Cruise not available: Front radar visibility reduced.. snö?
Moderator: Redaktion
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Det jag stör mig på är att när ACC försvinner så finns det ingen farthållare alls.
Hade varit guld om bilarna med AP hade en inställning där man kunde välja om den ska fungera som ACC eller enklare CC.
Hade varit guld om bilarna med AP hade en inställning där man kunde välja om den ska fungera som ACC eller enklare CC.
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Den frågan har diskuterats tidigare. Även utan snöproblematik hade det varit trevligt med en sådan inställning. ACC är ju inte så smart i alla lägen. En vanlig farthållare hade varit att föredra ibland. Lite konstigt att den inställningen inte finns. Man kan ju stänga av de flesta andra "smarta" funktionerna.lobbin skrev:Det jag stör mig på är att när ACC försvinner så finns det ingen farthållare alls.
Hade varit guld om bilarna med AP hade en inställning där man kunde välja om den ska fungera som ACC eller enklare CC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Beror nog på att det skulle vara tidsfråga innan nån är med om en olycka för att de trodde att acc var påmati skrev:Den frågan har diskuterats tidigare. Även utan snöproblematik hade det varit trevligt med en sådan inställning. ACC är ju inte så smart i alla lägen. En vanlig farthållare hade varit att föredra ibland. Lite konstigt att den inställningen inte finns. Man kan ju stänga av de flesta andra "smarta" funktionerna.lobbin skrev:Det jag stör mig på är att när ACC försvinner så finns det ingen farthållare alls.
Hade varit guld om bilarna med AP hade en inställning där man kunde välja om den ska fungera som ACC eller enklare CC.
Helt ärligt har det hänt mig själv att jag fått för mig att ap var på medan det bara var acc då sitter jag där nån millisekund och funderar varför ap inte styr efter vägen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Ja, det är det enda jag kan komma på, men det borde ju vara enkelt att lösa genom att man aktivt måste slå av ACC-funktionen efter varje gång man parkerat eller något liknande.e5m1r skrev:Beror nog på att det skulle vara tidsfråga innan nån är med om en olycka för att de trodde att acc var på
Helt ärligt har det hänt mig själv att jag fått för mig att ap var på medan det bara var acc då sitter jag där nån millisekund och funderar varför ap inte styr efter vägen
Hur gör andra bilar? Teslan är det första bilen vi haft med ACC.
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
För att vara lite kaxig skulle jag vilja påstå att andra bilar kanske inte riktigt har samma behov av att kunna avaktivera den adaptiva farthållaren eftersom den fungerar bättre där. Visserligen har vi hittills bara haft en bil med ACC, en Mazda CX-3, men jag har aldrig upplevt att den inte fungerar som det är tänkt. Därmed har jag aldrig känt att jag skulle vilja kunna avaktivera den.lobbin skrev:Hur gör andra bilar? Teslan är det första bilen vi haft med ACC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
På Volvon var det så. När radarn var täckt av snö så kunde man iaf köra vanlig farthållare. Dock tändes nån slags varningslampa för att påminna föraren har jag för mig.lobbin skrev:Det jag stör mig på är att när ACC försvinner så finns det ingen farthållare alls.
Hade varit guld om bilarna med AP hade en inställning där man kunde välja om den ska fungera som ACC eller enklare CC.
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
mati skrev:För att vara lite kaxig skulle jag vilja påstå att andra bilar kanske inte riktigt har samma behov av att kunna avaktivera den adaptiva farthållaren eftersom den fungerar bättre där. Visserligen har vi hittills bara haft en bil med ACC, en Mazda CX-3, men jag har aldrig upplevt att den inte fungerar som det är tänkt. Därmed har jag aldrig känt att jag skulle vilja kunna avaktivera den.lobbin skrev:Hur gör andra bilar? Teslan är det första bilen vi haft med ACC.
Du skulle ha en AP1 du med Mati.
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
PHEVen har samma problematik - sen är den dessutom designad åt fel håll, all smuts/snö/regn fastnar i fronten.
Så efter bara en kort stund i lite sämre väder så stänger ACCn av sig, och ingen vanlig farthållare finns att tillgå.
Så efter bara en kort stund i lite sämre väder så stänger ACCn av sig, och ingen vanlig farthållare finns att tillgå.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Haha, just det. Nej, jag tror inte det. Snart kommer e-Golfen, då får vi förhoppningsvis en bil som fungerar. Nu är ju Teslan dessutom ganska handikappad pga den trasiga laddaren. Det märktes inte så mycket förra gången när den var paj, för då var det sommar.Verdi skrev:Du skulle ha en AP1 du med Mati.
Men nu drar värmen mer ström än vad laddaren kan leverera. Bilen förbrukar mycket mer dessutom, laddningen tar evigheter. Smått bökigt kan jag säga. Jag vill i princip bara använda den för kortare resor nu. Att komma hem med tomt batteri och inte kunna ladda ordentligt är inte roligt. Plötsligt får alla elbilshatare rätt. Vad händer när man kommer hem med tomt batteri och det händer nånting så man måste iväg snabbt?
Teslas svar på detta var att jag kan ju åka till en Supercharger ifall det krisar. Just det. 9 mil fram och tillbaka. Väldigt praktiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
mati skrev:Haha, just det. Nej, jag tror inte det. Snart kommer e-Golfen, då får vi förhoppningsvis en bil som fungerar. Nu är ju Teslan dessutom ganska handikappad pga den trasiga laddaren. Det märktes inte så mycket förra gången när den var paj, för då var det sommar.Verdi skrev:Du skulle ha en AP1 du med Mati.
Men nu drar värmen mer ström än vad laddaren kan leverera. Bilen förbrukar mycket mer dessutom, laddningen tar evigheter. Smått bökigt kan jag säga. Jag vill i princip bara använda den för kortare resor nu. Att komma hem med tomt batteri och inte kunna ladda ordentligt är inte roligt. Plötsligt får alla elbilshatare rätt. Vad händer när man kommer hem med tomt batteri och det händer nånting så man måste iväg snabbt?
Teslas svar på detta var att jag kan ju åka till en Supercharger ifall det krisar. Just det. 9 mil fram och tillbaka. Väldigt praktiskt.
Fast kommer e-Golfen ladda snabbare då? För visst skrev du att Teslan just nu laddar med två faser? Vad blir det? 7,2 kW? Det är väl samma som e-Golfen? (är du förresten säker på att den har stöd för 2-fas 16A och att de inte menar 1 fas 32A när de skriver max 7,2 kW laddning?)
Själv blev jag lite stressad i söndags. Var uppe hos mina föräldrar och på dagen var vi i Järvsöbacken och åkte skidor. Är väl 3-4 mil ToR till backen så kom hem med 75-80% SOC. (laddade till 100% under natten före just av denna anledning) Visst har vi en SuC vid Gävle Bro längs hemvägen men jag stannar ytterst ogärna med sovande barn i bilen. De brukar vakna och allt blir uppochner. Men tack vare trefasladdning så kunde vi starta med 95% SOC och nå hemmet med hyfsad marginal trots gott tempo och full värme. (27 mil)
Jag blir mer och mer ödmjuk. För oss är det massor av lyckliga omständigheter som gör att det fungerar så bra med en Tesla. Har ju till och med en SuC vid Fullerö som bara är dryga milen hemifrån. Samma nere i Kristianstad där vi är mycket på somrarna. Där har de också en SuC om det krånglar med laddningen i torpet (enfas 6A tar lååååång tid).
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Nej, den laddar inte snabbare, men den drar betydligt mindre el. Och ja, den laddar med 2x16A. Man får alltså fler mil per timme än med Teslan, trots att den laddar med lägre effekt. 2-fas laddning i Golfen motsvarar ungefär 3-fas laddning i Teslan när man räknar mil/timme. Och nu laddar ju min Tesla bara 2-fas numera, den får alltså avsevärt färre mil per timme.Verdi skrev:Fast kommer e-Golfen ladda snabbare då? För visst skrev du att Teslan just nu laddar med två faser? Vad blir det? 7,2 kW? Det är väl samma som e-Golfen? (är du förresten säker på att den har stöd för 2-fas 16A och att de inte menar 1 fas 32A när de skriver max 7,2 kW laddning?)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
mati skrev:Nej, den laddar inte snabbare, men den drar betydligt mindre el. Och ja, den laddar med 2x16A. Man får alltså fler mil per timme än med Teslan, trots att den laddar med lägre effekt. 2-fas laddning i Golfen motsvarar ungefär 3-fas laddning i Teslan när man räknar mil/timme. Och nu laddar ju min Tesla bara 2-fas numera, den får alltså avsevärt färre mil per timme.Verdi skrev:Fast kommer e-Golfen ladda snabbare då? För visst skrev du att Teslan just nu laddar med två faser? Vad blir det? 7,2 kW? Det är väl samma som e-Golfen? (är du förresten säker på att den har stöd för 2-fas 16A och att de inte menar 1 fas 32A när de skriver max 7,2 kW laddning?)
Ja, det stämmer nog. Min i3 drar bara över 200 Wh/km när det är besvärliga förhållanden och snittar en bit under det även nu när det är vinter. Teslan ligger på 245 Wh/km i snitt nu. Känslan är även att i3:an knappt tappar nånting när den står stilla. Teslan står och "läcker" elektroner hela tiden. Tror nästan i3:an bara suger drygt hälften så mycket el från laddaren per körd km som Teslan. Inklusive förvärmning och läckage så ligger nog Teslan på 400 Wh/km nu på vintern. i3:an kanske ligger på runt 250 Wh/km inklusive allt.
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Testade AP2 till jobbet idag i stockholm. Ultraljudssensorerna var helt igenkorkade och park assist unavailable, men AP2 funkade bra. Den studsade lite mellan linjerna som den gjorde förr, men för att vara de förhållande som råder så är jag nöjd
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Med risk att jag kapar tråden men eftersom vi pratar AP2 så tänkte ställa ett par frågor här:
1- När ni pratar ACC, är det då Automatic Cruise Control? för det kan knappast vara Automatic Climate Control?
2- När jag köp adaptiv farthållare plus självstyrning (när den håller sig i filen), och när jag vill styra själv så trycker jag spaken ifrån mig då avaktiveras självkörningen men farthållaren avaktiveras också men det vill jag inte, jag vill bara styra själv men med adaptiv farthållaren igång. Visst kan jag rycka i ratten för att ta över kontrollen men det känns inte rätt sätt att avaktivera det
1- När ni pratar ACC, är det då Automatic Cruise Control? för det kan knappast vara Automatic Climate Control?
2- När jag köp adaptiv farthållare plus självstyrning (när den håller sig i filen), och när jag vill styra själv så trycker jag spaken ifrån mig då avaktiveras självkörningen men farthållaren avaktiveras också men det vill jag inte, jag vill bara styra själv men med adaptiv farthållaren igång. Visst kan jag rycka i ratten för att ta över kontrollen men det känns inte rätt sätt att avaktivera det
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
1. Ja, active cruise control = ACC
2. Håller med. Borde gå att lösa bättre, men så är det idag.
2. Håller med. Borde gå att lösa bättre, men så är det idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Stämmer fint det du säger.Verdi skrev:mati skrev:Nej, den laddar inte snabbare, men den drar betydligt mindre el. Och ja, den laddar med 2x16A. Man får alltså fler mil per timme än med Teslan, trots att den laddar med lägre effekt. 2-fas laddning i Golfen motsvarar ungefär 3-fas laddning i Teslan när man räknar mil/timme. Och nu laddar ju min Tesla bara 2-fas numera, den får alltså avsevärt färre mil per timme.Verdi skrev:Fast kommer e-Golfen ladda snabbare då? För visst skrev du att Teslan just nu laddar med två faser? Vad blir det? 7,2 kW? Det är väl samma som e-Golfen? (är du förresten säker på att den har stöd för 2-fas 16A och att de inte menar 1 fas 32A när de skriver max 7,2 kW laddning?)
Ja, det stämmer nog. Min i3 drar bara över 200 Wh/km när det är besvärliga förhållanden och snittar en bit under det även nu när det är vinter. Teslan ligger på 245 Wh/km i snitt nu. Känslan är även att i3:an knappt tappar nånting när den står stilla. Teslan står och "läcker" elektroner hela tiden. Tror nästan i3:an bara suger drygt hälften så mycket el från laddaren per körd km som Teslan. Inklusive förvärmning och läckage så ligger nog Teslan på 400 Wh/km nu på vintern. i3:an kanske ligger på runt 250 Wh/km inklusive allt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r