Räckvidd på min S85D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 okt 2017 22:18
Ort: Uppsala

Räckvidd på min S85D

Inlägg av Corvus »

Idag var det för varmt för att jobba i trädgården så jag satte mig i Kråkan (vår S85D-15) för att göra en "Teslabjörn-trip" och kolla vad räckvidden faktiskt är på vår bil. Det blev följande trip runt i Uppland:
Trip 180610.JPG
Med start hemifrån strax efter kl 07:00 och målgång vid Superchargern i Fullerö 5½ timme senare.
Resan gick på landsvägar med hastighetsbegränsning 70-100 km/h och genom en massa samhällen med 30-60 km/h.
Jag låg mellan skyltad hastighet och +5 km/h förutom vid ett fåtal säkra omkörningar då det förtås gick lite fortare.
Yttertemperaturen var mellan 17-29 grader. Snitt under färden var 22,9%.
Klimatanläggningen var förstås på hela resan och inställd på behagliga 21 grader.
Total höjdskillnad var -46 meter från start till mål.

Jag startade hemifrån med 99% SOC och hade 42 mil senare 9% kvar när jag kom fram till Fullerö med en snittförbrikning på 156 Wh/km.
Kråkan gjorde alltså av med 90% av batteriet och förbrukade 65,4 kWh, och beräknat på 100% är tillgänglig energi i vår bil nu 72,6 kWh och räckvidd vid dessa förhållanden ca 467 km.
image1.jpeg
Som lägst på en 50 km-sträcka under denna trip så låg förbrukningen på 135 kWh/km.
image2.jpeg
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Räckvidd på min S85D

Inlägg av blincoln »

Det är rätta takter, seriöst experimenterat!

Jag sammanfattade just en massa batteridata som jag samlat in med ABRP i en blogpost på https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... ging-data/ . Just ditt batteri BT85 har i snitt bland alla användare 73.4 kWh vilket ju matchar dina mätningar väl.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Skriv svar