I princip alla schuckouttag är märkta med 16A. Jag kontaktade för något år sedan faktiskt de som tog fram och jobbade med just de här märkningarna. Tror det var någon på SEMKO eller vad det hette förr.
Han berättade att kontakterna testades och klassades ursprungligen för att Schuckokontakterna var tänkt att dras ut ganska sällan om de hade högre effekt (Tänk el-element "Eisa Peittää"). ELLER så var belastningen tänkt att ligga på en hyfsat kort stund. (Tänk högtryckstvätt, hårtork, kaffebryggare, kokplatta). Utifrån de testförfarandena slets kontakterna mekaniskt inte så mycket och det funkade även med högre effekt under en kortare tid. Därför tyckte man 16A kunde få vara OK.
Så att ladda elbil med schucko =dra hög effekt i många timmar och dessutom mekanisk dra isär kontakterna ideligen fanns liksom inte med i hur man testade. Däremot kunde han säga att utifrån hur elbilsladdning går till idag så skulle man inte ha godkänt 16A, som de alltså faktiskt är märkta med.
Det vet antagligen biltillverkarna om eftersom man i regel skickar med en originalsladd som bara går att köra 10A (undantaget Volvo som jag tror kan ge 13A med Schucko). Där man då också ofta har en temperaturgivare i själva schuckokontakten. Som drar ned och till slut stänger av strömmen om kontakten hettas upp för mycket.
Det vet även många tillverkare av elgrejor om också därför märks många schuckokontakter/skarvgrejor numera med 16A-6h. Dvs det är ok med 16A så länge man inte överskrider 6timmar, MEN det har då mer att göra med kabeldimensioner osv. Allt eftersom kontakterna slits om de dras isär ofta så uppstår ändå risken med överhettning om man kör med höga strömmar.
Så därför blir det som "lem" säger. Efter en tid så börjar kontakten glappa (av att den dragits isär så ofta) då uppstår värmen och till slut så ger den upp. Ofta kan man enkelt känna det med handen då man tar i den varje gång man drar ut den.
Vill man dra 16A enfas så är en blå CEE kontakt (tänk camping och båthamnar) betydligt mer mekaniskt stabil och har större stift med större kontaktyta. (Som finns på bilden) Finns på Volvo att köpa som reservdel och med 8m kabel artnr: 31407096. Kostade 3500kr ink moms har jag för mig. Finns även med 4,5m sladd och även med schuckokontakt (Men då är de alltså spärrade till 13A tycks jag minnas)
Ihop med en adapter enligt den andra bilden och 3 såna laddkablar från Volvo kan man alltså samtidigt ladda 3st bilar med 16A enfas för en kostnad på ca 11000kr totalt. Vilket kan vara ett smidigt sätt att lösa en tillfällig laddplats för flera elbilar vid event eller liknande
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil