AP2 / AP2.1 / AP2.5
Moderator: Redaktion
AP2 / AP2.1 / AP2.5
Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?
Vad skiljer dessa åt?
Senast redigerad av Kulingen, redigerad totalt 1 gånger.
Re: AP2 / AP2.5
2.1 tror jag det heter. 2.5 är det som sitter i model 3 med ytterligare några funktioner.Kulingen skrev:Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?
Tror 2.1 kom i slutet av sommaren.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: AP2 / AP2.5
Frågan är också när den sätts in i bilen, min bil är tillverkad i maj men stod på Teslas center i Holland när jag köpte den. Ibland tror jag den har 2.1 pga den känns bättre på mycket än vad folk klagar på med helljus/autopiloten/LTE mm. Så ibland får jag för mig att dom monterat detta i Holland?!Legato skrev:2.1 tror jag det heter. 2.5 är det som sitter i model 3 med ytterligare några funktioner.Kulingen skrev:Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?
Tror 2.1 kom i slutet av sommaren.
Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5
Hade liknande förhoppningar gällande min bil, men jag har definitivt AP 2.1 och min fungerar dåligt tyvärr.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5
Då har jag nog AP2, fick iaf ett mjukvarunersatt batteri (85kWh) alltid något att glädjas åtLegato skrev:Hade liknande förhoppningar gällande min bil, men jag har definitivt AP 2.1 och min fungerar dåligt tyvärr.
Re: AP2 / AP2.5
Den nya hårdvaran blev först monterad nångång mitten av augusti, möjligen september. Jag beställde först en bil i augusti som inte hade AP2,5 som senare blev avbeställd till fördel för en med AP2,5 (eller vad man nu ska kalla den) som blev beställd i september och producerad nån gång slutet av september/början oktober.Kulingen skrev:Frågan är också när den sätts in i bilen, min bil är tillverkad i maj men stod på Teslas center i Holland när jag köpte den. Ibland tror jag den har 2.1 pga den känns bättre på mycket än vad folk klagar på med helljus/autopiloten/LTE mm. Så ibland får jag för mig att dom monterat detta i Holland?!Legato skrev:2.1 tror jag det heter. 2.5 är det som sitter i model 3 med ytterligare några funktioner.Kulingen skrev:Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?
Tror 2.1 kom i slutet av sommaren.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: AP2 / AP2.5
Kan man se vad man har? Eller se tillverkningsdatum på sin bil?HelectriC skrev:Den nya hårdvaran blev först monterad nångång mitten av augusti, möjligen september. Jag beställde först en bil i augusti som inte hade AP2,5 som senare blev avbeställd till fördel för en med AP2,5 (eller vad man nu ska kalla den) som blev beställd i september och producerad nån gång slutet av september/början oktober.Kulingen skrev:Frågan är också när den sätts in i bilen, min bil är tillverkad i maj men stod på Teslas center i Holland när jag köpte den. Ibland tror jag den har 2.1 pga den känns bättre på mycket än vad folk klagar på med helljus/autopiloten/LTE mm. Så ibland får jag för mig att dom monterat detta i Holland?!Legato skrev:2.1 tror jag det heter. 2.5 är det som sitter i model 3 med ytterligare några funktioner.Kulingen skrev:Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?
Tror 2.1 kom i slutet av sommaren.
Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5
Jag vet jag kunde se det under ”källkoden” i MyTesla innan leverans, men nu när bilen är levererad så vet jag inte hur man kollar det.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5
Skillnaden mellan 2.0 och 2.1 är mer cpu (eller var det en till cpu?)
Det är inget som märks på någon funktion idag, utan en förberedelse så att cpu-kraften räcker till när bilen ska bli självkörande.
2.5 är den som sitter i Model 3. Den har en kamera inne i kupén.
Det är inget som märks på någon funktion idag, utan en förberedelse så att cpu-kraften räcker till när bilen ska bli självkörande.
2.5 är den som sitter i Model 3. Den har en kamera inne i kupén.
Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5
Att AP2.x-hårdvaran (efter-) monteras i Holland kan man nog lugnt utesluta. I Holland monteras batteri och drivenenheten. Vad jag har förstått så innebär nya hårdvaran nya sensorer och ny kabeldragning bland annat. Att eftermontera eller bygga om AP2-bilar skulle bli alldeles för kostsamt. Och varför skulle de göra det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5
Man bytte radar där fram från bosch till continental men inte mer än så kameror och resten av sensorer är sammamati skrev:Att AP2.x-hårdvaran (efter-) monteras i Holland kan man nog lugnt utesluta. I Holland monteras batteri och drivenenheten. Vad jag har förstått så innebär nya hårdvaran nya sensorer och ny kabeldragning bland annat. Att eftermontera eller bygga om AP2-bilar skulle bli alldeles för kostsamt. Och varför skulle de göra det?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5
Men skrevs det inte nånstans att det blev en helt annan kabeldragning i och med detta? Eller var det bara spekulation som så ofta?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5
Japp, man ordnade även om kabeldragningen för att uppnå redundans vilket i sin tur är krav för ADAS 4/5.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5
Inget är officiellt bekräftat av Tesla, men här finns en tråd på TMC där ämnet diskuteras:mati skrev:Men skrevs det inte nånstans att det blev en helt annan kabeldragning i och med detta? Eller var det bara spekulation som så ofta?
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2266769
Här står lite på Electrek också:
https://electrek.co/2017/08/09/tesla-au ... s-driving/
Utklipp från tråden på TMC:
1) "Gen3" Power Steering ECU with redundant power supply from a new E-fuse box in the frunk. (The E-fuse box itself is a pretty big HW-change as well, but I won't go into that.)
2) Rear view camera wiring/connectors has changed in the Autopilot ECU. Video signal still goes directly from rv-camera to the ECU (same as ap2.0), but now there's a "splitter" on the ECU side that for some reason sends signal out to both the MCU and to the ECU itself! So now there's two BUC inputs; one "Splitter Rearview Cam IN" and one "APE Rearview Cam IN". Don't ask me why. Anyway cudos @verygreen for noticing this in the SW-code long ago.
3) New radar sensor from Continental ("Radar Front Conti") with "primary" and "secondary" CAN-signalling to AP2.5ECU. Exciting!
4) Different fuse location for the 30A Autopilot ECU Primary power (F133 > F214). The 10A Autopilot ECU Secondary power is same as before. Not so exciting...
Non AP-wise, I also noticed a new "Charge Port ECU" that was not in the 2016-diagrams at all. (WTH?)