Atypsik typical
Moderator: Redaktion
Atypsik typical
Trots jag läst om det här en massa gånger så får jag fortfarande inte ihop hur typical range egentligen räknas.
I energiappen på stora skärmen så verkar det som typical räknas som 190wh/km. Det är svårt att se på skalan men ligger jag på en förbrukning om 190wh/km så är linjerna för förbrukning och typical precis på varandra.
Men när jag kollar i appen på lilla skärmen så verkar det snarare vara 175wh/km eller något över. Är min förbrukning på denna nivå så tickar batteri-km ner i samma takt som trippmätaren räknar upp. Eller om jag delar förbrukade batteri-km med förbrukade kwh enligt lilla energiappen så blir detta alltid i intervallet 175-180 lite beroende på avrundning.
Noterade denna avvikelse i vintras och trodde det berodde på att värmen kanske inte räknades med men får fortfarande samma resultat och har upprepat det flera gånger under olika väder och omständigheter. Påbörjar mätningen med flygande start en timme in i en längre resa för att ta bort eventuella effekter av förhöjd initialförbrukning.
Kan det vara så att 190wh/km helt enkelt är fel och det borde stå 175 på stora skärmen (har en 90D)? Fast i så fall känns typical väl atypisk för mina normala körförhållanden.
I energiappen på stora skärmen så verkar det som typical räknas som 190wh/km. Det är svårt att se på skalan men ligger jag på en förbrukning om 190wh/km så är linjerna för förbrukning och typical precis på varandra.
Men när jag kollar i appen på lilla skärmen så verkar det snarare vara 175wh/km eller något över. Är min förbrukning på denna nivå så tickar batteri-km ner i samma takt som trippmätaren räknar upp. Eller om jag delar förbrukade batteri-km med förbrukade kwh enligt lilla energiappen så blir detta alltid i intervallet 175-180 lite beroende på avrundning.
Noterade denna avvikelse i vintras och trodde det berodde på att värmen kanske inte räknades med men får fortfarande samma resultat och har upprepat det flera gånger under olika väder och omständigheter. Påbörjar mätningen med flygande start en timme in i en längre resa för att ta bort eventuella effekter av förhöjd initialförbrukning.
Kan det vara så att 190wh/km helt enkelt är fel och det borde stå 175 på stora skärmen (har en 90D)? Fast i så fall känns typical väl atypisk för mina normala körförhållanden.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Atypsik typical
Har du ställt om batterivisningen från rated till typical?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Atypsik typical
Ja absolut. När förbrukningen ligger på 190wh/km på stora displayen så stämmer uppskattad räckvidd med antal visade batteri-km på lilla skärmen.
Ingen annan som sett den den här avvikelsen på?
Ingen annan som sett den den här avvikelsen på?
Re: Atypsik typical
Är det så att du jämför energi på stora med trip på lilla
Blir lite fel då energi slås ut på max 5 mil medan trip är hela trippen
Blir lite fel då energi slås ut på max 5 mil medan trip är hela trippen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Atypsik typical
De här två bilderna är tagna på samma resa utan stop emellan. Förbrukad energi: 21.7-10.4=11.3kwh. Förbrukade batteri-km: 379-315=64. 11300/64=176wh/km. Har återupprepat detta flera gånger och hamnar alltid i intervallet 175-180 och skillnaderna tror jag beror på avrundning.
Re: Atypsik typical
Jag har exakt samma i min bil.
Det stämmer också med att TeslaFi anger 100% Efficiency när man ligger på 175 Wh/km.
Det stämmer också med att TeslaFi anger 100% Efficiency när man ligger på 175 Wh/km.
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Re: Atypsik typical
Leder ju till en del följdfrågor, är det 175wh/km på alla bilar? Antar din är pre-facelift?
Tror jag hade 448km när den var ny vilket då skulle motsvara 78.4kwh tillgängligt och stämmer rätt bra med vad jag läst på andra ställen.
Tror jag hade 448km när den var ny vilket då skulle motsvara 78.4kwh tillgängligt och stämmer rätt bra med vad jag läst på andra ställen.
Re: Atypsik typical
Kollade precis på registreringsbeviset och där står att förbrukningen enligt NEDC är 189kwh/km.
Då känns det direkt vilseledande att bilens typiska räckvidd är baserad på en förbrukning som är lägre än detta.
Då känns det direkt vilseledande att bilens typiska räckvidd är baserad på en förbrukning som är lägre än detta.
Re: Atypsik typical
DSV skrev:Kollade precis på registreringsbeviset och där står att förbrukningen enligt NEDC är 189kwh/km.
Då känns det direkt vilseledande att bilens typiska räckvidd är baserad på en förbrukning som är lägre än detta.
100D: NEDC: 632 km
Tillgänglig kapacitet på ~98 kWh ger 155 Wh/km i rated.
90D: NEDC: 528 km
Tillgänglig kapacitet på ~82 kWh ger 155 Wh/km i rated.
Fast nu pratar vi om typical. Jag får ~435 km typical vid 100% SOC. Jag har väl ca 81 kWh kvar i mitt pack och det ger 186 Wh/km. Vilket stämmer exakt för när jag hade 186 Wh/km under de senaste 50 km så visade grafen samma range som typical-siffran.
Re: Atypsik typical
Om du läser tidigare inlägg så stämmer inte typical linjen på grafen i mittpanelen med hur fort typical km SoC förbrukas. Åtminstone inte för mig och Corvus, vi har konstaterat att SoC-km motsvarar 175wh/km, trots energiappen träffar typical-linjen vid ca 190wh/km.Verdi skrev:DSV skrev:Kollade precis på registreringsbeviset och där står att förbrukningen enligt NEDC är 189kwh/km.
Då känns det direkt vilseledande att bilens typiska räckvidd är baserad på en förbrukning som är lägre än detta.
100D: NEDC: 632 km
Tillgänglig kapacitet på ~98 kWh ger 155 Wh/km i rated.
90D: NEDC: 528 km
Tillgänglig kapacitet på ~82 kWh ger 155 Wh/km i rated.
Fast nu pratar vi om typical. Jag får ~435 km typical vid 100% SOC. Jag har väl ca 81 kWh kvar i mitt pack och det ger 186 Wh/km. Vilket stämmer exakt för när jag hade 186 Wh/km under de senaste 50 km så visade grafen samma range som typical-siffran.
Dock verkar det ju även vara inkonsekvent i NEDC förbrukningen som uppges på regbeviset i förhållande till officiell NEDC räckvidd. Förstår inte hur det kommer sig heller. Så här ser det ut när jag kollar upp min egen bil (90D) på transportstyrelsen (som iofs inte gjort sig kända för konsekventa uppgifter avseende andra data på Tesla)
Re: Atypsik typical
175 stämmer ju inte mot batteriets kapacitet. Då borde man få längre angiven range än vad man får.
Re: Atypsik typical
På Model S 85D så stämmer det faktiskt med ca 175 Wh/km mot batteriets kapacitet:
När bilen var ny:
Total kapacitet ~81,5 kWh
Användbar kapacitet ~77,5 kWh (Källa: https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/)
Räckvidd enligt EPA: 438 km (Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S)
Förbrukning enligt EPA: 176,9 Wh/km (77 500 Wh / 438 km)
Min S85D som nu rullat 11 300 mil har en batteridegradering på ca 6% och tillgänglig kapacitet är idag 72,6 kWh. (Testat den 10/6-18: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=12563)
Räckvidd typical vid 100% SOC idag: 413 km
Förbrukning enligt typical idag: 175,8 Wh/km (72 600 Wh / 413 km)
Precis som DSV så kan jag inte riktigt förstå varför typical är markerad som 190 Wh/km och inte 175 Wh/km som helt klart är närmare sanningen på min bil i alla fall. Jag skall fråga killarna på Tesla när jag träffar dom nästa gång.
// Öyye
När bilen var ny:
Total kapacitet ~81,5 kWh
Användbar kapacitet ~77,5 kWh (Källa: https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/)
Räckvidd enligt EPA: 438 km (Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S)
Förbrukning enligt EPA: 176,9 Wh/km (77 500 Wh / 438 km)
Min S85D som nu rullat 11 300 mil har en batteridegradering på ca 6% och tillgänglig kapacitet är idag 72,6 kWh. (Testat den 10/6-18: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=12563)
Räckvidd typical vid 100% SOC idag: 413 km
Förbrukning enligt typical idag: 175,8 Wh/km (72 600 Wh / 413 km)
Precis som DSV så kan jag inte riktigt förstå varför typical är markerad som 190 Wh/km och inte 175 Wh/km som helt klart är närmare sanningen på min bil i alla fall. Jag skall fråga killarna på Tesla när jag träffar dom nästa gång.
// Öyye
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Re: Atypsik typical
Ja, iofs. Är ju möjligt att det bara är 76,3 kWh kvar i mitt batteripack. 7% degradering på snart 7000 mil. Är väl rätt rimligt faktiskt?
Re: Atypsik typical
Får inte riktigt ihop det med electreks siffror heller. Min bil hade 449km typical range vid full laddning när den var ny och med 175wh/km så blir det tillgänglig energi på 78.6kwh.
Vad jag läst mig till så var 449 en ganska normal range vid full laddning på en ny 90D. Vet ju inte om värdet på typical km kan ha ändrats över tiden men vill minnas att jag redan i början tyckte det stämde dåligt med 190wh/km även om jag inte loggade det lika noggrant.
Vad jag läst mig till så var 449 en ganska normal range vid full laddning på en ny 90D. Vet ju inte om värdet på typical km kan ha ändrats över tiden men vill minnas att jag redan i början tyckte det stämde dåligt med 190wh/km även om jag inte loggade det lika noggrant.
Re: Atypsik typical
På samma sida på vår 70D på regbeviset räknar de på en förbrukning på 217 Wh/km. En ganska stor skillnad gentemot 189 Wh/km.DSV skrev:Om du läser tidigare inlägg så stämmer inte typical linjen på grafen i mittpanelen med hur fort typical km SoC förbrukas. Åtminstone inte för mig och Corvus, vi har konstaterat att SoC-km motsvarar 175wh/km, trots energiappen träffar typical-linjen vid ca 190wh/km.Verdi skrev:DSV skrev:Kollade precis på registreringsbeviset och där står att förbrukningen enligt NEDC är 189kwh/km.
Då känns det direkt vilseledande att bilens typiska räckvidd är baserad på en förbrukning som är lägre än detta.
100D: NEDC: 632 km
Tillgänglig kapacitet på ~98 kWh ger 155 Wh/km i rated.
90D: NEDC: 528 km
Tillgänglig kapacitet på ~82 kWh ger 155 Wh/km i rated.
Fast nu pratar vi om typical. Jag får ~435 km typical vid 100% SOC. Jag har väl ca 81 kWh kvar i mitt pack och det ger 186 Wh/km. Vilket stämmer exakt för när jag hade 186 Wh/km under de senaste 50 km så visade grafen samma range som typical-siffran.
Dock verkar det ju även vara inkonsekvent i NEDC förbrukningen som uppges på regbeviset i förhållande till officiell NEDC räckvidd. Förstår inte hur det kommer sig heller. Så här ser det ut när jag kollar upp min egen bil (90D) på transportstyrelsen (som iofs inte gjort sig kända för konsekventa uppgifter avseende andra data på Tesla)
Model Y LR.
Model S70D
Re: Atypsik typical
Här har jag kört exakt 50km och då skiljer en del mellan medelvärdena också.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil