AP2 och filbyte

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: AP2 och filbyte

Inlägg av e5m1r »

mgorgis skrev:
Är ny användare av AP och undrar om den byter fil när man slår på blinkersen även om det ligger en bil (antingen precis bredvid eller i döda vinkeln) i filen man vill byta till? Vågar förstås inte testa det och därför frågar jag det här istället :)
Det är ju det sensorer är till men de når inte långt så kommer det en bil i hög hastighet kommer den byta
De går givetvis inte att lita på helt så man ska fortfarande se sig om
När AP2 börjar använda kameror i stolpar och blinkers kommer den ha bättre koll men som det är idag är det inte många meter bak och åt sidan den ser
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: AP2 och filbyte

Inlägg av improwise »

Nyfiken, hur funkar AP2 (eller AP1) i typiskt storstadstrafik i rusning där som bekant vanliga trafikregler inte riktigt gäller och även sansade förare ibland tvingas bryta mot vissa regler för allas bästa?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: AP2 och filbyte

Inlägg av e5m1r »

improwise skrev:
Nyfiken, hur funkar AP2 (eller AP1) i typiskt storstadstrafik i rusning där som bekant vanliga trafikregler inte riktigt gäller och även sansade förare ibland tvingas bryta mot vissa regler för allas bästa?
Beror på
Det ör spännande när AP låser på bilen framför och den bilen får för sig att byta fil :)
Om du inte hetsar själv och ör observant mot problemet ovan så går det bra ( bor inte i storstad så har begränsad erfarenhet )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: AP2 och filbyte

Inlägg av blincoln »

danni skrev:
Filbyte med AP1 är skitsegt, särskilt när man ska tillbaks in till höger. Ibland ligger jag där och blinkar och blinkar och blinkar och känner mig skitfånig till jag till slut rycker tag i ratten och kör in själv.

Alla de här små irritationsmomenten gör att jag faktiskt använder AP allt mer sällan. Den funkar bra, under ganska begränsade förutsättningar, men jag orkar liksom inte med att anpassa mig efter systemets alla små egenheter.
Jag blev så glad för några uppdateringar sedan när jag av misstag slog av auto lane change och insåg hur bra det funkar utan. Man blinkar och då släpper autostyrningen vid minsta beröring av ratten utan ryck. Sedan byter man fil som man vill och slår på autostyrningen igen.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: AP2 och filbyte

Inlägg av helix »

blincoln skrev:
danni skrev:
Filbyte med AP1 är skitsegt, särskilt när man ska tillbaks in till höger. Ibland ligger jag där och blinkar och blinkar och blinkar och känner mig skitfånig till jag till slut rycker tag i ratten och kör in själv.

Alla de här små irritationsmomenten gör att jag faktiskt använder AP allt mer sällan. Den funkar bra, under ganska begränsade förutsättningar, men jag orkar liksom inte med att anpassa mig efter systemets alla små egenheter.
Jag blev så glad för några uppdateringar sedan när jag av misstag slog av auto lane change och insåg hur bra det funkar utan. Man blinkar och då släpper autostyrningen vid minsta beröring av ratten utan ryck. Sedan byter man fil som man vill och slår på autostyrningen igen.
Håller helt med. Enda problemet är att man inte kan stänga av ljudet som kommer varje gång AP aktiveras/deaktiveras. Medpassagerare undrar lite lätt vad man håller på med :lol:
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: AP2 och filbyte

Inlägg av mgorgis »

Vad är de minsta vägarna som ni använder AP på? Typ 70? 50? 30? Vid trafikljus?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP2 och filbyte

Inlägg av mati »

helix skrev:
blincoln skrev:
danni skrev:
Filbyte med AP1 är skitsegt, särskilt när man ska tillbaks in till höger. Ibland ligger jag där och blinkar och blinkar och blinkar och känner mig skitfånig till jag till slut rycker tag i ratten och kör in själv.

Alla de här små irritationsmomenten gör att jag faktiskt använder AP allt mer sällan. Den funkar bra, under ganska begränsade förutsättningar, men jag orkar liksom inte med att anpassa mig efter systemets alla små egenheter.
Jag blev så glad för några uppdateringar sedan när jag av misstag slog av auto lane change och insåg hur bra det funkar utan. Man blinkar och då släpper autostyrningen vid minsta beröring av ratten utan ryck. Sedan byter man fil som man vill och slår på autostyrningen igen.
Håller helt med. Enda problemet är att man inte kan stänga av ljudet som kommer varje gång AP aktiveras/deaktiveras. Medpassagerare undrar lite lätt vad man håller på med :lol:
Och så protesterar bilen när man byter fil lite för tidigt efter att AP har stängts av. Nåt tjat om att man är på väg att lämna sitt körfält. Jag får den varningen relativt ofta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP2 och filbyte

Inlägg av mati »

mgorgis skrev:
Vad är de minsta vägarna som ni använder AP på? Typ 70? 50? 30? Vid trafikljus?
Landsväg, typ 80 eller 90-väg. I stan blir det bara jobbigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: AP2 och filbyte

Inlägg av Bjelke »

mgorgis skrev:
Vad är de minsta vägarna som ni använder AP på? Typ 70? 50? 30? Vid trafikljus?
Ner till lägsta möjliga funkar så länge det finns linjer och inga knepiga refuger osv funkar, AP1 :)
Inte vid trafikljus om det inte är en bil framför som stannar för annars kör Teslan bara på (och tappar fattningen
om inga linjer finns att följa)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar