AP2 / AP2.1 / AP2.5

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

AP2 / AP2.1 / AP2.5

Inlägg av Kulingen »

Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?
Senast redigerad av Kulingen, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: AP2 / AP2.5

Inlägg av Legato »

Kulingen skrev:
Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?
2.1 tror jag det heter. 2.5 är det som sitter i model 3 med ytterligare några funktioner.

Tror 2.1 kom i slutet av sommaren.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: AP2 / AP2.5

Inlägg av Kulingen »

Legato skrev:
Kulingen skrev:
Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?
2.1 tror jag det heter. 2.5 är det som sitter i model 3 med ytterligare några funktioner.

Tror 2.1 kom i slutet av sommaren.
Frågan är också när den sätts in i bilen, min bil är tillverkad i maj men stod på Teslas center i Holland när jag köpte den. Ibland tror jag den har 2.1 pga den känns bättre på mycket än vad folk klagar på med helljus/autopiloten/LTE mm. Så ibland får jag för mig att dom monterat detta i Holland?!
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5

Inlägg av Legato »

Hade liknande förhoppningar gällande min bil, men jag har definitivt AP 2.1 och min fungerar dåligt tyvärr.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5

Inlägg av Kulingen »

Legato skrev:
Hade liknande förhoppningar gällande min bil, men jag har definitivt AP 2.1 och min fungerar dåligt tyvärr.
Då har jag nog AP2, fick iaf ett mjukvarunersatt batteri (85kWh) alltid något att glädjas åt
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: AP2 / AP2.5

Inlägg av HelectriC »

Kulingen skrev:
Legato skrev:
Kulingen skrev:
Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?
2.1 tror jag det heter. 2.5 är det som sitter i model 3 med ytterligare några funktioner.

Tror 2.1 kom i slutet av sommaren.
Frågan är också när den sätts in i bilen, min bil är tillverkad i maj men stod på Teslas center i Holland när jag köpte den. Ibland tror jag den har 2.1 pga den känns bättre på mycket än vad folk klagar på med helljus/autopiloten/LTE mm. Så ibland får jag för mig att dom monterat detta i Holland?!
Den nya hårdvaran blev först monterad nångång mitten av augusti, möjligen september. Jag beställde först en bil i augusti som inte hade AP2,5 som senare blev avbeställd till fördel för en med AP2,5 (eller vad man nu ska kalla den) som blev beställd i september och producerad nån gång slutet av september/början oktober.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: AP2 / AP2.5

Inlägg av improwise »

HelectriC skrev:
Kulingen skrev:
Legato skrev:
Kulingen skrev:
Hur fungerar det med AP2 / AP2.5 när byttes detta? Hur ser man vad man har? Installeras detta i fabrik eller vid slutmonteringen i Holland?
Vad skiljer dessa åt?
2.1 tror jag det heter. 2.5 är det som sitter i model 3 med ytterligare några funktioner.

Tror 2.1 kom i slutet av sommaren.
Frågan är också när den sätts in i bilen, min bil är tillverkad i maj men stod på Teslas center i Holland när jag köpte den. Ibland tror jag den har 2.1 pga den känns bättre på mycket än vad folk klagar på med helljus/autopiloten/LTE mm. Så ibland får jag för mig att dom monterat detta i Holland?!
Den nya hårdvaran blev först monterad nångång mitten av augusti, möjligen september. Jag beställde först en bil i augusti som inte hade AP2,5 som senare blev avbeställd till fördel för en med AP2,5 (eller vad man nu ska kalla den) som blev beställd i september och producerad nån gång slutet av september/början oktober.
Kan man se vad man har? Eller se tillverkningsdatum på sin bil?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5

Inlägg av HelectriC »

Jag vet jag kunde se det under ”källkoden” i MyTesla innan leverans, men nu när bilen är levererad så vet jag inte hur man kollar det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5

Inlägg av dstr »

Skillnaden mellan 2.0 och 2.1 är mer cpu (eller var det en till cpu?)

Det är inget som märks på någon funktion idag, utan en förberedelse så att cpu-kraften räcker till när bilen ska bli självkörande.

2.5 är den som sitter i Model 3. Den har en kamera inne i kupén.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5

Inlägg av mati »

Att AP2.x-hårdvaran (efter-) monteras i Holland kan man nog lugnt utesluta. I Holland monteras batteri och drivenenheten. Vad jag har förstått så innebär nya hårdvaran nya sensorer och ny kabeldragning bland annat. Att eftermontera eller bygga om AP2-bilar skulle bli alldeles för kostsamt. Och varför skulle de göra det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Att AP2.x-hårdvaran (efter-) monteras i Holland kan man nog lugnt utesluta. I Holland monteras batteri och drivenenheten. Vad jag har förstått så innebär nya hårdvaran nya sensorer och ny kabeldragning bland annat. Att eftermontera eller bygga om AP2-bilar skulle bli alldeles för kostsamt. Och varför skulle de göra det?
Man bytte radar där fram från bosch till continental men inte mer än så kameror och resten av sensorer är samma
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5

Inlägg av mati »

Men skrevs det inte nånstans att det blev en helt annan kabeldragning i och med detta? Eller var det bara spekulation som så ofta?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5

Inlägg av oscfor »

Japp, man ordnade även om kabeldragningen för att uppnå redundans vilket i sin tur är krav för ADAS 4/5.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: AP2 / AP2.1 / AP2.5

Inlägg av helix »

mati skrev:
Men skrevs det inte nånstans att det blev en helt annan kabeldragning i och med detta? Eller var det bara spekulation som så ofta?
Inget är officiellt bekräftat av Tesla, men här finns en tråd på TMC där ämnet diskuteras:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2266769

Här står lite på Electrek också:
https://electrek.co/2017/08/09/tesla-au ... s-driving/


Utklipp från tråden på TMC:
1) "Gen3" Power Steering ECU with redundant power supply from a new E-fuse box in the frunk. (The E-fuse box itself is a pretty big HW-change as well, but I won't go into that.)

2) Rear view camera wiring/connectors has changed in the Autopilot ECU. Video signal still goes directly from rv-camera to the ECU (same as ap2.0), but now there's a "splitter" on the ECU side that for some reason sends signal out to both the MCU and to the ECU itself! So now there's two BUC inputs; one "Splitter Rearview Cam IN" and one "APE Rearview Cam IN". Don't ask me why. Anyway cudos @verygreen for noticing this in the SW-code long ago.

3) New radar sensor from Continental ("Radar Front Conti") with "primary" and "secondary" CAN-signalling to AP2.5ECU. Exciting!

4) Different fuse location for the 30A Autopilot ECU Primary power (F133 > F214). The 10A Autopilot ECU Secondary power is same as before. Not so exciting...

Non AP-wise, I also noticed a new "Charge Port ECU" that was not in the 2016-diagrams at all. (WTH?)
Skriv svar