Är ny användare av AP och undrar om den byter fil när man slår på blinkersen även om det ligger en bil (antingen precis bredvid eller i döda vinkeln) i filen man vill byta till? Vågar förstås inte testa det och därför frågar jag det här istället
Det är ju det sensorer är till men de når inte långt så kommer det en bil i hög hastighet kommer den byta
De går givetvis inte att lita på helt så man ska fortfarande se sig om
När AP2 börjar använda kameror i stolpar och blinkers kommer den ha bättre koll men som det är idag är det inte många meter bak och åt sidan den ser
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Nyfiken, hur funkar AP2 (eller AP1) i typiskt storstadstrafik i rusning där som bekant vanliga trafikregler inte riktigt gäller och även sansade förare ibland tvingas bryta mot vissa regler för allas bästa?
Nyfiken, hur funkar AP2 (eller AP1) i typiskt storstadstrafik i rusning där som bekant vanliga trafikregler inte riktigt gäller och även sansade förare ibland tvingas bryta mot vissa regler för allas bästa?
Beror på
Det ör spännande när AP låser på bilen framför och den bilen får för sig att byta fil
Om du inte hetsar själv och ör observant mot problemet ovan så går det bra ( bor inte i storstad så har begränsad erfarenhet )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Filbyte med AP1 är skitsegt, särskilt när man ska tillbaks in till höger. Ibland ligger jag där och blinkar och blinkar och blinkar och känner mig skitfånig till jag till slut rycker tag i ratten och kör in själv.
Alla de här små irritationsmomenten gör att jag faktiskt använder AP allt mer sällan. Den funkar bra, under ganska begränsade förutsättningar, men jag orkar liksom inte med att anpassa mig efter systemets alla små egenheter.
Jag blev så glad för några uppdateringar sedan när jag av misstag slog av auto lane change och insåg hur bra det funkar utan. Man blinkar och då släpper autostyrningen vid minsta beröring av ratten utan ryck. Sedan byter man fil som man vill och slår på autostyrningen igen.
Filbyte med AP1 är skitsegt, särskilt när man ska tillbaks in till höger. Ibland ligger jag där och blinkar och blinkar och blinkar och känner mig skitfånig till jag till slut rycker tag i ratten och kör in själv.
Alla de här små irritationsmomenten gör att jag faktiskt använder AP allt mer sällan. Den funkar bra, under ganska begränsade förutsättningar, men jag orkar liksom inte med att anpassa mig efter systemets alla små egenheter.
Jag blev så glad för några uppdateringar sedan när jag av misstag slog av auto lane change och insåg hur bra det funkar utan. Man blinkar och då släpper autostyrningen vid minsta beröring av ratten utan ryck. Sedan byter man fil som man vill och slår på autostyrningen igen.
Håller helt med. Enda problemet är att man inte kan stänga av ljudet som kommer varje gång AP aktiveras/deaktiveras. Medpassagerare undrar lite lätt vad man håller på med
Filbyte med AP1 är skitsegt, särskilt när man ska tillbaks in till höger. Ibland ligger jag där och blinkar och blinkar och blinkar och känner mig skitfånig till jag till slut rycker tag i ratten och kör in själv.
Alla de här små irritationsmomenten gör att jag faktiskt använder AP allt mer sällan. Den funkar bra, under ganska begränsade förutsättningar, men jag orkar liksom inte med att anpassa mig efter systemets alla små egenheter.
Jag blev så glad för några uppdateringar sedan när jag av misstag slog av auto lane change och insåg hur bra det funkar utan. Man blinkar och då släpper autostyrningen vid minsta beröring av ratten utan ryck. Sedan byter man fil som man vill och slår på autostyrningen igen.
Håller helt med. Enda problemet är att man inte kan stänga av ljudet som kommer varje gång AP aktiveras/deaktiveras. Medpassagerare undrar lite lätt vad man håller på med
Och så protesterar bilen när man byter fil lite för tidigt efter att AP har stängts av. Nåt tjat om att man är på väg att lämna sitt körfält. Jag får den varningen relativt ofta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vad är de minsta vägarna som ni använder AP på? Typ 70? 50? 30? Vid trafikljus?
Ner till lägsta möjliga funkar så länge det finns linjer och inga knepiga refuger osv funkar, AP1
Inte vid trafikljus om det inte är en bil framför som stannar för annars kör Teslan bara på (och tappar fattningen
om inga linjer finns att följa)