2018.21.9

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: 2018.21.9

Inläggav Teslaägare jonas » 13 jun 2018 10:27

Jag med AP1 upplever inte att det är ett problem att hålla i ratten, det gör jag ju ändå och känner rörelserna med handen så att jag kan ta över om det kommer ett ryck vilket händer ibland ex krön. På motorväg fungerar det ju väldigt bra med mjukare utslag än tidigare.

Det jag däremot tycker blivit sämre är att hålla sig mellan linjerna på mindre vägar. I morse var jag utanför vägen där jag tidigare klarat mig på autopilot. Vägen är liten landsväg 3siffrig. Den känns ju mjukare i utslagen än tidigare men svänger det tvärt vill den lätt svänga för lite för att sedan överkompensera och hamna utanför.
Rabatt på Tesla, använd min länk:

http://ts.la/jonas2214

Super soco TS 1200R Elmoped
Tesla Model S85, 3~fasladdning
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 13 jun 2018 10:30

JFAH skrev:En av anledningarna till att AP faktiskt inte är användbar för tillfället. Den placerar människan i den roll som hon/han är absolut sämst ämnad att utföra, nämligen övervakning. En av de första sakerna man lär sig i människa maskin interaktion är just att denna typ av system är helt förkastliga från en praktisk synvinkel. Antingen gör systemet det den skall, eller så är det bättre att inte ha det på alls. Som människa _blir_ du okoncentrerad i en övervaknings situation, det fins det glasklara observationer på från ett otal olika fält.

Så du menar att flygplan, dess autopilot och flygsäkerhet är helt förkastlig? Pilotens i stort sett enda uppgift är att övervaka autopiloten.
Tesla X90D Titanium med AP1
Tesla S100D Deep Blue med AP2

Ska du köpa Tesla? Med min länk får du gratis supercharging http://ts.la/mikael25
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Fidde » 13 jun 2018 11:45

JFAH skrev:En av anledningarna till att AP faktiskt inte är användbar för tillfället. Den placerar människan i den roll som hon/han är absolut sämst ämnad att utföra, nämligen övervakning. En av de första sakerna man lär sig i människa maskin interaktion är just att denna typ av system är helt förkastliga från en praktisk synvinkel. Antingen gör systemet det den skall, eller så är det bättre att inte ha det på alls. Som människa _blir_ du okoncentrerad i en övervaknings situation, det fins det glasklara observationer på från ett otal olika fält.

Stämmer verkligen detta? Är inte exempelvis flygplan med autopilot, med övervakande piloter, säkrare än om piloterna hade styrt själva? Men om piloten går och lägger sig mitt under flygning så blir det såklart inte bra och det kan väl jämföras med om en Tesla-förare pillar med mobilen istället för att ha uppsikt över vägen.

Jag kan ju bara tala för mig själv men jag är väldigt nöjd med min AP1 (har aldrig kört AP2) och jag vet precis vad bilen klarar av och inte. Blir vägmarkeringarna eller sikten lite sämre eller om vägen är för kuperad så tar man över innan bilen ens börjar vingla. Självklart har man också ögonen framåt hela tiden, oavsett hur bra förutsättningarna för autopiloten är, men händerna är i knät 5 cm från ratten och är redo att ta över när som helst. Man behöver dock inte fokusera speciellt mycket på området närmast bilen utan man kan lugnt överblicka trafiksituationen långt framför bilen för att upptäcka potentiella faror. Då och då ser man i ögonvrån att skärmen blinkar och då ger man ett lätt tryck på ratten för att visa att man lever så att bilen inte fortsätter mil efter mil med en avsvimmad förare. Dessa manövrar gör man efter ett tag helt utan att tänka på det.

Om man t.ex får för sig att pilla med mobilen så kan man ju göra det även om ena handen är på ratten och det var ju så olyckan med model 3-föraren You You Xue gick till.

Det känns mycket tråkigt om Tesla skulle ta bort en älskad funktion (att bilen kör själv utan att föraren har händerna på ratten) som jag har betalat för och använt utan problem i flera år. Känns ju aningen kasst om man i fortsättningen tvingas klämma fast en apelsin i ratten som riskerar att bli en projektil om airbagen löser ut.

Så vad är vitsen med att ha en hand på ratten istället för i knät 5 cm från ratten? Den enda anledningen jag kan komma på är att gemene man då kanske har lättare att förstå att man behöver vara beredd att ingripa när som helst. Tråkigt om det inte finns andra sätt att lösa detta på.
Varför skriver de ingenting om detta i marknadsföringen? De borde ju där i så fall skriva att föraren hela tiden måste ha händerna på ratten. I marknadsföringen under anpassad beställning på Teslas hemsida står det ingenting om detta. Där står det till och med att "bilen byter fil automatiskt utan insats från föraren". Men föraren måste ändå hålla i ratten och måste till och med göra det på rak väg utan filbyte! Räknas inte det som en "insats"? Det står också mycket vagt att autopiloten "bör ses som ett hjälpmedel där föraren har fullständigt ansvar". Varför "bör ses" och inte "ska ses" eller "är"? Med denna, enligt mig, oseriösa och falska marknadsföring så är det inte konstigt om folk får en övertro på systemet. Speciellt om man har betalt 65000 kr och litar på marknadsföringen.

Enligt instruktionsboken måste man "alltid hålla händerna på ratten". Det räcker alltså inte ens med en hand. Man får heller inte, enligt instruktionsboken, använda autopiloten på vägar där det kan finnas cyklister eller fotgängare. Detta utesluter då alla vägar förutom motorväg och motortrafikled. Egentligen utesluter det också dessa vägar eftersom det även där kan finnas fotgängare i vissa fall.
Man har alltså gjort en funktion som enligt marknadsföringen är nästan helt självkörande och enligt instruktionsboken knappt kan användas. De flesta förare använder väl funktionen någonstans mellan dessa ytterligheter och vissa får då helt enkelt en för stor övertro på systemet (kanske eftersom de har läst markandsföringen och inte instruktionsboken). Själv tänker jag att varningarna om att man måste ha händerna på ratten endast är till för att Tesla ska slippa undan ansvar vid eventuell olycka eftersom föraren inte följt instruktioner från bilen och instruktionsboken. Att bilen, innan senaste uppdateringen, ibland bad föraren att lämna ett livstecken tycker jag ändå som sagt är vettigt för att säkerställa att föraren inte har somnat eller liknande.

Tack för ordet.
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 13 jun 2018 12:35

EnTraktor skrev:

Så du menar att flygplan, dess autopilot och flygsäkerhet är helt förkastlig? Pilotens i stort sett enda uppgift är att övervaka autopiloten.

Nu dyker det inte upp lekande barn, älgar, cyklister och annat framför ett flygplan så övervakningen har en lite annan innebörd där.
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 13 jun 2018 12:38

EnTraktor skrev:

Teslas autopilot jämförs gärna med den som sitter i flygplan. Men en Tesla är inget flygplan. Det är en bil som körs bland andra bilar där det hela tiden händer saker.
Skillnaden är dessutom att en pilot är utbildad för detta. Jag är inte pilot, så jag vet inte, men jag kan tänka mig att användandet av autopiloten ingår på något sätt i utbildningen. En teslaförare har ingen utbildning för hur autopiloten skall övervakas. Dessutom ändrar den beteende vid varje uppdatering. Det man har lärt sig en gång stämmer kanske inte längre när nästa version har installerats.
Sen är väl autopiloten i ett flygplan inte lika oberäknelig som den som sitter i en Tesla. Den behöver inte heller kunna hantera vägarbeten, kurvor, krön, dåliga vägmarkeringar, andra trafikanter som beter sig illa osv. För en pilot är det ganska förutsägbart att det kommer att gå 100 mil rakt framåt. Den behöver heller knappast räkna med att autopiloten plötsligt får för sig att flyga en looping som behöver avbrytas omgående. Till exempel.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Feddan » 13 jun 2018 12:39

Tesla is updating Autopilot’s ‘Hold Steering Wheel’ alert after complaints, says Elon Musk

https://electrek.co/2018/06/13/tesla-au ... omplaints/
Använd min värvningslänk när du beställer din Tesla och få gratis Supercharging: http://ts.la/carl6058
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inläggav Teslaägare jpetters » 13 jun 2018 13:01

Jag tycker det fortfarande fungerar utmärkt på min AP1 bil. Nu körde jag bara 4-5 mil motorväg men det var minst lika smidigt som förut. Inga ytterligare varningar trots flera 5-6km långa raksträckor. Håller en hand på ratten kl 4-5 eller 7-8.
Inkommande: Model X: 100D, Silver, 7-sits, all inclusive.
Model S (1): P90D, 21" Arachnid satin black, folierad mörkblå + chrome delete.
Model S (2): P85+, 19", mörkblå metallic, pano.
Såld: P85+ med AP1
Referral link: http://ts.la/johan1662
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 13 jun 2018 13:07

mati skrev:
EnTraktor skrev:

Teslas autopilot jämförs gärna med den som sitter i flygplan. Men en Tesla är inget flygplan. Det är en bil som körs bland andra bilar där det hela tiden händer saker.
Skillnaden är dessutom att en pilot är utbildad för detta. Jag är inte pilot, så jag vet inte, men jag kan tänka mig att användandet av autopiloten ingår på något sätt i utbildningen. En teslaförare har ingen utbildning för hur autopiloten skall övervakas. Dessutom ändrar den beteende vid varje uppdatering. Det man har lärt sig en gång stämmer kanske inte längre när nästa version har installerats.
Sen är väl autopiloten i ett flygplan inte lika oberäknelig som den som sitter i en Tesla. Den behöver inte heller kunna hantera vägarbeten, kurvor, krön, dåliga vägmarkeringar, andra trafikanter som beter sig illa osv. För en pilot är det ganska förutsägbart att det kommer att gå 100 mil rakt framåt. Den behöver heller knappast räkna med att autopiloten plötsligt får för sig att flyga en looping som behöver avbrytas omgående. Till exempel.

Jag är inte ute efter att jämföra autpiloter. Jag menar uteslutande att den har formuleringen är grovt felaktig "Den placerar människan i den roll som hon/han är absolut sämst ämnad att utföra, nämligen övervakning"
Som argument har jag år 2017 där 0 (noll) jetplan som kraschade globalt i passagerartrafik. Alla 58 miljoner fligher som startade detta år, landade säkert - med en autopilot övervakad av människan. Att det var 0 olyckor beror inte på att flygplan, autopiloter inte gick sönder eller piloter aldrig gjorde fel. Utan uteslutande tack vare samspelet mellan dator och människa!

En grundläggande sak i flyget är att följa instruktioner. När folk inte är medvetna om att AP är BETA eller ignorerar meddelandet att hålla i ratten, så är det klart att det går fel. Så problemet är inte att människan övervakar datorn, utan att människan inte följer instruktioner.
Tesla X90D Titanium med AP1
Tesla S100D Deep Blue med AP2

Ska du köpa Tesla? Med min länk får du gratis supercharging http://ts.la/mikael25
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Wir » 13 jun 2018 16:58

EnTraktor skrev:
rockard skrev:
Svenssons skrev:För mig är AP väldigt användbar. Har inte märkt någon direkt skillnad i 2018.21.9 mot tidigare, möjligen att den vill att jag håller i ratten tidigare om jag släpper ratten men svårt att avgöra. För en del kanske den inte är användbar om kravet för att vara användbar är att man kan släppa ratten i minuter eller inte behöva vara uppmärksam på körningen.

Deer handlar inte om att släppa ratten, det handlar om att behöva "gnugga" den fram och tillbaka när vägen i övrigt gott rakt fram. Det handlar om att om du på ett trafiksäkert sätt, med händerna på ratten och ögonen på vägen, sitter och kör på en rak väg, kommer en ökad frekvens av varningar göra att du släpper vägen med blicken för att se varningen och sen börja göra onaturliga rattrörelser. Det blir alltså mindre trafiksäkert.

Om din bil är så pass trafikfarlig att du på ett farligt sätt måste rycka i ratten, så föreslår jag att du bokar service snarast, istället för att spamma varje tråd på forumet om det.

Det är lika för mig och det är lika för många andra. Så att du inte upplever det betyder inte att problemet inte finns. Helt klart är att vi är många som har det problemet.

Jag kör ratten i standard-läget. Kan det vara så att du kör i comfort eller sport och att det skiljer sig hur bilen detekterar rörelsen på grund av det? Verkar ju väldigt skumt om det kan vara så olika.
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare

Inläggav Teslaägare e5m1r » 13 jun 2018 17:03

Wir skrev:
EnTraktor skrev:
rockard skrev:
Svenssons skrev:För mig är AP väldigt användbar. Har inte märkt någon direkt skillnad i 2018.21.9 mot tidigare, möjligen att den vill att jag håller i ratten tidigare om jag släpper ratten men svårt att avgöra. För en del kanske den inte är användbar om kravet för att vara användbar är att man kan släppa ratten i minuter eller inte behöva vara uppmärksam på körningen.

Deer handlar inte om att släppa ratten, det handlar om att behöva "gnugga" den fram och tillbaka när vägen i övrigt gott rakt fram. Det handlar om att om du på ett trafiksäkert sätt, med händerna på ratten och ögonen på vägen, sitter och kör på en rak väg, kommer en ökad frekvens av varningar göra att du släpper vägen med blicken för att se varningen och sen börja göra onaturliga rattrörelser. Det blir alltså mindre trafiksäkert.

Om din bil är så pass trafikfarlig att du på ett farligt sätt måste rycka i ratten, så föreslår jag att du bokar service snarast, istället för att spamma varje tråd på forumet om det.

Det är lika för mig och det är lika för många andra. Så att du inte upplever det betyder inte att problemet inte finns. Helt klart är att vi är många som har det problemet.

Jag kör ratten i standard-läget. Kan det vara så att du kör i comfort eller sport och att det skiljer sig hur bilen detekterar rörelsen på grund av det? Verkar ju väldigt skumt om det kan vara så olika.

Det kan vara så enkelt att sensorn i ratten är olika eller reagerar olika
Ratten kräver ”vikt” motstånd så att bara vila handen på knät duger inte
Krävs samma motstånd som när man byter körfält
Efter ett tag så har jag lärt mig att slå på blinkers samtidigt som jag lägger vikt på ratten men i början ryckte jag i ratten för att få den att byta körfält
Jag vill påstå att det ör vanesak
Sen tycker jag inte heller om gnällandet men så är det
Tesla verkar ha gjort det lite ohållbart och kommer rätta det i nästa uppdate
Har du en Tesla Model S och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
På väg att beställa en Model S eller Model X och känner att jag bidragit. Använd min länk http://ts.la/esmir2564 och få fri supercharging
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model S