Vad gör man vid punktering?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Vad gör man vid punktering?

Inläggav Teslaägare OlleBack » 07 jun 2018 07:00

Hej! Ska i sommar resa genom Norge och har en lång rad hotell uppradade. Kom att fundera på vad man skulle göra vid punktering?

Har ni köpt till reparationskit? Går det ens lyfta en model s själv med en liten domkraft man kan ha med sig eller är det road side assistance som gäller? Vill ju inte missa mina hotell och färjor som jag bokat :)

Några erfarenheter?
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Re: Vad gör man vid punktering?

Inläggav kallekula » 07 jun 2018 07:07

1. Ring road side assistance.
2. Ta upp ditt Nintendo Switch och spela förslagsvis nya Donkey Kong tills hjälp anländer. Står du dåligt till på hårt trafikerad väg bör du spela utanför bilen.
kallekula

Inläggav Teslaägare Remuz » 07 jun 2018 07:09

Lyfta en X är inga problem, den ska stödja 1500kg minst. Går bra att lyfta ett hjul i taget. Jag har ett biltema lagningskit i bilen. Skitenkelt att använda, dock aldrig testat på teslan, men väl på min mc ett par gånger.
P100D 7-sits med allt på

http://ts.la/stefan4169
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bylund » 07 jun 2018 07:11

Jag köpte reparationskittet från Tesla för lätta fall av punktering. Som tur är har jag inte behövt använda det. Annars är det assistansen som gäller skulle jag säga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav LarsL » 07 jun 2018 07:12

kallekula skrev:1. Ring road side assistance.
2. Ta upp ditt Nintendo Switch och spela förslagsvis nya Donkey Kong tills hjälp anländer. Står du dåligt till på hårt trafikerad väg bör du spela utanför bilen.

Tänk på att säkraste platsen oftast är bilen, att irrar runt på motorvägen som vissa gör efter en punktering är en dålig idé.
Ofta går det bra att köra/krypa fram några meter så att bilen står säkert, beror på hur illa punktering man fått.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Teslaägare OlleBack » 07 jun 2018 21:48

kallekula skrev:1. Ring road side assistance.

Måste bara ”pry it off my dead kids hands”
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OlleBack » 07 jun 2018 21:49

Remuz skrev:Lyfta en X är inga problem, den ska stödja 1500kg minst. Går bra att lyfta ett hjul i taget. Jag har ett biltema lagningskit i bilen. Skitenkelt att använda, dock aldrig testat på teslan, men väl på min mc ett par gånger.

Dom verkar ha lite olika varianter? Vilken kör su på? Gissar man måste lyfta den innan man pumpar in sånt där skum?
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inläggav Teslaägare e5m1r » 07 jun 2018 21:49

Tänk på att road assistance vid punktering gäller bara originalfälg
Har du en Tesla Model S och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
På väg att beställa en Model S eller Model X och känner att jag bidragit. Använd min länk http://ts.la/esmir2564 och få fri supercharging
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare

Inläggav Teslaägare OlleBack » 07 jun 2018 21:59

e5m1r skrev:Tänk på att road assistance vid punktering gäller bara originalfälg

Doh. Kanske ingår i nån av alla mina försäkringar :)
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 07 jun 2018 22:01

OlleBack skrev: Gissar man måste lyfta den innan man pumpar in sånt där skum?

Man behöver väl inte lyfta bilen för att pumpa in skum men sensorerna i däcken lär ju ryka om man använder sig av skum.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Nästa

Återgå till Model S