselista

Inlägg av Jensa »

och utrymmet under lastgolvet i bagaget (om man inte har extrastolarna)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Lastutrymme jämförelselista

Inlägg av Kulingen »

Helvete.... nu satt ni mig på pottkanten :o
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Lastutrymme jämförelselista

Inlägg av Tars »

Kulingen skrev:
Helvete.... nu satt ni mig på pottkanten Bild
Nejdå. Men det är en bra jämförelse att en stor bil som v90 har sämre lastutrymme, utan att räkna in teslans frunk och undergolvetytrymmet.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Lastutrymme jämförelselista

Inlägg av Jensa »

En vanlig missuppfattning från folk är:
"Jaha, men nu får ni lite svårare att packa då?" och sen ska man dra förklaringen att: "nej, här packar jag mer än i någon annan kombi jag haft!". Och får svaret, "jaha"
Man förstår inte att det är så stor plats ens när man tittar in i bagaget, var tar allt vägen? :o
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Lastutrymme jämförelselista

Inlägg av bylund »

Sedan säger ju liter inte allt. Formen på det man tänker transportera och på utrymmet är ju rätt viktigt också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Lastutrymme jämförelselista

Inlägg av Kulingen »

bylund skrev:
Sedan säger ju liter inte allt. Formen på det man tänker transportera och på utrymmet är ju rätt viktigt också.
Har man råd och köpa en Tesla så har man nog råd att anlita en fraktfirma så slipper man bekymret med att släpa och om det nu finns plats 8-)
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Lastutrymme jämförelselista

Inlägg av Svenssons »

Kulingen skrev:
bylund skrev:
Sedan säger ju liter inte allt. Formen på det man tänker transportera och på utrymmet är ju rätt viktigt också.
Har man råd och köpa en Tesla så har man nog råd att anlita en fraktfirma så slipper man bekymret med att släpa och om det nu finns plats 8-)
Inte alls säkert. Kan ju vara så att man spenderat en hel del av ens pengar på Teslan...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Lastutrymme jämförelselista

Inlägg av Foluke »

bylund skrev:
Sedan säger ju liter inte allt. Formen på det man tänker transportera och på utrymmet är ju rätt viktigt också.
Jag vill minnas att jag sett någon som fraktat två resårsängar i Model S, på tal om utrymme. En " lastbil" som i andra sammanhang "tävlar" mot tvåsitsiga muskelfossiler.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Lastutrymme jämförelselista

Inlägg av frippe »

Finns följande sida för jämförelse mellan bilars storlek, både yttermått som bagagerumsvolym.
http://se.automobiledimension.com/model ... del-s-2013
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Re: Lastutrymme jämförelselista

Inlägg av Verdi »

Kulingen skrev:
thomas76 skrev:
Skulle vara kul att om det finns en tabell som jämför lastutrymmet mellan model S/X och vanliga fosilbilar.
Nya Volvo V90
560 - 1 526

Tesla S
895 – 1 645
Värt att nämna i sammanhanget är att volymen i en kombi bara räknas upp insynsskyddshöjd typ. Lastar man upp till taket får man in mycket mer.

Dock är Model S tillräckligt stor i bagaget för att ersätta en stor kombi utan problem ändå. Men rätt ska vara rätt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Lastutrymme jämförelselista

Inlägg av mati »

Verdi skrev:

Värt att nämna i sammanhanget är att volymen i en kombi bara räknas upp insynsskyddshöjd typ. Lastar man upp till taket får man in mycket mer.
Men denna regel gäller väl även Model S?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Lastutrymme jämförelselista

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:

Värt att nämna i sammanhanget är att volymen i en kombi bara räknas upp insynsskyddshöjd typ. Lastar man upp till taket får man in mycket mer.
Men denna regel gäller väl även Model S?
Yes. Men i Model S finns inte samma utrymme ovanför hatthyllan. Dessutom finns det inget lastnät så man kan inte packa vad som helst där av säkerhetsskäl. Men visst, i somras när vi drog på semester lämnade vi hatthyllan hemma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Lastutrymme jämförelselista

Inlägg av mati »

Nackstöden i Model S fungerar ju i princip på samma sätt som ett lastgaller. Det är så lite plats mellan dem och taket att lite grövre föremål eller hundar inte kan ta sig igenom. Jag vet inte om det verkligen är så att takhöjden där bak är så mycket mindre än i en kombibil. Längst bak inser jag att det är så, i och med den sluttande rutan, men bakom sätet tror jag inte att skillnaden är så stor som ögat tror. Jag har ju mina stora hundar som måttstock. Det var i princip bara i min Mazda CX-5 där de kunde stå upp. Och i Teslan. Så konstigt det än låter. I kombibilarna av märke Volvo gick det bara med nöd och näppe, vilket troligen beror på att golvet är ganska högt.
Jag tror iofs också att det fyrkantiga kombi-formatet oftast är mer praktiskt än Teslas kupéform, men skillnaden är mindre än man tror. Oftast säger man att "det där går nog inte in" och så blir man varje gång förvånad hur extremt mycket plats som finns tillgänglig i Model S. Det är just tack vare den otroliga lastningsförmågan att man ändå på något sätt klarar sig utan dragkrok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Lastutrymme jämförelselista

Inlägg av Kilowatt »

Foluke skrev:
bylund skrev:
Sedan säger ju liter inte allt. Formen på det man tänker transportera och på utrymmet är ju rätt viktigt också.
Jag vill minnas att jag sett någon som fraktat två resårsängar i Model S, på tal om utrymme. En " lastbil" som i andra sammanhang "tävlar" mot tvåsitsiga muskelfossiler.
Japp, jag fick in två 90-sängars resårbottnar i min Model S på väg hem från IKEA :)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Skriv svar