Hjælp en nybørjare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Ungjaevel
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 jan 2018 10:21

Hjælp en nybørjare

Inlägg av Ungjaevel »

Hej alla,

Har varit hær på forumet ett tag och læst på lite grann (tack før info!).

Till våren 2019 kommer jag att køpa mig en Tesla S, hoppas ni kan hjælpa mig med newbiefrågor.

1) Laddning 1
Jag har 400V 3fas uttag i garaget redan. Ær det egentligen bara att koppla in i bilen? Eller måste jag ha/installera något mer?

2) Laddning 2
Nær jag væl stæller bilen i garaget, låter jag så sladden sitta i. Ær ombordladdaren "smart nog"? (Jag ræknar med / antar detta,men vill gærna få det bekræftat!)

3) Specifikationer
Jag har tænkt mig att våren 2019 køpa en 2016 modell med max 7500 mil. Då har jag nybilsgaranti i 2 år (5 år tot), och batterigaranti i 2500 mil (många år før mig!)
Jag har tænkg mig: Ludicrous, 21"+vinter, Läder, next gen. Paket: Premium, tech, vinter. 2016 Facelift (Efter Q1)
Gærna med AP2 (Från Oct-16), men inget krav så som jag ser det.
Har jag missat något essentiellt?

4) Nice to know
Nu nær ni æger er bil, haar ni något som ni ønskar ni visste innan ni køpte? Det kan røra sig om allt møjligt; spec, funktioner, kørmønster etc etc.

Tusen tack på førhand
f
Senast redigerad av Ungjaevel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Hjælp en nybørjare

Inlägg av evilirish »

1) Bara att koppla in om det är ett standard 3fas-uttag
2) Du ställer laddstyrka och om du vill att den ska vänta att ladda till någon speciell tidpunkt. Plats baserat, så hemma kan du starta laddningen på natten, men på jobbet vill du starta direkt t.ex.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjælp en nybørjare

Inlägg av mati »

3) Garantin gäller bara upp till 8000 mil eller 4 år. Jag skulle försöka hitta en bil som inte har gått så mycket som 7500 mil. De resterande 500 mil tills grantin försvinner kommer du ha avverkat på nolltid. Glöm ditt nuvarande körmönster, det kommer att ändras. Och du behöver lite tid på dig för att hitta eventuella fel som måste åtgärdas. Då vill du inte att garantin redan har gått ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 okt 2017 22:54

Re: Hjælp en nybørjare

Inlägg av Widolf »

mati skrev:
3) Garantin gäller bara upp till 8000 mil eller 4 år. Jag skulle försöka hitta en bil som inte har gått så mycket som 7500 mil. De resterande 500 mil tills grantin försvinner kommer du ha avverkat på nolltid. Glöm ditt nuvarande körmönster, det kommer att ändras. Och du behöver lite tid på dig för att hitta eventuella fel som måste åtgärdas. Då vill du inte att garantin redan har gått ut.
Det beror på vart man handlar.
Jag köpte min beggade S85 av Tesla. Den hade då gått 6300mil. Jag fick ytterligare 8000mil/4år garanti, dvs i mitt fall tills den gått 14300mil.
Känns som ett hyfsat tryggt köp.

och för att svara ytterligare på fråga 1) så går det bra att koppla in 3fas 400V om du har en kabel med röd kontakt. Det går inte direkt in i bilen.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hjælp en nybørjare

Inlägg av lator »

mati skrev:
3) Garantin gäller bara upp till 8000 mil eller 4 år. Jag skulle försöka hitta en bil som inte har gått så mycket som 7500 mil. De resterande 500 mil tills grantin försvinner kommer du ha avverkat på nolltid. Glöm ditt nuvarande körmönster, det kommer att ändras. Och du behöver lite tid på dig för att hitta eventuella fel som måste åtgärdas. Då vill du inte att garantin redan har gått ut.
Misstänker att vi har med en Norrman att göra här... :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hjælp en nybørjare

Inlägg av Teslaspolen »

1. Japp! Du behöver ingen laddbox, men det KAN vara praktiskt. Teslas egen är prisvärd om man vill ha en.

2. Med fördel låter du sladden sitta i! Dock kan det vara rekommenderat att dra ut sladden (Ur väggen) om det ska åska.

4. Det jag kommer att tänka på är att europeiska Tesla-UMC (laddkabel med klump på) inte fungerar på de flesta ställen i Norge. Norska sladden fungerar dock på de allra flesta ställen i Europa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjælp en nybørjare

Inlägg av mati »

lator skrev:
mati skrev:
3) Garantin gäller bara upp till 8000 mil eller 4 år. Jag skulle försöka hitta en bil som inte har gått så mycket som 7500 mil. De resterande 500 mil tills grantin försvinner kommer du ha avverkat på nolltid. Glöm ditt nuvarande körmönster, det kommer att ändras. Och du behöver lite tid på dig för att hitta eventuella fel som måste åtgärdas. Då vill du inte att garantin redan har gått ut.
Misstänker att vi har med en Norrman att göra här... :o
Just det, jag glömde att det är andra regler där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ungjaevel
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 jan 2018 10:21

Re: Hjælp en nybørjare

Inlägg av Ungjaevel »

Tacksam før svar!

Svensk, bor och jobbar i Norge, men spenderar en hel del tid i Sverige.

Har læst om Norge tidigare. Vet att det beror på att deras stamelnæt ær annorlunda.

Nyfiken på om någon har någon vidare kommentar på punkt 3 eller 4.
Skriv svar