Kommer det innebära att även äldre modeller kan ladda snabbare, eller finns en begränsning i bilen också?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Givetvis måste ju kylningen vara tillräckligt dimensionerad och är batteriet för kallt hjälper det ju inte men här är en graf för laddningen av 100D under bra förhållanden:
Ser väl ut som att den borde kunna fixa en bit över 120 kW vid under 50% om det är batteriet som begränsar (och inte kablage, kylning etc.)
Kommer det innebära att även äldre modeller kan ladda snabbare, eller finns en begränsning i bilen också?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Givetvis måste ju kylningen vara tillräckligt dimensionerad och är batteriet för kallt hjälper det ju inte men här är en graf för laddningen av 100D under bra förhållanden:
Ser väl ut som att den borde kunna fixa en bit över 120 kW vid under 50% om det är batteriet som begränsar (och inte kablage, kylning etc.)
Tror inte att gamla bilar kommer att kunna ladda snabbare.
Däremot kanske nya stolpar klarar 400kw, som delas på 1A och 1B.
Och att nya max laddningshastighet blir 250kW per bil.
Jag skulle kunna tänka mig att de kan höja laddhastigheten något även för gamla bilar, tror de spelade på säkra sidan när de satte gränserna och degraderingen för bilar som snabbladdat massvis verkar ju inte vara markant högre än för bilar som inte gjort det. Om de nu har massvis med data på detta är det inte helt otroligt om de bestämmer sig för att höja lite. De lär ju inte sätta 200+ kW såklart men lite mer kan vi kanske få se.
Enligt Tibors artikel förut så verkar det ju tom som om
dom som superladdar mycket får lägre degradering...
Vet ej om det har diskuterats, men jag tror inte det kommer något 120 kWh batteri i år.
Däremot så tror jag väldigt starkt på att den kommer få dörrfack, smartare interiör av något slag, dragkrok samt självstängande/öppnande dörrar som på x:en.
Batteriet kommer lagom till nästa år. Lagom innan roadstern kommer.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Vet ej om det har diskuterats, men jag tror inte det kommer något 120 kWh batteri i år.
Däremot så tror jag väldigt starkt på att den kommer få dörrfack, smartare interiör av något slag, dragkrok samt självstängande/öppnande dörrar som på x:en.
Batteriet kommer lagom till nästa år. Lagom innan roadstern kommer.
Håller med dig, tyvärr även vad gäller dörrarna då hag hellre skulle se softclose/öppnande med knapp än helt motoriserade dörrar.
Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )
Sätt på ett par cyklar på taket så har du ett sådant förhållande.
Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )
Sätt på ett par cyklar på taket så har du ett sådant förhållande.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej. Tre timmar extra är rimligen 5 laddningstillfällen. På 50 mil skulle det alltså betyda ca 8 mil per laddning (förutsatt att man åker iväg med laddad bil). Mer än 8 mil per laddning kommer du om du så sätter 20 cyklar på taket...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )
Sätt på ett par cyklar på taket så har du ett sådant förhållande.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej. Tre timmar extra är rimligen 5 laddningstillfällen. På 50 mil skulle det alltså betyda ca 8 mil per laddning (förutsatt att man åker iväg med laddad bil). Mer än 8 mil per laddning kommer du om du så sätter 20 cyklar på taket...
En 5 timmars resa (ospecificerad längd) där bilen drar 350-500 Wh/km så mycket så kan du lätt ta slut batteriet på 15 mil. Om du dessutom inte har supertätt mellan laddare så kommer du behöva ladda ganska länge och ofta. Prova själv med cyklar på taket, det är inte kul med en Tesla.
Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )
Sätt på ett par cyklar på taket så har du ett sådant förhållande.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej. Tre timmar extra är rimligen 5 laddningstillfällen. På 50 mil skulle det alltså betyda ca 8 mil per laddning (förutsatt att man åker iväg med laddad bil). Mer än 8 mil per laddning kommer du om du så sätter 20 cyklar på taket...
En 5 timmars resa (ospecificerad längd) där bilen drar 350-500 Wh/km så mycket så kan du lätt ta slut batteriet på 15 mil. Om du dessutom inte har supertätt mellan laddare så kommer du behöva ladda ganska länge och ofta. Prova själv med cyklar på taket, det är inte kul med en Tesla.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
15 mil per laddning med 6 laddningar totalt ger då 90 mil på 5 timmar. Låter som en extremt skev utgångspunkt att snitthastigheten skulle varit 180 km/h...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )
Sätt på ett par cyklar på taket så har du ett sådant förhållande.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej. Tre timmar extra är rimligen 5 laddningstillfällen. På 50 mil skulle det alltså betyda ca 8 mil per laddning (förutsatt att man åker iväg med laddad bil). Mer än 8 mil per laddning kommer du om du så sätter 20 cyklar på taket...
En 5 timmars resa (ospecificerad längd) där bilen drar 350-500 Wh/km så mycket så kan du lätt ta slut batteriet på 15 mil. Om du dessutom inte har supertätt mellan laddare så kommer du behöva ladda ganska länge och ofta. Prova själv med cyklar på taket, det är inte kul med en Tesla.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
15 mil per laddning med 6 laddningar totalt ger då 90 mil på 5 timmar. Låter som en extremt skev utgångspunkt att snitthastigheten skulle varit 180 km/h...
Vet inte hur du räknar men laddtid ca 50 minuter per 15 mil. Låt säga att du håller 140 km/h. Blir 70 mil på 5 timmar. Sen minus 20 mil om bilen verkligen är fulladdad (S85). Så 50 mil / 15 då får du ladda 3-4 gånger. Vilket blir +3 timmar. Kan man ladda när man kommer fram blir det förstås enklare då kan man ju dra av ett laddtillfälle. Men det kan man inte överallt tyvärr.
En Model S100 är absolut tillräcklig om man bara ska köra runt utan cyklar eller skidor på taket. Men ska du upp till fjällen med takbox, eller åka på långresa med cyklar på taket så vill man ha mer räckvidd. Har gjort 3 roadtrips till södra Frankrike, Italien och Spanien och jättemånga resor till svenska fjällen och jag skulle vara nöjd om jag hade ett batteri på kanske 150 kWh om det gick att ladda snabbare. Det skulle ge ok räckvidd även med packning utanför bilen.
Tror inte det blir några större batterier, läste någonstans när 100 kom ut att Elon sa att det inte kommer större. Jag tror att dom blir mindre i framtiden men tätare och mer effekt och framförallt lättare. Åtminstone till personbilarna, men till Semi'n blir det större.
Jag tror inte Tesla vill släppa sin ledning så lätt. BMW kommer ju med 120kWh batterier.
BMW:s nya batterier klarar 70 mil
Publicerad 20 april
I en intervju avslöjar BMW:s utvecklingschef Klaus Froehlich vad deras kommande batteripaket levererar.
"Det är med Autonews som Froehlich berättar om planerna och hur det kommer finnas tre olika alternativ. 30e-paketet som ger 60 kWh och har en räckvidd på upp till 45 mil, 40e med 90 kWh och en räckvidd på 55 mil och 50e med 120 kWh och en räckvidd på 70 mil." http://www.vibilagare.se/nyheter/bmws-n ... rar-70-mil
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag tror inte Tesla vill släppa sin ledning så lätt. BMW kommer ju med 120kWh batterier.
BMW:s nya batterier klarar 70 mil
Publicerad 20 april
I en intervju avslöjar BMW:s utvecklingschef Klaus Froehlich vad deras kommande batteripaket levererar.
"Det är med Autonews som Froehlich berättar om planerna och hur det kommer finnas tre olika alternativ. 30e-paketet som ger 60 kWh och har en räckvidd på upp till 45 mil, 40e med 90 kWh och en räckvidd på 55 mil och 50e med 120 kWh och en räckvidd på 70 mil." http://www.vibilagare.se/nyheter/bmws-n ... rar-70-mil
Ja, om 3-4 år lär nog även Tesla gå upp när BMWs varianter kommer.
Jag tror inte Tesla vill släppa sin ledning så lätt. BMW kommer ju med 120kWh batterier.
BMW:s nya batterier klarar 70 mil
Publicerad 20 april
I en intervju avslöjar BMW:s utvecklingschef Klaus Froehlich vad deras kommande batteripaket levererar.
"Det är med Autonews som Froehlich berättar om planerna och hur det kommer finnas tre olika alternativ. 30e-paketet som ger 60 kWh och har en räckvidd på upp till 45 mil, 40e med 90 kWh och en räckvidd på 55 mil och 50e med 120 kWh och en räckvidd på 70 mil." http://www.vibilagare.se/nyheter/bmws-n ... rar-70-mil
Hur räknar dom då?
60 kWh / 45 mil = 0,133 Wh/km
90 kWh / 55 mil = 0,164 Wh/km
120 kWh / 70 mil = 0,171 Wh/km
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag tror inte Tesla vill släppa sin ledning så lätt. BMW kommer ju med 120kWh batterier.
BMW:s nya batterier klarar 70 mil
Publicerad 20 april
I en intervju avslöjar BMW:s utvecklingschef Klaus Froehlich vad deras kommande batteripaket levererar.
"Det är med Autonews som Froehlich berättar om planerna och hur det kommer finnas tre olika alternativ. 30e-paketet som ger 60 kWh och har en räckvidd på upp till 45 mil, 40e med 90 kWh och en räckvidd på 55 mil och 50e med 120 kWh och en räckvidd på 70 mil." http://www.vibilagare.se/nyheter/bmws-n ... rar-70-mil
Hur räknar dom då?
60 kWh / 45 mil = 0,133 Wh/km
90 kWh / 55 mil = 0,164 Wh/km
120 kWh / 70 mil = 0,171 Wh/km
Funkar skitbra i marknadsföring men knappast i praktiken
Tror inte det blir några större batterier, läste någonstans när 100 kom ut att Elon sa att det inte kommer större. Jag tror att dom blir mindre i framtiden men tätare och mer effekt och framförallt lättare. Åtminstone till personbilarna, men till Semi'n blir det större.
Jag tror inte Tesla vill släppa sin ledning så lätt. BMW kommer ju med 120kWh batterier.
BMW:s nya batterier klarar 70 mil
Publicerad 20 april
I en intervju avslöjar BMW:s utvecklingschef Klaus Froehlich vad deras kommande batteripaket levererar.
"Det är med Autonews som Froehlich berättar om planerna och hur det kommer finnas tre olika alternativ. 30e-paketet som ger 60 kWh och har en räckvidd på upp till 45 mil, 40e med 90 kWh och en räckvidd på 55 mil och 50e med 120 kWh och en räckvidd på 70 mil." http://www.vibilagare.se/nyheter/bmws-n ... rar-70-mil
Hur räknar dom då?
60 kWh / 45 mil = 0,133 Wh/km
90 kWh / 55 mil = 0,164 Wh/km
120 kWh / 70 mil = 0,171 Wh/km
Tror inte det blir några större batterier, läste någonstans när 100 kom ut att Elon sa att det inte kommer större. Jag tror att dom blir mindre i framtiden men tätare och mer effekt och framförallt lättare. Åtminstone till personbilarna, men till Semi'n blir det större.
Dessutom är det ett mycket enkelt faktum att finns det köpare så brukar det dyka upp varor, så om det finns marknad där kunderna vill betala
för större batteri och det är fysiskt möjligt och Tesla kan tjäna mer pengar på varje såld bil så kommer dom självklart att göra det, men just nu
så är nog tillgången till batterier lite det som väger över lite tom för Tesla eftersom Gigaburken inte är i full produktion osv, men när det inte är begränsande faktor
längre så är jag helt övertygad om att dom kommer att erbjuda bilar med större batterier (inte bara nya roadstern alltså).
Annat som kan göra att dom väntar är också att det ev blir en tyngre bil och svårt att få in mer med bibehållen prestanda (kylning kan bli knepigt tex).
På shareholders meet igår sa Elon att han på kort sikt kan förutse batterier med 30-40 % mer kapacitet än idag. Det skulle betyda rätt mycket, speciellt som han också sade att priset i år kommer att gå under 100$ / kWh ”at the pack level”. Dvs monterat å klart.
Med SuC v 3 skulle det bli svårslaget ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
[quote="Gustafsson"]På shareholders meet igår sa Elon att han på kort sikt kan förutse batterier med 30-40 % mer kapacitet än idag. Det skulle betyda rätt mycket, speciellt som han också sade att priset i år kommer att gå under 100$ / kWh ”at the pack level”. Dvs monterat å klart.
Med SuC v 3 skulle det bli svårslaget ...[/quote
Otroligt intressant för oss som suktar efter köp knappen
På shareholders meet igår sa Elon att han på kort sikt kan förutse batterier med 30-40 % mer kapacitet än idag. Det skulle betyda rätt mycket, speciellt som han också sade att priset i år kommer att gå under 100$ / kWh ”at the pack level”. Dvs monterat å klart.
Med SuC v 3 skulle det bli svårslaget ...
Men, paus!!!!!!! Börja inte gissa och sprida rykten nu. Det finns ju på band vad karln säger och han säger inte det som Gustavsson citerat ang $100 på pack level i år. Det som sägs är följande,
Det han säger är 2-3år för 30% - Elon tid
6-8år fördubbling - Elon tid
Elon säger att man kan nå $100 på cellnivå "Maybe later this year"
För $100 på pack level krävs bättre kemi, tillverkningsprocess, mer vertikal integrering bättre design på batteripaketet etc... "Long term meaning less 2 years" - Elon tid