Haha, argumenterar inte emot någon snarare konstaterar att en långmilare tappar mindre värdeminskning per mil än en lågmilad.Verdi skrev:Splfredde skrev:Verdi skrev:Jo så är det, men samtidigt så har en bil som gått 12000 mil på 3 år väsentligt lägre pris än en som gått 4000 mil på samma tid. Så nånstans spelar det ju ändå roll.johan_w skrev:Håller jag med om, dock väldigt lite på marginalen. Tre år gammal bil med 5000 eller 6000 mil skulle jag säga bedöms likvärdigt och mer på skick än skillnaden i mil.
Men så är det ju med alla bilar?
Kollade snabbt på några Panameror på Blocket, det skiljer typ 150-200 tusen i snitt på lågmilarna mot långmilarna.
Räknar man 150-200 tusen på 10000 mil i mellanskillnad har du en värdeminskning på 15-20:-/mil på de överskjutande milen vilket man väl får se som billig körning på en sån bil?
Teslorna ligger väl ganska likt rent värdemässigt men sedan är ju driften radikalt billigare!
Grovt exempel:
Nypris 1.000.000:-
1. 5000 mil restvärde 500.000:- ger värdeminskning 100:-/mil
2. 14000 mil restvärde 300.000:- ger värdeminskning 50:-/mil
Slutsats, en långmilad Tesla kommer garanterat vara billigast per körd mil!
Är det nån som sagt att det är specifikt för Tesla eller vem argumenterar du mot? Tror själv att det spelar mindre roll på en Tesla än på en fossilbil. Just eftersom att det inte finns så många rörliga delar i drivlinan som slits mekaniskt.
Att dela upp kostnaden på antalet körda kilometer är bara relevant om man endast kör nödvändiga kilometer. Alla onödiga kilometer får ju räknas in på nöjeskontot.
Med drift inkluderad blir Teslan än billigare att köra "längre" med.
I tråden pratas det mycket om årskostnad dvs värdeminskning per år men milen har ju faktiskt betydelse vilket du själv påpekade,
man får ju heller inte glömma värdet av de körda milen som förhoppningsvis medfört nytta och/eller nöje
Min personliga åsikt är att jag inte tänker byta min efter 3 år utan kanske köra 6 år.
Får jag 200 tusen då så har jag fördelat min miljon på 20000 mil och 40:-/mil i värdeminskning!
Eller, efter 6 år kanske ett 120 kW-batteri kostar 50000:- så då kanske jag rullar vidare men byter batteri
Visst är det roligt att spekulera........