Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hjul?
Moderator: Redaktion
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Varit ute och provkört en del på förmiddagen nu. Definitivt reproducerbart. Uppträder fdm runt 105-120 km/h.
Inte direkt när man kommer upp i den hastigheten, men när man väl har den farten och asfalten ändrar karaktär (antingen från grov till slät, eller slät till grov) så börjar skaket. Sedan sitter det i framtill man sänker farten till 80-90 eller så.
Gjorde samma test 3 ggr i rad. Efter ett par minuter körning med skaket blir händerna så "trötta" av vibrationerna att dom typ börjar domna :p
Inte direkt när man kommer upp i den hastigheten, men när man väl har den farten och asfalten ändrar karaktär (antingen från grov till slät, eller slät till grov) så börjar skaket. Sedan sitter det i framtill man sänker farten till 80-90 eller så.
Gjorde samma test 3 ggr i rad. Efter ett par minuter körning med skaket blir händerna så "trötta" av vibrationerna att dom typ börjar domna :p
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Tunga bilar är extra känsliga som jag förstått det. Hade en del problem med detta på min S85D där jag bl.a. har fått fälgar utbytta p.g.a de ej gick att få till balansen med sommardäcken.
Köpte senare vinterdäck via en vanlig däckverkstad och allt var perfekt balanserat men det skakade ändå. Besökte ytterligare en däckverkstad som inte kunde se ngt fel heller utan trodde det var nåt fel på bilen. Tog bilen till SC och där gjorde de en roadforce-balansering och det visade sig att däcken var felaktiga och jag fick reklamera och köpte nya däck och då blev det bra.
Obs att de flesta däckfirmor inte har utrustning för att göra en roadforce balansering så för de kan det se ”perfekt” ut.
Nu har jag en X och fick mina kompletta vinterhjul levererade till och monterade av Vianor och de är perfekt balanserade.
Om jag hade varit dig hade jag pratat med SC o bett de kolla på det med riktig roadforce-mätning. Eftersom du köpt hjulen från Tesla så borde de fixa det på SC utan problem eller kostnad för dig tycker jag.
Köpte senare vinterdäck via en vanlig däckverkstad och allt var perfekt balanserat men det skakade ändå. Besökte ytterligare en däckverkstad som inte kunde se ngt fel heller utan trodde det var nåt fel på bilen. Tog bilen till SC och där gjorde de en roadforce-balansering och det visade sig att däcken var felaktiga och jag fick reklamera och köpte nya däck och då blev det bra.
Obs att de flesta däckfirmor inte har utrustning för att göra en roadforce balansering så för de kan det se ”perfekt” ut.
Nu har jag en X och fick mina kompletta vinterhjul levererade till och monterade av Vianor och de är perfekt balanserade.
Om jag hade varit dig hade jag pratat med SC o bett de kolla på det med riktig roadforce-mätning. Eftersom du köpt hjulen från Tesla så borde de fixa det på SC utan problem eller kostnad för dig tycker jag.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Körde in på lokala Däckia-verkstan. 15-20 gram obalans som dom korrigerade på varje däck. Inte särskilt mycket tyckte dom, men han visste inte hur känsliga Model S är för lite obalans. Får se hur den beter sig på motorvägen.
Resultat: mariginellt stabilare i allmänhet, men fortfarande tokvibrationer vid 100+. Får se vad SC säger imorgon.
Resultat: mariginellt stabilare i allmänhet, men fortfarande tokvibrationer vid 100+. Får se vad SC säger imorgon.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Jag har samma fenomen, 19” och Nokian dubbfria. Nästan inget före 110km/h men sedan hyfsat mycket. Får en känsla att asfaltens karaktär påverkar...
Var inne igår för att se över balansering och allt var bra. Inga fel på fälgar heller som andra i tråden.
Nu fick jag bilen i förra veckan, förra ägaren säger att han inte upplevt något. Han körde dock på sommardäck tills jag fick den..
Kan det ha med Nokian däcken att göra kanske?
Model S90D, 2016
Var inne igår för att se över balansering och allt var bra. Inga fel på fälgar heller som andra i tråden.
Nu fick jag bilen i förra veckan, förra ägaren säger att han inte upplevt något. Han körde dock på sommardäck tills jag fick den..
Kan det ha med Nokian däcken att göra kanske?
Model S90D, 2016
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Ibland om bilen stått länge och det varit plusgrader och sedan kallt kan dubbfria däck då de är mjuka bli lite platta på den sidan som varit nedåt. Detta brukar gå över efter att ha kört en stund där däcken hunnit bli varma. Kan det ha varit så och har du testat att köra en längre sträcka där de hunnit bli lite varma?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Jag testade Gbg till Jönköping och fenomenet var kvar. Trodde med att det kunde vara problemet, eller hur de förvarats under sommaren.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Borde ju räcka!
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Kolla om däcktrycket påverkar beteende
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Jag har Pirelli sottozero Ii.johan_w skrev:Jag har samma fenomen, 19” och Nokian dubbfria. Nästan inget före 110km/h men sedan hyfsat mycket. Får en känsla att asfaltens karaktär påverkar...
Var inne igår för att se över balansering och allt var bra. Inga fel på fälgar heller som andra i tråden.
Nu fick jag bilen i förra veckan, förra ägaren säger att han inte upplevt något. Han körde dock på sommardäck tills jag fick den..
Kan det ha med Nokian däcken att göra kanske?
Model S90D, 2016
Trycket är 3.1-3.2 (just kollat)
2016 S90D här med.
Asfaltens karaktär är definitivt med i spelet. När den ändras så uppstår vibrationerna. Det spelar ingen roll om asfalten går från slät till grov eller grov till slät - utan det verkar vara själva övergången som kickar in bilen/hjulen någon svängning. När vibrationerna väl uppstått så hänger de kvar till man sänkt farten till 90 eller så
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Låter som läge att kolla upp hjulvinklarna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
SC påstod sig ha gjort en hjulinställning för ca 1v sedan (detta var i ett annat service-ärende, innan jag upptäckte darret). Dock hade dom tappat bort service-kvittot på det..undrar om det faktiskt blev gjort ?Bjelke skrev:Låter som läge att kolla upp hjulvinklarna...
Senast redigerad av GiGurra, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Nya däck brukar oftast vara märkta med gula och röda prickar, detta för att man lättare skall kunna matcha däckets lättaste punkt och ventilen för att underlätta balansering.
Kan vara bra att kolla detta om någon har svårt att balansera hjul.
Kan vara bra att kolla detta om någon har svårt att balansera hjul.
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Däckia uttryckte inte att det verkade vara särskilt svårt att balansera dem när jag var där idag, så jag tror dessvärre inte att felet ligger i balanseringen. Men tack ändå - bra att veta vad man har de där gula klisterlapparna till . Jag såg dem tidigare.manks skrev:Nya däck brukar oftast vara märkta med gula och röda prickar, detta för att man lättare skall kunna matcha däckets lättaste punkt och ventilen för att underlätta balansering.
Kan vara bra att kolla detta om någon har svårt att balansera hjul.
Jag ska också höra med Tesla/SC imorgon om "road force"-balansering kan vara något
Har varit ute och kört/testat lite mer nu. Jag kan konstatera att vibrationerna ökar i styrka ju snabbare man kör (så det är inget lokalt resonans-maxima vid just en viss hastighet). Dessutom blir bilen som en resonanslåda av ett ljud i relativt låg basfrekvens (jag gissar 25-40 Hz någonstans mellan tummen och pekfingret).
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda.
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Pratar vi slipstream-fälgar?mati skrev:Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda.
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
För mig har det varit samma fel
- innan tvätt
- efter tvätt (obs dock att jag inte varit inne i fälgarna med någon slang och spolat, men firman som tvättar här är rätt noggranna och kör högtrycks. Fälgarna ser helt rena ut)
- efter ombalansering
Jag har inget minne av att jag upplevde problemet med mina sommarhjul (också slipstream-fälgar) när jag körde lite längre sträckor 100+, något som är helt omöjligt i dagsläget med vinterhjulen (händerna bortdomnade efter 5 min ).
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
JaGiGurra skrev:Pratar vi slipstream-fälgar?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Hade problem med mina sommardäck på förra bilen. Upp till 120 km/h var det ganska ok men mellan 120 km/h och 160 km/h gick inte att hålla ratten. Balanserade flera gånger utan framgång. Köpte nya däck men det blev inte bättre . Med vinterhjulen var det aldrig problem. Bilen var helt ny men Atteviks kunde inte hitta något fel.GiGurra skrev:Pratar vi slipstream-fälgar?mati skrev:Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda.
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
För mig har det varit samma fel
- innan tvätt
- efter tvätt (obs dock att jag inte varit inne i fälgarna med någon slang och spolat, men firman som tvättar här är rätt noggranna och kör högtrycks. Fälgarna ser helt rena ut)
- efter ombalansering
Jag har inget minne av att jag upplevde problemet med mina sommarhjul (också slipstream-fälgar) när jag körde lite längre sträckor 100+, något som är helt omöjligt i dagsläget med vinterhjulen (händerna bortdomnade efter 5 min ).
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Vad var det för bilmodell?nek0 skrev:Hade problem med mina sommardäck på förra bilen. Upp till 120 km/h var det ganska ok men mellan 120 km/h och 160 km/h gick inte att hålla ratten. Balanserade flera gånger utan framgång. Köpte nya däck men det blev inte bättre . Med vinterhjulen var det aldrig problem. Bilen var helt ny men Atteviks kunde inte hitta något fel.GiGurra skrev:Pratar vi slipstream-fälgar?mati skrev:Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda.
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
För mig har det varit samma fel
- innan tvätt
- efter tvätt (obs dock att jag inte varit inne i fälgarna med någon slang och spolat, men firman som tvättar här är rätt noggranna och kör högtrycks. Fälgarna ser helt rena ut)
- efter ombalansering
Jag har inget minne av att jag upplevde problemet med mina sommarhjul (också slipstream-fälgar) när jag körde lite längre sträckor 100+, något som är helt omöjligt i dagsläget med vinterhjulen (händerna bortdomnade efter 5 min ).
Shit får verkligen hoppas att inte Tesla/SC gör samma bedömning i mitt fall. Hjulen är ju helt nya, och bilen har gott om garanti kvar..
Blir ju mer eller mindre oanvändbar för mig då jag skaffat den för att pendla i Norrtälje<->Stockholm i ~100-120 km/h. Blir ju dessutom omöjligt att få den såld därefter...
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Det var en Skoda Superb helt ny med original 17" fälgar och Pirelli Cinturato p7 däck. Köpte sedan Goodyear Efficientgrip Performance med samma resultatGiGurra skrev:Vad var det för bilmodell?nek0 skrev:Hade problem med mina sommardäck på förra bilen. Upp till 120 km/h var det ganska ok men mellan 120 km/h och 160 km/h gick inte att hålla ratten. Balanserade flera gånger utan framgång. Köpte nya däck men det blev inte bättre . Med vinterhjulen var det aldrig problem. Bilen var helt ny men Atteviks kunde inte hitta något fel.GiGurra skrev:Pratar vi slipstream-fälgar?mati skrev:Min däckverkstad snurrade runt däcken och testade olika positioner, nog för att de hade varit med om att hakka r2 är lite ojämna ibland. Men obalansen satt i fälgarna. För ett hjul krävdes det över 80 gram i en enda punkt plus lite till på ett annat ställe för att få bukt på den värsta obalansen. De fick till det ganska bra. Men iofs har jag inte kört mycket fortare än 100 än. Det kanske blir världens tvättbräda.
Nånting som också kan orsaka vibrationer är skitiga fälgar. Teslas fälgar har en sån där rolig kant inuti där smutsen gärna samlas i. Och när man tvättar bilen släpper skiten bara delvis och man får en jädrans obalans.
För mig har det varit samma fel
- innan tvätt
- efter tvätt (obs dock att jag inte varit inne i fälgarna med någon slang och spolat, men firman som tvättar här är rätt noggranna och kör högtrycks. Fälgarna ser helt rena ut)
- efter ombalansering
Jag har inget minne av att jag upplevde problemet med mina sommarhjul (också slipstream-fälgar) när jag körde lite längre sträckor 100+, något som är helt omöjligt i dagsläget med vinterhjulen (händerna bortdomnade efter 5 min ).
Shit får verkligen hoppas att inte Tesla/SC gör samma bedömning i mitt fall. Hjulen är ju helt nya, och bilen har gott om garanti kvar..
Blir ju mer eller mindre oanvändbar för mig då jag skaffat den för att pendla i Norrtälje<->Stockholm i ~100-120 km/h. Blir ju dessutom omöjligt att få den såld därefter...
Nokian hakkapeliitta 8 på Dezent fälgar var det inga problem
Hoppas SC hittar och löser dina problem
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
En tesla-tekniker har provkört bilen nu och tagit in den för åtgärd. Inga problem alls att provocera fram problemet (whew).
Teknikern tror att det kan vara något annat än dålig balansering, då vibrationerna enligt honom verkar fortplantas i hela bilen, inte bara ratten, och att balanseringsproblem dessutom oftast ger större utslag i just ratten. Får se hur lång tid det tar för dem att fixa. Under tiden får jag prova en P85D med ludicrous tillgängligt. Undrar om lånebilen är capad eller om det går prova full acceleration . Första gången isf..
Teknikern tror att det kan vara något annat än dålig balansering, då vibrationerna enligt honom verkar fortplantas i hela bilen, inte bara ratten, och att balanseringsproblem dessutom oftast ger större utslag i just ratten. Får se hur lång tid det tar för dem att fixa. Under tiden får jag prova en P85D med ludicrous tillgängligt. Undrar om lånebilen är capad eller om det går prova full acceleration . Första gången isf..
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
De sägs vara toppfartsbegränsade, men upp till en sådär 160 km/h ska det vara fritt blås.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed.e5m1r skrev:Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Då har ju du också en historia med deffekta kofångare.Lessmog skrev:Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed.e5m1r skrev:Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Vibibibibrerande ratt > 100 km/h, dåligt balanserade hju
Andra har lyckats:Lessmog skrev:Lustigt nog har jag aldrig lyckats fånga en enda ko med mina bilar, trots att samtliga varit utrustade därmed.e5m1r skrev:Det måste vara plasten i kofångaren fram några har haft problem med att den börjar fladra
http://www.olandsbladet.se/nyheter/pers ... on-med-ko/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.