Hej igen forumet.
Nu har jag kunnat testa lite mer på detta tema. Testerna är gjorda på en bakhjulsdriven modell S 85 från tidigt 2014.
Om bilen svänger skarpt på halt underlag och regenererar ca 25 kW eller mer, orsakar detta en bakhjulssladd. Effekten är likadan som en handbromssväng på bilar med manuell handbroms
.
Framhjulen morrar en del när detta händer. Kan det vara "Stability control" som jobbar?
Antispinnsystemet jobbar en del även vid regen, men inte alls lika effektivt som vid acceleration.
För att häva sladden är det bästa att försöka hålla gaspedalen "i mitten", dvs. där man varken regenererar eller gasar utan rullar fritt. Det är ju detta som bäst motsvarar att koppla ur på en elbil.
Måste man välja mellan att gasa och bromsa kan sladden hävas lättare av att gasa, eftersom antispinnsystemet funkar bättre vid acceleration än vid regen. Detta förutsätter ju dock att det finns utrymme att öka farten på.
Vid låga farter är det dock troligt att bilen stannar strax, i och med att regen också sänker farten på bilen.
Detta är mina resultat. Ser fram mot att oberoende tredje part ska verifiera dem.