Andrahandsvärdet
Moderator: Redaktion
- emphili
- Teslaägare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
- Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö
Andrahandsvärdet
Enligt uppgift har Tesla Sverige nu fått sin "prislista" på inbytespriser. Inväntar detaljerna på deras värdering. Är det smart att gradera upp sig eller är det idiotkonsumtion, när man redan är så supernöjd?
Re: Andrahandsvärdet
Tänk det är en fråga jag också ställer mig
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Andrahandsvärdet
I-landsproblem...
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Andrahandsvärdet
Inbytespriserna är låga. Problemet vs inbyte av tex en BMW är att hos BMW för man ju ett bättre pris på den nya bilen samtidigt. Hos Tesla får du ingen rabatt på den nya bilen och deras inbyte som är lågt. Samtidigt håller deras säljare på att kränga demobilar. De underlättar ju på inget sätt för oss som vill byta upp.
Jag tycker det är synd att man inte tar hand om sina early adoptors bättre än man gör. De borde kunna ge oss något bättre pris på nya bilen vid inbyte eller hjälpa till att ordna finansiering vid privat försäljning till en liten kostnad etc.
Dessutom skrämmer man nog nya ägare genom sina egna värderingar vid inbyte. Dvs tänker du inte behålla bilen länge kommer värdeminskningen bli den överlägset största kostnaden att äga en model S. Ingen chock iofs men värdet på en elbil med 90% färre delar som nöts etc borde ju vara ganska bra. Drar man ned det till samma nivåer som för andra bilar och inte gör något på priset på den nya så försvårar man givetvis att man byter upp sig. Givetvis har alla bilar en värdeminskning nen helheten vid att byta upp sig blir utmaningen.
Så svaret är att det blir ganska stor kostnad i SEK att byta upp dig. Om man sedan dolt sina kostnader i leasing etc spelar ju ingen roll då värderingen när leasetiden är ute kommer bli same same.
Jag tycker det är synd att man inte tar hand om sina early adoptors bättre än man gör. De borde kunna ge oss något bättre pris på nya bilen vid inbyte eller hjälpa till att ordna finansiering vid privat försäljning till en liten kostnad etc.
Dessutom skrämmer man nog nya ägare genom sina egna värderingar vid inbyte. Dvs tänker du inte behålla bilen länge kommer värdeminskningen bli den överlägset största kostnaden att äga en model S. Ingen chock iofs men värdet på en elbil med 90% färre delar som nöts etc borde ju vara ganska bra. Drar man ned det till samma nivåer som för andra bilar och inte gör något på priset på den nya så försvårar man givetvis att man byter upp sig. Givetvis har alla bilar en värdeminskning nen helheten vid att byta upp sig blir utmaningen.
Så svaret är att det blir ganska stor kostnad i SEK att byta upp dig. Om man sedan dolt sina kostnader i leasing etc spelar ju ingen roll då värderingen när leasetiden är ute kommer bli same same.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Andrahandsvärdet
Kan även nämna att min bil är i extremt bra skick. Troligen betydligt bättre än alla demobilar. Men trots det är jag inte nöjd med förslaget på inbytespris. Så är bilen i mer av bruksskick kommer du få ännu lägre inbytespris...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- emphili
- Teslaägare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
- Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö
Re: Andrahandsvärdet
Klokt svar. Trodde att ett rimligt inbytespris gav merförsäljning samt ett bidrag till miljön, genom att förhoppningsvis eliminera ytterligare en fossilbil.hybris skrev:Kan även nämna att min bil är i extremt bra skick. Troligen betydligt bättre än alla demobilar. Men trots det är jag inte nöjd med förslaget på inbytespris. Så är bilen i mer av bruksskick kommer du få ännu lägre inbytespris...
Min är också i fantastiskt bra skick och inte ens körd 500 mil. För transparens meddelar jag inbytespriset då det erhålles.
Re: Andrahandsvärdet
Förväntar mig precis samma prisfall som för motsvarande fossilbil, vilket är ganska katastrofalt under de första åren. Det är ju inte heller för att bilens motor eller växellåda slits som de byts ut, hade en MB som gått över 30 000 mil utan motor bekymmer. Det är ju istället för att det kommer ut sånt som är snyggare, bättre eller snabbare. Samma regler gäller naturligtvis för Tesla, de byts åtminstone de första åren för att det finns något bättre. Alla vill ju ha det som är bättre och då minskar värdet på det gamla, så klart.
Sen kan Teslas inbytespriser vara dåliga... men de måste ju göra pengar. Gillar att de säljer nya bilar till fast priser, något för de andra att ta efter. Så hoppas verkligen att de justerar inbytes priset om de börjar deala.
Sen kan Teslas inbytespriser vara dåliga... men de måste ju göra pengar. Gillar att de säljer nya bilar till fast priser, något för de andra att ta efter. Så hoppas verkligen att de justerar inbytes priset om de börjar deala.
Re: Andrahandsvärdet
Min poäng är inte att de skall ändra strategin att ha ett pris på bilarna. Det jag menar är att de borde ha ett bättre upplägg för trogna kunder. Om det sedan är högre inbytespriser eller bättre pris på den nya bilen vid inbyte etc. Min poäng ör att jag får mycket bättre helhetsinbytesaffär på BMW. En BMW kan man ofta få 5-8% billigare utan inbyte. Det vet man ju innan en inbytesaffär.
Med nuvarande strategi skall en första ägare helt enkelt inte bry sig om pengar. Det intressanta är att med bil nummer tvås värdeminskning ovanpåmden första kan man köpa en ny Tesla...
Igen inga nyheter gällande bilars andrahandsvärde. Men Teslas inbytesprogram är i mina ögon inte bra. Trodde Elon skulle göra något bättre för sina Early adoptors. Men just nu... Nope...
Med nuvarande strategi skall en första ägare helt enkelt inte bry sig om pengar. Det intressanta är att med bil nummer tvås värdeminskning ovanpåmden första kan man köpa en ny Tesla...
Igen inga nyheter gällande bilars andrahandsvärde. Men Teslas inbytesprogram är i mina ögon inte bra. Trodde Elon skulle göra något bättre för sina Early adoptors. Men just nu... Nope...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Andrahandsvärdet
Min 85'a tappade 35' på 7 månader och 1100 mil, men det tog ett par månader att hitta rätt köpare. Hade jag haft bråtttom hade det blivit runt 100' i värdeminskning, men nobbade flera erbjudanden.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: Andrahandsvärdet
Stark dollar och begränsat utbud har gjort underverk för andrahandsvärdet detta året. Svårt att det ska hålla i sig i längden. Framöver kommer det att bli normalare värdefall. Svårast kan vara att förutspå verkligt restvärde om fyra år när det är dags att köpa loss den. Ingen idé att ha det orimligt lågt...
- emphili
- Teslaägare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
- Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö
Re: Andrahandsvärdet
Fantastiskt! Via Blocket? Var det lång leveranstid på nya Teslor vid just den tidpunkten och hade den senaste Teslaversionen kommit?Bengt skrev:Min 85'a tappade 35' på 7 månader och 1100 mil, men det tog ett par månader att hitta rätt köpare. Hade jag haft bråtttom hade det blivit runt 100' i värdeminskning, men nobbade flera erbjudanden.
Re: Andrahandsvärdet
Bra där
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Andrahandsvärdet
Lycka till att sälja den med det priset idag... Aint gonna happen...emphili skrev:Fantastiskt! Via Blocket? Var det lång leveranstid på nya Teslor vid just den tidpunkten och hade den senaste Teslaversionen kommit?Bengt skrev:Min 85'a tappade 35' på 7 månader och 1100 mil, men det tog ett par månader att hitta rätt köpare. Hade jag haft bråtttom hade det blivit runt 100' i värdeminskning, men nobbade flera erbjudanden.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- emphili
- Teslaägare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
- Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö
Re: Andrahandsvärdet
Lycka till att sälja den med det priset idag... Aint gonna happen...[/quote]
Nä, det vore alltför naivt men 30% lägre känns helt fel då livslängden känns oändlig på en sådan fantastisk bil. Och modellen verkar ju fortfarande vara modern.
Nä, det vore alltför naivt men 30% lägre känns helt fel då livslängden känns oändlig på en sådan fantastisk bil. Och modellen verkar ju fortfarande vara modern.
Re: Andrahandsvärdet
Prova sätt ut den får du se vad du får...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- emphili
- Teslaägare
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
- Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö
Re: Andrahandsvärdet
Vet inte om jag vågar. Är så rädd att det blir budgivning då den är så fantastisk... och sedan står jag där utan bilhybris skrev:Prova sätt ut den får du se vad du får...
Re: Andrahandsvärdet
Ha ha ha!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Andrahandsvärdet
Jag prövade ett par veckor direkt på Blocket, men det föll på antingen fel färg, inget glastak eller att momsen inte kunde dras av. Sen ställde jag ut den på en bilfirma som tog det vidare till avslut. De kunde hjälpa kund med finansiering plus att de använde sitt kontaktnät. Tre veckor gick på bilfirmans annons, sen var den såld!emphili skrev:Fantastiskt! Via Blocket? Var det lång leveranstid på nya Teslor vid just den tidpunkten och hade den senaste Teslaversionen kommit?Bengt skrev:Min 85'a tappade 35' på 7 månader och 1100 mil, men det tog ett par månader att hitta rätt köpare. Hade jag haft bråtttom hade det blivit runt 100' i värdeminskning, men nobbade flera erbjudanden.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: Andrahandsvärdet
Det där med momsen är ju rätt viktig. Har varit sugen att köpa flera olika för att ha så länge tills mitt monster anländer men alla har varit privat ägda = No Deal. Då kör jag hellre vidare med den vanliga model S som jag har
Re: Andrahandsvärdet
Många som inte fattar att man kan dra av kostnaden för en momsad bil också och slippa väntetiden... En begagnad bil eller en ny med högre pris.,inte stor,skillnad faktiskt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Andrahandsvärdet
Exakt, skillnaden mellan en momssmittad och en med avdragbar moms blir 12,5 procent av leasingkostnaden, köper man en 2014 tjänar man ju in det på det lägre förmånsvärdet.hybris skrev:Många som inte fattar att man kan dra av kostnaden för en momsad bil också och slippa väntetiden... En begagnad bil eller en ny med högre pris.,inte stor,skillnad faktiskt...
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: Andrahandsvärdet
Lade till och med om mina leasingplaner med tanke på att kunna sälja bilen med "lagom restvärde" och ej momssmittad om ca två år. Visade sig att DNB var lite kinkiga där.
Hade först tänkt sätta ett lågt restvärde för att vara säker på att inte behöva skjuta till pengar vid lösen framöver eller ev inbyte till ny bil. Tanken var då att nya ägaren skulle kunna ta en "ny" leasing baserat på det faktiska beloppet som bilen var värd=som köparen ville betala. MEN DNB var då inte så sugna på att göra en ny leasing på högre nivå till den nya ägaren. Däremot kunde nog den nya ägaren få ta över den befintliga leasingen med samma villkor. Följden skulle ha blivit att den nya ägaren varit tvungen att lägga en väldigt stor "kontantinsats" om jag hade satt ett alldeles för lågt restvärde. Därför höjde vi restvärdet i kalkylen till mer normal nivå.
Man ska nog inte underskatta betydelsen av så många köpare som möjligt ska kunna lösa sin finansiering den dag man säljer bilen. Därför ska man också akta sig för att "lösa ut den" själv om man inte är säker på att man ska behålla den =momssmittad. Då kan det vara bättre att skriva om leasingen och ha en låg månadsleasingkostnad tills man hittat en köpare. (Nackdelen är då att man hela tiden också får betala förmånsvärdet)
Köper man den privat så är det ju en helt annan femma men då innebär det också att "företagsköparna" får betala lite mer just för den bilen eftersom de inte kan lyfta 1/2 momsen på leasingavgiften även om det rent tekniskt inte är något hinder att ett företag köper bilen av en privatperson. Dessutom blir det bara på själva "värdeminskningen" man lyfter 1/2 momsen rent bokföringsmässigt oavsett hur lågt restvärde man satt på bilen =betalt in i leasingavgift. (Säljer man bilen till ett högre värde måste man "återföra" det i bokföringen) Så säg att man köper en begagnad Tesla av en privatperson för 800" och säljer den för 600" några år senare så är det bara 1/2 momsen på värdeminskningen 800"-600"=200" som man missar så i det här räkneexemplet blir det alltså 20" som man som "företagare" förlorar på att köpa en bil av en privatperson. Så skillnaden i praktiken är inte så stor trots allt eftersom bilarna ofta är aningens billigare att köpa av privatpersoner. Så funderar ni på en begagnad Tesla så är det bara att slå till oavsett om det är privatperson eller företag = ingen större skillnad i kostnad trots allt.
Lycka till med försäljningen Hybris hoppas du får riktigt bra betalt = att andrahandsvärdet är riktigt bra på Tesla. (Då jag själv hämtar ut min nya P85, årsmodell 2014 på tisdag, längtar! )
Hade först tänkt sätta ett lågt restvärde för att vara säker på att inte behöva skjuta till pengar vid lösen framöver eller ev inbyte till ny bil. Tanken var då att nya ägaren skulle kunna ta en "ny" leasing baserat på det faktiska beloppet som bilen var värd=som köparen ville betala. MEN DNB var då inte så sugna på att göra en ny leasing på högre nivå till den nya ägaren. Däremot kunde nog den nya ägaren få ta över den befintliga leasingen med samma villkor. Följden skulle ha blivit att den nya ägaren varit tvungen att lägga en väldigt stor "kontantinsats" om jag hade satt ett alldeles för lågt restvärde. Därför höjde vi restvärdet i kalkylen till mer normal nivå.
Man ska nog inte underskatta betydelsen av så många köpare som möjligt ska kunna lösa sin finansiering den dag man säljer bilen. Därför ska man också akta sig för att "lösa ut den" själv om man inte är säker på att man ska behålla den =momssmittad. Då kan det vara bättre att skriva om leasingen och ha en låg månadsleasingkostnad tills man hittat en köpare. (Nackdelen är då att man hela tiden också får betala förmånsvärdet)
Köper man den privat så är det ju en helt annan femma men då innebär det också att "företagsköparna" får betala lite mer just för den bilen eftersom de inte kan lyfta 1/2 momsen på leasingavgiften även om det rent tekniskt inte är något hinder att ett företag köper bilen av en privatperson. Dessutom blir det bara på själva "värdeminskningen" man lyfter 1/2 momsen rent bokföringsmässigt oavsett hur lågt restvärde man satt på bilen =betalt in i leasingavgift. (Säljer man bilen till ett högre värde måste man "återföra" det i bokföringen) Så säg att man köper en begagnad Tesla av en privatperson för 800" och säljer den för 600" några år senare så är det bara 1/2 momsen på värdeminskningen 800"-600"=200" som man missar så i det här räkneexemplet blir det alltså 20" som man som "företagare" förlorar på att köpa en bil av en privatperson. Så skillnaden i praktiken är inte så stor trots allt eftersom bilarna ofta är aningens billigare att köpa av privatpersoner. Så funderar ni på en begagnad Tesla så är det bara att slå till oavsett om det är privatperson eller företag = ingen större skillnad i kostnad trots allt.
Lycka till med försäljningen Hybris hoppas du får riktigt bra betalt = att andrahandsvärdet är riktigt bra på Tesla. (Då jag själv hämtar ut min nya P85, årsmodell 2014 på tisdag, längtar! )
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Andrahandsvärdet
Ja hoppas på en bra köpare. Har tre som verkar seriösa just nu. Min bil är ju superfin och sjukt nöjd med den. Tyvärr tog hjärtat över från hjärnan och jag beställde en P85D. Är såld på snabba bilar och kunde liksom inte låta bli... Är nog inte sjuk skillnad mellan + och D men men... Hade inte Tesla tagit på sig till Mars att komma med förslag på inbyte hade jag ju haft lite mer tid. Kanske skulle kontakta en bilfirma. Beredd att släppa den för 850 om någon är snabb. bilen är ju en maxutrustad plus i mycket fint skick. Undrar om det finns max 5-10 i Sverige? + kommer nog bli en raritet bland Teslorna.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Andrahandsvärdet
Tror också + kommer att vara en ovanlig specialmodell typ BMW M, AMG. Nackdelen är väl alltid att de som är ute efter det "värsta" just vill ha det värsta och nu är ju tyvärr inte + värst längre. Men samtidigt så är det helt klart en intressant och fantastiskt kul modell även i framtiden oavsett vad som kommer. Sen är den ju förbi div "barnsjukdomar som nya modeller ofta kan ha...
Ville själv ha en S tillverkad 2014 för att komma ner i förmånsvärde och eftersom det bara fanns maxutrustade "vanliga" S tillverkade 2014 så kändes en "lagom" utrustad P tillverkad 2014 som en vettig kompromiss mellan förmånsvärde/pris/prestanda utifrån mina preferenser. Min är blåmetallic med ljust Läder, panoramatak, blåmetallic, 19", alcantarainredning, nya Teknikpaket med alla Autopilotfunktionerna, luftfjädring, säkerhetspaket, kolfiberspoiler och röda bromsok mm. Eftersom den är tillverkad 2014 så blir faktiskt förmånsvärdet bara 6000kr, då den här beställdes ganska tidigt innan div prishöjningar. Hade jag tagit någon av de maxutrustade vanliga S så hade det blivit samma förmånsvärde och samma pris men inte lika kul att gasa!
En P+ ny/begagnad hade skjutit iväg förmånsvärdet rejält även om det är en årsmodell 2014 som din. Skulle gissa att du har extrautrustning för ca 180" på din utifrån de gamla priserna. Det gör att förmånsvärdet på din P+ skulle bli drygt 9000kr/mån om den har extrautrustning för 180" när jag kollar på skatteverkets hemsida (Du har soundpaket, vinterpaket, 7-sits, dubbelladdare, interiörpaket och kolfiberdekor som min P saknar även om jag personligen är "nöjd" med det som är på min och framförallt att den har det väsentligaste eller går att komplettera i efterhand med tex fälgar och dubbelladdare)
Sen att jag drömmer våta drömmar om en P85D är en annan sak. Men både förmånsvärdet och priset sticker ju iväg rejält då så jag tycker helt enkelt inte att det är värt det personligen när man jämför med den jag köpt
Ville själv ha en S tillverkad 2014 för att komma ner i förmånsvärde och eftersom det bara fanns maxutrustade "vanliga" S tillverkade 2014 så kändes en "lagom" utrustad P tillverkad 2014 som en vettig kompromiss mellan förmånsvärde/pris/prestanda utifrån mina preferenser. Min är blåmetallic med ljust Läder, panoramatak, blåmetallic, 19", alcantarainredning, nya Teknikpaket med alla Autopilotfunktionerna, luftfjädring, säkerhetspaket, kolfiberspoiler och röda bromsok mm. Eftersom den är tillverkad 2014 så blir faktiskt förmånsvärdet bara 6000kr, då den här beställdes ganska tidigt innan div prishöjningar. Hade jag tagit någon av de maxutrustade vanliga S så hade det blivit samma förmånsvärde och samma pris men inte lika kul att gasa!
En P+ ny/begagnad hade skjutit iväg förmånsvärdet rejält även om det är en årsmodell 2014 som din. Skulle gissa att du har extrautrustning för ca 180" på din utifrån de gamla priserna. Det gör att förmånsvärdet på din P+ skulle bli drygt 9000kr/mån om den har extrautrustning för 180" när jag kollar på skatteverkets hemsida (Du har soundpaket, vinterpaket, 7-sits, dubbelladdare, interiörpaket och kolfiberdekor som min P saknar även om jag personligen är "nöjd" med det som är på min och framförallt att den har det väsentligaste eller går att komplettera i efterhand med tex fälgar och dubbelladdare)
Sen att jag drömmer våta drömmar om en P85D är en annan sak. Men både förmånsvärdet och priset sticker ju iväg rejält då så jag tycker helt enkelt inte att det är värt det personligen när man jämför med den jag köpt
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Andrahandsvärdet
Tror också att P85+ kommer bli en framtida klassiker, just pga det Leo skriver. Just nu är den inte värst och de som vill ha det värsta går på P85D. Men om några år kommer folk inse att det här var den första värstingen från Tesla osv. Det är så klassiker skapas.
När kommer förresten P85D+, med två stora motorer? Alltid något nytt för att ställa till det...
När kommer förresten P85D+, med två stora motorer? Alltid något nytt för att ställa till det...