Model S 75D I Kyla
Moderator: Redaktion
Re: Model S 75D I Kyla
Någon annan har förhoppningsvis bättre data på det. Är bara motorväg som jag kört längre sträckor med och utan box under jämförbara förhållanden och då är förbrukning ca 10-20% högre. Ska jag dra till med en killgissning så bör det vara under 10% i 80km/h.
Appropå väderpåverkan så är med och motvind också en rätt påtaglig påverkan. 10m/s motvind är ju som att köra 36km/h fortare. Sällan man drabbas hårt av det men ibland händer det.
Appropå väderpåverkan så är med och motvind också en rätt påtaglig påverkan. 10m/s motvind är ju som att köra 36km/h fortare. Sällan man drabbas hårt av det men ibland händer det.
Re: Model S 75D I Kyla
Men å andra sidan om jag kommer typ 29mil i 110 med en 90d borde 25mil i 80 med en 75d vara ganska lugnt om man inte är allt för lättstressad eller optimistisk i sin planering. Om jag minns rätt så är skillnaden mellan modellerna är mindre än de 15kwh som beteckningen ger sken av.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S 75D I Kyla
Skillnaden i faktisk batteriakapacitet är ca 9 kWh mellan 75 och 90 paketen, samt att den data som finns verkar peka på att 90 paketen degraderas (i procent) snabbare än 75 paketen (en anledning som spekulerats om är att 90 paketen laddas med markant högre effekt i superchargers). Så hos en ett år gammal bil kommer skillnaden vara ännu mindre än så i faktisk batterikapacitet. Vi pratar alltså kanske 2 ish mils skillnad mellan dem i de förhållandena.DSV skrev:Men å andra sidan om jag kommer typ 29mil i 110 med en 90d borde 25mil i 80 med en 75d vara ganska lugnt om man inte är allt för lättstressad eller optimistisk i sin planering. Om jag minns rätt så är skillnaden mellan modellerna är mindre än de 15kwh som beteckningen ger sken av.
Re: Model S 75D I Kyla
Så är det absolut. Min drygt 1 år gamla S90D har tappat rejält med kapacitet sedan den var ny. I praktiken är den i princip inte bättre än en 75D. På vintern är räckvidden numera mindre än 30 mil, även när man håller sig till skyltad landsvägshastighet. Jag laddar däremot väldigt sällan på SuC, det kan inte vara orsaken till den snabbare degraderingen.OfarligTesla skrev:Skillnaden i faktisk batteriakapacitet är ca 9 kWh mellan 75 och 90 paketen, samt att den data som finns verkar peka på att 90 paketen degraderas (i procent) snabbare än 75 paketen (en anledning som spekulerats om är att 90 paketen laddas med markant högre effekt i superchargers). Så hos en ett år gammal bil kommer skillnaden vara ännu mindre än så i faktisk batterikapacitet. Vi pratar alltså kanske 2 ish mils skillnad mellan dem i de förhållandena.DSV skrev:Men å andra sidan om jag kommer typ 29mil i 110 med en 90d borde 25mil i 80 med en 75d vara ganska lugnt om man inte är allt för lättstressad eller optimistisk i sin planering. Om jag minns rätt så är skillnaden mellan modellerna är mindre än de 15kwh som beteckningen ger sken av.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S 75D I Kyla
Mati, vad får du för typical räckvidd på 100% SOC? Min ligger på 436 km nu. Har för mig att jag hade 409 km på 90% i höstas. Nu har jag 393 km på 90%. Stämmer det så har den tappat 4% på 1300 mil. Håller noga koll nu för att se vad som händer.
Jag klarade dock 30 mil i vintras i snöstorm och en stigning på 125 meter. Värsta tänkbara förhållanden.
Jag klarade dock 30 mil i vintras i snöstorm och en stigning på 125 meter. Värsta tänkbara förhållanden.
Re: Model S 75D I Kyla
Jag tycker den där kilometerräckvidden är ganska skum. Jag får allt mellan 387 och 397 när jag laddar 100% på min X90D, händer dock sällan.
Första gången var hösten 2017, 392km
Andra gången var strax innan nyår 2017, 387
Tredje var nu vid valborg 2018, 397km
Idag laddade jag min lånebil SP90DL till 100% eftersom jag glömde ställa ner till 90% efter att jag hade varit på suc imorse, det gav 389km.
Upplever att jag kommer sjukt mycket längre med S än med X i motorvägsfart. Med X kommer jag 25-30mil, med S var det snarare 30-35mil och då har den ändå 21”.
Första gången var hösten 2017, 392km
Andra gången var strax innan nyår 2017, 387
Tredje var nu vid valborg 2018, 397km
Idag laddade jag min lånebil SP90DL till 100% eftersom jag glömde ställa ner till 90% efter att jag hade varit på suc imorse, det gav 389km.
Upplever att jag kommer sjukt mycket längre med S än med X i motorvägsfart. Med X kommer jag 25-30mil, med S var det snarare 30-35mil och då har den ändå 21”.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Model S 75D I Kyla
Jag laddar nästan aldrig fullt, men om jag extrapolerar så borde det ligga runt lite drygt 400km vid 100%. Det har minskat kraftigt under första halvåret, därefter tror jag inte att det har hänt så mycket mer med räckvidden.Verdi skrev:Mati, vad får du för typical räckvidd på 100% SOC? Min ligger på 436 km nu. Har för mig att jag hade 409 km på 90% i höstas. Nu har jag 393 km på 90%. Stämmer det så har den tappat 4% på 1300 mil. Håller noga koll nu för att se vad som händer.
Jag klarade dock 30 mil i vintras i snöstorm och en stigning på 125 meter. Värsta tänkbara förhållanden.
Jag gillar inte kilometerräknaren, jag brukar ha procentvisning istället. De gångerna jag kör långt försöker jag att uppskatta batterikapaciteten genom att se hur många kWh som går åt. Det brukar ligga runt 75kWh, nånting sånt. Med samma mätmetodik låg det runt 82kWh när bilen var ny. Ett tapp runt 9%. Ingen exakt metod, men det ger en fingervisning. Den förlorade räckvidden går ju att kompensera genom att köra lite långsammare. Det är faktiskt nånting som inte stör mig. Det finns ju marginal trots allt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S 75D I Kyla
Jag såg att när jag hade 186 Wh/km i snitt över senaste 50 km så visade den uppskattade räckvidden och typical-uppgiften exakt lika mycket. Så jag antar att typical är runt 186 Wh/km. Om jag då har 436 km enligt typical så har jag 81,1 kWh i batteriet just nu. I höstas borde jag ha haft 83,7 kWh men det låter ju å andra sidan lite mycket. Jag kanske kommer ihåg fel eller så råkade jag sätta laddgränsen på 92% eller nåt istället för 90%.mati skrev:Jag laddar nästan aldrig fullt, men om jag extrapolerar så borde det ligga runt lite drygt 400km vid 100%. Det har minskat kraftigt under första halvåret, därefter tror jag inte att det har hänt så mycket mer med räckvidden.Verdi skrev:Mati, vad får du för typical räckvidd på 100% SOC? Min ligger på 436 km nu. Har för mig att jag hade 409 km på 90% i höstas. Nu har jag 393 km på 90%. Stämmer det så har den tappat 4% på 1300 mil. Håller noga koll nu för att se vad som händer.
Jag klarade dock 30 mil i vintras i snöstorm och en stigning på 125 meter. Värsta tänkbara förhållanden.
Jag gillar inte kilometerräknaren, jag brukar ha procentvisning istället. De gångerna jag kör långt försöker jag att uppskatta batterikapaciteten genom att se hur många kWh som går åt. Det brukar ligga runt 75kWh, nånting sånt. Med samma mätmetodik låg det runt 82kWh när bilen var ny. Ett tapp runt 9%. Ingen exakt metod, men det ger en fingervisning. Den förlorade räckvidden går ju att kompensera genom att köra lite långsammare. Det är faktiskt nånting som inte stör mig. Det finns ju marginal trots allt.
Slår du av AC eller värme när du gör dina tester? Annars blir de väl lite missvisande?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Model S 75D I Kyla
X blir rejält straffad av högre hastigheter. Min X P100DL visar mer typical range vid 100% än min S 85D gjorde men i verkligheten kom S:en en bit längre i motorvägshastighet.Remuz skrev:Jag tycker den där kilometerräckvidden är ganska skum. Jag får allt mellan 387 och 397 när jag laddar 100% på min X90D, händer dock sällan.
Första gången var hösten 2017, 392km
Andra gången var strax innan nyår 2017, 387
Tredje var nu vid valborg 2018, 397km
Idag laddade jag min lånebil SP90DL till 100% eftersom jag glömde ställa ner till 90% efter att jag hade varit på suc imorse, det gav 389km.
Upplever att jag kommer sjukt mycket längre med S än med X i motorvägsfart. Med X kommer jag 25-30mil, med S var det snarare 30-35mil och då har den ändå 21”.
Däremot låter det väldigt suspekt att en SP90DL bara visar 389 km vid 100%. Min S 85D visade 421 km vid 100% när den var ny, 416 km efter två år.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S 75D I Kyla
Jag får 35,1 mil med AC laddning på min 70D nu på sommaren 34,5 på vintern (med Chademo). Verkar ha stått helt still de senaste 2 åren. Med typical på 190 Wh/km ger det en beräknad kapacitet på knappt 67 kWh.
Vet inte hur ni kör med era 90, men jag kommer fortfarande alltid minst 35 mil på sommaren och 30 mil i kall vinter, snömodd drar mer förstås, men det brukar det ju inte vara tiotals mil i sträck.
Nu är det ju så att detta är väldigt teoretiskt resonemang därför att man måste ladda där det finns en laddstation. På min ofta körda ”favvosträcka”, som är 90 mil finns det 6 SuC i närheten som jag kan ladda på, det räcker att ladda vid 2 av dessa, Karlstad + Lillehammer för att komma fram med minsta möjliga antalet laddningar. Det här är dock inte snabbaste sättet eftersom det går fortare att ladda i början. För mig blir det så att första stoppet blir efter 25 mil och därefter ”kisspausladda” evt med en kopp kaffe vid efterföljande SuC. Då ligger laddhastigheten mellan 115 och 70 kW och stoppen blir mycket korta, drygt 15 min.
Åker man riktigt långt tjänar man inte något mer än tidsbesparingen den snabbare laddning som större batteri kan tåla eftersom det går åt lika många kWh att köra X00mil med ett stort eller litet batteri. Så räckvidden är inte annat än för vissa specifika sträckor av något stort intresse i Teslas fall.
Vet inte hur ni kör med era 90, men jag kommer fortfarande alltid minst 35 mil på sommaren och 30 mil i kall vinter, snömodd drar mer förstås, men det brukar det ju inte vara tiotals mil i sträck.
Nu är det ju så att detta är väldigt teoretiskt resonemang därför att man måste ladda där det finns en laddstation. På min ofta körda ”favvosträcka”, som är 90 mil finns det 6 SuC i närheten som jag kan ladda på, det räcker att ladda vid 2 av dessa, Karlstad + Lillehammer för att komma fram med minsta möjliga antalet laddningar. Det här är dock inte snabbaste sättet eftersom det går fortare att ladda i början. För mig blir det så att första stoppet blir efter 25 mil och därefter ”kisspausladda” evt med en kopp kaffe vid efterföljande SuC. Då ligger laddhastigheten mellan 115 och 70 kW och stoppen blir mycket korta, drygt 15 min.
Åker man riktigt långt tjänar man inte något mer än tidsbesparingen den snabbare laddning som större batteri kan tåla eftersom det går åt lika många kWh att köra X00mil med ett stort eller litet batteri. Så räckvidden är inte annat än för vissa specifika sträckor av något stort intresse i Teslas fall.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model S 75D I Kyla
Nej, det gör jag inte. Tror du att det blir missvisande? Jag vet inte, men när bilen är igång räknas väl allting med i förbrukningen, alltså även AC och annat krafs som drar ström. Däremot så får man inte stanna och och låta bilen stå för länge för då drar den ström som inte redovisas i förbrukningsappen.Verdi skrev:Slår du av AC eller värme när du gör dina tester? Annars blir de väl lite missvisande?
Jag gör som sagt inga vetenskapliga analyser eller mätningar. Det är mer nån slags genomsnittlig överslagsberäkning genom användandet av lite olika metoder, bl a så som du beskriver ovan. Och när bilen var ny kom jag ganska konsistent fram till att kapaciteten borde ligga runt 82kWh, precis på samma sätt som du gör ovan. Nu är det lägre för min del, runt 75kWh när jag använder mig av samma metodik som tidigare. Det har varit så sedan i höstas och det har inte heller skett någon ytterligare försämring vad jag har märkt. Jag har även försökt att balansera cellerna några gånger, men det hade ingen effekt alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S 75D I Kyla
Typical är satt lite olika beroende på modell men på en 70 ligger den på 190
Min visade 360km när den var ny och ligger på 353 2 år och 6000 mil senare
Min visade 360km när den var ny och ligger på 353 2 år och 6000 mil senare
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model S 75D I Kyla
e5m1r skrev:Typical är satt lite olika beroende på modell men på en 70 ligger den på 190
Min visade 360km när den var ny och ligger på 353 2 år och 6000 mil senare
Var kan man se vad konstanten är satt på per modell?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S 75D I Kyla
Du ser linjen i energimätaren så kan du höfta lite baserat på vad nuvarande är får du de att gå över varandra vet du exaktVerdi skrev:e5m1r skrev:Typical är satt lite olika beroende på modell men på en 70 ligger den på 190
Min visade 360km när den var ny och ligger på 353 2 år och 6000 mil senare
Var kan man se vad konstanten är satt på per modell?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Model S 75D I Kyla
Man kan se exakt värde i Trips-appen på stora skärmen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Model S 75D I Kyla
Inte på vad typical är beräknad på eller?danni skrev:Man kan se exakt värde i Trips-appen på stora skärmen.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model S 75D I Kyla
En klassisk 85 fullastad med takbox så kom vi bara 25mil i vintras i snömodd. I Mora var det -20, och det var -38 en bit norr om Särna på väg mot Tänndalen. Alla larm blinkade pga lågt lufttryck i däcken. Bara 2.5bar!! Blev tvungna att ladda lite 2h på 11kW destinationsladdare i Idre för att inte riskera fastna i snön... Takboxen drar hemskt mycket. Kör med Thules största. Drar minst 270-300wh/km.
Insåg att man kanske skulle skaffa sig solskydd så man kan lägga extra isolering mellan det och glastaket.
Insåg att man kanske skulle skaffa sig solskydd så man kan lägga extra isolering mellan det och glastaket.
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Model S 75D I Kyla
Jo, det tror jag, som ett horisontellt streck. Men jag är inte 100%. Och jag orkar inte gå ner till bilen och kolla just nu.e5m1r skrev:Inte på vad typical är beräknad på eller?danni skrev:Man kan se exakt värde i Trips-appen på stora skärmen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Model S 75D I Kyla
Det stämmer. Jag kollade idag. Men det finns ingen skala så man ser var strecket ligger exakt. Runt 190 för min bil ser det ut som.danni skrev:Jo, det tror jag, som ett horisontellt streck. Men jag är inte 100%. Och jag orkar inte gå ner till bilen och kolla just nu.e5m1r skrev:Inte på vad typical är beräknad på eller?danni skrev:Man kan se exakt värde i Trips-appen på stora skärmen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S 75D I Kyla
Och det är precis vad jag menar man behöver nuvarande förbrukning till att ligga nära eller direkt på för att avgöra vad typical linjen ligger påmati skrev:Det stämmer. Jag kollade idag. Men det finns ingen skala så man ser var strecket ligger exakt. Runt 190 för min bil ser det ut som.danni skrev:Jo, det tror jag, som ett horisontellt streck. Men jag är inte 100%. Och jag orkar inte gå ner till bilen och kolla just nu.e5m1r skrev:Inte på vad typical är beräknad på eller?danni skrev:Man kan se exakt värde i Trips-appen på stora skärmen.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model S 75D I Kyla
När du enbart kan ladda Type-2 från Piteå-Jukkasjärvi i -12 grader och fullastad X med 6 personer och packning... så är range mode bra! Du behöver ingen batterivärmning då högsta effekt du får i är 11kW(16,5kW med uppgraderad laddare).Remuz skrev:Strunta alltid i range mode på långresa, även när det är ljummet ute skulle jag säga. Men med långresa menar jag resa man måste suca på. Ska man inte snabbladda kan man ha range mode påe5m1r skrev:Och strunta i range mode vintertid på långresa
Annars, helt värdelös
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model S 75D I Kyla
Här kommer ett tidigare inlägg från mig. 75D klarar det du är ute efter är jag helt övertygad om.PV1002 skrev:Hej!
Jag funderar på att köpa en Tesla Model S 75D. Dock så undrar jag hur den är i kyla, då vi ofta under vintrarna åker upp till fjällen. Det är ungefär 25 mil dit enkel väg, temperaturen brukar vanligtvis ligga kring -8. Men kan ibland de sista 10 milen under körningen, sjunka ända ner till -25. Inte ofta, men har förekommit. Skulle en 75D klara det? Det finns ingen laddstation påvägen upp, så bilen måste räcka hemifrån fullladdad.
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning.
—————
Hej, får många frågor om förbrukning vintertid, här kommer lite spaningar från mig och min S75D. Körningen skedde för 3-4 helger sen.
LÖRDAG
Tempen pendlade mellan -14 och -15 hela vägen. Körde 105-110 km/h och ca 13 mil norrut från Piteå. Snittförbrukningen var 232 Wh/km vilket innebär att totala räckvidden blir 32.3 mil.
SÖNDAG
Tempen pendlade mellan -8 och -10 hela vägen. Körde lite snabbare, 110-115 km/h och samma sträcka men söderut. Snittförbrukning 239 Wh/km vilket ger en räckvidd på 31.4 mil.
MÅNDAG
Idag körde jag hårdare, ett antal snabba omkörningar och låg aldrig under 120 km/h förutom ett par enstaka tillfällen. Temperatur ca -10. Snittförbrukning ca 270 Wh/km mellan Luleå och Piteå, ca 5 mil. Ger en räckvidd på 27.8 mil.
Min amatörmässiga spaning är att körstil, accelerationer och snittfart påverkar räckvidden mer än några grader upp eller ner.
Skickat från min iPhone med Tapatalk