Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
Moderator: Redaktion
Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
"Bolaget AB" har inga direkta intäkter/kostnader men äger publika aktier som gått bra. Vid en försäljning av aktier så uppstår en vinst i bolaget som ska beskattas. Dessa vinster tänker jag mig använda för att bekosta en förmånsbil istället för att ta ut dem (först bolagskatt sen utdelning upp till gränsbelopp).
Jag tittar på S P100D (förmånsvärde 11.258:-) alternativt S 100D (4.950:-). På S 100D tillkommer extrautrustning (premium-paket och inredning) som får förmånsvärdet att landa på cirka 6.500:-. Auto-pilot och självkörningsförmåga kan läggas till efteråt och påverkar förmånsvärdet (om jag anmäler det).
Vad jag förstår kan jag välja att skjuta in privata, skattade pengar i bolaget som är exakt samma belopp som förmånsvärdet. Då uppstår ingen förmån och jag slipper en massa administration. Samtidigt kommer ju det in pengar i bolaget som kan användas till att betala (en del av) leasing-kostnaden, korrekt?
Leasingkostnaden är 17.762:-/månad exkl moms (4.440:-) i Design Studio för S P100D. Då har jag valt 0% i första förhöjd hyra och klickat i 10.000. Vad menas med valen 10.000, 15.000, 20.000? Är det en första förhöjd hyra fast inte i procent?
Halva momsen (2.220:-) är avdragsgill, är det rätt uppfattat att jag får tillbaka halva momsen från staten även utan försäljning i bolaget?
Så för att nå ett restvärde (restskuld) om 650.998:- över 3 år till 1.95% ränta kostar det bolaget 17.762 + 2.220 = 19.982:-, korrekt?
Till de knappa 20.000/månad ska bilens övriga driftskostnader läggas (försäkring, däck, service osv). Dessa kostnader får bolaget tillbaka hela momsen på?
Så, ett överslag: Bolaget betalar drygt 20.000/månad, säg ca 22.516. Hälften av detta (11.258) kommer in från mig privat. För att bolaget ska gå med 0 kronor i vinst ska jag alltså sälja aktier som motsvarar den andra hälften på 11.258:- i vinst på månadsbasis?
Spontant låter detta som en trevlig affär och ett bra sätt att använda aktiernas värdestegring? Kalkylen blir ännu bättre med S 100D. Leasingen är cirka 3.000:- billigare men framförallt är förmånsvärdet 6.500:- istället för 11.258:-.
Jag tittar på S P100D (förmånsvärde 11.258:-) alternativt S 100D (4.950:-). På S 100D tillkommer extrautrustning (premium-paket och inredning) som får förmånsvärdet att landa på cirka 6.500:-. Auto-pilot och självkörningsförmåga kan läggas till efteråt och påverkar förmånsvärdet (om jag anmäler det).
Vad jag förstår kan jag välja att skjuta in privata, skattade pengar i bolaget som är exakt samma belopp som förmånsvärdet. Då uppstår ingen förmån och jag slipper en massa administration. Samtidigt kommer ju det in pengar i bolaget som kan användas till att betala (en del av) leasing-kostnaden, korrekt?
Leasingkostnaden är 17.762:-/månad exkl moms (4.440:-) i Design Studio för S P100D. Då har jag valt 0% i första förhöjd hyra och klickat i 10.000. Vad menas med valen 10.000, 15.000, 20.000? Är det en första förhöjd hyra fast inte i procent?
Halva momsen (2.220:-) är avdragsgill, är det rätt uppfattat att jag får tillbaka halva momsen från staten även utan försäljning i bolaget?
Så för att nå ett restvärde (restskuld) om 650.998:- över 3 år till 1.95% ränta kostar det bolaget 17.762 + 2.220 = 19.982:-, korrekt?
Till de knappa 20.000/månad ska bilens övriga driftskostnader läggas (försäkring, däck, service osv). Dessa kostnader får bolaget tillbaka hela momsen på?
Så, ett överslag: Bolaget betalar drygt 20.000/månad, säg ca 22.516. Hälften av detta (11.258) kommer in från mig privat. För att bolaget ska gå med 0 kronor i vinst ska jag alltså sälja aktier som motsvarar den andra hälften på 11.258:- i vinst på månadsbasis?
Spontant låter detta som en trevlig affär och ett bra sätt att använda aktiernas värdestegring? Kalkylen blir ännu bättre med S 100D. Leasingen är cirka 3.000:- billigare men framförallt är förmånsvärdet 6.500:- istället för 11.258:-.
// Mikael
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
10000, 15000 och 20000 står för km/år (körsträcka).
Enligt vad jag lärt mig måste man ha en intäkt med moms för att kunna dra av någon moms på kostnader.
Enligt vad jag lärt mig måste man ha en intäkt med moms för att kunna dra av någon moms på kostnader.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
För att dra halva momsen så måste du även kunna styrka minst 160(?) mil i tjänsten varje år.
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
Ja, du kan ”skjuta in” privata pengar motsvarande förmånsvärdet. Då uppstår ingen bilförmån. Det kan göras som nertolöneavdrag, månatlig inbetalning, kvittninga av tidigare inskjutna pengar (lån) osv. Obs dock att det måste ske samma månad eller i förskott.
Ja, pengarna kan bolaget använda för att täcka sina vanliga kostnader tex bilens kostnad.
Ja, du slipper adm =hålla reda på och redovisa/betala arbetsgivaravgift varje månad osv.
10000/15000/20000 är säkerligen exempel på årlig körsträcka.
0% i kontantinsats kan de hända att leasingbolaget inte accepterar. Ofta vill de ha 20-35% beroende på hur ”nystartat” AB du har osv.
Är bolaget momsregistrerat borde du ju rimligtvis få tillbaka 1/2 momsen på leasingavgiften. Dock måste bilen användas 100mil/år i tjänsten då. Besök en potentiell kund långt bort eller bolagsstämma/föredrag långt bort kanske funkar.
Försäkring har ingen moms.
Däck, service osv får bolaget tillbaka hel moms på.
Spontant känns ditt resonemang korrekt. Dvs att dina inskjutna pengar + aktieförsäljningen ska bekosta bilen. Antagligen kanske du ska sälja lite mer och ta en schablonutdelning i ditt AB också om det finns utrymme.
Ja, pengarna kan bolaget använda för att täcka sina vanliga kostnader tex bilens kostnad.
Ja, du slipper adm =hålla reda på och redovisa/betala arbetsgivaravgift varje månad osv.
10000/15000/20000 är säkerligen exempel på årlig körsträcka.
0% i kontantinsats kan de hända att leasingbolaget inte accepterar. Ofta vill de ha 20-35% beroende på hur ”nystartat” AB du har osv.
Är bolaget momsregistrerat borde du ju rimligtvis få tillbaka 1/2 momsen på leasingavgiften. Dock måste bilen användas 100mil/år i tjänsten då. Besök en potentiell kund långt bort eller bolagsstämma/föredrag långt bort kanske funkar.
Försäkring har ingen moms.
Däck, service osv får bolaget tillbaka hel moms på.
Spontant känns ditt resonemang korrekt. Dvs att dina inskjutna pengar + aktieförsäljningen ska bekosta bilen. Antagligen kanske du ska sälja lite mer och ta en schablonutdelning i ditt AB också om det finns utrymme.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
Leo, du kan säkert bekräfta eller dementera, men företaget måste väl ändå ha en verksamhet, eller?
Något som motiverar 100 mil i tjänsten. Att logga in på Avanza eller Nordnet kräver ju inte bil
Något som motiverar 100 mil i tjänsten. Att logga in på Avanza eller Nordnet kräver ju inte bil
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
Vad ska du ha bolaget till ? Låt det vila i 5 år och ta sedan över tillgångarna till 30% skatt eller sälj det nu. Det kan vara värt att titta på. Beroende på din ålder kan det vara bra att spara i bolaget och efter pension ta ut lön med lägre arbetsgivaravgift och sannolikt snart skatt också.
Är inte djupt insatt i detta, men fått det förklarat av min revisor.
100D hade iaf tidigare när jag beställde Mycket lägre ränta än P100D vid leasing- 0,5%.
Det gör också en skillnad.
Är inte djupt insatt i detta, men fått det förklarat av min revisor.
100D hade iaf tidigare när jag beställde Mycket lägre ränta än P100D vid leasing- 0,5%.
Det gör också en skillnad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
Tror också att det måste finnas ”någon verksamhet”, svårare att säga vad det är.
Investerar man i aktier så kanske, besök av rådgivare, föreläsningar, boöagsstämmor osv kanske kan anses som verksamhet. I vissa fall även ”fysiska besök” på viktiga platser för bolaget. (Gruvbolag, skogsbolag, fastighetsbolag osv) Så länge man gör det för ”inkomstens förvärv” så bör det vara ok.
I tex Skogsbruk tror jag det är 25% arbetstid av heltid/år som är gränsen mellan aktiv/passiv. Dvs 500 timmar. Men det är nog ett förtydligat specialfall.
När det gäller aktiv/passiv förvaltning av aktier finns väldigt strikta krav för att lägga ett företag vilande i 5år. Då får man knappt röra aktierna alls under de 5 åren.
Så det skiljer nog mellan olika branscher. Författare och uppfinnare tex har ju också väldigt svårt definiera och att ange ”arbetstid” om Skatteverket skulle undra. Man kanske ”funderar/grejar” i flera år på något som i slutändan inte blir något av.
Men som sagt var verkar det inte finnas någon ”verksamhet” alls, bara en stadig aktieplacering där man knappt rör de så kanske Skatteverket undrar lite och vill titta närmare. Å andra sidan är ju ett AB ganska fri att välja hur det vill förvalta eller hantera sina tillgångar. Så länge det sker inom olika regelverk på ett korrekt sätt.
Investerar man i aktier så kanske, besök av rådgivare, föreläsningar, boöagsstämmor osv kanske kan anses som verksamhet. I vissa fall även ”fysiska besök” på viktiga platser för bolaget. (Gruvbolag, skogsbolag, fastighetsbolag osv) Så länge man gör det för ”inkomstens förvärv” så bör det vara ok.
I tex Skogsbruk tror jag det är 25% arbetstid av heltid/år som är gränsen mellan aktiv/passiv. Dvs 500 timmar. Men det är nog ett förtydligat specialfall.
När det gäller aktiv/passiv förvaltning av aktier finns väldigt strikta krav för att lägga ett företag vilande i 5år. Då får man knappt röra aktierna alls under de 5 åren.
Så det skiljer nog mellan olika branscher. Författare och uppfinnare tex har ju också väldigt svårt definiera och att ange ”arbetstid” om Skatteverket skulle undra. Man kanske ”funderar/grejar” i flera år på något som i slutändan inte blir något av.
Men som sagt var verkar det inte finnas någon ”verksamhet” alls, bara en stadig aktieplacering där man knappt rör de så kanske Skatteverket undrar lite och vill titta närmare. Å andra sidan är ju ett AB ganska fri att välja hur det vill förvalta eller hantera sina tillgångar. Så länge det sker inom olika regelverk på ett korrekt sätt.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
Vad jag förstår får det inte ske några transaktioner i ett vilande bolag, men var den gränsen går vet jag inte. Man måste rimligen deklarera t.ex.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
Så har jag också fått förklarat att i ”vilande bolag” brukar man förorda att inte röra de alls överhuvudtaget. Eller lämna bort det till någon förvaltare att sköta helt ”fristående”.
Även om jag har för mig att jag sett domar där det varit OK med någon enstaka omplacering under de 5 åren. Dock inget jag minns var jag såg det.
Även om jag har för mig att jag sett domar där det varit OK med någon enstaka omplacering under de 5 åren. Dock inget jag minns var jag såg det.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
"Bolaget AB" i fråga kan ganska enkelt skapa lite verksamhet så det inte är så passivt. Det äger som sagt ett antal publika aktier men också 50% av "Firma AB" som min fru driver tillsammans med en partner på deltid. Här kan man ju tänka sig att fakturera något emellan, tex konsulttjänster/rådgivning. Bolaget har tidigare använts för att finansiera ett par affärsidéer min fru provade, tyvärr ingen som bar sig. Obefintliga intäkter och låga utgifter.
// Mikael
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
Låter ju lovande det här!
Inser att jag missat erbjudandet med låg leasing-ränta med några månader. I dagsläget är det 1.95% på alla modeller.
Något som har en länk till en jämförelse av försäkringskostnader? P100D är ju naturligtvis dyr - frågan är hur dyr mot 100D? Kör jag några exempel på Trygg Hansa är det svårt att se annat än första året där de ger trevliga rabatter. Mest intresserad hur det ser ut år 4 då det ju kan vara aktuellt att köpa ut den.
Försöker få en uppfattning P100D är värd merkostnaden mot 100D... Den bjuder på fri SC, ventilerade stolar och bättre prestanda.
Inser att jag missat erbjudandet med låg leasing-ränta med några månader. I dagsläget är det 1.95% på alla modeller.
Något som har en länk till en jämförelse av försäkringskostnader? P100D är ju naturligtvis dyr - frågan är hur dyr mot 100D? Kör jag några exempel på Trygg Hansa är det svårt att se annat än första året där de ger trevliga rabatter. Mest intresserad hur det ser ut år 4 då det ju kan vara aktuellt att köpa ut den.
Försöker få en uppfattning P100D är värd merkostnaden mot 100D... Den bjuder på fri SC, ventilerade stolar och bättre prestanda.
// Mikael
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
Well fri SuC har du väl på 100D också, iaf om du utnyttjar någons länk, och det gör du väl ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
Bara första ägaren, sen försvinner den. Så vid utköp efter leasingen finns den inte.Gustafsson skrev:Well fri SuC har du väl på 100D också, iaf om du utnyttjar någons länk, och det gör du väl ...
// Mikael
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
Tesla går nog inte på registrerad ägare i bilregistret, utan till vilket konto bilen är kopplad på MyTesla, så man behöver ju inte direkt berätta för Tesla att bilen har en ny formell ägare.JGur skrev:Bara första ägaren, sen försvinner den. Så vid utköp efter leasingen finns den inte.Gustafsson skrev:Well fri SuC har du väl på 100D också, iaf om du utnyttjar någons länk, och det gör du väl ...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
Bra att veta!bylund skrev:Tesla går nog inte på registrerad ägare i bilregistret, utan till vilket konto bilen är kopplad på MyTesla, så man behöver ju inte direkt berätta för Tesla att bilen har en ny formell ägare.JGur skrev:Bara första ägaren, sen försvinner den. Så vid utköp efter leasingen finns den inte.Gustafsson skrev:Well fri SuC har du väl på 100D också, iaf om du utnyttjar någons länk, och det gör du väl ...
Så för mig själv är det lugnt. Men inte nästa ägare efter mig.
// Mikael
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
P100D är inte mycket dyrare (om alls) att försäkra än 100D, iaf inte via märkesförsäkringen, i min erfarenhet. Självklart är en 100D otroligt mycket mer ekonomisk. Det är nästan vansinne att välja en P100D, allt som skiljer är ju lite smådetaljer och accelerationen. Och en 100D är sjukt snabb ändå. Nästan vansinne som sagt. Klart du ska ha en P100D
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
Idag var det premiär för mig! Första gången i en Tesla någonsin. Provkörde en XP100D och en S100D.
Trodde på förhand mitt val stod mellan P eller inte av Model S. Men blev klart positivt överraskad av Model X!
Nu blev valet ännu jobbigare, X har ju inte alls samma fina rabatt på förmånsvärdet.
Vad tusan gör jag nu?!!?
Trodde på förhand mitt val stod mellan P eller inte av Model S. Men blev klart positivt överraskad av Model X!
Nu blev valet ännu jobbigare, X har ju inte alls samma fina rabatt på förmånsvärdet.
Vad tusan gör jag nu?!!?
// Mikael
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
En S är billigare, eller rentav mycket billigare, snålare (dvs längre räckvidd), snyggare (smaksak), snabbare, roligare att köra, har möjlighet till öppningsbart tak och takräcke.
En X har dragkrok (!), häftiga måsvingedörrar och är vansinnigt stor, dvs den rymmer nästan en halv skolklass om jag har förstått det hela rätt.
Man väljer väl efter det man tycker är viktigast. Det jobbiga är dragkroken som bara finns på den bil som f ö inte skulle passa mig alls.
Inte lätt det där.
En X har dragkrok (!), häftiga måsvingedörrar och är vansinnigt stor, dvs den rymmer nästan en halv skolklass om jag har förstått det hela rätt.
Man väljer väl efter det man tycker är viktigast. Det jobbiga är dragkroken som bara finns på den bil som f ö inte skulle passa mig alls.
Inte lätt det där.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
Well.... Nu är den beställd!
En lagerbil som ska komma i slutet på augusti!
Blev en X100D, vit interiör med kolfiber och 6 platser. Black Obsidian.
En lagerbil som ska komma i slutet på augusti!
Blev en X100D, vit interiör med kolfiber och 6 platser. Black Obsidian.
// Mikael
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
Grattis! Det blir en härlig bil! Även om jag siktar in mig på en model 3 har jag alltid varit svag för just en sån där 6-sits med vit interiör.
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
Grattis! Har själv din ”spegelbild”...dvs en vit X100D 6-sits med svart inredning (fd demobil) 6-sits känns som en väldigt fin kombination av utrymme, antal personer och lastförmåga. Går dessutom suveränt att ha kylbox mellan stolarna bak om man vill.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
Whoop whoop!JGur skrev:Well.... Nu är den beställd!
En lagerbil som ska komma i slutet på augusti!
Blev en X100D, vit interiör med kolfiber och 6 platser. Black Obsidian.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
Kul! Låter som ett bra val.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- ReubenWelsh
- Teslaägare
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 31 mar 2016 13:59
- Ort: Göteborg
Re: Räknar jag rätt? Kostnad i eget bolag.
snyggt Du blir nog supernöjd, det får bli en P1XXD nästa gång