Pansarbil krock
Moderator: Redaktion
Re: Pansarbil krock
var den röda bilen i bakgrunden inblandad också?, ser ut som peggan dykt under teslan,?
ms 76132 "Eleamore"
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Pansarbil krock
Jag lägger ingen värdering i denna krock på något sätt då jag inget vet om den.
Men komihåg att vitsen med deformationszoner är att de ska deformeras så att det går åt en massa energi till att deformera dessa. Så när en bil ser helt tillknölad ut KAN det betyda att den räddat livet på passagerarna. När man inte har deformationszoner så kommer krockenergin att ta vägen någon annan stans. Ibland som kraftigare impuls som överförs till passagerarna. B.la. i form av höga G-krafter. Höga G-krafter i rygg och nacke är typiskt ohälsosamt. Så om ena bilen ser okrockad ut KAN det ha medfört ett större obehag för dess passagerare jämfört med de i den tillknycklade bilen.
Med detta sagt så rekommenderar jag dig ett läkarbesök för att få detta dokumenterat även om du mår prima efter krocken. Rygg och nackont kan komma långt senare.
Men komihåg att vitsen med deformationszoner är att de ska deformeras så att det går åt en massa energi till att deformera dessa. Så när en bil ser helt tillknölad ut KAN det betyda att den räddat livet på passagerarna. När man inte har deformationszoner så kommer krockenergin att ta vägen någon annan stans. Ibland som kraftigare impuls som överförs till passagerarna. B.la. i form av höga G-krafter. Höga G-krafter i rygg och nacke är typiskt ohälsosamt. Så om ena bilen ser okrockad ut KAN det ha medfört ett större obehag för dess passagerare jämfört med de i den tillknycklade bilen.
Med detta sagt så rekommenderar jag dig ett läkarbesök för att få detta dokumenterat även om du mår prima efter krocken. Rygg och nackont kan komma långt senare.
Tesla Model Y
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Pansarbil krock
Det var GustavT som alltid kör i 250km/t i flera dagar i sträck i tyskland, varje helg, utan mat och pisspaus.....Walker skrev:Hmmm....
Börjar se ett mönster.
Alla nek0’s inlägg hackar ner på Teslan som en dyr, illa byggd statussymbol.
Jag tror att du gör dina inlägg bara för att retas. (Ungefär som vår vän ”djävulens advokat” som ett tag ville ligga timme efter timme i över 250 km/h och kritiserade Teslan för att inte palla det. Men, men, numera är det kanska trevliga inslag från DA)
Tesla Model Y
Re: Pansarbil krock
Tycker att det är konstigt att man har ett övergångsställe på en så trafikerad väg.Remuz skrev:Ofta det krockas där. Ganska obegripligt med tanke på hur mycket tavlor det är som varnar när det blir rött... Tur att det gick bra, men trist på bilen.
Re: Pansarbil krock
Krockar de med varandra så har ju båda bilarna nytta av varandras deformationszoner. Hoppar du in i en vadderad vägg klara du ju dig rätt bra.gellerstam skrev:Jag lägger ingen värdering i denna krock på något sätt då jag inget vet om den.
Men komihåg att vitsen med deformationszoner är att de ska deformeras så att det går åt en massa energi till att deformera dessa. Så när en bil ser helt tillknölad ut KAN det betyda att den räddat livet på passagerarna. När man inte har deformationszoner så kommer krockenergin att ta vägen någon annan stans. Ibland som kraftigare impuls som överförs till passagerarna. B.la. i form av höga G-krafter. Höga G-krafter i rygg och nacke är typiskt ohälsosamt. Så om ena bilen ser okrockad ut KAN det ha medfört ett större obehag för dess passagerare jämfört med de i den tillknycklade bilen.
Med detta sagt så rekommenderar jag dig ett läkarbesök för att få detta dokumenterat även om du mår prima efter krocken. Rygg och nackont kan komma långt senare.
Bilar är mjuka, Teslor är hårda, eller hur nu trafiksäkerhetsloganen gick.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Pansarbil krock
Jag har inte kritiserat utan frågat.Walker skrev:Hmmm....
Börjar se ett mönster.
Alla nek0’s inlägg hackar ner på Teslan som en dyr, illa byggd statussymbol.
Jag tror att du gör dina inlägg bara för att retas. (Ungefär som vår vän ”djävulens advokat” som ett tag ville ligga timme efter timme i över 250 km/h och kritiserade Teslan för att inte palla det. Men, men, numera är det kanska trevliga inslag från DA)
Jag är varken blind eller döv.
Tänk dig en regering med bara S eller M och alla frågor får ett svar . Jag hade inte velat bo i ett sådant land.
Alla vi har åsikter och jag tycker att du kan istället för påhopp börja möta mig med fakta och vettiga argument
Re: Pansarbil krock
Allmän rekommendation vid ev whiplash-skada: en osteopat är rätt att ta sig till. De har bättre helhetssyn på kroppen!
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Pansarbil krock
Teslan är en av världens säkraste bilar... väldigt låg chans för personskador så någonting gör dom väl rätt!nek0 skrev:Har Teslan inga deformationszoner ?mati skrev:Ajjjj, det där ser ju mindre bra ut. Framförallt för Peggan och de som satt i den. Och så gör det alltid ont att se en skadad Tesla.
Men alltså vilket kassaskåp är det egentligen? Det ser ju ut som att det är mest plasten som har fått stryk. Bakluckan verkar ju fortfarande gå att öppna. Hur är det ens möjligt? Det är ju inte första gången man ser en Tesla som har dödat en annan bil på det viset.
Blir det inte "lite" extra hårda slag mot kroppen om bilen inte tar och mjukar upp smällen?
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Pansarbil krock
Är inte alla nyare förstärkta där bak pga extra stolar
Brukar se likadant ut om den påkörda bilen har dragkrok
Brukar se likadant ut om den påkörda bilen har dragkrok
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Pansarbil krock
Precis, skulle vara lite tråkigt om ens deformationszon bestod av bakluckan där två barn kan sitta... Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front.e5m1r skrev:Är inte alla nyare förstärkta där bak pga extra stolar
Brukar se likadant ut om den påkörda bilen har dragkrok
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Pansarbil krock
Deformationszon är inte i bakluckan på någon bil.Svenssons skrev:Precis, skulle vara lite tråkigt om ens deformationszon bestod av bakluckan där två barn kan sitta... Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front.e5m1r skrev:Är inte alla nyare förstärkta där bak pga extra stolar
Brukar se likadant ut om den påkörda bilen har dragkrok
Utan deformationszon blir det stor påfrestning på kroppen . Det måste göra unt när bältet fångar kroppen.
"Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front" Jo, men vad blir det imorgon om det kommer en hårdare bil en Peugeot?
Min dragkrok tog upp smällen, inte en repa på bilen eller kroken och jag fick whiplash och efter 1 år har ja fortfarande unt i nacken
Re: Pansarbil krock
Om du skulle ha möjligheten, vad skulle du välja? Whiplash resten av ditt liv eller dina två barn i jumpseat mosade?nek0 skrev:
Deformationszon är inte i bakluckan på någon bil.
Utan deformationszon blir det stor påfrestning på kroppen . Det måste göra unt när bältet fångar kroppen.
"Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front" Jo, men vad blir det imorgon om det kommer en hårdare bil en Peugeot?
Min dragkrok tog upp smällen, inte en repa på bilen eller kroken och jag fick whiplash och efter 1 år har ja fortfarande unt i nacken
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Pansarbil krock
Snälla du tänk lite själv. Vad händer med barn som sitter bakåtvända om bilen blir påkörd bakifrån?Svenssons skrev:Om du skulle ha möjligheten, vad skulle du välja? Whiplash resten av ditt liv eller dina två barn i jumpseat mosade?nek0 skrev:
Deformationszon är inte i bakluckan på någon bil.
Utan deformationszon blir det stor påfrestning på kroppen . Det måste göra unt när bältet fångar kroppen.
"Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front" Jo, men vad blir det imorgon om det kommer en hårdare bil en Peugeot?
Min dragkrok tog upp smällen, inte en repa på bilen eller kroken och jag fick whiplash och efter 1 år har ja fortfarande unt i nacken
Vad jag vet finns det inga krockkuddar i bakluckan som kan fånga huvuden .
Till att börja med skulle jag aldrig sitta själv, eller sätta någon annan i bagaget oavsett deformationszoner eller inte.
Det var mitt svar om vad jag väljer.
Re: Pansarbil krock
Misstänkte att du inte ville svara på den frågan och att du inte ville svara på att skydda barnen. Tänk själv, vad händer med barn som sitter i vanligt baksäte när en bil kör in i sidan? Vill du där ha en deformationszon lika stor som motorhuven förutsatt samma kraft?nek0 skrev:Snälla du tänk lite själv. Vad händer med barn som sitter bakåtvända om bilen blir påkörd bakifrån?Svenssons skrev:Om du skulle ha möjligheten, vad skulle du välja? Whiplash resten av ditt liv eller dina två barn i jumpseat mosade?nek0 skrev:
Deformationszon är inte i bakluckan på någon bil.
Utan deformationszon blir det stor påfrestning på kroppen . Det måste göra unt när bältet fångar kroppen.
"Nu blev deformationszonen den påkörande bilens front" Jo, men vad blir det imorgon om det kommer en hårdare bil en Peugeot?
Min dragkrok tog upp smällen, inte en repa på bilen eller kroken och jag fick whiplash och efter 1 år har ja fortfarande unt i nacken
Vad jag vet finns det inga krockkuddar i bakluckan som kan fånga huvuden .
Till att börja med skulle jag aldrig sitta själv, eller sätta någon annan i bagaget oavsett deformationszoner eller inte.
Det var mitt svar om vad jag väljer.
Det är alltid ett avvägande hur mycket deformationen skall vara kontra hur mycket man vill hålla intakt och i vilka krafter. Visst kan Model S akterparti deformeras men vill man att detta skall göras vid alla krockar oavsett kraft? Det är alltid en avvägning och man vill alltid försöka göra det säkrare samtidigt som man behåller funktion.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Pansarbil krock
Men vad vill du att jag ska svara?Svenssons skrev:nek0 skrev:Svenssons skrev:nek0 skrev:
Misstänkte att du inte ville svara på den frågan och att du inte ville svara på att skydda barnen. Tänk själv, vad händer med barn som sitter i vanligt baksäte när en bil kör in i sidan? Vill du där ha en deformationszon lika stor som motorhuven förutsatt samma kraft?
Det är alltid ett avvägande hur mycket deformationen skall vara kontra hur mycket man vill hålla intakt och i vilka krafter. Visst kan Model S akterparti deformeras men vill man att detta skall göras vid alla krockar oavsett kraft? Det är alltid en avvägning och man vill alltid försöka göra det säkrare samtidigt som man behåller funktion.
Jag svarade ju "Till att börja med skulle jag aldrig sitta själv, eller sätta någon annan i bagaget oavsett deformationszoner eller inte."
Jag har inget annat svar.
"Tänk själv, vad händer med barn som sitter i vanligt baksäte när en bil kör in i sidan?"
Jo jag har tänkt så långt det går. Mitt barn sitter framåtvänd i en barnstol. Bilen jag kör har krockgardin och krockkuddar bak . Tror att hon sitter säkrare än bakåtvänd i bagaget oavsett om det är Volvos, Skodas eller Teslas bagage
- SebastianP
- Teslaägare
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 27 feb 2017 08:37
Re: Pansarbil krock
#troll #dontfeedthetrollnek0 skrev:Men vad vill du att jag ska svara?Svenssons skrev:nek0 skrev:Svenssons skrev:nek0 skrev:
Misstänkte att du inte ville svara på den frågan och att du inte ville svara på att skydda barnen. Tänk själv, vad händer med barn som sitter i vanligt baksäte när en bil kör in i sidan? Vill du där ha en deformationszon lika stor som motorhuven förutsatt samma kraft?
Det är alltid ett avvägande hur mycket deformationen skall vara kontra hur mycket man vill hålla intakt och i vilka krafter. Visst kan Model S akterparti deformeras men vill man att detta skall göras vid alla krockar oavsett kraft? Det är alltid en avvägning och man vill alltid försöka göra det säkrare samtidigt som man behåller funktion.
Jag svarade ju "Till att börja med skulle jag aldrig sitta själv, eller sätta någon annan i bagaget oavsett deformationszoner eller inte."
Jag har inget annat svar.
"Tänk själv, vad händer med barn som sitter i vanligt baksäte när en bil kör in i sidan?"
Jo jag har tänkt så långt det går. Mitt barn sitter framåtvänd i en barnstol. Bilen jag kör har krockgardin och krockkuddar bak . Tror att hon sitter säkrare än bakåtvänd i bagaget oavsett om det är Volvos, Skodas eller Teslas bagage
Re: Pansarbil krock
Men nu får ni väl ändå ge er? Jag har ingen aning om vad som är optimalt ur deformationssynpunkt, men er argumentation haltar något oerhört. Nek0 undrar om det inte borde vara mer deformation bak. Han blir anklagad för att vara anti Tesla. Han hävdar att det är dåligt ur säkerhetssynpunkt om tillverkare börjar göra mindre deformationszoner eftersom man förlitar sig på att andra bilen deformeras istället, och tar upp sin egen skada som exempel på hur det går när det är för styvt. Han får frågan om han inte hellre är skadad än får sina barn krossade i bakluckan. Ungefär här tappar man all form av rim och reson och framför allt blir det smaklöst. Han svarar att han aldrig skulle stoppa sina barn i bakluckan och blir då anklagad för att vara troll. Ridå. Börjar bli less på detta forum.
Svart X75D -17
Re: Pansarbil krock
Det är väl alla bilar, frågan är på vilken plats man ligger påtehjimos skrev:Teslan är en av världens säkraste bilar... väldigt låg chans för personskador så någonting gör dom väl rätt!nek0 skrev:Har Teslan inga deformationszoner ?mati skrev:Ajjjj, det där ser ju mindre bra ut. Framförallt för Peggan och de som satt i den. Och så gör det alltid ont att se en skadad Tesla.
Men alltså vilket kassaskåp är det egentligen? Det ser ju ut som att det är mest plasten som har fått stryk. Bakluckan verkar ju fortfarande gå att öppna. Hur är det ens möjligt? Det är ju inte första gången man ser en Tesla som har dödat en annan bil på det viset.
Blir det inte "lite" extra hårda slag mot kroppen om bilen inte tar och mjukar upp smällen?
Re: Pansarbil krock
Tack rockard.rockard skrev:Men nu får ni väl ändå ge er? Jag har ingen aning om vad som är optimalt ur deformationssynpunkt, men er argumentation haltar något oerhört. Nek0 undrar om det inte borde vara mer deformation bak. Han blir anklagad för att vara anti Tesla. Han hävdar att det är dåligt ur säkerhetssynpunkt om tillverkare börjar göra mindre deformationszoner eftersom man förlitar sig på att andra bilen deformeras istället, och tar upp sin egen skada som exempel på hur det går när det är för styvt. Han får frågan om han inte hellre är skadad än får sina barn krossade i bakluckan. Ungefär här tappar man all form av rim och reson och framför allt blir det smaklöst. Han svarar att han aldrig skulle stoppa sina barn i bakluckan och blir då anklagad för att vara troll. Ridå. Börjar bli less på detta forum.
Du är en av få som fattat att jag inte hatar Tesla eller någon person här.
Jag skulle köpa en Tesla nu om den klarade mina önskningar . Det är lite lättare för mig köra en bil för 300 000 och vara missnöjd med vissa saker en betala 950 000 och vara missnöjd. Det finns bara en bilmärke som aldrig kommer stå på min garageuppfart och det är Volvo. Har gjort 3 försök med Volvo och aldrig mer
Re: Pansarbil krock
Samma här. Efter tredje Volvon gav jag upp.nek0 skrev:Har gjort 3 försök med Volvo och aldrig mer
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Pansarbil krock
Jag har aldrig ägt en Volvo men har allt oftare valt den som hyrbil när jag har varit på tjänsteförrättningar. Det har blivit några tusentals mil, de allra flesta i norra Sverige. Måste säga att jag är djupt imponerad av Volvo. Stolar i världsklass, riktigt bra ljus och att allt alltid har fungerat trots att resorna ibland har genomförts under extrema väg- och väderförhållanden.mati skrev:Samma här. Efter tredje Volvon gav jag upp.nek0 skrev:Har gjort 3 försök med Volvo och aldrig mer
Installerat 13,2 kWp solceller
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Pansarbil krock
Alternativet Whiplash eller skadade barn som sitter långt bak.
Ingendera är det enkla svaret med erfarenhet av Whiplash.
Bilen stolar har en viktig funktion för att minska skaderisken, detta avspeglas även i krocktester då stolar som skyddar mot Whiplash ger ett bättre totalbetyg.
Hoppas den påkörde i S:en inte får nackproblem inom några veckor. En indikation på att Tesla har bra stolar för skydd mot Whiplash. Det borde även vara så att Teslans tyngd ger en dämpande inverkar på krockkrafter på de som sitter i Teslan vid påkörning bakifrån.
Krockzoner bak i olika bilar har jag ingen kunskap om så jag lämnar den bollen.
Krockzoner är generellt viktiga för som påpekats minska krockkrafterna på personer i bilen. En styv amerikansk pickupp med rambalkar har som jämförelse inget bra skydd om den krockar med en jämlike. Krossar den en liten bil är det den lilla bilen som är enda deformationszonen och markant ökar skaderisken i den lilla bilen.
Ingendera är det enkla svaret med erfarenhet av Whiplash.
Bilen stolar har en viktig funktion för att minska skaderisken, detta avspeglas även i krocktester då stolar som skyddar mot Whiplash ger ett bättre totalbetyg.
Hoppas den påkörde i S:en inte får nackproblem inom några veckor. En indikation på att Tesla har bra stolar för skydd mot Whiplash. Det borde även vara så att Teslans tyngd ger en dämpande inverkar på krockkrafter på de som sitter i Teslan vid påkörning bakifrån.
Krockzoner bak i olika bilar har jag ingen kunskap om så jag lämnar den bollen.
Krockzoner är generellt viktiga för som påpekats minska krockkrafterna på personer i bilen. En styv amerikansk pickupp med rambalkar har som jämförelse inget bra skydd om den krockar med en jämlike. Krossar den en liten bil är det den lilla bilen som är enda deformationszonen och markant ökar skaderisken i den lilla bilen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Pansarbil krock
Angående deformationszoner bak tror jag det är anledningen till att man egentligen inte får köra omkring med en löstagbar dragkrok monterad då den inte används. Samt att det även är därför besiktningen kontrollerar att den går att ta bort.
Med en dragkrok på vid påkörning bakifrån går kraften rakt in i den stumma grundkonstruktionen/ramen och sen via bilens stol in i kroppen.
Så ta bort dragkroken när den inte används så minskar risken för Whiplash och du minskar också risken för fastrostad dragkrok.
Med en dragkrok på vid påkörning bakifrån går kraften rakt in i den stumma grundkonstruktionen/ramen och sen via bilens stol in i kroppen.
Så ta bort dragkroken när den inte används så minskar risken för Whiplash och du minskar också risken för fastrostad dragkrok.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Pansarbil krock
Bra rekommendation att ta bort dragkroken om man har en löstagbar så att den inte rostar fast, men att dragkroken ökar risken för skada på moderna bilar är en skröna enligt Anders Kullgren på Folksam (svar på en läsarfråga i Vi bilägare):
Fråga:
Jag har hört av olika personer, varav en som drabbats av en svår whiplashskada, att skaderisken vid påkörning bak-ifrån blir större om ”offrets” bil har en dragkrok, stämmer det?
Lars
Svar:
Nej, det är en skröna. Vi har kunnat se en viss ökad risk i äldre bilar (Volvo 240 och Saab 900 – gamla). Men i moderna bilar ser vi ingen ökad risk. Vi har undersökt både verkliga olyckor och i krocktester och tittat på skillnaden mellan bilar utan, med avtagbar och med fast krok.
Vi noterade lite lägre värden i krockdockorna när bilen har en avtagbar dragkrok kontra fast, men det är inget vi kunnat belägga i verkliga olyckor. Vi avråder inte från dragkrok men den rekommendation vi brukar ge är att man bör välja en avtagbar krok.
Anders Kullgren, Folksam
Fråga:
Jag har hört av olika personer, varav en som drabbats av en svår whiplashskada, att skaderisken vid påkörning bak-ifrån blir större om ”offrets” bil har en dragkrok, stämmer det?
Lars
Svar:
Nej, det är en skröna. Vi har kunnat se en viss ökad risk i äldre bilar (Volvo 240 och Saab 900 – gamla). Men i moderna bilar ser vi ingen ökad risk. Vi har undersökt både verkliga olyckor och i krocktester och tittat på skillnaden mellan bilar utan, med avtagbar och med fast krok.
Vi noterade lite lägre värden i krockdockorna när bilen har en avtagbar dragkrok kontra fast, men det är inget vi kunnat belägga i verkliga olyckor. Vi avråder inte från dragkrok men den rekommendation vi brukar ge är att man bör välja en avtagbar krok.
Anders Kullgren, Folksam
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Pansarbil krock
Om ett hårt och ett mjukt objekt pressas mot varandra kommer det mjuka vara det enda som deformeras tills dess att det blivit "hårdare" än det hårda objektet. klassisk hǻllfasthetslära. Vissa modifikationer och ändringar till förklaringen kan visserligen vara nödvändiga då jag var sämst på detta ämne när jag läste det .
Bilden ovan är inte så oväntad - ungefär samma utseende när en volvo drämde in i morfars gamla Toyota. Volvon klarade sig fint - inte toyotan . Så det har mkt att göra med hur mjuka bilarna byggts och vad man optimerar för. Vilka typ av objekt som du krockar med och i vilka hastigheter vill du kunna överleva.. klurig fråga för biltillverkarna att välja
Bilden ovan är inte så oväntad - ungefär samma utseende när en volvo drämde in i morfars gamla Toyota. Volvon klarade sig fint - inte toyotan . Så det har mkt att göra med hur mjuka bilarna byggts och vad man optimerar för. Vilka typ av objekt som du krockar med och i vilka hastigheter vill du kunna överleva.. klurig fråga för biltillverkarna att välja