Model S 75D I Kyla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lunna
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 apr 2014 13:56
Ort: Linköping

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av Lunna »

Åkte från Romme Alpin till Borensberg i vintras.
23mil, blåsigt, runt -5, snöade och dåligt plogat på sina håll. Men jag har tung högerfot och gasade på enligt skyltarna ändå. Stannade till i Örebro och åt men inte laddade, dock var värmen igång hela tiden i bilen.
Åkte med 97% hemma med 5%.
Gotway MSuper X 84V 1,6kWh.
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
PV1002
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 maj 2018 15:50

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av PV1002 »

Zalman3 skrev:
PV1002 skrev:
Hej!
Jag funderar på att köpa en Tesla Model S 75D. Dock så undrar jag hur den är i kyla, då vi ofta under vintrarna åker upp till fjällen. Det är ungefär 25 mil dit enkel väg, temperaturen brukar vanligtvis ligga kring -8. Men kan ibland de sista 10 milen under körningen, sjunka ända ner till -25. Inte ofta, men har förekommit. Skulle en 75D klara det? Det finns ingen laddstation påvägen upp, så bilen måste räcka hemifrån fullladdad.
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning.
Körde Umeå-Lycksele tor i -24 i vintras, blev 27mil, hade 4 mil kvar, så ca 31 mil borde vara möjligt i 80kmh.
Kör en S75D.
Jaha okej, det lät ju bra. Varierar det mycket beroende på hur fort man kör?
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av Lessmog »

PV1002 skrev:
Zalman3 skrev:
PV1002 skrev:
Hej!
Jag funderar på att köpa en Tesla Model S 75D. Dock så undrar jag hur den är i kyla, då vi ofta under vintrarna åker upp till fjällen. Det är ungefär 25 mil dit enkel väg, temperaturen brukar vanligtvis ligga kring -8. Men kan ibland de sista 10 milen under körningen, sjunka ända ner till -25. Inte ofta, men har förekommit. Skulle en 75D klara det? Det finns ingen laddstation påvägen upp, så bilen måste räcka hemifrån fullladdad.
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning.
Körde Umeå-Lycksele tor i -24 i vintras, blev 27mil, hade 4 mil kvar, så ca 31 mil borde vara möjligt i 80kmh.
Kör en S75D.
Jaha okej, det lät ju bra. Varierar det mycket beroende på hur fort man kör?
Svar: JA! Väglag är väl den andra faktorn i ordning, snömodd bromsar rejält, våt vägbana förvånansvärt mycket. Kyla har mindre betydelse enligt min erfarenhet.

Krisar det är ett tips att slipstreama efter en tradare, sätt farthållaren på max avstånd för att minska risken för stenskott. Jag hade glömt att ställa upp laddgränsen en gång. Förbrukningen sjönk från ~215 till ~145 med den metoden så jag nådde lätt till nästa SuC. Snittfart 110 -> 86. Nödens lag...

S85D, saltvåt vinterväg.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av chpaulin »

Det skall inte vara några problem så länge du har laddning på destinationen. Håll bara nere farten så skall det gå utan problem även i de bistraste temperaturerna. Finns det dock bara schucko vid destinationen kan det vara bra att inte komma fram med för tomt batteri då laddningen i dem graderna går segare.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av e5m1r »

Och strunta i range mode vintertid på långresa
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av Remuz »

e5m1r skrev:
Och strunta i range mode vintertid på långresa
Strunta alltid i range mode på långresa, även när det är ljummet ute skulle jag säga. Men med långresa menar jag resa man måste suca på. Ska man inte snabbladda kan man ha range mode på
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av mati »

PV1002 skrev:
Jaha okej, det lät ju bra. Varierar det mycket beroende på hur fort man kör?
Hastigheten är allt. Inte bara på vintern. Har du för lite räckvidd, kör långsammare. Har du fortfarande för lite räckvidd, kör ännu långsammare. Eller slipstreama bakom en lastbil. Men de brukar lysa med sin frånvaro när man behöver dem som mest. Inget att lita på så att säga. ;)
När det är kallt och bilen måste offra mycket ström för att hålla tempen i batteriet och kupén får du såklart en offset, dvs en fast förbrukning per timme som du inte blir av med. Hur sakta du än kör. Detsamma gäller på sommarn när det är varmt och ACn måste jobba hårt.
Värmen kan konsumera sjuka 11kW eller så, ACn upp till 6kW. Men det är bara initialt under en kortare tid. Det rekommenderas att förvärma/kyla bilen innan avfärd, kopplad till trefas, då tas den stora smällen från vägguttaget istället.
Det är svårt att säga vilken faktor som påverkar förbrukningen mest, bortsett från hastigheten. Ibland tycker jag att det är våta vägar. Men sen kan de ju vara torra och fina även på vintern och ändå så är förbrukningen hög. Ibland. Ibland inte. Troligen beror det på att det är oftast ganska kallt, dvs högtrycksbetonat väder, när vägarna är torra på vintern. Och då är kylan den största faktorn. Men runt nollgradigt saltslask är det nog slasket som påverkar mest. Och på våren när temperaturen går upp och vägarna torkar samtidigt så sjunker förbrukningen som en sten. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PV1002
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 maj 2018 15:50

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av PV1002 »

Tack för alla svar! :D
Mycket hjälpsamt!
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av DSV »

Kommer du använda takbox? På motorväg kommer jag inte 30mil med box på en 90d, i 80km/h är påverkan klart mindre men kan nog kännas lite tight även om det går. Så länge det finns någon form av nödladdning på vägen där man kan fylla på någon mil extra så minskar klart oron.
PV1002
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 maj 2018 15:50

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av PV1002 »

DSV skrev:
Kommer du använda takbox? På motorväg kommer jag inte 30mil med box på en 90d, i 80km/h är påverkan klart mindre men kan nog kännas lite tight även om det går. Så länge det finns någon form av nödladdning på vägen där man kan fylla på någon mil extra så minskar klart oron.
Ja takbox kommer användas oftast. Visste inte att skillnaden var så stor, hur mycket brukar det skilja med takbox och utan, i hur många mil man tar sig? Med en medelhastighet på ca 70-80 km/h.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av DSV »

Någon annan har förhoppningsvis bättre data på det. Är bara motorväg som jag kört längre sträckor med och utan box under jämförbara förhållanden och då är förbrukning ca 10-20% högre. Ska jag dra till med en killgissning så bör det vara under 10% i 80km/h.

Appropå väderpåverkan så är med och motvind också en rätt påtaglig påverkan. 10m/s motvind är ju som att köra 36km/h fortare. Sällan man drabbas hårt av det men ibland händer det.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av DSV »

Men å andra sidan om jag kommer typ 29mil i 110 med en 90d borde 25mil i 80 med en 75d vara ganska lugnt om man inte är allt för lättstressad eller optimistisk i sin planering. Om jag minns rätt så är skillnaden mellan modellerna är mindre än de 15kwh som beteckningen ger sken av.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av OfarligTesla »

DSV skrev:
Men å andra sidan om jag kommer typ 29mil i 110 med en 90d borde 25mil i 80 med en 75d vara ganska lugnt om man inte är allt för lättstressad eller optimistisk i sin planering. Om jag minns rätt så är skillnaden mellan modellerna är mindre än de 15kwh som beteckningen ger sken av.
Skillnaden i faktisk batteriakapacitet är ca 9 kWh mellan 75 och 90 paketen, samt att den data som finns verkar peka på att 90 paketen degraderas (i procent) snabbare än 75 paketen (en anledning som spekulerats om är att 90 paketen laddas med markant högre effekt i superchargers). Så hos en ett år gammal bil kommer skillnaden vara ännu mindre än så i faktisk batterikapacitet. Vi pratar alltså kanske 2 ish mils skillnad mellan dem i de förhållandena.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
DSV skrev:
Men å andra sidan om jag kommer typ 29mil i 110 med en 90d borde 25mil i 80 med en 75d vara ganska lugnt om man inte är allt för lättstressad eller optimistisk i sin planering. Om jag minns rätt så är skillnaden mellan modellerna är mindre än de 15kwh som beteckningen ger sken av.
Skillnaden i faktisk batteriakapacitet är ca 9 kWh mellan 75 och 90 paketen, samt att den data som finns verkar peka på att 90 paketen degraderas (i procent) snabbare än 75 paketen (en anledning som spekulerats om är att 90 paketen laddas med markant högre effekt i superchargers). Så hos en ett år gammal bil kommer skillnaden vara ännu mindre än så i faktisk batterikapacitet. Vi pratar alltså kanske 2 ish mils skillnad mellan dem i de förhållandena.
Så är det absolut. Min drygt 1 år gamla S90D har tappat rejält med kapacitet sedan den var ny. I praktiken är den i princip inte bättre än en 75D. På vintern är räckvidden numera mindre än 30 mil, även när man håller sig till skyltad landsvägshastighet. Jag laddar däremot väldigt sällan på SuC, det kan inte vara orsaken till den snabbare degraderingen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av Verdi »

Mati, vad får du för typical räckvidd på 100% SOC? Min ligger på 436 km nu. Har för mig att jag hade 409 km på 90% i höstas. Nu har jag 393 km på 90%. Stämmer det så har den tappat 4% på 1300 mil. Håller noga koll nu för att se vad som händer.

Jag klarade dock 30 mil i vintras i snöstorm och en stigning på 125 meter. Värsta tänkbara förhållanden.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av Remuz »

Jag tycker den där kilometerräckvidden är ganska skum. Jag får allt mellan 387 och 397 när jag laddar 100% på min X90D, händer dock sällan.

Första gången var hösten 2017, 392km
Andra gången var strax innan nyår 2017, 387
Tredje var nu vid valborg 2018, 397km

Idag laddade jag min lånebil SP90DL till 100% eftersom jag glömde ställa ner till 90% efter att jag hade varit på suc imorse, det gav 389km.

Upplever att jag kommer sjukt mycket längre med S än med X i motorvägsfart. Med X kommer jag 25-30mil, med S var det snarare 30-35mil och då har den ändå 21”.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Mati, vad får du för typical räckvidd på 100% SOC? Min ligger på 436 km nu. Har för mig att jag hade 409 km på 90% i höstas. Nu har jag 393 km på 90%. Stämmer det så har den tappat 4% på 1300 mil. Håller noga koll nu för att se vad som händer.

Jag klarade dock 30 mil i vintras i snöstorm och en stigning på 125 meter. Värsta tänkbara förhållanden.
Jag laddar nästan aldrig fullt, men om jag extrapolerar så borde det ligga runt lite drygt 400km vid 100%. Det har minskat kraftigt under första halvåret, därefter tror jag inte att det har hänt så mycket mer med räckvidden.
Jag gillar inte kilometerräknaren, jag brukar ha procentvisning istället. De gångerna jag kör långt försöker jag att uppskatta batterikapaciteten genom att se hur många kWh som går åt. Det brukar ligga runt 75kWh, nånting sånt. Med samma mätmetodik låg det runt 82kWh när bilen var ny. Ett tapp runt 9%. Ingen exakt metod, men det ger en fingervisning. Den förlorade räckvidden går ju att kompensera genom att köra lite långsammare. Det är faktiskt nånting som inte stör mig. Det finns ju marginal trots allt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Mati, vad får du för typical räckvidd på 100% SOC? Min ligger på 436 km nu. Har för mig att jag hade 409 km på 90% i höstas. Nu har jag 393 km på 90%. Stämmer det så har den tappat 4% på 1300 mil. Håller noga koll nu för att se vad som händer.

Jag klarade dock 30 mil i vintras i snöstorm och en stigning på 125 meter. Värsta tänkbara förhållanden.
Jag laddar nästan aldrig fullt, men om jag extrapolerar så borde det ligga runt lite drygt 400km vid 100%. Det har minskat kraftigt under första halvåret, därefter tror jag inte att det har hänt så mycket mer med räckvidden.
Jag gillar inte kilometerräknaren, jag brukar ha procentvisning istället. De gångerna jag kör långt försöker jag att uppskatta batterikapaciteten genom att se hur många kWh som går åt. Det brukar ligga runt 75kWh, nånting sånt. Med samma mätmetodik låg det runt 82kWh när bilen var ny. Ett tapp runt 9%. Ingen exakt metod, men det ger en fingervisning. Den förlorade räckvidden går ju att kompensera genom att köra lite långsammare. Det är faktiskt nånting som inte stör mig. Det finns ju marginal trots allt.
Jag såg att när jag hade 186 Wh/km i snitt över senaste 50 km så visade den uppskattade räckvidden och typical-uppgiften exakt lika mycket. Så jag antar att typical är runt 186 Wh/km. Om jag då har 436 km enligt typical så har jag 81,1 kWh i batteriet just nu. I höstas borde jag ha haft 83,7 kWh men det låter ju å andra sidan lite mycket. Jag kanske kommer ihåg fel eller så råkade jag sätta laddgränsen på 92% eller nåt istället för 90%.

Slår du av AC eller värme när du gör dina tester? Annars blir de väl lite missvisande?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av danni »

Remuz skrev:
Jag tycker den där kilometerräckvidden är ganska skum. Jag får allt mellan 387 och 397 när jag laddar 100% på min X90D, händer dock sällan.

Första gången var hösten 2017, 392km
Andra gången var strax innan nyår 2017, 387
Tredje var nu vid valborg 2018, 397km

Idag laddade jag min lånebil SP90DL till 100% eftersom jag glömde ställa ner till 90% efter att jag hade varit på suc imorse, det gav 389km.

Upplever att jag kommer sjukt mycket längre med S än med X i motorvägsfart. Med X kommer jag 25-30mil, med S var det snarare 30-35mil och då har den ändå 21”.
X blir rejält straffad av högre hastigheter. Min X P100DL visar mer typical range vid 100% än min S 85D gjorde men i verkligheten kom S:en en bit längre i motorvägshastighet.

Däremot låter det väldigt suspekt att en SP90DL bara visar 389 km vid 100%. Min S 85D visade 421 km vid 100% när den var ny, 416 km efter två år.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av Gustafsson »

Jag får 35,1 mil med AC laddning på min 70D nu på sommaren 34,5 på vintern (med Chademo). Verkar ha stått helt still de senaste 2 åren. Med typical på 190 Wh/km ger det en beräknad kapacitet på knappt 67 kWh.
Vet inte hur ni kör med era 90, men jag kommer fortfarande alltid minst 35 mil på sommaren och 30 mil i kall vinter, snömodd drar mer förstås, men det brukar det ju inte vara tiotals mil i sträck.
Nu är det ju så att detta är väldigt teoretiskt resonemang därför att man måste ladda där det finns en laddstation. På min ofta körda ”favvosträcka”, som är 90 mil finns det 6 SuC i närheten som jag kan ladda på, det räcker att ladda vid 2 av dessa, Karlstad + Lillehammer för att komma fram med minsta möjliga antalet laddningar. Det här är dock inte snabbaste sättet eftersom det går fortare att ladda i början. För mig blir det så att första stoppet blir efter 25 mil och därefter ”kisspausladda” evt med en kopp kaffe vid efterföljande SuC. Då ligger laddhastigheten mellan 115 och 70 kW och stoppen blir mycket korta, drygt 15 min.
Åker man riktigt långt tjänar man inte något mer än tidsbesparingen den snabbare laddning som större batteri kan tåla eftersom det går åt lika många kWh att köra X00mil med ett stort eller litet batteri. Så räckvidden är inte annat än för vissa specifika sträckor av något stort intresse i Teslas fall.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Slår du av AC eller värme när du gör dina tester? Annars blir de väl lite missvisande?
Nej, det gör jag inte. Tror du att det blir missvisande? Jag vet inte, men när bilen är igång räknas väl allting med i förbrukningen, alltså även AC och annat krafs som drar ström. Däremot så får man inte stanna och och låta bilen stå för länge för då drar den ström som inte redovisas i förbrukningsappen.
Jag gör som sagt inga vetenskapliga analyser eller mätningar. Det är mer nån slags genomsnittlig överslagsberäkning genom användandet av lite olika metoder, bl a så som du beskriver ovan. Och när bilen var ny kom jag ganska konsistent fram till att kapaciteten borde ligga runt 82kWh, precis på samma sätt som du gör ovan. Nu är det lägre för min del, runt 75kWh när jag använder mig av samma metodik som tidigare. Det har varit så sedan i höstas och det har inte heller skett någon ytterligare försämring vad jag har märkt. Jag har även försökt att balansera cellerna några gånger, men det hade ingen effekt alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av e5m1r »

Typical är satt lite olika beroende på modell men på en 70 ligger den på 190
Min visade 360km när den var ny och ligger på 353 2 år och 6000 mil senare
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Typical är satt lite olika beroende på modell men på en 70 ligger den på 190
Min visade 360km när den var ny och ligger på 353 2 år och 6000 mil senare

Var kan man se vad konstanten är satt på per modell?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av OfarligTesla »

Min är 200, tror det var på energitabben jag såg det?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Model S 75D I Kyla

Inlägg av e5m1r »

Verdi skrev:
e5m1r skrev:
Typical är satt lite olika beroende på modell men på en 70 ligger den på 190
Min visade 360km när den var ny och ligger på 353 2 år och 6000 mil senare

Var kan man se vad konstanten är satt på per modell?
Du ser linjen i energimätaren så kan du höfta lite baserat på vad nuvarande är får du de att gå över varandra vet du exakt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar