Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?
Moderator: Redaktion
Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?
Jag har Nokian WR A4 på min S90D. På blöta och torra vägar är det ett superdäck tycker jag men nu när det kom lite snö i helgen får jag känslan att det är någonstans mellan dåligt och värdelöst på det underlaget? Inga problem att hänga ut bilen i rejäl sladd (ESP gör inte allt för mycket inverkan) och det är inte helt lätt att kontrollera den om man väl fått den i sladd..
Vad är era erfarenheter av Nokian WR A4 på Model S och vilka andra dubbfria vinterdäck kör ni på som ni tycker fungerar bra på bilen under "riktig" vinter? Jag har i andra trådar läst att vissa däck upplevs svampiga och att WR A4 då fått bra kritik men nu tänker jag också att det skall funka bra på snö och is.
Vad är era erfarenheter av Nokian WR A4 på Model S och vilka andra dubbfria vinterdäck kör ni på som ni tycker fungerar bra på bilen under "riktig" vinter? Jag har i andra trådar läst att vissa däck upplevs svampiga och att WR A4 då fått bra kritik men nu tänker jag också att det skall funka bra på snö och is.
Re: Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?
Michelin X-ice funkar fint tycker jag ( S70 RWD )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?
WR är väl Nokians serie av mer kontinentalt inriktade vinterdäck. I så fall så är inte snö- och isegenskaperna de som prioriterats högst i utvecklingarbetet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?
R2 heter den nordiska varianten.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?
Kör på Continental ContiVikingContact 6 19" på 75:an och är väldigt nöjd. Nu har det i o f s inte varit så vansinnigt mkt snö, men vi har haft en halv decimeter på vägarna som forcerats utan problem, blixthalka pga underkylda regn likaså och backen upp till huset, som hindrat både framhjuls- och bakhjulsdriven fossilare med dubbdäck, passeras utan besvär.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Re: Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?
Nokian Hakka R2 ska man ha på is och snö. Det är dåliga (eller nja, sämre) på torra och våta vägar, men på vinterväglag är de helt outstanding.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?
Jag har kört dubbfria Hakka R fem vintrar nu. Dags för byte, men de har fungerat alldeles utmärkt och Hakka R2 är säkert ännu bättre. I november förra året var det ett enormt snökaos i Stockholm onsdagen vecka 45. Trafiken lamslogs, men jag klarade mig bra på Hakka-däcken, förutom att vägarna var blockerade av bilar med sommardäck.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?
Håller med, bästa vinterdäcken jag har haft någonsin, på någon bil.mati skrev:Nokian Hakka R2 ska man ha på is och snö. Det är dåliga (eller nja, sämre) på torra och våta vägar, men på vinterväglag är de helt outstanding.
Har dom andra vintern nu, var nya i fjol. Då upplevde jag dom som mjuka på ren asfalt, var lite "båtkänsla" över det. Verkar som dom behövdes köras in, för nu är dom mycket stabilare och tightare! Och det är dom absolut tystaste däck jag någon gång har (inte) hört!
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Re: Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?
Jag skriver under på allt. Inklusive båtkänslan. Efter en viss inkörningstid är de stabila.ALDA skrev:Håller med, bästa vinterdäcken jag har haft någonsin, på någon bil.mati skrev:Nokian Hakka R2 ska man ha på is och snö. Det är dåliga (eller nja, sämre) på torra och våta vägar, men på vinterväglag är de helt outstanding.
Har dom andra vintern nu, var nya i fjol. Då upplevde jag dom som mjuka på ren asfalt, var lite "båtkänsla" över det. Verkar som dom behövdes köras in, för nu är dom mycket stabilare och tightare! Och det är dom absolut tystaste däck jag någon gång har (inte) hört!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?
Jag gillar WR4
Jag en uppsättning till roadstern
Brukar dock inte använda den när det är snöigt
Men Jag min lilla Puma och den har bara en uppsättning däck och dom är också WR4
Dom funkade jätte fint i snön i dag
Jag en uppsättning till roadstern
Brukar dock inte använda den när det är snöigt
Men Jag min lilla Puma och den har bara en uppsättning däck och dom är också WR4
Dom funkade jätte fint i snön i dag
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?
Jag är helnöjd med mina Nokian WR 4A och de är utan tvekan de tystaste däck jag någonsin kört med, vilket ju gör sig väldigt bra på en elbil där däckljudet annars är det som stör mest. Inga problem med greppet heller och dessutom prisvärda.
Solidsvart Model S 85D
Re: Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?
Jag kör WRA4 (odubbat) och frugan R2 (dubbat)
Hon en P85D och jag en P100D.
Stabiliteten är grymt bra på bägge.
Vid svår svartis så är så klart de dubbade bättre, men de odubbade inte alls oävna.
Snart blir det P100D till fjällen så då ska de testas ordentligt, uppdatering kommer!
Hon en P85D och jag en P100D.
Stabiliteten är grymt bra på bägge.
Vid svår svartis så är så klart de dubbade bättre, men de odubbade inte alls oävna.
Snart blir det P100D till fjällen så då ska de testas ordentligt, uppdatering kommer!
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Tesla model S P100D 2017
Re: Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?
Nu tror jag du har missuppfattat något. Både WR-däcken och R2-däcken är odubbade. Skillnaden är att WR-däcken är konstruerade för centraleuropeisk vinter (mönster, stomme och gummiblandning) medan R2-däcken är konstruerade för nordeuropeisk vinter. Så antingen har båda bilarna odubbade däck eller så har du andra däck än du säger på någon av bilarna.davbod skrev:Jag kör WRA4 (odubbat) och frugan R2 (dubbat)
Hon en P85D och jag en P100D.
Stabiliteten är grymt bra på bägge.
Vid svår svartis så är så klart de dubbade bättre, men de odubbade inte alls oävna.
Snart blir det P100D till fjällen så då ska de testas ordentligt, uppdatering kommer!
Jag menar inte att vara otrevlig eller besserwisser men om vi nu snackar däck och vädrar åsikter om däck kan det vara bra att hålla reda på vilka däck man faktiskt snackar om.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Re: Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?
du har rätt, R2 Suv satt på audin, Nokia 8 sitter på hennes!
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Tesla model S P100D 2017
Re: Vinteregenskaper Nokian WR A4? Andra bra dubbfria alt?
Stabiliteten håller jag med om är överlägsen på WR A4! Skall man köra mest högre fart på motorväg eller saltade vägar i storstadsregion är det ett bra däck.
Däremot tycker jag inte de känns trygga när snön packas hårt på vägarna eller när det fryser till is. Främst sidogreppet tycker jag känns opålitligt då, fart får man alltid och stoppsträcka kan man anpassa sig till. Däremot upplevde jag det som lätt den släpper på alla fyra vid lättare gaspådrag i kurva på de underlagen.
Däremot tycker jag inte de känns trygga när snön packas hårt på vägarna eller när det fryser till is. Främst sidogreppet tycker jag känns opålitligt då, fart får man alltid och stoppsträcka kan man anpassa sig till. Däremot upplevde jag det som lätt den släpper på alla fyra vid lättare gaspådrag i kurva på de underlagen.