AP2 / AP2.1 / AP2.5
Moderator: Redaktion
AP2 / AP2.1 / AP2.5
Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?
Vad skiljer dessa åt?
Senast redigerad av Kulingen, redigerad totalt 1 gånger.
Re: AP2 / AP2.5
2.1 tror jag det heter. 2.5 är det som sitter i model 3 med ytterligare några funktioner.Kulingen skrev:Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?
Tror 2.1 kom i slutet av sommaren.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: AP2 / AP2.5
Frågan är också när den sätts in i bilen, min bil är tillverkad i maj men stod på Teslas center i Holland när jag köpte den. Ibland tror jag den har 2.1 pga den känns bättre på mycket än vad folk klagar på med helljus/autopiloten/LTE mm. Så ibland får jag för mig att dom monterat detta i Holland?!Legato skrev:2.1 tror jag det heter. 2.5 är det som sitter i model 3 med ytterligare några funktioner.Kulingen skrev:Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?
Tror 2.1 kom i slutet av sommaren.
Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5
Hade liknande förhoppningar gällande min bil, men jag har definitivt AP 2.1 och min fungerar dåligt tyvärr.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5
Då har jag nog AP2, fick iaf ett mjukvarunersatt batteri (85kWh) alltid något att glädjas åtLegato skrev:Hade liknande förhoppningar gällande min bil, men jag har definitivt AP 2.1 och min fungerar dåligt tyvärr.
Re: AP2 / AP2.5
Den nya hårdvaran blev först monterad nångång mitten av augusti, möjligen september. Jag beställde först en bil i augusti som inte hade AP2,5 som senare blev avbeställd till fördel för en med AP2,5 (eller vad man nu ska kalla den) som blev beställd i september och producerad nån gång slutet av september/början oktober.Kulingen skrev:Frågan är också när den sätts in i bilen, min bil är tillverkad i maj men stod på Teslas center i Holland när jag köpte den. Ibland tror jag den har 2.1 pga den känns bättre på mycket än vad folk klagar på med helljus/autopiloten/LTE mm. Så ibland får jag för mig att dom monterat detta i Holland?!Legato skrev:2.1 tror jag det heter. 2.5 är det som sitter i model 3 med ytterligare några funktioner.Kulingen skrev:Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?
Tror 2.1 kom i slutet av sommaren.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: AP2 / AP2.5
Kan man se vad man har? Eller se tillverkningsdatum på sin bil?HelectriC skrev:Den nya hårdvaran blev först monterad nångång mitten av augusti, möjligen september. Jag beställde först en bil i augusti som inte hade AP2,5 som senare blev avbeställd till fördel för en med AP2,5 (eller vad man nu ska kalla den) som blev beställd i september och producerad nån gång slutet av september/början oktober.Kulingen skrev:Frågan är också när den sätts in i bilen, min bil är tillverkad i maj men stod på Teslas center i Holland när jag köpte den. Ibland tror jag den har 2.1 pga den känns bättre på mycket än vad folk klagar på med helljus/autopiloten/LTE mm. Så ibland får jag för mig att dom monterat detta i Holland?!Legato skrev:2.1 tror jag det heter. 2.5 är det som sitter i model 3 med ytterligare några funktioner.Kulingen skrev:Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?
Tror 2.1 kom i slutet av sommaren.
Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5
Jag vet jag kunde se det under ”källkoden” i MyTesla innan leverans, men nu när bilen är levererad så vet jag inte hur man kollar det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5
Skillnaden mellan 2.0 och 2.1 är mer cpu (eller var det en till cpu?)
Det är inget som märks på någon funktion idag, utan en förberedelse så att cpu-kraften räcker till när bilen ska bli självkörande.
2.5 är den som sitter i Model 3. Den har en kamera inne i kupén.
Det är inget som märks på någon funktion idag, utan en förberedelse så att cpu-kraften räcker till när bilen ska bli självkörande.
2.5 är den som sitter i Model 3. Den har en kamera inne i kupén.
Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5
Att AP2.x-hårdvaran (efter-) monteras i Holland kan man nog lugnt utesluta. I Holland monteras batteri och drivenenheten. Vad jag har förstått så innebär nya hårdvaran nya sensorer och ny kabeldragning bland annat. Att eftermontera eller bygga om AP2-bilar skulle bli alldeles för kostsamt. Och varför skulle de göra det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5
Man bytte radar där fram från bosch till continental men inte mer än så kameror och resten av sensorer är sammamati skrev:Att AP2.x-hårdvaran (efter-) monteras i Holland kan man nog lugnt utesluta. I Holland monteras batteri och drivenenheten. Vad jag har förstått så innebär nya hårdvaran nya sensorer och ny kabeldragning bland annat. Att eftermontera eller bygga om AP2-bilar skulle bli alldeles för kostsamt. Och varför skulle de göra det?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5
Men skrevs det inte nånstans att det blev en helt annan kabeldragning i och med detta? Eller var det bara spekulation som så ofta?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5
Japp, man ordnade även om kabeldragningen för att uppnå redundans vilket i sin tur är krav för ADAS 4/5.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5
Inget är officiellt bekräftat av Tesla, men här finns en tråd på TMC där ämnet diskuteras:mati skrev:Men skrevs det inte nånstans att det blev en helt annan kabeldragning i och med detta? Eller var det bara spekulation som så ofta?
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2266769
Här står lite på Electrek också:
https://electrek.co/2017/08/09/tesla-au ... s-driving/
Utklipp från tråden på TMC:
1) "Gen3" Power Steering ECU with redundant power supply from a new E-fuse box in the frunk. (The E-fuse box itself is a pretty big HW-change as well, but I won't go into that.)
2) Rear view camera wiring/connectors has changed in the Autopilot ECU. Video signal still goes directly from rv-camera to the ECU (same as ap2.0), but now there's a "splitter" on the ECU side that for some reason sends signal out to both the MCU and to the ECU itself! So now there's two BUC inputs; one "Splitter Rearview Cam IN" and one "APE Rearview Cam IN". Don't ask me why. Anyway cudos @verygreen for noticing this in the SW-code long ago.
3) New radar sensor from Continental ("Radar Front Conti") with "primary" and "secondary" CAN-signalling to AP2.5ECU. Exciting!
4) Different fuse location for the 30A Autopilot ECU Primary power (F133 > F214). The 10A Autopilot ECU Secondary power is same as before. Not so exciting...
Non AP-wise, I also noticed a new "Charge Port ECU" that was not in the 2016-diagrams at all. (WTH?)