Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla.com
Moderator: Redaktion
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Finns fortfarande begagnade Teslor på blocket.se
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Hur mycket fick du betala för reservationen? Är det återbetalningsbart?Michel Annink skrev:Nja....det blev en Uniti... https://www.linkedin.com/pulse/revoluti ... el-annink/Tars skrev:Köpte du en till frun nu?Michel Annink skrev:Kan intyga att i alla fall en av dem blev såldTars skrev:Fick info om att de blev sålda.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Ja, det gör ju det, en hel del faktiskt. Fast, jag är nog så tråkig att för de summor flera av dem ligger ute för så kommer de troligen inte bli sålda på länge. Samt att köpa bil för de summorna utan en rejält bra garanti känns lite sådär tveksamt.EnTraktor skrev:Finns fortfarande begagnade Teslor på blocket.se
Det som var positivt och tryggt för köpare att köpa direkt av Tesla var att de gav ny garanti på bilen, fyra nya år eller två nya år om den gått långt. Visst, inte en komplett nybilsgaranti men ändå garanterade de för en hel del.
Så, man får helt enkelt avvakta och vänta och se vad som sker med begagnatmarknaden. Vi är inte i nöd för att köpa ny bil fören till semestrarna så har gott om tid på mig. Tills dess får vi spara pengar på att köra runt i en liten billig stadsbil.
Model Y LR.
Model S70D
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Finns ett gäng 1-2 åriga bilar på blocket vilket innebär att det är 2-3 år garanti kvar. T.ex. kom det upp en begagnad 75D hos Tesla här om veckan, för nästan samma pengar finns 90D med 3 års garanti kvar på blocket.frippe skrev:Ja, det gör ju det, en hel del faktiskt. Fast, jag är nog så tråkig att för de summor flera av dem ligger ute för så kommer de troligen inte bli sålda på länge. Samt att köpa bil för de summorna utan en rejält bra garanti känns lite sådär tveksamt.EnTraktor skrev:Finns fortfarande begagnade Teslor på blocket.se
Det som var positivt och tryggt för köpare att köpa direkt av Tesla var att de gav ny garanti på bilen, fyra nya år eller två nya år om den gått långt. Visst, inte en komplett nybilsgaranti men ändå garanterade de för en hel del.
Så, man får helt enkelt avvakta och vänta och se vad som sker med begagnatmarknaden. Vi är inte i nöd för att köpa ny bil fören till semestrarna så har gott om tid på mig. Tills dess får vi spara pengar på att köra runt i en liten billig stadsbil.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
frippe skrev:Ja, det gör ju det, en hel del faktiskt. Fast, jag är nog så tråkig att för de summor flera av dem ligger ute för så kommer de troligen inte bli sålda på länge. Samt att köpa bil för de summorna utan en rejält bra garanti känns lite sådär tveksamt.EnTraktor skrev:Finns fortfarande begagnade Teslor på blocket.se
Det som var positivt och tryggt för köpare att köpa direkt av Tesla var att de gav ny garanti på bilen, fyra nya år eller två nya år om den gått långt. Visst, inte en komplett nybilsgaranti men ändå garanterade de för en hel del.
Så, man får helt enkelt avvakta och vänta och se vad som sker med begagnatmarknaden. Vi är inte i nöd för att köpa ny bil fören till semestrarna så har gott om tid på mig. Tills dess får vi spara pengar på att köra runt i en liten billig stadsbil.
Är en Tesla så usel att man måste ha väsentligt bättre garantier än på en fossilbil?
Jag köpte via Shiftgear. Han har ett tiotal Teslor till salu nu och vet vad han gör. Rekommenderas!
https://www.blocket.se/shiftgear?ca=10
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Nja, tror mest för egen del att det beror mycket på osäkerheten, det är väl så att ta det där klivet, det känns alltid svårt precis innan det tas. När det väl tagits undrar man ofta varför man inte gjorde det tidigare.Verdi skrev:frippe skrev:Ja, det gör ju det, en hel del faktiskt. Fast, jag är nog så tråkig att för de summor flera av dem ligger ute för så kommer de troligen inte bli sålda på länge. Samt att köpa bil för de summorna utan en rejält bra garanti känns lite sådär tveksamt.EnTraktor skrev:Finns fortfarande begagnade Teslor på blocket.se
Det som var positivt och tryggt för köpare att köpa direkt av Tesla var att de gav ny garanti på bilen, fyra nya år eller två nya år om den gått långt. Visst, inte en komplett nybilsgaranti men ändå garanterade de för en hel del.
Så, man får helt enkelt avvakta och vänta och se vad som sker med begagnatmarknaden. Vi är inte i nöd för att köpa ny bil fören till semestrarna så har gott om tid på mig. Tills dess får vi spara pengar på att köra runt i en liten billig stadsbil.
Är en Tesla så usel att man måste ha väsentligt bättre garantier än på en fossilbil?
Jag köpte via Shiftgear. Han har ett tiotal Teslor till salu nu och vet vad han gör. Rekommenderas!
https://www.blocket.se/shiftgear?ca=10
Jag tror också att hade Tesla byggt bilar under en längre tid hade det funnits en rejäl historik på produktkvalité och byggkvalité att använda som en del i beslutsunderlaget. Det finns inga Model S som är äldre än 5-6år, så hur tekniken håller ihop under en längre tid vet vi inte. Även om vi kan anta att en bil i den prisklassen borde ha tekniska lösningar som håller under en längre tid. En snabb titt på denna sidan visar ägare som både är extremt nöjda med kvalitén som vissa vilka är mindre nöjda. Vissa som har problem och vissa som inte har det, men det är nog en normal variation på de flesta bilmärkens kunder.
Och bättre garantier än en fosilbil, behöver jag nog inte egentligen, men om jag ska lägga ut den summan pengar på en bil, vill jag nog ha lite mer "säkerhet" än en klapp på axeln och 6månaders MRF-garanti. Men jag kanske är onödigt försiktig, tror nog att när jag väl bestämt och köpt kommer vi bli nöjda, trotsallt.
Men vi har ingen brådska, när rätt bill trillar in på Blocket eller på Tesla, då kan vi slå till, tills dess får jag drömma och läsa på mer för att kunna göra rätt beslut helt enkelt. För nu har jag kommit så långt att frun i huset är med på tåget, så den delen är avklarad.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Det är ju den svåra biten, så jag passar väl på och gratulerar i förtid
Multicoat Red Model X P100D
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Är det inte snarare så att de som har långa garantier har det för att dom vet att dom gör bra grejer men att dom kanske inte får den uppskattning dom förtjänar?Verdi skrev:Är en Tesla så usel att man måste ha väsentligt bättre garantier än på en fossilbil?
Jag köpte via Shiftgear. Han har ett tiotal Teslor till salu nu och vet vad han gör. Rekommenderas!
https://www.blocket.se/shiftgear?ca=10
Huruvida det gäller just Tesla låter jag vara osagt, är väl fortfarande rätt oprövat över tid, men rent generellt alltså.
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Man har väl långa garantier för att man tror att man vinner på att ha det. Man kan ha det för att man litar på att få kommer att använda garantin, eller för att få folk att våga köpa ett oprövat märke.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Ursel är den inte men man kan ha oturVerdi skrev:frippe skrev:Ja, det gör ju det, en hel del faktiskt. Fast, jag är nog så tråkig att för de summor flera av dem ligger ute för så kommer de troligen inte bli sålda på länge. Samt att köpa bil för de summorna utan en rejält bra garanti känns lite sådär tveksamt.EnTraktor skrev:Finns fortfarande begagnade Teslor på blocket.se
Det som var positivt och tryggt för köpare att köpa direkt av Tesla var att de gav ny garanti på bilen, fyra nya år eller två nya år om den gått långt. Visst, inte en komplett nybilsgaranti men ändå garanterade de för en hel del.
Så, man får helt enkelt avvakta och vänta och se vad som sker med begagnatmarknaden. Vi är inte i nöd för att köpa ny bil fören till semestrarna så har gott om tid på mig. Tills dess får vi spara pengar på att köra runt i en liten billig stadsbil.
Är en Tesla så usel att man måste ha väsentligt bättre garantier än på en fossilbil?
Jag köpte via Shiftgear. Han har ett tiotal Teslor till salu nu och vet vad han gör. Rekommenderas!
https://www.blocket.se/shiftgear?ca=10
Laga parkeringsbroms kostar runt 30k
Byta ut MCU (stora skärmen med tillhörande komponenter) 30k motor och batteri är ingen fara men det är sjukt mycket elektronik över allt.
Sen har bilarna barnsjukdomar som kanske inte fixats av förra ägaren tex läckande taklucka för bilar tillverkade fram till sommaren 2015
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Aldrig (!) skulle jag köpa en Tesla som inte har garanti kvar. Man vet ju inte vad man får. Det kan i värsta fall krossa privatekonomin. Risken är alldeles för stor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Trist att dom tagit bort demobilarna. Det fanns 2st som jag var väldigt intresserad i för ca 2-3 veckor sedan.
Jag ringde till Tesla och förklarade att jag var väldigt intresserad av att köpa en Demobil, säljaren var som alltid trevlig och kunnig men jag fick en uppfattning av att jag inte fick hela orsaken förklarad för mig varför demobilarna är borta.
Enligt Tesla så ska dom ha så många event och evenemang kommande månaderna att dom kommer behöva alla demobilar med mera själva, inkl beggade bilarna(?)
Vad är det för jätteevent som är på gång?
Kan det istället vara som så att dom antingen ska börja sälja vidare demobilar med mera eller att något lite större är på gång, kanske en egen bilhall? Bara spekulerar såklart.
Jag ringde till Tesla och förklarade att jag var väldigt intresserad av att köpa en Demobil, säljaren var som alltid trevlig och kunnig men jag fick en uppfattning av att jag inte fick hela orsaken förklarad för mig varför demobilarna är borta.
Enligt Tesla så ska dom ha så många event och evenemang kommande månaderna att dom kommer behöva alla demobilar med mera själva, inkl beggade bilarna(?)
Vad är det för jätteevent som är på gång?
Kan det istället vara som så att dom antingen ska börja sälja vidare demobilar med mera eller att något lite större är på gång, kanske en egen bilhall? Bara spekulerar såklart.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Har sett att det är flera demoevent uppbokade i mellan/södra Sverige. Med provkörningar, informationsträffar osv. Kanske kan vara det? De kanske vill "skörda marknaden" nu inför ändringen av supermiljöbilspremien som höjs
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Något skumt är det.
Borde väl vara lämpligt att få iväg begagnade bilar innan bonusen höjs? Höjningen med 20000kr borde ju innebära att begagnade bilar skjunker med 20000kr... men den kopplingen kanske är svag.
Borde väl vara lämpligt att få iväg begagnade bilar innan bonusen höjs? Höjningen med 20000kr borde ju innebära att begagnade bilar skjunker med 20000kr... men den kopplingen kanske är svag.
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
De har varit i min lilla stad, Växjö, och visat upp sig under hösten. Men då hade de med sig en X, en S och möjligen ytterligare en bil som gick att provköra. Sådär jättemånga bilar kan inte gå åt till de evenemangen.Leo skrev:Har sett att det är flera demoevent uppbokade i mellan/södra Sverige. Med provkörningar, informationsträffar osv. Kanske kan vara det? De kanske vill "skörda marknaden" nu inför ändringen av supermiljöbilspremien som höjs
Model Y LR.
Model S70D
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
De vill väl rimligen visa nya bilar på evenemangen, inte begagnade.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Ja, event-argumentet känns ihåligt.bylund skrev:De vill väl rimligen visa nya bilar på evenemangen, inte begagnade.
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
...ja... varför vill de inte sälja begagnade bilar?
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Pratade med säljare igår, och fick intrycket att de tjänade för lite på att sälja begagnat och skulle koncentrera sig på att sälja nya bilar istället.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Vad säger man, suck kanske!evilirish skrev:Pratade med säljare igår, och fick intrycket att de tjänade för lite på att sälja begagnat och skulle koncentrera sig på att sälja nya bilar istället.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Det kan ju dock inte vara lönsamt att ha stora mängder begagnade bilar stående som bara tappat i värde. Deras arbetsinsats har ju dessutom inte varit jättestor vad gäller denna försäljning. Inte förrän i höstas som de anställde en person enbart för att hålla koll på begbilar...evilirish skrev:Pratade med säljare igår, och fick intrycket att de tjänade för lite på att sälja begagnat och skulle koncentrera sig på att sälja nya bilar istället.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Det är väl just det. Om man inte är duktig på att sälja begagnade bilar så tjänar man inga pengar och då kanske man inte ska hålla på med det? Dvs Teslas sätt att hantera det tidigare kanske mer sabbade begagnatmarknaden, krävde resurser plus att de inte tjänade pengar på det. Så kanske därav att man gjort en bedömning att det inte funkar så bra på det sätt de gjorde? Dessutom är det antagligen stor skillnad på att sälja begagnade bilar i 100 000-400 000kr klassen än att sälja bilar i 600 000-1 500 000. Här krävs det både att verkligen känna sin marknad, vara uthållig och samtidigt sätta RÄTT pris och anpassa sig till rådande marknad. Här tycker jag nog Tesla var för DYRA i början på begagnat och för BILLIGA på slutet i vissa avseenden.
Tycker nog att mycket i deras upplägg av begagnatförsäljningen var lite konstigt. Typ inga bilder på varje exemplar, inte alltid korrekt info om skick/utrustning på varje ex trots att de borde vara de enda som säkert vet, gick ej att se på fysiskt på samma ställe, säljaren man pratade med hade oftast fysiskt inte sett bilen, inbyten och inbytespriser utan att se/testa inbytesbilen. En "tanke/ide" om att fixa till "det mesta" som kunde dyka upp efter försäljning eftersom kunden inte kunde SE bilen innan handpenning lagts. Visst generöst men knappast kostnadseffektivt. Kanske bättre att sätta pris mer efter skick och sen ge kunden möjlighet att SE bilen och bedöma själv.
Sen vara andra saker bra tänkt i olika aspekter. Extra garantier. Använda lagret "rullande" som ersättningsbilar, inga lokalkostnader, fasta priser, handpenning för att låsa affären, osv.
Sen vad slutsatserna blir av det, fortsätta, förändra eller sluta är ju en annan femma...
Tycker nog att mycket i deras upplägg av begagnatförsäljningen var lite konstigt. Typ inga bilder på varje exemplar, inte alltid korrekt info om skick/utrustning på varje ex trots att de borde vara de enda som säkert vet, gick ej att se på fysiskt på samma ställe, säljaren man pratade med hade oftast fysiskt inte sett bilen, inbyten och inbytespriser utan att se/testa inbytesbilen. En "tanke/ide" om att fixa till "det mesta" som kunde dyka upp efter försäljning eftersom kunden inte kunde SE bilen innan handpenning lagts. Visst generöst men knappast kostnadseffektivt. Kanske bättre att sätta pris mer efter skick och sen ge kunden möjlighet att SE bilen och bedöma själv.
Sen vara andra saker bra tänkt i olika aspekter. Extra garantier. Använda lagret "rullande" som ersättningsbilar, inga lokalkostnader, fasta priser, handpenning för att låsa affären, osv.
Sen vad slutsatserna blir av det, fortsätta, förändra eller sluta är ju en annan femma...
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Vild spekulation, men det kan ju vara så att de antingen gör som Nissan och skickat över dem till Norge för att möta efterfrågan där, eller säljer dem i "bulk" till vanliga handlare.lator skrev:Det kan ju dock inte vara lönsamt att ha stora mängder begagnade bilar stående som bara tappat i värde. Deras arbetsinsats har ju dessutom inte varit jättestor vad gäller denna försäljning. Inte förrän i höstas som de anställde en person enbart för att hålla koll på begbilar...
Glömde även skriva att väldigt många insett att man kan sälja av bilen själv istället för att lösa in den till garanterat restvärde. Man får mer för den på typ Blocket/KVD/Börjes Bilförmedling
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Nissan har ju använt KVD också så vi kanske får se en kombination av export till Norge och försäljning via KVD.
Att köra med aktion kanske vore ett bra drag för Teslas begagnat sida också? De försöker ju sälja bilarna utan att kunden ska få titta på innan de betalar men med garantier. Det är ett perfekt upplägg för en auktion.
Att köra med aktion kanske vore ett bra drag för Teslas begagnat sida också? De försöker ju sälja bilarna utan att kunden ska få titta på innan de betalar men med garantier. Det är ett perfekt upplägg för en auktion.
Re: Vad har hänt med alla begagnade bilar som fanns på tesla
Att begagnade Leaf åker till Norge beror nog på att de tappar "mer" värde här i Sverige för en omogen elbilsmarknad, kvitteras ut Svensk supermiljöbilspremie, exporteras till Norge "momsfritt" (om de varit företagsbilar) Vips så är de väldigt billiga med Norska mått mätt. En prisskillnad på säg 50 000-60 000kr (varav 40 000 från supermiljöbilspremien) gör det nog attraktivt för en begagnathandlare att köpa upp bilar i Sverige för att sälja i Norge.
Så gissar också att Santander/Nissan räknat med restvärdet utifrån det i sina konsumentleasingkalkyler. Så istället för att "dumpa priset" (=möta marknaden i Sverige) på de. Så skickar de iväg de till Norge utan knussel.
Två av mina tidigare e-Golf vet jag exporterats till Norge också. Antagligen samma orsak. Därav också att i nya supermiljöbilspremien betalas den ut efter 6? månader så att man i alla fall undviker export på "nya" elbilar som subventionerats.
Tesla är nog lite annorlunda. Har hittills ej tappat lika mycket, supermiljöbilspremien är en mindre andel av priset, begränsat utbud i Sverige men ett överflöd i Norge osv.
Så gissar också att Santander/Nissan räknat med restvärdet utifrån det i sina konsumentleasingkalkyler. Så istället för att "dumpa priset" (=möta marknaden i Sverige) på de. Så skickar de iväg de till Norge utan knussel.
Två av mina tidigare e-Golf vet jag exporterats till Norge också. Antagligen samma orsak. Därav också att i nya supermiljöbilspremien betalas den ut efter 6? månader så att man i alla fall undviker export på "nya" elbilar som subventionerats.
Tesla är nog lite annorlunda. Har hittills ej tappat lika mycket, supermiljöbilspremien är en mindre andel av priset, begränsat utbud i Sverige men ett överflöd i Norge osv.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil